Bad plaatsen verdiepingsvloer met houten balken

Pagina: 1
Acties:

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-03 13:11
Beste Tweakers,

Wij gaan binnenkort verhuizen. Hierbij willen wij de badkamer verplaatsen naar een grotere ruimte om er ook een bad te plaatsen. De nieuwe ruimte is een ruimte die later is bijgebouwd (2007, huis uit 1954). Ik heb de bouwtekeningen al opgevraagd bij de gemeente. Hier zie ik dat de verdiepingsvloer bestaat uit een houtenbalk laag, bovenop het oude dak. Gezien wij een bad willen plaatsen vroeg ik mij af of dit voldoende qua draagkracht zal zijn. Naast de bouwtekeningen heb ik ook de constructeursberekeningen van destijds. Mogelijk kan ik hier makkelijk aflezen of het voldoende is, maar ik zie door de bomen het bos niet. Ik heb al een constructeur bericht om hier een advies van te krijgen, maar ik dacht ik zet het ook op Tweakers. Wellicht kunnen jullie op een oogopslag of het wel of niet gaat lukken.

(rood omcirkelt betreft de beoogde ruimte voor de badkamer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwXJxBXcZ3tMUfxHUcOgDjAOc7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9kyUu4FufdtGlYTqpYld5LMJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E_esOHajxWl9nGnoYX7NCmcjtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sr4kDidxeXZk0ByOyPO9jgXv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJUqgSgMdviJSU1puBMtVueAcrI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bt0lp017Pa98KRQsAKxDT2za.png?f=user_large

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 00:38

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
De vloer is doorgerekend met een gelijkmatig verdeelde belasting van 1750 N/m² (175 kg/m²) en een puntlast op een gebied van van 0,5 x 0,5 m van 3000 N (300 kg). Met een redelijk standaard bad met een inhoud van 200 liter zou dat dus goed moeten gaan.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-03 13:11
Top, duidelijk. Dat klinkt positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dirk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:21:
De vloer is doorgerekend met een gelijkmatig verdeelde belasting van 1750 N/m² (175 kg/m²) en een puntlast op een gebied van van 0,5 x 0,5 m van 3000 N (300 kg). Met een redelijk standaard bad met een inhoud van 200 liter zou dat dus goed moeten gaan.
Ik leer graag dus ik stel een vraag :)

Die puntlast is dat dan een maximale puntlast op de beplanking (dus op een gebied van 0,5x0,5 1x 300kg).
Want mijn eerste reactie zou zijn, zorg dat de poten van het bad op de balken rusten, of verdeel het gewicht.
Maar als dit op de beplanking is zou dat niets uitmaken toch?

Verder:

Omdat je een badkamer gaat plaatsen neem ik aan dat je gaat betegelen o.i.d.? Dan zul je wel enigszins de beweging uit de vloer moeten halen. Hier hebben we dat opgelost door te werken met zwaluwstaartplaten en een dun laagje beton. Helaas is hierdoor de badkamer wel iets hoger dan de rest van de verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 00:38

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
BlueKeenan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:02:
[...]

Ik leer graag dus ik stel een vraag :)

Die puntlast is dat dan een maximale puntlast op de beplanking (dus op een gebied van 0,5x0,5 1x 300kg).
Want mijn eerste reactie zou zijn, zorg dat de poten van het bad op de balken rusten, of verdeel het gewicht.
Maar als dit op de beplanking is zou dat niets uitmaken toch?
De balken zitten volgens de berekening op een hartmaat van 600 mm, dus een vlak van 0,5 meter breed zit of strak tussen twee balken of midden op een balk, dat zal altijd wel goed gaan. De vloer is in ieder geval doorgerekend inclusief planken.
Verder:

Omdat je een badkamer gaat plaatsen neem ik aan dat je gaat betegelen o.i.d.? Dan zul je wel enigszins de beweging uit de vloer moeten halen. Hier hebben we dat opgelost door te werken met zwaluwstaartplaten en een dun laagje beton. Helaas is hierdoor de badkamer wel iets hoger dan de rest van de verdieping.
Die tegelvloer is sowieso nog wel iets om rekening mee te houden Het varieert nogal, maar cement, beton en tegels kunnen allemaal zo'n 20 kg/m² per cm dikte wegen. Bij een vloer van 5 cm dik kom je dan direct uit op 100 kg/m². Daar wil je dus wel opletten dat je lichte materialen gebruikt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.