• asimonse
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 22:37
De compressor van mijn koel/vriescombinatie (siemens ki34sa50-05) blijft continue draaien in de hoogste stand, althans aan het geluid te horen.

Hij slaat niet meer uit, behalve toen ik de temperatuurinstellingen had veranderd naar het meest warm, toen sloeg hij even kortstondig uit.

Ik heb de temperatuur gemeten in de vries en koelkast gedeelte. En hij regelt netjes naar de ingestelde temperatuur toe.

Het is lastig dat de compressor steeds aan blijft. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:56
Van afstand altijd moeilijk te zeggen.

Als het sinds enige tijd is zou het een ventilatie probleem kunnen zijn gelet op de warme dagen die we nu hebben.
Is er voldoende ventilatie aan de voorzijde en bovenkant?
Het koelsysteem onttrekt warmte uit de koelkast en geeft dit af aan het rooster aan de achterzijde.
Warmte stijgt , neemt dan koele lucht vanaf de voorzijde mee en moet dan aan de bovenkant weer weg kunnen.

Zodra dit stagneert dan zal compressor langer lopen om de ingestelde temperatuur te halen

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Koelkastdeur sluit niet meer goed? Compressor heeft te weinig gas? koelkast verkeerd opgesteld? Compressormotor loopt te zwaar? Lucht in het systeem? etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asimonse
Dank voor alle snelle reacties.

- ruimte aan voorzijde en achterzijde is nog hetzelfde en is vrij
- zowel op een koudere als warme dag zien we hetzelfde gedrag van de compressor
- deuren sluiten goed, trekken de eerste minuut zelfs bijna vacuum
- koelkast heeft nog dezelfde opstelling en staat horizontaal waterpas

Blijft over dat er te weinig gas of lucht in het systeem zit. Hoe zou ik dit kunnen controlleren?

Zijn er nog andere opties waar het aan kan liggen, of is de koelkast aan het einde van zijn leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
asimonse schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:59:
Zijn er nog andere opties waar het aan kan liggen, of is de koelkast aan het einde van zijn leven...
Niet veel, tenzij de supervries stand aan staat.
Hij is 12 jaar oud.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 06-09-2024 10:17 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als de compressor blijft lopen terwijl de temperatuur toch normaal is, is er iets mis met het koelcircuit zelf. Koelvloeistof verloren, probleem met de motor of probleem om warmte kwijt te raken (een stoffige radiator is een ramp voor de efficiëntie, misschien het makkelijkste om eerst te controleren als je dat nog niet gedaan hebt).

Bij mijn diepvriezer bleef de compressor ook eens lopen, maar die was <-35°C. Roomijs klonk als een blok staal als je er tegen klopte en je kon vergeten om er een bol uit te scheppen. Als het probleem bij de controller ligt, zou je zoiets moeten zien. In jouw geval is de temperatuur normaal, dus doet de controller wat hij moet doen, namelijk de compressor voldoende laten draaien om de ingestelde temperatuur te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asimonse
Dank. Snelle analyse door jullie. Ga eerst de radiator helemaal stofvrij maken. Laat het jullie weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asimonse
Helaas heeft dit ook niets geholpen. Benieuwd of er nog meer zaken zijn die ik kan controleren. Of dat de keuze er is om te vervangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asimonse
Hij is vandaag overleden. Compressor doet het niet meer voor het vriesgedeelte.
Dank voor de hulp. En we schaffen een nieuwe aan.
Pagina: 1