Verbouwadvies nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeP
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
Dag tweakers,

Het is zo ver, aankomend jaar ga ik de benedenverdieping van mijn huis (laten) verbouwen.
We gaan het allemaal vervangen: nieuwe vloeren, nieuwe keuken, nieuwe wc, nieuw schuifpij, nieuwe ramen, stuccen, gewoon alles opnieuw.

Nu zit ik alleen met een verwarmingsvraagstuk.

Momenteel zit er een oud luchtverwarmingssysteem in, op gas. Dat is BIZAR inefficient en moet dus weg.
We hebben geen CV, geen warmtepomp, geen radiotoren, leidingwerk etc. Warm water in de keuken via close in boiler, warm water in de badkamer via oude gijser op zolder (gas)
Wat we wel hebben is een houtkachel (vorig jaar nieuw want sfeer & lekker warm) en15mwh stroom per jaar uit eigen panelen.

Nu is de vraag: hoe ga ik mijn huis verwarmen?

Vloerverwarming is een logische keuze, maar als je bedenkt dat je naast de vloerverwarming zelf ook nog de hele infractructuur moet aanleggen (warmtepomp, buffervat, leidingwerk etc) om uberhaubt warm water te krijgen, is het een vrij dure optie. Je zit met vloerverwarming aanleggen + warmtepomp + buffervat + installatie toch gauw op 20k+

Andere optie: elektrische boiler boven voor de badkamer, cooker in de nieuwe keuken, en verwarmen met een multisplit airco's. Minder comfort misschien maar substantieel goedkoper denk ik.

Heeft iemand een idee wat eventueel nog andere alternatieven zijn? En heeft iemand een voorkeur voor een optie?

Alvast dank.

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
je hebt nog volledig geen leidingwerk door je huis lopen voor warm water?
Dan zou ik ook eens serieus over airco nadenken...

enneh elektrische boiler -> warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Leg hoe dan ook vloerverwarming aan in de nieuwe vloer. Zelfs al gebruik je die niet initieel. Het leggen van wat buizen in de vloer met een verdeler zijn de kosten niet bij z'n verbouwing. En later nog toevoegen is ingrijpend.

Ik zou toch eens goed overwegen om toch die warmtepomp aan te leggen. En dan misschien alleen voor de vloerverwarming. Het comfort daarvan is toch zeer aangenaam en zeker met de hoeveelheid opgewekte stroom zou ik die zeker inzetten hiervoor.

Dan beperk je de kosten enigszins en laat je de systemen beneden en boven gescheiden.

Anderzijds, bereken eens goed wat die oude gas geiser nu kost en wat je zou besparen als je de gasaansluiting zou laten verwijderen / afsluiten (dus ook geen vastrecht meer). Bereken eens 10 jaar ofzo en dan kun je mogelijk tot een inzicht komen welke keuze hierin het beste is.

Hoeveel stroomoverschot hebben jullie nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11
Ondanks dat het duur is, zou ik toch gewoon voor de vloerverwarming + warmtepomp gaan.

Zeker als je puur vloerverwarming draait kan je vrij eenvoudig direct een monoblock warmtepomp aan je vloerverwarming koppelen. Daar hoeft geen buffervat tussen, gewoon direct koppelen.

Als je handig bent heb je dat voor 5000 wel geinstalleerd.

Infrezen van vloerverwarming valt ook enorm mee qua prijs, ik ken je oppervlakte niet, maar het hoeft waarschijnlijk niet meer dan 2500 euro te kosten.

Kortom: Als je een beetje handig bent moet je echt wel voor 10.000 euro vloerverwarming met warmtepomp geinstalleerd kunnen krijgen.

Mocht je dat niet willen, dan lijkt de aircoverwarming me toch het enige goede alternatief.

Los van de kosten moet je ook altijd aan de waardevermeerdering van het huis denken. Als je nu alles opknapt maar geen vloerverwarming aanlegt, maar gaat verwarmen met airco's. Dan is dat een serieuze downside voor kopers wanneer je ooit gaat verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door ConQuestador op 06-09-2024 11:16 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeP
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
@BlueKeenan & @ConQuestador:

Wat opmerkingen:

1: Het gaat om 90m2 vloerverwarming. Heb je dan niet al een flinke warmtepomp nodig qua vermogen?

2: Het is nog niet 100% zeker of vloerverwarming 'zomaar' in onze vloer kan. Kan best zijn dat het een NeHeBo vloer is. Als dat zo is moet misschien wel de hele vloer eruit en iets nieuws erin (+weggegooit geld van vloerisolatie vorig jaar a 3500,-).

3: We hebben nu gigantisch overschot qua elektriciteit. Ik denk iets van 7 a 8 Mw per jaar

4: Gasverbruik is 400 kuub per jaar.

Hmm nouja uiteindelijk denk ik dat vloerverwarming de beste optie is. Maar als de vloer compleet nieuw moet, dan vloerverwarming + warmtepomp etc etc wordt het wel een extreeeem duur grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Kiss, vloerverwarming, verdeler aan de wand waarachter je een monoblock kwijt kan, monoblock aan de andere kant enkel voor de vloerverwarming en klaar.

Kan je eventueel t warm water nog op dezelfde manier houden, of een warmtepompboiler zetten. Eventueel voor een slaapkamer electrisch kacheltje of airco.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 07:56
VVW erin leggen zijn de kosten niet, de meeste kosten zitten in de WP. Je kunt ook een CV ketel ophangen en deze VVW laten doen. Dat is een stuk goedkoper dan nu een WP instaleren.

Tja, in de lange termijn is het duurder maar als je maar 400m3 per jaar verbruikt kun je met een heel klein WP-tje al een heel eind komen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Wij hebben ook Nehobo (onderzijde gespoten pur). Daarop 3cm dekvloer plus, ca 1cm egaline, 1cm tegellijm en 1cm tegels.
Er moest eerst geegaliseerd worden voor het infrezen. De vloer wordt prima warm. Ongetwijfeld minder efficient als een betonvloer op 20cm pir, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Hoe is de rest van je huis geïsoleerd?
Goede isolatie van het dak bijvoorbeeld heb je in no-time terugverdiend.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:47
RoykeP schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:57:
Dag tweakers,

Het is zo ver, aankomend jaar ga ik de benedenverdieping van mijn huis (laten) verbouwen.
We gaan het allemaal vervangen: nieuwe vloeren, nieuwe keuken, nieuwe wc, nieuw schuifpij, nieuwe ramen, stuccen, gewoon alles opnieuw.

Nu zit ik alleen met een verwarmingsvraagstuk.

Momenteel zit er een oud luchtverwarmingssysteem in, op gas. Dat is BIZAR inefficient en moet dus weg.
We hebben geen CV, geen warmtepomp, geen radiotoren, leidingwerk etc. Warm water in de keuken via close in boiler, warm water in de badkamer via oude gijser op zolder (gas)
Wat we wel hebben is een houtkachel (vorig jaar nieuw want sfeer & lekker warm) en15mwh stroom per jaar uit eigen panelen.

Nu is de vraag: hoe ga ik mijn huis verwarmen?

Vloerverwarming is een logische keuze, maar als je bedenkt dat je naast de vloerverwarming zelf ook nog de hele infractructuur moet aanleggen (warmtepomp, buffervat, leidingwerk etc) om uberhaubt warm water te krijgen, is het een vrij dure optie. Je zit met vloerverwarming aanleggen + warmtepomp + buffervat + installatie toch gauw op 20k+

Andere optie: elektrische boiler boven voor de badkamer, cooker in de nieuwe keuken, en verwarmen met een multisplit airco's. Minder comfort misschien maar substantieel goedkoper denk ik.

Heeft iemand een idee wat eventueel nog andere alternatieven zijn? En heeft iemand een voorkeur voor een optie?

Alvast dank.

Roy
In ons huis zaten nog gaskachels en geen cv.
Dus moesten praktisch hetzelfde doen, al verwarm (en koel) ik ook nog de bovenverdieping. Doe je dat niet, heb je oom geen buffervat nodig.
  • Vloerverwarming kan in de dekvloer. Dus waarschijnlijk gewoon infrezen. Monoblock van 9kw plaatsen, direct koppelen aan je verdeler en gaan.
  • In plaats van je geiser, plaats je een warmtepompboiler.
  • Close inboiler vervangen voor quooker
.

Kosten pak hem beet 10k. Financieren met duurzaamheidslening oid zou ik altijd aanraden (zelfde voor je schuifpui)

Hoe ga je boven verwarmen/koelen?
Komt die luchtverwarming daar toevallig ook en kan je makkelijk de buizen vervangen? Anders kan je nog denken aan een fancoil kanaalunit voor boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Maar @RoykeP 400 m3 en inefficiënte luchtverwarming does not compute bij mij.

Nu heb je ook een geiser, dus bedoel je met lucht verwarming gaskachel/moederhaard? Of stook je met een elektrisch kacheltje?

Dus vertel eens wat meer over je huis? Klinkt als een stokoude hut, maar ook weer niet.

Maar nu is het vooral giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Nee hij bedoelt vermoedelijk een Brink systeem, basically een oude CV ketel die lucht verwarmt ipv water, inderdaad een goede manier om snel arm te worden.

Dit huis schreeuwt om vloerverwarming met L/W-warmtepomp, lelijke radiatoren heb je al niet dus dat scheelt, en voor boven kun je dan nadenken of je ook VVW wilt, of convectoren die gemaakt zijn voor lage temperatuur (als je dan toch nieuw moet aanleggen), of op de zolder wellicht met een airco oplossen.

Alles met airco zou ik in deze situatie niet doen. Nieuwe HT-verwarming aanleggen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Barrycade schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:07:
Maar @RoykeP 400 m3 en inefficiënte luchtverwarming does not compute bij mij.

Nu heb je ook een geiser, dus bedoel je met lucht verwarming gaskachel/moederhaard? Of stook je met een elektrisch kacheltje?

Dus vertel eens wat meer over je huis? Klinkt als een stokoude hut, maar ook weer niet.

Maar nu is het vooral giswerk.
Houtkachel...

En om die reden zou ik ook geen 9KW warmtepomp pakken. Leuk dat 90m2 vloer bij de juiste temperatuur 9KW kan afgeven, maar de warmtevraag is er niet naar. Als je dan die 2 uitzonderlijke dagen treft in de winter waarbij je warmtepomp het niet trekt flikker je een blok hout in de kachel en is het zo weer warm. Buffer ook totaal niet nodig, de vloer is je buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:44
99ruud99 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:59:
je hebt nog volledig geen leidingwerk door je huis lopen voor warm water?
Dan zou ik ook eens serieus over airco nadenken...

enneh elektrische boiler -> warmtepompboiler.
Hangt een beetje af van de gezinsgrootte niet?
Ik heb me hier ook ooit voor geïnformeerd enkele jaren terug, en als je watervebruik laag ligt (bv. 2 personen) win je de warmtepompboiler nooit terug. Kan ondertussen al veranderd zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nightgold op 06-09-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:44
Wat voor vloer zit er nu in? Beton of houten vloer? Want die zou ik dan gelijk meepakken. Wij waren iets van 7k kwijt voor 47m2 (schuimbeton, vv, cementdekvloer) maar goed is maar net ook waar je wp kwijt kan, of dat je makkelijk naar beneden kunt met leiding werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Wilke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:17:
Nee hij bedoelt vermoedelijk een Brink systeem, basically een oude CV ketel die lucht verwarmt ipv water, inderdaad een goede manier om snel arm te worden.

Dit huis schreeuwt om vloerverwarming met L/W-warmtepomp, lelijke radiatoren heb je al niet dus dat scheelt, en voor boven kun je dan nadenken of je ook VVW wilt, of convectoren die gemaakt zijn voor lage temperatuur (als je dan toch nieuw moet aanleggen), of op de zolder wellicht met een airco oplossen.

Alles met airco zou ik in deze situatie niet doen. Nieuwe HT-verwarming aanleggen ook niet.
Ik had ook wel een idee dat dat het was, maar ik heb geen glazen bol dus @RoykeP mag iets scheutiger zijn met zijn info.

Leuk ook hout kachel, maar niet zo leuk voor de buurt. Plus als dat de hoofdverwarming is. Niet echt verkoopargument mocht je ooit willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 20:02
Nu je de kans hebt: 200mm beton op 100mm isolatie en ca 900m1 dampdichte cv (25mm) slangen onderin de betonvloer. Een grote accu die je met 40gr water warmhoud. Of met een gas ketel op 45gr, of met een WP, of wellicht met t.z.t. een LTV bronnet in de toekomst. Spijtvrije oplossing die je voorbereid op de toekomst. Veel succes
Pagina: 1