Laadpaal verliest connectie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-05 17:02
Ik had een cat6 kabel van 20 meter (klaar met de connectors op)

die heeft een paar dagen gediend vanuit de berging naar mijn laadpaal via openstaand raam. Werkte prima. Laadpaal is gans de tijd online gebleven, geen "communication error" logs terug te vinden.
Nu heb ik die kabel door mijn wachtbuis getrokken vanuit de garage (garage krijgt netwerksignaal via een tplink powerline)

En nu het rare: laadpaal krijgt geen goeie netwerk verbinding over die kabel als die in de wachtbuis zit (samen met de 6 carré stroomkabel). Hij is ook heel even online in de portal, maar een paar minuten later gaat ie down (rode led op de SMA laadpaal) Laadpaal heeft volgens mijn router ook een ip adres gekregen, ik kan het ipadres ook volcontinue pingen. Maar toch valt ie continue in error dat ie de communicatiemodule niet kan bereiken (SMA home manager op hetzelfde netwerk)

Als ik de kabel test krijg ik een goed signaal, als ik er een pc aanhang kan ik snel surfen op het internet, heb een uur video staan afspelen in de garage op 4k en 0,0 onderbrekingen gehad.

Als ik een losse kabel rechtstreeks op die Powerline-exit steek in de garage en dan via de oprit naar de laadpaal, dan werkt die laadpaal zonder issues. Aan de powerline kan het dus niet liggen.

Aan de lengte van de kabel kan het ook niet liggen, heeft voordien goed gewerkt, en de losse testkabel is even lang.
Iemand nog een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je de kabel na het leggen getest met een kabel tester?

En doe eens een plaatje. Volgens mij zijn er meerdere kabels en setups in het spel die wel / niet werken, maar das lastig uit te tekst te halen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
The Eagle schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:25:
Heb je de kabel na het leggen getest met een kabel tester?

En doe eens een plaatje. Volgens mij zijn er meerdere kabels en setups in het spel die wel / niet werken, maar das lastig uit te tekst te halen.
Kabel getest ja, alle 8 aders ok.

Wat werkt wel: pc over alle situaties
Wat werkt niet: laadpaal over UTP cat6 kabel in de wachtbuis.

Er is dus een Powerlink vanuit onze berging in het huis naar de vrijstaande garage.

Laadpaal rechtstreeks op de exit module in de garage van deze powerline met een spare cat6 kabel van 20m: OK
Pc rechtstreeks op de exit module van deze powerline met cat6 kabel van 20m: OK

Powerline exit + kabel die in de wachtbuis zit + PC aan de kant van laadpaal: OK
Powerline exit + kabel die in de wachtbuis zit + laadpaal aan de kant van laadpaal: NOK

In de wachtbuis zit ook een Xvb 5g6 stroomkabel voor de laadpaal. Kan dat een storing geven waardoor de laadpaal er wel last van heeft maar een pc minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
resultaat van packet loss test:

pc rechtstreeks op powerline exit module in de garage:
0 / 1499 packet loss (0,0%)
average latency: 94.40ms
average jitter: 2.27ms

Pc via kabel in de wachtbuis:
average latency: 97.45ms
average jitter: 2.69ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:29

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Je zou dan toch haast gaan denken dat er iets met die laadpaal niet lekker loopt. Wanneer je het fysieke medium volledig heb doorgetest en deze werkt met andere componenten...

Doet die laadpaal iets geks met snelheid / duplex waardes? Dat hij niet terugvalt op 10/half ofzo? Of dat je een MTU mismatch heb?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 13:18

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Yariva schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:34:
Je zou dan toch haast gaan denken dat er iets met die laadpaal niet lekker loopt. Wanneer je het fysieke medium volledig heb doorgetest en deze werkt met andere componenten...

Doet die laadpaal iets geks met snelheid / duplex waardes? Dat hij niet terugvalt op 10/half ofzo? Of dat je een MTU mismatch heb?
Is het niet gewoon een super goedkope kabel en stoort de stroomkabel zo erg omdat die in dezelfde buis ligt?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:41:
[...]

Is het niet gewoon een super goedkope kabel en stoort de stroomkabel zo erg omdat die in dezelfde buis ligt?
zou ik dan geen packet loss moeten hebben op die kabel in de wachtbuis? Bij de test had ik er geen enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:41:
[...]

Dat zou ook kunnen. Om dit soort redenen worden stroom en internet kabels in 1 buis niet aangeraden. Het zou ok het gedrag ergens kunnen verklaren. De eerste paar minuten is er geen verlies tot er serieus vermogen over de kabel gaat (een auto gaat laden) :+

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
Yariva schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:34:

het rare is dat als ik de wachtbuis bypass (dus een spare kabel leg van hetzelfde type/merk als ik in de buis zitten heb rechtstreeks van de paal naar de garage) dat ik een perfect werkende laadpaal heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 13:18

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Tomski schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:44:
[...]

het rare is dat als ik de wachtbuis bypass (dus een spare kabel leg van hetzelfde type/merk als ik in de buis zitten heb rechtstreeks van de paal naar de garage) dat ik een perfect werkende laadpaal heb?
Ja dus er gebeurt iets in de buis.... modulatie en interferentie zijn rare dingen.
Ik zou toch een shielded kabel leggen van degelijke kwaliteit (en prijs)

En het liefst nog in een andere aparte buis.

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-09-2024 10:46 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
Yariva schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:43:
[...]

Dat zou ook kunnen. Om dit soort redenen worden stroom en internet kabels in 1 buis niet aangeraden. Het zou ok het gedrag ergens kunnen verklaren. De eerste paar minuten is er geen verlies tot er serieus vermogen over de kabel gaat (een auto gaat laden) :+
De storing treedt al op als de auto nog niet aan het laden is, kan het laden niet starten want kan remote de paal niet vrijgeven wegens geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:45:
[...]

Ja dus er gebeurt iets in de buis.... modulatie en interferentie zijn rare dingen.
Ik zou toch een shielded kabel leggen van degelijke kwaliteit (en prijs)

En het liefst nog in een andere aparte buis.
Maar de computer heeft er overduidelijk geen last mee. Die blijft lustig packet testen op die verbinding en geen enkel pakketje verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31

Oekol

waka waka hey hey

Tomski schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:11:
resultaat van packet loss test:

pc rechtstreeks op powerline exit module in de garage:
average latency: 94.40ms
average jitter: 2.27ms

Pc via kabel in de wachtbuis:
average latency: 97.45ms
average jitter: 2.69ms
Wat is dit voor verbinding überhaupt met die 'mega' latency?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
Oekol schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:49:
[...]

Wat is dit voor verbinding überhaupt met die 'mega' latency?
een webtest voor packetloss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik mag aannemen dat die latency met name door de powerline veroorzaakt wordt.

Maar er is maar een test die conclusive kan zijn: trek de kabel uit de buis, en test dan buiten de buis of de kabel goed werkt of niet.
Werkt ie dan wel, moet er dus iets in de buis gebeuren. Vermoedelijk dan idd interferentie en heb je een beter afgeschermde kabel, danwel een extra buis nodig.

Werkt ie dan ook niet, is je kabel gewoon raar en probeer je het nog eens met een andere kabel in de buis.

Maar mijn gok is idd gewoon electrische interferentie.

Enige andere wat ik me voor kan stellen is dat de ethernet chip in je laadpaal wat meer picky is dan je laptop, al is dat een long shot.

Last: check vraag: stuurt die powerline exit een PoE signaal mee, en zo ja, kan dat uit?

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 06-09-2024 10:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Tomski schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:47:
[...]

Maar de computer heeft er overduidelijk geen last mee. Die blijft lustig packet testen op die verbinding en geen enkel pakketje verliezen.
Ondanks dat het niet goed te verklaren is ben ik toch bang dat je hiermee wel je eigen vraag heb beantwoord. Wanneer de enige variabele is of je de kabel in de mantelbuis legt waar het stroom ook door heen gaat of een losse kabel gebruikt ligt het toch aan de kabel + huidige buis opstelling. Volgens mij heb je dan een aantal opties:

De kabel vervangen voor een hoogwaardiger exemplaar (iets dat hopelijk minder last zal hebben van die elektrakabel in de zelfde buis).

Of mijn voorkeur: leg een aparte buis zodat je deze 2 kabels uit elkaar trekt en enige vorm van interferentie wegneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Inteferentie kan maar het kunnen ook de "good old connectors" zijn die niet goed geknepen zijn.
Heb je ook geprobeerd het IP van de laadpaal te pingen?

Wat ik zou proberen is er even als test een switch op te zetten aan de kant van de laadpaal en daar weer de laadpaal op. Een connector die net wel/niet goed is doet het soms goed op het ene apparaat en de andere niet. JE kunt dan testen of het wel goed gaat met die switch ertussen.

In deze gevallen blijft powerline wel een hoofdverdachte. Heb je geprobeerd de powerline tijdelijk te bypassen door vanaf de garage waar die normaal de powerline ingaat, een kabel direct naar een ethernet verbinding te leggen?

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 06-09-2024 11:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
laurens0619 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:14:
Inteferentie kan maar het kunnen ook de "good old connectors" zijn die niet goed geknepen zijn.
Heb je ook geprobeerd het IP van de laadpaal te pingen?

Wat ik zou proberen is er even als test een switch op te zetten aan de kant van de laadpaal en daar weer de laadpaal op. Een connector die net wel/niet goed is doet het soms goed op het ene apparaat en de andere niet. JE kunt dan testen of het wel goed gaat met die switch ertussen.

In deze gevallen blijft powerline wel een hoofdverdachte. Heb je geprobeerd de powerline tijdelijk te bypassen door vanaf de garage waar die normaal de powerline ingaat, een kabel direct naar een ethernet verbinding te leggen?
Ping lukt perfect, geen enkele request time out.

Pinging 192.168.1.18 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=16ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=17ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=11ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=8ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=19ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=22ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=13ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=10ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=31ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=49ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=7ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=5ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=15ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=17ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=6ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=14ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=12ms TTL=64
Reply from 192.168.1.18: bytes=32 time=10ms TTL=64

Heb de laadpaal ook al rechtstreeks binnen op de switch geplugged, werkt perfect dan. En als ik met een losse kabel de laadpaal op de powerline plug in de garage lukt het ook. Het werkt gewoon niet via de kabel in de wachtbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
The Eagle schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:57:
Ik mag aannemen dat die latency met name door de powerline veroorzaakt wordt.

Maar er is maar een test die conclusive kan zijn: trek de kabel uit de buis, en test dan buiten de buis of de kabel goed werkt of niet.
Werkt ie dan wel, moet er dus iets in de buis gebeuren. Vermoedelijk dan idd interferentie en heb je een beter afgeschermde kabel, danwel een extra buis nodig.

Werkt ie dan ook niet, is je kabel gewoon raar en probeer je het nog eens met een andere kabel in de buis.

Maar mijn gok is idd gewoon electrische interferentie.

Enige andere wat ik me voor kan stellen is dat de ethernet chip in je laadpaal wat meer picky is dan je laptop, al is dat een long shot.

Last: check vraag: stuurt die powerline exit een PoE signaal mee, en zo ja, kan dat uit?
Ga dit weekend de kabel er es uithalen, wel meteen een andere er doorheen meetrekken anders ben ik mijn trekkkabel kwijt.

Denk niet dat die Tp link Powerline PoE ondersteunt. Dus default uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomski op 06-09-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tomski schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:34:
[...]

Ga dit weekend de kabel er es uithalen, wel meteen een andere er doorheen meetrekken anders ben ik mijn trekkkabel kwijt.

Denk niet dat die Tp link Powerline PoE ondersteunt. Dus default uit.
Pak dan meteen een goed geïsoleerde kabel zou ik zeggen :)

Ben benieuwd.

Ergens vermoed ik dat dat het probleem niet op gaat lossen. Er komt redelijk wat power naar die laadpaal toe, dus ook behoorlijk wat interferentie..

Wat je nog zou kunnen doen: switch na het exitpoint van de powerline. Dan losse kabel naar de laadpaal zodat die werkt. Laadsessie starten, en dan tegelijkertijd meten met je laptop op de kabel in de buis. Dikke kans dat je laptop dan ook begint te griepen door de interferentie die ie voor zijn kiezen krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Tomski
Ik bedoel de kabel in wachtbuis gebruiken maar ipv die in de powerline te drukken > Verlengen (via een switch oid) naar een kabel in meterkast.

En de andere test is dus alles gebruiken zoals het nu is, maar een switch bij de laadpaal plaatsen. Bijkomende voordeel met die laatste test is dat je er ook computer bij kunt prikken en vanuit daar verbinding testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
laurens0619 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:14:
Inderdaad, zet er eens een extra switch/router tussen als test indien mogelijk
Ik heb ook wel eens onverklaarbare netwerk issues (apparaat wilde niet verbinden) zo kunnen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 13:41
Statische kabels veroorzaken dit soort problemen echt nooit.
Dit lijk toch echt een typisch powerline probleem die op onregelmatige tijden de connectie verliest.

En volgens "de wet van murphy" treed dat probleem nooit op als je op een andere manier aan het testen bent.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomski
Ben(V) schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:05:
Statische kabels veroorzaken dit soort problemen echt nooit.
Dit lijk toch echt een typisch powerline probleem die op onregelmatige tijden de connectie verliest.

En volgens "de wet van murphy" treed dat probleem nooit op als je op een andere manier aan het testen bent.
De powerline geeft nochtans geen enkel issue met een losse lange kabel op de grond. Ik heb mijn laadpaal zo de laatste weken permanent online gehouden, geen enkele disconnect of error in de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja en kabels die af en toe het niet doen is nog onwaarschijnlijker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
Als losse kabel werkt ie, als kabel door de buis naast stroomkabels niet. Ik zou daar zeggen case closed & afschermen die handel.

Ter test zou je de kabel inderdaad kunnen vervangen. Je hebt al een nieuwe kabel die niet is afgeschermd. Het is de hobbybob methode maar je zou de eerste niet zijn die een paar rollen aluminiumfolie om een netwerkkabel plakt om 'm te shielden tegen invloeden van stroomkabels.

(& Bizarre latency door je huis dankzij die powerline, jeetjj)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 16:38
Wat voor cat6 kabel is het. Op basis van koper of op basis aluminium? Dat maakt veel uit.
Verder zou zo een kabel shielded moeten zijn. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:49:
Als losse kabel werkt ie, als kabel door de buis naast stroomkabels niet. Ik zou daar zeggen case closed & afschermen die handel.

Ter test zou je de kabel inderdaad kunnen vervangen. Je hebt al een nieuwe kabel die niet is afgeschermd. Het is de hobbybob methode maar je zou de eerste niet zijn die een paar rollen aluminiumfolie om een netwerkkabel plakt om 'm te shielden tegen invloeden van stroomkabels.

(& Bizarre latency door je huis dankzij die powerline, jeetjj)
Onzin!
Een cat 6 utp kabel heeft totaal geen last van storingen door een elektriciteit kabel.
De twist in de aderparen zorgt ervoor dat elke storing op de ene ader exact gelijk op de andere ader terecht komt en aangezien ze een gebalanceerde lijn vormen heffen die twee elkaar precies op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 11:02
Water in de wachtbuis en gewone netwerkkabel gebruikt en geen outdoor kabel zoals het moet. Netwerkkabels die niet voor outdoor gemaakt zijn slorpen water op waardoor je de kabel slecht wordt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:49:
Als het dezelfde kabel met dezelfde kopjes erop zou zijn eens, maar dat is het niet.
Kan net zo goed aan kabel liggen of toeval dat de threshold van powerline net wel/net niet goed genoeg was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kabels die ergens statisch liggen kunnen nooit de oorzaak van intermitterende problemen zijn, dan kan alleen met patchkabels die in beweging gebracht worden.

Dit soort problemen die af en toe optreden zijn echt typische powerline problemen.
Vervang die powerline gewoon door wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
De powerline is het zeker niet. De laadpaal is weer ononderbroken online sinds ik de losse kabel over de oprit gelegd heb. Net de SMA event logs uitgepluisd en totaal geen 7619 Communication fault with meter unit events meer te vinden. Alles gaat over de powerline naar binnen.

Heb zaterdag nog es met een professionele kabelmeter van een bevriende electricien de kabel uitgemeten en alles is ok qua cablage, zelfs met een actieve laadsessie over de stroomkabel die mee in de buis zit.

Ging normaal zaterdagnamiddag de kabel in de buis als test vervangen maar er is weer vanalles tussengekomen. Volgend weekend nieuwe poging.

[ Voor 11% gewijzigd door Tomski op 09-09-2024 14:56 ]

Pagina: 1