Afstand aanrecht - kookeiland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
In mijn nieuwe appartement komt een keuken met kookeiland. Vanmorgen de vorderingen bekeken, en de kabelgoot voor de kookplaat komt nu na 180 cm uit de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-8Ig0nl7dQarXZdeaRLK2EByF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YluCAJXAFfX2jIXhVFY3tSLB.jpg?f=fotoalbum_large

Het aanrechtblad wordt 80 cm diep (leek me wel cool :+ ), maar dat betekent dat als je de plint van het eiland net voor de kabelgoot doet, er effectief 95 cm loopruimte tussen zit. Dat had ik liever iets ruimer gehad, maar blijkbaar lag deze goot er al, en als ik hem verder wil moeten ze echt gaan breken en dan heel voorzichtig zijn met de vloerverwarming. En zal ik wel weer een meerprijs (paar honderd euro gok ik) mogen betalen :).

Daarom zoek ik ervaringen/meningen. Is het de moeite waard hier een punt van te maken, of overleef je 95 cm in de praktijk wel?

De ruimte aan de andere kant van het eiland is plenty overigens.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:28
SeatRider schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:27:
Daarom zoek ik ervaringen/meningen. Is het de moeite waard hier een punt van te maken, of overleef je 95 cm in de praktijk wel?
Loopruimte en het ruimtelijk gevoel is één aspect. Het andere aspect hangt af van het beoogde gebruik. Zo hebben wij bijvoorbeeld een vaatwasser in de keukenwand en een lade in het eiland er tegenover. Het is ontzettend fijn dat de vaatwasser en de lade tegelijk (volledig) open kunnen.

Volgens mij hebben wij een meter ertussen maar zou het na moeten meten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:31

Zeror

Ik Henk 'm!

Simuleer de afstand met wat grote dozen/kastjes ofzo en kijk gewoon eens welke afstand je fijn vind. Dat is de makkelijkste manier.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier 130cm ertussen, wat dus ook effectief betekend dat lades / kastje gelijktijdig open kunnen.

En wat ook erg fijn is, is dat je met wat meer ruimte ook met z'n 2en tegelijk fatsoenlijk kunt werken.

Beste tip tot nu toe is die hierboven, zet wat dozen oid neer en kijk eens hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb ik mijn huidige appartement tegenover het aanrecht een extra werkblad gemaakt, en daar zit 90 cm tussen. Dat gaat, maar is niet ruim.

In de nieuwe keuken zit de vaatwasser schuin tegenover de kookplaat, met daaronder de bestek- en pannenlade:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-6Mc9zNj0ck9dtatArthjzusuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AYUsUUHQ9h9pvWW3AdqKZMrR.png?f=fotoalbum_large

Maar als je die altijd beiden full open wilt hebben, zul je denk ik zeker 110 cm ruimte willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:59
Wij hebben 110. Dan kan net de vaatwasser open en de lade. (Niet helemaal trouwens maar ver genoeg). Ook is het fijn als je als de vaatwasser open is normaal heen en weer kan blijven lopen.
Dus mijn inziens is 110cm minimaal.

Dus dozen tip hebben wij ook gedaan. Net als in in keukenwinkel met kratjes boodschappen rondlopen etc

[ Voor 18% gewijzigd door Tito129 op 06-09-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:43
BlueKeenan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:45:
Hier 130cm ertussen, wat dus ook effectief betekend dat lades / kastje gelijktijdig open kunnen.

En wat ook erg fijn is, is dat je met wat meer ruimte ook met z'n 2en tegelijk fatsoenlijk kunt werken.

Beste tip tot nu toe is die hierboven, zet wat dozen oid neer en kijk eens hoe het bevalt.
Inderdaad, hier eenzelfde soort situatie en beweegreden. Wij zitten op ruim 1.20 meter en de vaatwasser en lade kunnen tegenover elkaar open met mij er tussen ;)
Ik snap wel dat er bijna altijd keuzes en concessies gemaakt moeten worden dus afhankelijk ook van je gebruik en de verdere opstelling zou 95 cm. prima kunnen.

Je zou ook i.p.v. 80 diep nog naar 70 diep kunnen gaan bijvoorbeeld, alleen als het blad nog niet is besteld natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 18:08
Hoeveel ruimte heb je volgens de tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Groningerkoek schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:24:
Hoeveel ruimte heb je volgens de tekening?
Op de tekening 100 cm, maar waarschijnlijk omdat ik dat zei ;)

[ Voor 16% gewijzigd door SeatRider op 06-09-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
remzor schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:00:
Je zou ook i.p.v. 80 diep nog naar 70 diep kunnen gaan bijvoorbeeld, alleen als het blad nog niet is besteld natuurlijk..
Dat zou miss nog net kunnen, maar vind ik ook weer zonde - dan geef ik net zo lief een beetje meer uit om het gelijk goed te doen. De deklaag boven de vloerverwarming is bijna 3 cm, als ze een beetje voorzichtig zijn kunnen ze die kabel daar overheen leggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zo te zien heb je een BSH vaatwasser XXL.
Die is voor grote panelen en dan heb je tussen vaatwasser en eiland waarschijnlijk 40cm ruimte.
Mensen zullen er langs proberen te lopen met als gevolg dat de deur vast een keer te ver naar beneden wordt geduwd en ontzet raakt.

Meer ruimte maakt het risico iets kleiner.

Ik vraag mij vooral af hoe de tekeningen van de keuken zijn (vooraanzicht indeling, niet van boven), want zo te zien zitten leidingen op de verkeerde plek en mis je een warmwaterleiding OF een aparte boiler groep en vaatwasser groep.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 06-09-2024 13:59 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
DJMaze schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:55:
Zo te zien heb je een BSH vaatwasser XXL.
Idd een XXL vaatwasser, alleen dacht ik Indesit :)
Die is voor grote panelen en dan heb je tussen vaatwasser en eiland waarschijnlijk 40cm ruimte.
Mensen zullen er langs proberen te lopen met als gevolg dat de deur vast een keer te ver naar beneden wordt geduwd en ontzet raakt.

Meer ruimte maakt het risico iets kleiner.
In het huidige appartement springt er ook wel eens iemand over de deur van de vaatwasser, dat ging tot op heden altijd goed, maar je hebt zeker een punt.
Ik vraag mij vooral af hoe de tekeningen van de keuken zijn (vooraanzicht indeling, niet van boven), want zo te zien zitten leidingen op de verkeerde plek en mis je een warmwaterleiding OF een aparte boiler groep en vaatwasser groep.
Er komt een Quooker met boiler. Leiding en elektra is afgestemd tussen aannemer en keukenboer. Maar ben er inmiddels al wel achter dat de electricijn nog niet klaar is, er missen ook nog stopcontacten voor de ovens.

Dus als ie toch nog terugkomt, mag ie ook nog even 20 cm vloer wegkrabben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
SeatRider schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:24:
Dus als ie toch nog terugkomt, mag ie ook nog even 20 cm vloer wegkrabben :+
En je meterkast aanpassen...
- 2 ovens = 2 groepen
- quooker = 1 groep
- vaatwassser = 1 groep
- aanrecht = 1 groep
- kookplaat = 1 kookgroep (dubbele schakelaar)

Tussen quooker combi ketel en vaatwasser kan ook een quooker energieverdeler (om 1 groep minder te hebben, maar dan niet beide tegelijk aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
DJMaze schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:34:
[...]

En je meterkast aanpassen...
- 2 ovens = 2 groepen
- quooker = 1 groep
- vaatwassser = 1 groep
- aanrecht = 1 groep
- kookplaat = 1 kookgroep (dubbele schakelaar)

Tussen quooker combi ketel en vaatwasser kan ook een quooker energieverdeler (om 1 groep minder te hebben, maar dan niet beide tegelijk aan).
Kan het zijn dat ze daar die Tiara (dat zwarte ding wat rechts op z'n zij ligt) voor gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
SeatRider schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:24:
[...]
In het huidige appartement springt er ook wel eens iemand over de deur van de vaatwasser, dat ging tot op heden altijd goed, maar je hebt zeker een punt.
Je kunt in je nieuwe appartement langs twee kanten de keuken inlopen, dus dat springen hoeft daar niet meer :)

Of 95 te weinig is als doorloop, 80 te veel voor een werkblad, het is erg persoonlijk. Zelf zou ik die 80 aan de keukenwand niet zo nodig vinden als ik ook een eiland heb met veel werkruimte. En dan liever ietsje meer doorloop. Je werkblad kun je ongetwijfeld nog wel aanpassen bij een nieuwbouwwoning (tenzij heel binnenkort opgeleverd), dus dat hoeft het probleem niet te zijn.
Maar als jij erg gehecht bent aan een diep werkblad bij de spoelbak, dan moet je je niet laten ompraten door iemand met andere prio’s. Jij staat straks in die keuken en die moet voor jou prettig werken.
Als je nog tijd hebt voor aanpassingen, ga dan naar een willekeurige showroom en probeer die afstand van 95 uit. Daarbij maakt het overigens ook nog verschil of er na het eiland een muur komt of, zoals bij jou, een zee van ruimte. Een muur maakt benauwend, een zee van ruimte maakt die 95 cm gevoelsmatig ruimer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
@Toke_gt zeer nuttige feedback. Ik heb gevraagd of het aanrechtblad nog naar 70cm kan. Bij nader inzien is 80 cm diepte ook echt niet nodig, het staat misschien zelfs ongemakkelijk met de koelkast links en de ovens rechts. En dan hebben we 105 cm loopruimte. Misschien kunnen we zelfs het kookeiland 10 cm dieper doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
SeatRider schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:51:
Kan het zijn dat ze daar die Tiara (dat zwarte ding wat rechts op z'n zij ligt) voor gaan gebruiken?
Vast. Maar die lijkt gewoon op een perilex stekker te zitten.
Dan is het 2 of 3 fase en dat maakt een hoop verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:43
SeatRider schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:51:
@Toke_gt zeer nuttige feedback. Ik heb gevraagd of het aanrechtblad nog naar 70cm kan. Bij nader inzien is 80 cm diepte ook echt niet nodig, het staat misschien zelfs ongemakkelijk met de koelkast links en de ovens rechts. En dan hebben we 105 cm loopruimte. Misschien kunnen we zelfs het kookeiland 10 cm dieper doen :+
Dat dus idd. Was precies wat ik bedoelde en @Toke_gt dus ook. 70 diep is echt al dikke prima, liever die 10 extra voor loopruimte. Verstandig om dat aan te passen imho.
Kookeiland nog dieper maken zou kunnen ja, let dan even op de verhoudingen van het geheel. Als het een soort vierkant blok zou worden vind ik dat persoonlijk niet zo mooi.
Pagina: 1