Subwoofer ombouw met lattenwand ipv speakerdoek

Pagina: 1
Acties:

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Ik wil graag voor mijn twee front-firing subwoofers (Monitor Audio RXW12) een ombouw maken, en overweeg om aan de voorkant in plaats van speakerdoek, een lattenwand (latjes met vilt; zie afbeelding) te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2WZnkWe78sH-VuYFORtxU680Pk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dqb6lY65eOPuIhpktTsRkIQi.jpg?f=user_large

Mijn vraag: heeft dit (merkbare) negatieve impact op de subwoofers, of gaan die lage frequenties daar gewoon ongehinderd doorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:27

dragonhaertt

@_'.'

Als jij iets in het pad van de geluidsgolven plaats dan heeft dat 100% invloed op het geluid.
Of dat heel veel en heel merkbaar is hangt een beetje af van hoe kritisch je bent op je geluid. Beter zal het er zeker niet van worden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dragonhaertt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:52:
Als jij iets in het pad van de geluidsgolven plaats dan heeft dat 100% invloed op het geluid.
Of dat heel veel en heel merkbaar is hangt een beetje af van hoe kritisch je bent op je geluid. Beter zal het er zeker niet van worden.
Geluid en 'SUB' (Woofers?) hebben niet zo veel met elkaar te maken als dat wat je nu suggereert, hé :D

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:03:
[...]

Geluid en 'SUB' (Woofers?) hebben niet zo veel met elkaar te maken als dat wat je nu suggereert, hé :D
:?
100 Hz is geen geluid?

Of denk je dat fabrikanten voor de grap zo'n dikke conus met speakerdoek voor op een subwoofer plaatsen?

[ Voor 17% gewijzigd door dragonhaertt op 05-09-2024 22:07 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jawel, maar nog steeds geen 'sub' (IMHO). Misschien dat de TS wat meer duiding kan geven aan het idee waar 'ie aan werkt, ook qua 'Low-Frequency' geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f5yaiG1hBQwvDC5X4DA8khJqRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8cY08bPP5qHXJTvrToUqzrN4.jpg?f=user_large
Dit is wat geluid (ook op 100Hz inderdaad) met de lucht doet. Zet daar een raster van latjes voor en je gaat dat patroon flink veranderen. Hoe? Grote vraag. Probeer het en je weet het. Maar of het beter wordt?

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Subwoofers doen over het algemeen 20-200 Hz.

Deze specifieke unit doet 27 - 40/120 Hz (instelbaar)

In ieder geval lijkt het me nogal zonde om 1500 euro uit te geven aan een 12 inch conus om daarna de helft van je oppervlak af te dekken.

[ Voor 41% gewijzigd door dragonhaertt op 05-09-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van dat alles: ja, dat ga je horen. En als je pech hebt gaan de latjes meetrillen ook. Dus zou dat zo niet adviseren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:07:
[...]

Jawel, maar nog steeds geen 'sub' (IMHO). Misschien dat de TS wat meer duiding kan geven aan het idee waar 'ie aan werkt, ook qua 'Low-Frequency' geluid.
Ik snap hier overigens nog steeds niks van.
Ook een staande golf van 1 Hz moet gewoon door de lucht propageren.
Als jij iets in de weg zet van die drukgolf dan verander je het 'geluid'.
Al helemaal als dat meer dan de helft van je totale interactie oppervlak is.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dragonhaertt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:29:
[...]

Ik snap hier overigens nog steeds geen reet van.
Ook een staande golf van 1 Hz moet gewoon door de lucht propageren.
Als jij iets in de weg zet van die drukgolf dan verander je het geluid.
Al helemaal als dat meer dan de helft van je totale interactie oppervlak is.
Je 'hoort' bepaalde frequency's niet meer (als mens met een menselijk gehoor), je 'voelt' ze echter nog wel maar je kunt er eigenlijk geen exacte richting meer aan geven. Dat die geluiden vervolgens verstoort worden maakt voor je gehoor vervolgens dus niet (of niets) meer uit.

@The Eagle Als je de resonantie van die latjes hoort dan ben je gewoon een slechte timmerman en echt géén speciaal mens met een 'Su-Per' gehoor >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 05-09-2024 22:41 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

jvdburgt1980 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:42:
Ik wil graag voor mijn twee front-firing subwoofers (Monitor Audio RXW12) een ombouw maken, en overweeg om aan de voorkant in plaats van speakerdoek, een lattenwand (latjes met vilt; zie afbeelding) te plaatsen.

[Afbeelding]

Mijn vraag: heeft dit (merkbare) negatieve impact op de subwoofers, of gaan die lage frequenties daar gewoon ongehinderd doorheen?
Je plaatst de gehele sub achter een latjeswand?

Het ligt er denk ik een klein beetje aan: als je de poort obstrueert ga je dit wel horen; die lucht moet vrijelijk heen en weer bewegen. Maar verder absorbeert die 1cm vilt alleen hoge tonen, ruim boven het bereik van een sub.

Dus als je rekening houdt met dat de poort (indien het een bass reflex sub is) vrij blijft, moet het geen probleem zijn.

Veel belangrijker is de positie in de ruimte waar je de sub zet: vanuit elke positie exciteer je het staande golven patroon van de ruimte in een andere verhouding resulterend in een hele andere response. Dus dat is wel iets om uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Wow, dank voor de vele reacties!

Korte toelichting: ik bouw een kast om de subwoofer heen (x2) die tevens als speakerstandaard dient voor mijn front speakers. Het is vooral voor de looks dat het meer opgaat in de andere meubels in de ruimte, en niet 2 bakbeesten van subs zichtbaar zijn. Het zijn trouwnes front-firing subs, zonder baspoort oid. Ze staan al op hun plek in de woonkamer, en het geluid is nu top. Nu alleen dus nog de kastjes eromheen, maar door frontfiring zou dat verder geen impact moeten hebben op het klankbeeld (iig met speakerdoek).

Het "veilige" plan is om de voorkant gewoon een frame met speakerdoek te doen. Het idee met de lattenwandjes was een design-ideetje. Ik snap dat als je dit voor een normale front speaker zet, je al snel de hogere frequenties vernachelt, maar dacht dat het in de range van 20-120 Hz mogelijk wel mee zou vallen (in ieder geval het vilt, de latjes heb ik al wat minder beeld bij). Het ontbreekt mij aan de natuurkundige kennis om hier echt een goede analyse van te maken, vandaar de vraag hier.

Als ik de reacties zo lees krijg ik echter het idee dat het gewoon geen goed idee is, en dat ik gewoon voor de speakerdoek moet gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door jvdburgt1980 op 05-09-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:33:
[...]

Je 'hoort' bepaalde frequency's niet meer (als mens met een menselijk gehoor), je 'voelt' ze echter nog wel maar je kunt er eigenlijk geen exacte richting meer aan geven. Dat die geluiden vervolgens verstoort worden maakt voor je gehoor vervolgens dus niet (of niets) meer uit.

@The Eagle Als je de resonantie van die latjes hoort dan ben je gewoon een slechte timmerman en echt géén speciaal mens met een 'Su-Per' gehoor >:)
Natuurlijk, 0-20 Hz zal je niet meer horen.
Maar ook wat je voelt wordt gewoon beïnvloed als je daar latjes voor zet.
Ook als je de woofer om de hoek zet, of omdraait, of dichterbij zet.

Dat effect van latten ervoor zal alsnog het geluid beïnvloeden. De meeste woofers doen overigens geen onhoorbaar laag. Ook 20hz kan je prima voelen (en horen).
jvdburgt1980 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:09:

Korte toelichting: ik bouw een kast om de subwoofer heen (x2) die tevens als speakerstandaard dient voor mijn front speakers. Het is vooral voor de looks dat het meer opgaat in de andere meubels in de ruimte, en niet 2 bakbeesten van subs zichtbaar zijn. Het zijn trouwnes front-firing subs, zonder baspoort oid. Ze staan al op hun plek in de woonkamer, en het geluid is nu top. Nu alleen dus nog de kastjes eromheen, maar door frontfiring zou dat verder geen impact moeten hebben op het klankbeeld (iig met speakerdoek).

Het "veilige" plan is om de voorkant gewoon een frame met speakerdoek te doen. Het idee met de lattenwandjes was een design-ideetje. Ik snap dat als je dit voor een normale front speaker zet, je al snel de hogere frequenties vernachelt, maar dacht dat het in de range van 20-120 Hz mogelijk wel mee zou vallen (in ieder geval het vilt, de latjes heb ik al wat minder beeld bij). Het ontbreekt mij aan de natuurkundige kennis om hier echt een goede analyse van te maken, vandaar de vraag hier.

Als ik de reacties zo lees krijg ik echter het idee dat het gewoon geen goed idee is, en dat ik gewoon voor de speakerdoek moet gaan.
Verstandig! Gewoon lekker met speakerdoek werken. Als het geluid nu mooi is dan vooral niet al te veel drastische veranderingen maken.

Zo'n latjes wand is leuk voor de achtermuur, of een andere muur in de kamer, maar dat speakerdoek is natuurlijk gemaakt om drukgolven door te laten. Dan maakt het niet zo veel uit of het lage of hoge frequentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aantasting van klank zal we mee vallen maar zo'n latjeswand gaat heel irritant resoneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:53

w00Dy

Make soap, not war

Archer_VC10 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:08:
[Afbeelding]
Dit is wat geluid (ook op 100Hz inderdaad) met de lucht doet. Zet daar een raster van latjes voor en je gaat dat patroon flink veranderen. Hoe? Grote vraag. Probeer het en je weet het. Maar of het beter wordt?
Dit dus, het vilt tussen de latjes zorgt voor teveel obstructie van de lucht. Vilt is geen speakerdoek.
Voor een normale speakerrooster kijkt men al naar een perforatie van >65%

Volgens mij kan het wel met latjes als je genoeg doorlaatbaarheid hebt maar niet met latjes + vilt, de sub gaat teveel druk opbouwen. Je krijgt als het ware een 4th order bandpass sub op die manier. Dus ja dat beïnvloed het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

jvdburgt1980 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:09:

Wat mij betreft is er geen hoorbaar effect te verwachten van een akupanel voor je subs. Een dunne laag vilt en die latjes zijn akoestisch transparant voor een subwoofer.

Je kan wel een kast resonantie veroorzaken met een ombouw maar dat is verwacht ik onafhankelijk van wat je aan de voorzijde plaatst. Deze resonantie wordt bepaald door het lucht volume rondom de subwoofer (indien de ombouw niet aansluit op de sub). Danwel resonantie van de panelen zelf indien de constructie niet stijf genoeg is.

De adviezen in dit topic om speaker doek te gebruiken zijn denk ik uit de categorie "ik weet het niet zeker dus ik geef maar een veilig advies".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Akupanel is letterlijk akoestisch absorptie materiaal. Meestal gemaakt van MDF met een hout of kunststof laminaat toplaag, waardoor het een behoorlijke massa heeft.

Dat heeft een effect op de weergave. Die zal meetbaar en hoorbaar zijn. Of dat negatief is, is subjectief. Als Monitor Audio zou denken dat hij subwoofers beter presenteren met deze panelen er voor, hadden ze die waarschijnlijk daarmee afgeleverd.

Er zijn wel heel veel soorten speakerdoek, sommige die qua stijl mooier zijn dan het standaard zwarte, wat glimmende speaker doek. Dat materiaal kun je dan ook op andere plekken laten terugkomen.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

BLN schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:07:
Akupanel is letterlijk akoestisch absorptie materiaal. Meestal gemaakt van MDF met een hout of kunststof laminaat toplaag, waardoor het een behoorlijke massa heeft.

Dat heeft een effect op de weergave. Die zal meetbaar en hoorbaar zijn. Of dat negatief is, is subjectief. Als Monitor Audio zou denken dat hij subwoofers beter presenteren met deze panelen er voor, hadden ze die waarschijnlijk daarmee afgeleverd.

Er zijn wel heel veel soorten speakerdoek, sommige die qua stijl mooier zijn dan het standaard zwarte, wat glimmende speaker doek. Dat materiaal kun je dan ook op andere plekken laten terugkomen.
Ik ken de aku panelen; heb er zelf 12 stuks van in gebruik. Ik heb er 80mm aan absorptie achter gedaan, overigens in lijn met advies vanuit aku panels. Dit geeft effectieve absorptie boven ongeveer 200hz. Voor absorptie < 100 Hz heb je een dikte nodig van ongeveer 200mm denk ik. De akupanels hebben een absorptie laag van 10 of 20mm.

@B_FORCE wat denk jij ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even buiten de box gedacht: waarom niet een kastje waarbij je voor je sub een deurtje maakt met een piano scharnier? En als je muziek wilt luisteren zet je ze gewoon open :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jag schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:27:
[...]

Ik ken de aku panelen; heb er zelf 12 stuks van in gebruik. Ik heb er 80mm aan absorptie achter gedaan, overigens in lijn met advies vanuit aku panels. Dit geeft effectieve absorptie boven ongeveer 200hz. Voor absorptie < 100 Hz heb je een dikte nodig van ongeveer 200mm denk ik. De akupanels hebben een absorptie laag van 10 of 20mm.

@B_FORCE wat denk jij ervan?
Onder de 100Hz is dempingsmateriaal niet effectief meer.
Daarnaast ook niet heel zinnig, omdat we dan met room-modes te maken hebben. (Schroeder frequency)
In een gemiddelde kamer lopen die tot ongeveer 200-250Hz.

Het verbaast mij zelfs dat jij rond de 200-250Hz nog wat bereikt.

One World Concepts

• Jag

Jag

B_FORCE schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:13:
[...]

Onder de 100Hz is dempingsmateriaal niet effectief meer.
Daarnaast ook niet heel zinnig, omdat we dan met room-modes te maken hebben. (Schroeder frequency)
In een gemiddelde kamer lopen die tot ongeveer 200-250Hz.

Het verbaast mij zelfs dat jij rond de 200-250Hz nog wat bereikt.
Die prestatie bij 200-250Hz is ook puur op basis van de grafieken / gebruikte dikte.

Wat betreft dat <100Hz dempingsmateriaal niet meer effectief is: het topic ging over iemand die, voor esthetische redenen, een dunne laag (10 of 20mm vilt) voor een (gesloten) sub wilt plaatsen. En hij vraagt zich af of dit hoorbare invloed geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:56
jvdburgt1980 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:42:

[Afbeelding]

Die lijken op degenen die ik pas bij ons op de muur heb gezet, van de grote Duitse doe het zelf markt. De viltlaag is een cm dik, dus dat ga je wel merken denk ik. De houten latjes zijn geen echt hout, maar een soort geperst papier. Die gaan er zeker weten af rammelen, want de kwaliteit lijm is erg slecht. Bij ons kwamen ze al los zonder ze aan te raken, laat staan onder continu luchtbeweging van een sub.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:05:
[...]

Die prestatie bij 200-250Hz is ook puur op basis van de grafieken / gebruikte dikte.

Wat betreft dat <100Hz dempingsmateriaal niet meer effectief is: het topic ging over iemand die, voor esthetische redenen, een dunne laag (10 of 20mm vilt) voor een (gesloten) sub wilt plaatsen. En hij vraagt zich af of dit hoorbare invloed geeft.
Excuses, ik heb de discussie niet helemaal gevolgd.

10-20mm dik vilt vind ik niet heel dun meer als een soort "speakerdoek".

Ik heb er ook niet direct ervaring mee, maar het zou ook niet direct mijn advies zijn nee.
Eerst eens nadenken of er andere opties zijn :)

Het vilt bv op die plek weghalen en er speakerdoek voor in de plaats doen bv.

One World Concepts

Pagina: 1