Afwerking onderdak

Pagina: 1
Acties:

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:01
Hallo klussende Tweakers.

Vorig jaar hebben we een woning gekocht dat in een totaal renovatie zat.
De meest essentiële zaken zijn door de vorige eigenaar gedaan.

Ik heb geen 2 linkerhanden maar enige kennis ontbreekt mij en in mijn rechtstreekse vriendengroep en familie zit niemand in de bouw of hebben zelf renovatie werken gedaan van deze groot orde.

Er ligt hier een compleet nieuw dak op. Van hout tot dakpan. En momenteel is het afgewerkt op bijgevoegde afbeelding. Ik neem aan dat dit een dampdoek is ?

Mijn vraag is : hoe werk ik dit verder af. Kan ik hier rechtstreeks OSB platen tegen schroeven ? Wil ik gyproc platen gebruiken, moet ik eerst een houten frame voorzien. Als ik in de dampdoek schroef, scheurt deze dan niet ?

Er moet uiteraard nog elektriciteit / licht getrokken worden dus daar moet ik ook rekening mee houden.

Alvast bedankt ! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QRv8RwZN6rfcBbpnLTMz7CBdHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWAMtk4sjx6LtSFBVr45frxJ.jpg?f=fotoalbum_large

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:52

dragonhaertt

@_'.'

Als je linkerhanden hebt en ook zelf niet echt veel tijd in onderzoek wil steken (open vraag in een forum is niet echt vooronderzoek) waarom schakel je dan niet gewoon een professional in?
Gewoon een paar offertes aanvragen en dan krijg je meteen advies hoe zij dat willen aanpakken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Erebus1
dragonhaertt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:27:
Als je linkerhanden hebt en ook zelf niet echt veel tijd in onderzoek wil steken (open vraag in een forum is niet echt vooronderzoek) waarom schakel je dan niet gewoon een professional in?
Gewoon een paar offertes aanvragen en dan krijg je meteen advies hoe zij dat willen aanpakken.
Ik zeg dat ik geen 2 linkerhanden heb ? Ik heb enkel advies nodig :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03
Je vertelt niets over hoe het dak is opgebouwd. Nul info over materialen. Nul info over maatvoeringen.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 05-09-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:52

dragonhaertt

@_'.'

Erebus1 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:31:
[...]

Ik zeg dat ik geen 2 linkerhanden heb ? Ik heb enkel advies nodig :)
Excuus, verkeerd gelezen.
Het advies blijft echter staan.

Doe zelf wat onderzoek, en zijn zat topics hier.
Of laat iemand anders het doen.

Een open vraag zonder info en eigen inzet is niet echt nuttig.

Als iemand zegt "ja doe maar gewoon gipsplaten er tegen aan" ga je dan meteen aan de slag?
Je zal dat onderzoek toch moeten doen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Erebus1
Mijn dak is exact zo.

En ja, hier zie je een doorsnede van een houten constructie en daarop je al dan niet MDF of gyproc afwerking.

Ik neem aan dat men dit erin schroeft, maar mij lijkt het vreemd omdat je dan zo je dampscherm kan scheuren.

Afbeeldingslocatie: https://www.dakisolatieplaatsen.be/sites/65/images/dakisolatie-spantendak.gif

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:54
Dus zoals je op he eigen afbeelding ziet een rachelwerk aanbrengen en daar op afwerken? Kan je ertussen eventueel nog wat elektra in kwijt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03
Als je een lat vastschroeft dan scheurt er over het algemeen niets omdat de lat het materiaal fixeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Erebus1 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:53:
Mijn dak is exact zo.

En ja, hier zie je een doorsnede van een houten constructie en daarop je al dan niet MDF of gyproc afwerking.

Ik neem aan dat men dit erin schroeft, maar mij lijkt het vreemd omdat je dan zo je dampscherm kan scheuren.

[Afbeelding]
het juiste folie draait zich als het ware om de draad van de schroef heen en daarna wordt het gefixeerd door de rachel, ja het is niet meer 100% dampdicht , maar ten eerste, dat was het toch al niet en ten tweede: Dat hoeft het ook niet te zijn. Het moet vooral dampdichter zijn dan de volgende lagen ( van binnen naar buiten bekeken) ergo nietgaatjes, schroef gaatjes etc het is allemaal niet heel erg. je kan dus gewoon je plaatje volgen.
Pagina: 1