Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-04 11:46
Beste forumleden,

Vanwege het woningtekort en de extreem hoge huurprijzen in Nederland ben ik helaas genoodzaakt om verder te kijken naar mogelijkheden in de buurlanden. Mijn werkgever heeft er geen bezwaar tegen als ik in de grensstreek ga wonen, dus ik blijf in Nederland werken.

Toch zit ik met een belangrijke vraag waar ik geen duidelijke informatie over kan vinden, en dit houdt me tegen om de stap te zetten. Ik bezit namelijk crypto en beleggingen, en ik weet dat de belasting (box 3) in Nederland momenteel gunstiger is vergeleken met die in de buurlanden.

Stel, ik zou emigreren naar Duitsland of België en ik wil mijn beleggingen, ter waarde van bijvoorbeeld X euro, uitcashen. Hoeveel belasting moet ik dan afdragen? En is die belasting verschuldigd aan Nederland, of aan het land waar ik naartoe verhuis?

Ik weet niet precies bij wie ik terecht kan voor dit soort vragen, dus ik hoop dat iemand hier op het forum me kan helpen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Tranquilo op 15-09-2024 13:51)

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 14:43
De_Bastaard schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:10:
Zolang je in Nederland werkt is er volgens mij geen enkel probleem. Ik en mn broer wonen allebei net over de grens in Duitsland en werken allebei in Nederland.

Op het moment dat je natuurlijk met ene Duitse rekening of beleggingsclub in zee gaat veranderd dat wel de zaak. Als je inkomen uit Nederland geniet en daar ook belegt hoef je in Duitsland afaik geen belastingaangifte te doen.

Gewoon een einkommenserklärung voor de belastingdienst en thats it. Zo doe ik het al jaren :)
Dan doe jij het al jaren verkeerd.

Je bent als inwoner van Duitsland gewoon volledig belastingplichtig in Duitsland.
Dat je, volgens belastingverdragen, recht heb op vrijstelling van sommige belastingen doet daar niets aan af. Je moet nog steeds aangifte doen in Duitsland.

Voor jouw situatie betaal je in principe Box 1 in Nederland en Box 3 in Duitsland(!).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 12:30
waarom zou je cashen ? Vermogen = vermogen, blijft vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55

jgj82

Ja, maar = nee

En zolang je wereladinkomen voor meer dan 90% uit Nederland komt heb je niet veel met buitenlandse belastingen van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
namliam_eht schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:39:
waarom zou je cashen ? Vermogen = vermogen, blijft vermogen.
Dank voor je reactie! Ik begrijp je punt over het vermogen. Mijn vraag gaat echter over de belasting die ik moet betalen als ik naar Duitsland of België verhuis met mijn vermogen van bijvoorbeeld 100.000 euro aan crypto en beleggingen. Hoeveel belasting moet ik jaarlijks betalen in mijn nieuwe woonland? Blijft Nederland belastingplichtig, of wordt het belastingtarief bepaald door het nieuwe land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tranquilo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:39:
[...]

Dank voor je reactie! Ik begrijp je punt over het vermogen. Mijn vraag gaat echter over de belasting die ik moet betalen als ik naar Duitsland of België verhuis met mijn vermogen van bijvoorbeeld 100.000 euro aan crypto en beleggingen. Hoeveel belasting moet ik jaarlijks betalen in mijn nieuwe woonland? Blijft Nederland belastingplichtig, of wordt het belastingtarief bepaald door het nieuwe land?
Los van belastingplichtig, maar Belgie heeft uit mijn hoofd alleen dividend belasting, en in Duitsland heb je wel behoorlijke belastingen op beleggingen, maar crypto is belastingvrij (na 1 jaar).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 12:55
Verhuizen naar BE/GER, zal waarschijnlijk resulteren in het verschuiven van je fiscaal inwonerschap (ervan uitgaande dat je gezin/partner eveneens meegaat en je geen woning meer tot je beschikking hebt in NL) naar een van deze twee landen. In Nederland zal je als buitenlands belastingplichtige kwalificeren.

Als fiscaal inwoner ben je belastingplichtig over je wereldinkomen (zal dan dus GER/BE zijn). Echter, als jij in BE/GER woont, maar in Nederland werkzaam bent (op NL's contract) zal in beginsel Nederland mogen heffen over je arbeidsinkomen. Je persoonlijke inkomen/investeringen/beleggingen zal volgens het regime van het woonland worden belast (BE/GER).
Afhankelijk van je werkpatroon kan dit ook gevolgen hebben op je sociale zekerheidspositie.

[ Voor 12% gewijzigd door Cum Grano Salis op 06-09-2024 14:26 ]

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:53
Tranquilo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:39:
[...]

Hoeveel belasting moet ik jaarlijks betalen in mijn nieuwe woonland? Blijft Nederland belastingplichtig, of wordt het belastingtarief bepaald door het nieuwe land?
Een land is heffingsbevoegd (of niet), jij bent de belastingplichtige.

Als je dit wilt uitzoeken zul je er de belastingverdragen (NL-BE of DE dus) op na moeten slaan. Daarin staan afspraken per soort inkomen. Het is goed denkbaar dat Nederland op basis van nationale wetgeving KAN heffen, maar vanwege het gesloten belastingverdrag niet MAG heffen. (Veelal komt het heffingsrecht toe aan de woonstaat, maar per soort inkomen en per situatie kan het weer anders zijn).

Of je betaalt een fiscaal adviseur, dan weet je het ook :)

[ Voor 3% gewijzigd door marcelcee op 07-09-2024 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Het uit laten betalen van je crypto kost geen cent aan de belastingdienst. Het is namelijk het wisselen van valuta.
Zolang de crypto elk jaar maar netjes op zijn gegeven zal het geen probleem vormen.

Aandelen ligt wat moeilijker en durf ik dus ook niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:02
99ruud99 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:04:
Het uit laten betalen van je crypto kost geen cent aan de belastingdienst. Het is namelijk het wisselen van valuta.
Zolang de crypto elk jaar maar netjes op zijn gegeven zal het geen probleem vormen.

Aandelen ligt wat moeilijker en durf ik dus ook niets over te zeggen.
Crypto ligt ook wat moeilijker dus zeg daar in het vervolg ook maar niks over ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Bobmeister schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:35:
[...]

Crypto ligt ook wat moeilijker dus zeg daar in het vervolg ook maar niks over ..
Voor belastingdienst niet. Die ziet het namelijk gewoon als vermogen, niet als aandelen.
Dus begrijp niet helemaal wat je ermee wilt zeggen, crypto is alles behalve moeilijk, gewoon het voorbeeldje van de Belastingdienst website volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:03:
[...]

Voor belastingdienst niet. Die ziet het namelijk gewoon als vermogen, niet als aandelen.
Dus begrijp niet helemaal wat je ermee wilt zeggen, crypto is alles behalve moeilijk, gewoon het voorbeeldje van de Belastingdienst website volgen.
Aandelen zijn ook gewoon vermogen voor Nederland. Andere landen behandelen zowel crypto als aandelen soms anders, soms hetzelfde, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:09
Zolang je in Nederland werkt is er volgens mij geen enkel probleem. Ik en mn broer wonen allebei net over de grens in Duitsland en werken allebei in Nederland.

Op het moment dat je natuurlijk met ene Duitse rekening of beleggingsclub in zee gaat veranderd dat wel de zaak. Als je inkomen uit Nederland geniet en daar ook belegt hoef je in Duitsland afaik geen belastingaangifte te doen.

Gewoon een einkommenserklärung voor de belastingdienst en thats it. Zo doe ik het al jaren :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
De_Bastaard schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:10:

Je bent als inwoner van Duitsland gewoon volledig belastingplichtig in Duitsland.
Dat je, volgens belastingverdragen, recht heb op vrijstelling van sommige belastingen doet daar niets aan af. Je moet nog steeds aangifte doen in Duitsland.

Voor jouw situatie betaal je in principe Box 1 in Nederland en Box 3 in Duitsland(!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Overigens zijn de huizen in de grensgebieden ook behoorlijk schaars en niet echt goedkoper dan hier. Denk ook even aan de andere hypotheekrentes. De tijd dat het interessant was om over de grens te wonen ligt grotendeels achter ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Frame164 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:36:
Overigens zijn de huizen in de grensgebieden ook behoorlijk schaars en niet echt goedkoper dan hier. Denk ook even aan de andere hypotheekrentes. De tijd dat het interessant was om over de grens te wonen ligt grotendeels achter ons.
Als ik kijk hoe veel huis je hier over de grens in België krijgt voor je geld, durf ik dat te betwijfelen. En natuurlijk gedeeltelijk is het omdat het wat verder bij steden vandaan ligt, maar dat verklaard het echt niet geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:09
Frame164 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:36:
Dat valt echt nog reuze mee hoor. Rentes zijn hier ook prima, alleen moet je misschien meer eigen geld inleggen. Verder krijg je hier wel echt meer huis en tuin voor je geld.

Nadeel is wel dat terug naar Nederland verhuizen een hoop gedoe met zich meebrengt, zoals dat je je hypotheek niet altijd mee over kunt nemen. Veel hypotheekverstrekkers financieren geen panden in een ander land ivm juridische zaken. Executie en dergelijke.
Schnupperpuppe schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:45:
[...]

Zolang je geen inkomsten hebt in Duitsland hoeft dit volgens mij niet. Niemand van de Nederlanders in dit dorp doet belastingaangifte in Duitsland omdat ze in Nederland belastingplichtig zijn. Nederland en Duitsland hebben hier afaik verdragen voor zodat het niet onnodig complex is voor de mensen.

Gemeentelijke belastingen (obv m2 woonoppervlak enz) gebeurt uiteraard wel, maar buiten de belastingaangifte om.

Op het moment dat ik hier zou gaan werken, zzp’en of via een Duitse beleggingsclub geld verdien is het een ander verhaal. Of als ik werkloos zou worden ofzo.

[ Voor 40% gewijzigd door De_Bastaard op 07-09-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
De_Bastaard schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:00:
[...]

Zolang je geen inkomsten hebt in Duitsland hoeft dit volgens mij niet. Niemand van de Nederlanders in dit dorp doet belastingaangifte in Duitsland omdat ze in Nederland belastingplichtig zijn.
Je bent gewoon belastingplichtig in Duitsland, net als iedereen die in Duitsland woont.
Voor Nederland ben je buitenlands belastingplichtige, maar dat ontslaat je niet van belastingplicht in Duitsland.
Nederland en Duitsland hebben hier afaik verdragen voor zodat het niet onnodig complex is voor de mensen.

Gemeentelijke belastingen (obv m2 woonoppervlak enz) gebeurt uiteraard wel, maar buiten de belastingaangifte om.

Op het moment dat ik hier zou gaan werken, zzp’en of via een Duitse beleggingsclub geld verdien is het een ander verhaal. Of als ik werkloos zou worden ofzo.
TS had het over beleggingen. Box 3 dus.
Die moet je gewoon aangeven in Duitsland, omdat je hiervoor in Duitsland belastingplichtig bent.
Het belastingverdrag bepaalt welk land welke belastingen mag heffen en voorkomt dat je dubbel betaalt.
Box 1: Nederland. Box 3: Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:07

ep667

It doesn't hurt to help

Sissors schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:07:
[...]

Als ik kijk hoe veel huis je hier over de grens in België krijgt voor je geld, durf ik dat te betwijfelen. En natuurlijk gedeeltelijk is het omdat het wat verder bij steden vandaan ligt, maar dat verklaard het echt niet geheel.
Context is belangrijk. In de grensregio met Antwerpen, komen Belgen juist naar Nederland omdat ze in (bijvoorbeeld) Zeeland meer huis voor hun geld krijgen.

De gedachte dat je nét over de grens ineens een villa koopt voor hetzelfde geld als een rijtjeshuis in Nederland, is er eentje uit de jaren '90. Nederlanders drijven daar namelijk de prijzen op. Al zal het effect groter zijn als je in een minder bevolkt deel woont.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:42

mjl

Ugh

jgj82 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:00:
En zolang je wereladinkomen voor meer dan 90% uit Nederland komt heb je niet veel met buitenlandse belastingen van doen.
Hangt er van af, in België hebben ze regels over het minimale aantal dagen dat je echt in Nederland werkt, je moet aantoonbaar in Nederland aan het werk zijn. Thuiswerken in België moet je dan mee oppassen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 13:55

Lordy79

Vastberaden

Je zou dit aan een fiscalist moeten vragen.

Ik heb zelf een aantal jaren in BE gewoond en heb mijn fiscalist daar gewoon gevraagd of hij een soort pro forma personenbelasting kan berekenen voor België en in NL heb ik gevraagd hoe het dan in NL werkt.

Maar onder voorbehoud kan ik je zeggen dat als je fiscale inwoner wordt van België, je voor je crypto en spaartegoeden te maken krijgt met de Belgische fiscus. Als je een huis of iets anders verhuurt in Nederland krijg je met beide landen te maken waarbij er natuurlijk een belastingverdrag is.

Het kost wat om dat uit te laten zoeken maar beter vooraf weten waar je aan toe bent ipv verrassingen krijgen.

Als je wilt kun je een PM sturen en stuur ik je de gegevens van mijn fiscaal adviseur in België die m.i. wel goed is, ervaring heeft met nederbelgen en niet heel duur is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik begrijp nu dat ik in zowel Nederland als Duitsland (of België) belastingaangifte moet doen. Aangezien deze landen belastingverdragen met elkaar hebben, hoef ik me geen zorgen te maken over dubbele belastingheffing.

Ik heb besloten om te kijken naar een huurwoning in Duitsland vanwege de belastingvoordelen, aangezien de regels voor crypto daar gunstiger zijn voor particuliere beleggers. In Duitsland hoef je namelijk geen belasting te betalen als je je cryptovaluta langer dan een jaar vasthoudt.

In België is de situatie anders. Hoewel de belastingregels voor particuliere beleggers minder duidelijk zijn, wordt bij het uitkeren van cryptowinsten vaak een belasting van 33% geheven, ongeacht hoe lang je de crypto hebt vastgehouden.

Een andere reden waarom ik Nederland wil verlaten, is het voorstel voor het nieuwe box 3-regime dat vanaf 2027 van kracht wordt. Deze wijzigingen zouden de belastingdruk op vermogen en beleggingen, waaronder crypto, aanzienlijk kunnen verhogen.

Het is me nu allemaal duidelijk. Zoals hierboven al is aangegeven, lijkt het erop dat forumlid De_Bastaard een fout maakt door niet in beide landen aangifte te doen, wat volgens de regels wel zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 13:55

Lordy79

Vastberaden

Ik vermoed dat je gelijk hebt over @De_Bastaard want volgens mij heeft het woonland (waar je fiscaal inwoner bent) het recht om te heffen over passief inkomen zoals crypto, aandelen e.d.
De enige uitzondering die ik zo kan bedenken is onroerend goed dat zich in NL bevindt, al herinner ik me dat België ook over die inkomsten voor een deel belasting hief.
Maar ik kan me vergissen want ik ken de Duitse fiscale wetgeving niet goed.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1