Koopadvies Desktop Werk + gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 15:50
Kleine introductie:
Gebruik nu een Surface 5 laptop, I5, 16gb. Deze gebruik ik 99% van de tijd in een docking aan twee monitors voor werk (voornamelijk Excel, wel grote werkmappen.) Dit loopt niet altijd even soepel op de surface.

Nu speel ik met de gedachte om een desktop te kopen waar eventueel ook fatsoenlijk op gegamed kan worden.

Ik heb zelf 0,0 ervaring met het samenstellen van een computer of het maken. Maar wil het gerust proberen als de inschatting is dat dat lukt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

- Office en grote excel werkmappen moeiteloos draaien op twee monitoren.
- Gamen als die combinatie goed gaat.
- De laptop en Desktop moeten naast elkaar perfect werken, synchroniseren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zakelijke systeem wordt het. zit aan een € 2.000, - te denken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 monitoren: LG 27UP85NP-W

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk verwacht ik het complete plaatje nodig te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wel gevoelig voor fatsoenlijk kwalitatief spul. geen plastic poppenspul. Maar sta open voor alle suggesties

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag geluidsniveau zou prettig zijn, zeker met Office werkzaamheden. Verder hoe kleiner hoe beter, maar wel mooie mogelijkheden door de jaren heen te upgraden?.

Ga je overklokken?
Ik heb moeten googlen wat dit is, standaard houden dus.

Wat verwacht je van ons?
Graag doe ik het goed of niet, ik heb al naar de Best buy gekeken maar zit dus ook met het punt dat ik niet met zekerheid durf te zeggen dat ik hem ik hem kan assembleren.
Ook heb ik geen kennis welke componenten met elkaar gaan etc etc. Het zou dus geweldig zijn om jullie expertise te mogen gebruiken. Als het advies is : koop een standaard ready desktop mag dat natuurlijk ook ipv. losse componenten.

Dank!

Beste antwoord (via BekSide op 10-09-2024 17:58)

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-10 15:40
sssstttt dat laatste moet je natuurlijk niet toegeven ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen met een goede instructievideo een computer kan bouwen met de hardware van tegenwoordig, dus daar moet je het niet om doen. De afweging die je moet gaan maken is of je 100-200 euro wilt uitgeven aan assemblage/de premium die een pre-build systeem kost. Als je zegt: voor dat geld laat ik hem lekker maken, dan moet je een mooie deal zoeken voor een pre-build, maar als je liever 200 euro extra prestatie hebt, dan moet je hem zelf bouwen.

Je wilt gaan gamen op een scherm van 4K 60Hz, dat is heel goed te doen binnen je budget, zowel pre-build als zelfbouw. Stel, je kies voor zelfbouw, dan zul je ongeveer uitkomen op de best-buy guide voor de 4K PC

Kies je ervoor om de pc zelf te bouwen, dan heb je legio opties, zoals bijvoorbeeld de Lenovo Legion T5 26IRB8

Een hele ruwe schatting is dat de zelf bouw pc zo'n 20-40% sneller is én meer opslag heeft én betere componenten. Als het mijn geld was, zou ik hem zelf bouwen, want het is echt veel eenvoudiger dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
De Best Buy Guides worden door de redactie gecheckt en ook daadwerkelijk gebouwd, als je je daaraan houdt levert dat een werkende combinatie van onderdelen. Als ik jouw gebruik zo inschat zou de De beste 1440p-game-pc/Desktop Best Buy Guide voldoen, eventueel met de processor die onder het kopje 'Upgrades' genoemd wordt. Verder is Youtube je vriend, bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Hier kun je een idee krijgen van de relatieve performance van de i5 in je Surface t.o.v de CPU's uit de BBG: https://www.cpubenchmark....-7600-vs-AMD-Ryzen-7-7700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNWI8OfvXzOGuQFp0dtVbCbQCJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNfYQNtdLAiB8ofOOInmmPB3.png?f=fotoalbum_large

Dank voor jullie reactie, contact gehad met een lokale leverancier, de upgrades gekozen. Enige wat hij aangaf was dat de Videokaart een 750W nodig had en de build een 650W was.

Hebben jullie nog een laatste advies hierover?

Daarnaast voor het zelfbouwen nog benodigdheden nodig? schroefsetje, koelpaste of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Bverhoe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:31:
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen met een goede instructievideo een computer kan bouwen met de hardware van tegenwoordig, dus daar moet je het niet om doen. De afweging die je moet gaan maken is of je 100-200 euro wilt uitgeven aan assemblage/de premium die een pre-build systeem kost. Als je zegt: voor dat geld laat ik hem lekker maken, dan moet je een mooie deal zoeken voor een pre-build, maar als je liever 200 euro extra prestatie hebt, dan moet je hem zelf bouwen.

Je wilt gaan gamen op een scherm van 4K 60Hz, dat is heel goed te doen binnen je budget, zowel pre-build als zelfbouw. Stel, je kies voor zelfbouw, dan zul je ongeveer uitkomen op de best-buy guide voor de 4K PC

Kies je ervoor om de pc zelf te bouwen, dan heb je legio opties, zoals bijvoorbeeld de Lenovo Legion T5 26IRB8

Een hele ruwe schatting is dat de zelf bouw pc zo'n 20-40% sneller is én meer opslag heeft én betere componenten. Als het mijn geld was, zou ik hem zelf bouwen, want het is echt veel eenvoudiger dan je denkt.
Enerzijds ben ik het met jou eens maar aan de andere kant is het zoeken van ‘passende’ onderdelen soms best lastig. Moederborden en processoren hebben een supported productlist waar je rekening mee moet houden. Niet iedereen weet dat.

Dat gezegd hebbende klopt het dat de onderdelen vaak maar op 1 manier passen dus het is een kwestie van een tutorial kijken, handleiding er bij pakken en schroeven / stekkertjes prikken.

Groetjes van G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
BekSide schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:22:
[Afbeelding]

Dank voor jullie reactie, contact gehad met een lokale leverancier, de upgrades gekozen. Enige wat hij aangaf was dat de Videokaart een 750W nodig had en de build een 650W was.

Hebben jullie nog een laatste advies hierover?

Daarnaast voor het zelfbouwen nog benodigdheden nodig? schroefsetje, koelpaste of iets anders?
Koelpasta komt met de koeler mee. Je hebt een kleine kruiskopschroevendraaier nodig, een pincet is handig, wat tie wraps om kabels bij elkaar te binden, een bakje om schroeven in te verzamelen, en sommigen zweren bij een anti-statische armband. (Bv Startech.com 11-delig PC Computer Toolkit met Draagtas, heeft meer dan je nodig hebt).

Laat je winkelier deze link zien: https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-7700-xt.c3911, een 550 Watt voeding voldoet al ;).

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 07-09-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
martyw schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:09:
[...]

Koelpasta komt met de koeler mee. Je hebt een kleine kruiskopschroevendraaier nodig, een pincet is handig, wat tie wraps om kabels bij elkaar te binden, een bakje om schroeven in te verzamelen, en sommigen zweren bij een anti-statische armband. (Bv Startech.com 11-delig PC Computer Toolkit met Draagtas, heeft meer dan je nodig hebt).

Laat je winkelier deze link zien: https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-7700-xt.c3911, een 550 Watt voeding voldoet al ;).
Dank voor jouw hulp! Ik hoop het vandaag nog allemaal op te kunnen pikken, die voeding was €5,- duurder dus daar ga ik niet over struikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Inmiddels heb ik alle onderdelen binnen!
Heb voor de zekerheid nog een andere videokaart besteld welke ik in een ander topic tegekwam.

Hier nog even de check. past deze ook probleemloos binnen mijn systeem? of toch beter de 50€ te besparen en de 7700 te houden?

De videokaart: ASUS Radeon RX 7900 GRE Dual.

Dank weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
BekSide schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:38:
Inmiddels heb ik alle onderdelen binnen!
Heb voor de zekerheid nog een andere videokaart besteld welke ik in een ander topic tegekwam.

Hier nog even de check. past deze ook probleemloos binnen mijn systeem? of toch beter de 50€ te besparen en de 7700 te houden?

De videokaart: ASUS Radeon RX 7900 GRE Dual.

Dank weer!
Ja hoor past er gewoon in. De 750W voeding is er ideaal voor. Zit zelf ook te kijken naar die kaart en heb een 750W voeding. Als je de kaart heb geinstalleerd, zou je dan kunnen laten weten hoe hij bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Glamourt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:51:
[...]

Ja hoor past er gewoon in. De 750W voeding is er ideaal voor. Zit zelf ook te kijken naar die kaart en heb een 750W voeding. Als je de kaart heb geinstalleerd, zou je dan kunnen laten weten hoe hij bevalt?
Top dank, heb overigens alsnog ook voor een andere voeding gekozen. Deze was dezelfde prijs en 850watt. de Deepcool PX850G PSU.

Ik wil hier gerust sturen hoe het vordert en hoe alles bevalt, al ga ik eerst mezelf trakteren op een grote taart als ik hem uberhaupt werkend krijg. Echt nog helemaal nooit iets dergelijks gedaan, dus de koelpasta nog nabesteld en al. Maargoed des te groter straks de voldoening als het gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Kan het kloppen dat ik het verkeerde artikel geleverd heb gekregen? de bijgeleverde Brackets bij de Gelid Cooler passen niet op het moederbord.

Op het doosje staat AM5 ook niet genoemd.

Het betreft de Tranquillo Rev 5 - black edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivzbkQEaM9UrdKEYzb9Loo9IXT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yD8PksBEwCTfyBIOLV6daa6D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Deze instructies staat op de website:

https://gelidsolutions.co...installation-20221202.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Ja klopt, maar de brackets lijken simpelweg niet te passen ik probeer helder een foto te maken.

Was net zo lekker bezig zeg.
Brackets zijn allemaal te lang of te kort zo lijktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBRN4Yot5Zo8xWb32zHyu3JJ1hU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtybBtrcNVVdqXy5sWy71QCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BekSide
Haha sorry, mijn vrouw heeft het mysterie opgelost, het zijn veertjes die je kunt verschuiven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
sssstttt dat laatste moet je natuurlijk niet toegeven ;)

• BekSide
Dat viel niet tegen, Alles zit in elkaar en het werkt ook nog!
MAAR
Na lang zoeken en googlen heb ik Windows 11 op een externe USB schijf. Deze vind ik nu ook in mijn BIOS, ik heb de instellingen in de BIOS gezet zoals hier op het forum en online gevonden. PCM - UEFI only, Launch CSM - disabled, secure Boot state - Windows UEFI mode.

Toch krijg ik telkens de melding dat Windows 11 niet kan installeren vanwege de systeemvereisten.
BIOS updaten wordt ook als mogelijkheid gegeven, echter is bij het type moederbord geen BIOS te vinden? (B650-Plus WIFI)

HIer nog hulp aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Vaag.. Net of 1 van je componenten niet word herkend ofsow.. En als je de bios nou terug zet op default en dan het probeert via het bootmenu. Om in het bootmenu te komen druk je op F12 tijdens het opstarten.

Misschien kan je een foto maken van de melding en hier uploaden?

[ Voor 14% gewijzigd door Glamourt op 20-09-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 00:18
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 543,08€ 543,08
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 599,-€ 599,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 76,77€ 76,77
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G720C34K€ 117,90€ 117,90
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 109,-€ 109,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 289,-€ 289,-
Totaal€ 2.042,75

Allereerst wil ik zeggen dat het met de juiste tutorial zeker mogelijk is om zelf een computer in elkaar te zetten. Ik deed het zelf al op mijn 16e met behulp van een YouTube-tutorial, dus ik raad je dat zeker aan.

Hier zijn de onderdelen die ik heb uitgekozen, waarbij ik heb gelet op kwaliteit en stille prestaties:

Moederbord: Gekozen vanwege het grote aantal USB-poorten. Daarnaast is dit moederbord door Tweakers getest en als een van de beste in zijn klasse beoordeeld.

Behuizing: Deze case heeft een ingebouwde geluiddempende coating aan de binnenkant, wat de geluidsproductie van de computer aanzienlijk vermindert. Ideaal voor een stille setup.

Voeding (Corsair RMX-serie): Deze voeding staat al meer dan 10 jaar bekend als een van de beste op de markt. De Corsair RMX-serie is extreem stil en zeer betrouwbaar, wat cruciaal is voor zowel lange levensduur als geluidsbeheersing.

Samsung SSD: Deze SSD wordt vaak beschouwd als (een van) de beste in zijn klasse. Voor veel gebruikers is het dé keuze als het gaat om snelheid en betrouwbaarheid.

Processor: Ik heb gekozen voor een 16-core processor, perfect voor werk en productiviteit. Deze CPU biedt genoeg kracht om zware taken moeiteloos aan te kunnen.

Videokaart (NVIDIA RTX 4070 Super): Deze kaart is door Tweakers bekroond met een 'Excellent Award' en kan alle moderne games met gemak aan. Als je op zoek bent naar nog meer FPS, zou je kunnen overwegen de processor te downgraden naar een Ryzen 7 7800X3D en te upgraden naar een 4070 Super Ti-videokaart. Beide opties bieden geweldige prestaties, afhankelijk van je prioriteiten.

RAM: Hoewel de RAM-sticks qua kleur misschien niet de mooiste zijn, zijn ze door Tweakers getest als een van de beste. Ze bieden extreem hoge snelheden en zijn daarnaast betaalbaar.

Koeler: De gekozen koeler is misschien wat overkill, maar hij is extreem stil en kan je systeem zonder moeite koel houden, zelfs onder zware belasting. Dit zorgt voor stabiele prestaties zonder dat je last hebt van lawaai.

Kortom, deze componenten zijn allemaal gericht op zowel topprestaties als een stille werking, perfect voor een krachtige en geruisloze PC. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolfiowww
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 00:18
Ach verrek, ik lees nu pas de nieuwe reacties en zie dat dit al een oude topic is.. daar gaan 10 minuten van mijn leven hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Dank alsnog voor de feedback!
Dit bericht is getypt vanaf mijn nieuwe ZELFGEBOUWDE! pc.

Het laatst probleem van dat Windows niet geïnstalleerd kon worden werd veroorzaakt doordat ik simpelweg op "Y" had moeten drukken bij het bericht:

"new CPU installed, fTPM/PSP NV corrupted or fTPM/PSP NV structrure changed"

Dit is inmiddels opgelost dus! dank voor de hulp. dit topic zou dus dicht mogen.
Pagina: 1