Upgrade huidig systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytsf88
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-07 10:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Het hoeft niet allemaal op ultra settings maar high is toch wel het minimale. Voor mijn gevoel heb ik daar nu wel een goede videokaart voor, ik denk dat de CPU + Moederbord nu het probleem zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hangt er vanaf wat er allemaal moet worden geupgrade. Ik denk zelf alleen de CPU + Moederbord, maar misschien denken jullie hier anders over.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Monitor LG HDR WQHD (3440x1440@100Hz)
Videokaart AMD Radeon RX 6750 XT 12GB
2TB KINGSTON SSD/M2
1TB Crucial SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vermoed dus een nieuw moederbord nodig te hebben en CPU. Voorkeur gaat dan wel uit naar een AMD systeem.

Daarnaast twijfel ik of de behuizing goed is. Ik heb nu een Cooler Master CM Force 500. Simpel ding..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar AMD ivm Intel meestal aan de prijzige kant is. Maar als iemand een goed tegen argument heeft hoor ik dit graag :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen grote eisen. Ik wil wel graag een systeem wat future proof is. Dat ik bv bij wijze kan zeggen dat ik over 2 jaar een nieuwe videokaart of extra geheugen erbij plaats dat ik weer helemaal bij ben.

Ga je overklokken?
Nee ga niet overklokken

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag horen hoe ik het optimale uit mijn huidige videokaart kan krijgen, want voor mijn gevoel is het moederbord + cpu nu echt de bottleneck in mijn systeem. Daarnaast is het ook belangrijk dat de aankopen die ik nu gaan doen ook toekomst bestendig zijn dat wanneer ik bv een nieuwe videokaart over een paar jaar doe en misschien wat extra geheugen dat ik weer redelijk bij ben.

Misschien handig om te weten welke CPU + Moederbord ik nu heb;

ASUSTeK COMPUTER INC. TUF GAMING B560M-PLUS
Intel Core i5 11500 @ 2.70GHz

Daarnaast heb ik nu nog DDR4 geheugen, ik vermoed dat ik uitkom bij een moederbord die DDR5 eist. Dus ook dit moet er dan nog bij.

Graag jullie mening over dit lijstje.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI€ 204,-€ 204,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6750 XT Phantom Gaming D 12GB OC€ 0€ 0
1BehuizingenCooler Master Force 500€ 0€ 0
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 0€ 0
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 110,69€ 110,69
1VoedingenMSI MPG A850GF€ 0€ 0
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 0€ 0

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 22:46

Bouwer21000

Bigger number better

Hoe weet je dat de CPU je bottleneck is en in welke games ervaar je dat? Je speelt op een vrij hoge resolutie, zelfs voor een 6750XT. Ik zou niet direct verwachten dat de CPU de bottleneck is, maar dat kan wel redelijk variëren per game.

De 7800X3D is top maar eigenlijk een beetje overkill, ik zou zelf misschien eerder een 5700X3D en een AM4-moederbord overwegen om het DDR4-geheugen te kunnen hergebruiken, of anders voor een 7600 of 7700 gaan.
Het DDR5-geheugen en AM5-moederbord dat je hebt gekozen zijn trouwens ook vrij duur, het kan wel een stuk goedkoper:
uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x)
uitvoering: Lexar Thor LD5U16G60C32LG-RGD

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Tenzij je 1080p speelt heeft een CPU en Mobo upgrade weinig zin. Met iedere euro die je steekt in een betere GPU krijg je meer FPS. De 11500 gaat nog prima mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
Ik denk dat de prestatiewinst die je gaat winnen geen 700 euro waard is. Je kunt, zeker gezien je schermresolutie, veel meer winnen met een upgrade van de GPU á 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:28
Het hangt er een beetje vanaf.

Want zoals ik het zie is de 7800X3D in games 80-100% sneller (dus haast dubbel zo snel) tov de i5-11500.
Bij de videokaart is het hetzelfde verhaal, daar is een RX 7900XT (ruim € 700) 80-100% sneller dan de RX 6750 XT.

Dus ik zou eerst gaan meten waar de bottleneck precies zit (MSI afterburner wordt hier vaak aangeraden om dit te doen) en dan op basis van de resultaten die je krijgt een beslissing nemen. Want het is nu onduidelijk waar de bottleneck zit.