Van router naar UTP wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 19:24
Hallo,

Wij zijn onze nieuwe woning aan het renoveren. In de wand komen nu ook utp wandcontactdozen. Hier zal dus een utp kabel vanuit de router naar toe gaan.

Nu heeft de router maar 3 uitgangen (te weinig).

Is het mogelijk om hier een switch tussen te zetten en dan naar de wandcontactdozen te gaan? Dus router-switch-utp kabel-utp wandcontactdoos?

Kan je ook een switch verbinden aan de utp wandcontactdoos?

Werkt een PoE switch (ivm eventuele deurbel) ook icm utp wandcontactdozen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ja hoor, dat werkt gewoon.
Gebruik aub wel goede kwaliteit kabels en andere apparatuur zoals je wandcontactdozen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Ja, router naar switch naar wcd werkt prima. Ook PoE werkt gewoon via een wcd :)

Neem inderdaad goede kabel, cat6 of cat6a en geen rommel zoals cat7 en dan zit ‘t snor. Gebruik installatiekabel met stugge kern.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Dank voor de antwoorden!

Kan ik bv ook nog een klein switchje in tvmeubel zetten deze op de wanddoos in pluggen en dan bijvoorbeeld naar iptv en Playstation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Ja, omdat je toch nooit beiden tegelijk de volle breedte laat streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
99ruud99 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:55:
Ja, omdat je toch nooit beiden tegelijk de volle breedte laat streamen.
Dubbele UTP doos vanuit switch in meterkast kan natuurlijk ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:22
Exterminator schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 06:53:
Is het mogelijk om hier een switch tussen te zetten en dan naar de wandcontactdozen te gaan? Dus router-switch-utp kabel-utp wandcontactdoos?
Jazeker, is een prima oplossing. Nog mooier is het om een patchpanel bij de router/switch (in de meterkast, gok ik) te plaatsen, dus:
router - switch - patchpanel - UTP kabel (stugge/vaste kern) - wandcontactdoos
...waarbij de verbinding van router naar switch en switch naar patchpanel (en wandcontactdoos naar willekeurig apparaat) met een patchkabel gaat (gewoon zo'n standaard 1,5m netwerkkabel, niets bijzonders dus).

Zo'n patchpanel is gewoon een nette manier om een kabel met stugge kern (aangeraden voor installatiekabels in een buis) op een vaste manier af te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
vanaalten schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:07:
[...]

Jazeker, is een prima oplossing. Nog mooier is het om een patchpanel bij de router/switch (in de meterkast, gok ik) te plaatsen, dus:
router - switch - patchpanel - UTP kabel (stugge/vaste kern) - wandcontactdoos
...waarbij de verbinding van router naar switch en switch naar patchpanel (en wandcontactdoos naar willekeurig apparaat) met een patchkabel gaat (gewoon zo'n standaard 1,5m netwerkkabel, niets bijzonders dus).

Zo'n patchpanel is gewoon een nette manier om een kabel met stugge kern (aangeraden voor installatiekabels in een buis) op een vaste manier af te monteren.
Dat, gebruik een patchpaneeltje, heb je al voor +/- €30. Gaat er dan een stekker stuk, dan verwissel je de kabel tussen patchpaneel en switch, ipv dat je kabels steeds korter worden :+

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Nog even ‘n vraagje.

Ik heb zometeen 2 of 4 kabels lopen naar de utp wanddozen.

Één kabel loopt richting veranda (deze pakken we volgend jaar aan). Deze zou (voorlopig) eventueel op een wifi versterker kunnen. Echter heb ik achter de garage ook nog een klushokje waar internet/wifi ook wel wenselijk is (achter dit klushok is weer ons terras)

Is het mogelijk om nog iets door te trekken in de toekomst richting klushok vanaf deze kabel in de veranda (weer een switch)? Of moet dat vanaf de switch in de meterkast komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 15:16
Je kan zo goed als oneindig 'splitsen' met switches. Waar je in de praktijk rekening mee houdt zijn dan:
- energiekosten
- aanschafkosten
- ruimte/plaats
- aansluiting voor elektra
- eventuele POE punten

En als je echt flink gaat 'power usen' dan is een simpele 1Gbps switch waarschijnlijk een (kleine) hindernis als je vanaf 2 PCs grote bestanden of downloads naar een snelle NAS wil kopiëeren. Die drie apparaten moeten mogelijk dan de 1Gbps kabel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Het enige wat je moet voorkomen, is per ongeluk loops genereren in je netwerk.

Zelf heb ik mijn router met switch in de meterkast staan.
Vanaf daar heb ik 3 kabels lopen naar 3 belangrijke locaties: de woonkamer, de zolder (thuiswerkplek) en de tuinschuur.
Op alle 3 de locaties heb ik weer switches staan, zodat ik op alle locaties meerdere apparaten kan aansluiten.
PCs, printers, NAS, televisies, media players, APs.

En wat @jnr24 zegt....
Deze 3 hoofdverbindingen ben ik nu aan het upgraden van 1 Gbps naar 10 Gbps. :)
Soms noem ik deze 3 verbindingen ook wel "de backbone" van mijn netwerk

[ Voor 6% gewijzigd door GarBaGe op 06-09-2024 12:23 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1