Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-04 23:40
De schoollaptop van mijn zoon, een Thinkpad E-495, wil niet meer opstarten, dus ik zoek iets nieuws. Niet te duur, lange batterijduur, moet tegen een stootje kunnen en niet over 2 jaar alweer uit elkaar vallen.

Ik heb naar de Laptop BBG van juli gekeken, maar alles wat op de benchmark onderaan goed scoort op accuduur is niet meer te koop. In ieder geval de Acer Swift X SFX14-41G-R6J5 en de Lenovo IdeaPad Flex 5 14ABR8. Maar dat zijn ook niet de laptops die aangeraden worden. Maar de laptops die aangeraden worden, scoren slechter op accuduur, bovendien gaat de test niet in op hoe stevig of betrouwbaar ze zijn. Bijna geen enkele test doet dat, terwijl het me toch een belangrijk punt lijkt.

Wat ga je met je laptop doen?
School werk. Geen idee wat voor software ze daar gaan gebruiken, want hij stapt ook over naar een nieuwe school (4VWO). Hij zal het vast waarderen als ie ook een beetje kan gamen, maar voor mij is dat geen prioriteit. Het gebrek aan een grafische kaart was wel zijn voornaamste klacht tegen zijn oude E-495. (Mijn voornaamste klacht was dat die opladers daarvan steeds kapot gaan.)

Hoe snel hij is boeit me minder; hij moet natuurlijk snel genoeg zijn en geen slak, maar voor schoolwerk heb je volgens mij geen razendsnelle multicore nodig. Geheugen en opslag is meestal wel bij te prikken, en bovendien heb ik hier nog ergens een 0.5TB SSD liggen die voor zijn oude Thinkpad bedoeld was. Als dat niet makkelijk bij te prikken is, dan lijkt minstens 0.5 TB SSD me wel een goed idee.

Wat is je budget?
Ik hoopte eigenlijk voor 600 euro klaar te kunnen zijn, maar ik zie veel prijzen toch eerder richting de 1000 wijzen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Hij is voor school, dus wordt veel rond gezeuld. Hij moet dus licht en stevig zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Thinkpad was ooit beroemd om hoe stevig ze zijn, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. De betrouwbaarheid van mijn oude E-495 valt wat tegen (al is E ook hun goedkoopste lijn).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 20:23
Overweeg je ook gebruikt? Als je licht en stevig wil, kom je snel uit bij meer professionele lijnen en stuk hogere prijzen. Je zou zoiets kunnen overwegen:

v&a aangeboden: HP EliteBook 850 G8 - i7 - 16GB - 512GB

Ik heb zelf paar maanden geleden deze gekocht:

v&a aangeboden: HP EliteBook 840 G8 (35T71EA)

Enorm blij mee, stevig, alles erop en eraan, licht en prima accu. Gamen is wel beperkt maar gaat.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou er niet over peinzen om een 500-1000 euro laptop voor elke dag mee naar school te kopen. Voor mijn dochters heb ik indertijd refurbished Dell pc's gekocht, voor zo ong €200. Meer dan snel zat en die Dell dingen waren vrij robuust. Voor de serie die ik had waren los verkrijgbare vervangende accu's te koop, maar die heb ik niet eens vervangen, voor wat ze moesten doen werkte het prima.

De HP elitebooks kan ik overigens ook aanraden; ik heb er een van mijn werkgever. Mooi spul. Voor school wil je denk ik wel max een 14'' hebben

V&A overzicht met HP laptops van 14'' max prijs €300: link

[ Voor 26% gewijzigd door P_Tingen op 06-09-2024 11:34 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:52
Mogelijk heeft de nieuwe school eigen eisen aan laptops, misschien gebruiken ze ipads, mac of chromebooks.
Voordat je iets aanschaft is het verstandig eerst hiernaar te kijken.

Mocht je een (tweedehands/refirbished) Windows laptop overwegen let dan op dat die Windows 11 ondersteund, anders kan je volgend jaar weer een nieuwe kopen.

Zakelijke modellen kan ik ook aanbevelen. Heb zelf prive een tweedehands HP Spectre, maar o.a. Dell en Lenovo hebben ook goede modellen.
De Surface Line van Microsoft kan je ook overwegen.

Mocht je nieuw kopen o.a HP en Microsoft bieden via hun eigen webshops kortingen aan scholieren en studenten, mogelijk heeft de school ook een eigen regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-04 23:40
Svinken schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:21:
Overweeg je ook gebruikt? Als je licht en stevig wil, kom je snel uit bij meer professionele lijnen en stuk hogere prijzen.
Ik zit daar intussen wel naar te kijken, ja. Ik ben met veel dingen een tikje argwanend jegens tweedehands omdat je niet weet hoe erg het ding is afgeragd, maar refurbished is misschien wel een idee. En ik zie voor 500 euro een hoop mooie tweedehands dingen.
P_Tingen schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:27:
Ik zou er niet over peinzen om een 500-1000 euro laptop voor elke dag mee naar school te kopen. Voor mijn dochters heb ik indertijd refurbished Dell pc's gekocht, voor zo ong €200. Meer dan snel zat en die Dell dingen waren vrij robuust.
Zit wat in. Ik heb altijd nieuw gekocht, maar voor minder dan 500 euro is dan niet zo veel te krijgen.
De HP elitebooks kan ik overigens ook aanraden;
Ik zie HP laptops erg vaak aangeraden worden. Zelfs in deze thread. Ik merk dat ik een beetje antipathie heb jegens HP vanwege hun printers, maar misschien moet ik die niet meenemen naar laptops. Desalniettemin, als er een even goede niet-HP is, heeft dat toch mijn voorkeur.
DVX73 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:48:
Mogelijk heeft de nieuwe school eigen eisen aan laptops, misschien gebruiken ze ipads, mac of chromebooks.
Voordat je iets aanschaft is het verstandig eerst hiernaar te kijken.
Heb ik gedaan. Windows. Dat is het. Chromebook mag ook, maar wil mijn zoon niet. Dat betekent wel dat een tweedehands macbook dus geen optie is.

Hij vind gewicht trouwens ook geen probleem, zegt ie.
Mocht je een (tweedehands/refirbished) Windows laptop overwegen let dan op dat die Windows 11 ondersteund, anders kan je volgend jaar weer een nieuwe kopen.
Ik moet bekennen dat ik dit een erg lastig onderwerp vind. Met al die verhalen over diverse soorten spyware op Windows 11 wil ik helemaal geen Windows 11 (prive ben ik over op Linux), maar de rest van de wereld, inclusief deze school, lijkt zich daar niet zo veel van aan te trekken.
Zakelijke modellen kan ik ook aanbevelen. Heb zelf prive een tweedehands HP Spectre, maar o.a. Dell en Lenovo hebben ook goede modellen.
Ik hoor mensen wel eens lyrisch over tweedehands Thinkpad T480, wat een van de betere en robuustere Thinkpads schijnt te zijn geweest. Maar ik moet wel even uitzoeken in hoeverre de performance van die dingen nog mee kan.

Ik zal in ieder geval eens goed in de tweedehands gaan neuzen. Of ik laat hem het zelf doen. Bedankt voor de adviezen.