Welke merken lucht lucht warmtepomp met HA?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
Ik ben aan het kijken voor een lucht lucht warmtepomp te steken waarbij er in de woning een balansventilatie met warmteterugwinning aanwezig is.
Tevens is de hoofdverwarming een gas boiler, weersafhankelijk met vloerverwarming.
Gebouw is tevens zeer goed geisoleerd met een EPC onder de 100

Het doel is om een goedkope lucht lucht warmtepomp te hebben die als dump stroom kan dienen, dat wilt zeggen indien ik zelf stroom opwek heb (PV) met overschot dat ik die daarop kan dumpen. Alsook dat indien de dynamische stroomprijs laag genoeg staat zodat de warmtepomp goedkoper is dan gas, dat de warmtepomp dan geactiveerd word.

De lucht lucht zal maar 1 ruimte verwarmen echter door de balansventilatie zal die warmte doorheen de woning getrokken worden.

Om te beslissen of de warmtepomp mag inschakelen dient een calculatie te gebeuren in de trend van

- bereken energieprijs per kwh warmte gas
- bereken energieprijs per kwh warmte warmte pomp

Die 1ste is vrij eenvoudig, die 2de vraagt een complexere berekening omdat er meerdere factoren spelen, de COP van de warmtepomp is immers afhankelijk van de buitentemp alsook is de energieprijs dynamisch.

Het idee was om in HA de 2 opties te berekenen en vanuit HA de warmtepomp te sturen.

Vereist in heel dat verhaal is een Lucht lucht warmptepomp die niet enkel uit te lezen is vanuit HA maar vooral aan te sturen is, nu blijkt dat laatste niet zo simpel te zijn.

Van wat ik lees zou Daikin en Mitshibitshi de 2 kanditaten zijn maar beide werken niet out of the box met HA, het is met cloud API of met ESP.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Mocht een merk gewoon modbus TCP toelaten waarbij effectief aan te sturen des te beter.
Of iemand ervaring met een controller die mijn sturing kan uitvoeren zonder dat ik het zelf moet programmeren in HA?

Alle reacties

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-11 11:43
Mitsubishi heavy industries met esp home werkt erg goed

https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome