WiFi in schuur krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sempai.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-03 20:23
Beste lezers,

Wat is de makkelijkste/beste manier om WiFi te krijgen in onze schuur?

Onze situatie:

Wij hebben enkele jaren gebruik gemaakt van een tp link powerline systeem. Nu werkte dit systeem nooit optimaal en viel regelmatig de verbinding weg. Wij hebben ook zonnepanelen en las dat dit mogelijk de werking verstoord. We hebben vandaag geprobeerd een KPN super WiFi in onze schuur te plaatsen, helaas is dit te ver. Onze schuur is circa 15 meter van het huis vandaan. Een kabel trekken is helaas geen optie aangezien er veel bestrating en tuin tussen zit.

Nu vroegen wij ons af of een tp link mesh systeem iets voor ons is? We zagen veel varianten op bol.com staan. Iemand die misschien advies heeft en tips welk systeem het beste voor ons is?

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zet jezelf even heen over het idee dat 15 meter veel werk is qua graven en leg een mantelbuis van de woning naar dat schuurtje.... Jezelf één zaterdagmiddag 'kwaad' maken en het is klaar, vervolgens heb je nooit meer gezeur qua verbinding(en).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:33
Sempai. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:09:
Beste lezers,

Onze situatie:

Wij hebben enkele jaren gebruik gemaakt van een tp link powerline systeem. Nu werkte dit systeem nooit optimaal en viel regelmatig de verbinding weg. Wij hebben ook zonnepanelen en las dat dit mogelijk de werking verstoord. We hebben vandaag geprobeerd een KPN super WiFi in onze schuur te plaatsen, helaas is dit te ver. Onze schuur is circa 15 meter van het huis vandaan. Een kabel trekken is helaas geen optie aangezien er veel bestrating en tuin tussen zit.

Nu vroegen wij ons af of een tp link mesh systeem iets voor ons is? We zagen veel varianten op bol.com staan. Iemand die misschien advies heeft en tips welk systeem het beste voor ons is?
Een mesh netwerk is geen oplossing voor je aangezien je zonder draad wilt werken. Mesh draadloos wordt ook opgebouwd via WIFI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:42
Hoe heb je electriciteit is de schuur? Is dit een ingegraven kabel, of ligt deze in een lekker ruime mantelbuis waar nog wel een (glas)kabeltje bij kan.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:04
Mesh zou kunnen werken, als de node in het schuurtje maar een andere node in het huis kan "zien". Daarmee bedoel ik dat er geen beton of gecoat glas tussen moet zitten. Maar garantie op deze oplossing zal niemand je geven.

Een kabel ingraven is altijd beter.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Je kunt ook een kabel boven de grond trekken, gewoon langs de waslijn naar de schuur bijvoorbeeld. Heb ik op een aantal locaties al gedaan. Stevige kabel pakken die UV bestendig is en hier en daar vastzetten aan de schutting of zo, of (deels) door een buis op de schutting of muur. Werkt prima tot een lengte van ongeveer 50 meter (en soms nog wel langer).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sempai.
hcQd schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:40:
Hoe heb je electriciteit is de schuur? Is dit een ingegraven kabel, of ligt deze in een lekker ruime mantelbuis waar nog wel een (glas)kabeltje bij kan.
Is een ingegraven kabel. Dus kan helaas niks bij.

• Sempai.
ikweethetbeter schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:45:
Mesh zou kunnen werken, als de node in het schuurtje maar een andere node in het huis kan "zien". Daarmee bedoel ik dat er geen beton of gecoat glas tussen moet zitten. Maar garantie op deze oplossing zal niemand je geven.

Een kabel ingraven is altijd beter.
De schuur bestaat uit betonwanden met daarin glazen erin. En als afwerking zijn er houten tegen aan gepotdekseld.

• Sempai.
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:27:
Zet jezelf even heen over het idee dat 15 meter veel werk is qua graven en leg een mantelbuis van de woning naar dat schuurtje.... Jezelf één zaterdagmiddag 'kwaad' maken en het is klaar, vervolgens heb je nooit meer gezeur qua verbinding(en).
Het graven valt nog mee🙈 Onze schuur en woning zijn omringd door bestrating tegels van 50 kg per tegel. En daar om heen nog opsluit bandjes. Dus het is best moeilijk om die allemaal los te halen en op te tillen🤪😵‍💫

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 13:48
Sempai. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:53:
[...]

Is een ingegraven kabel. Dus kan helaas niks bij.
Als je een directe zichtlijn hebt kan je beam wifi gebruiken:

https://www.wifishop.nl/p...CKDN5zoRumY74hLUI8xXPW73k

Al zou ik zeggen dat voor 15m normale wifi met fatsoenlijke accespoint buiten en een repeater bij de schuur ook wel moet werken.

[ Voor 14% gewijzigd door sjaakwortel op 05-09-2024 21:02 ]

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-05 09:59
Powerline misschien?

• Sempai.
Hadden we hiervoor. Maar werkt helaas niet echt stabiel. Werkt de afgelopen dagen trouwens helemaal niet meer helaas.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:13
Beste lezers,

Onze situatie:

Wij hebben enkele jaren gebruik gemaakt van een tp link powerline systeem.
De huidige generatie powerline is vele malen beter dan die van vroeger. Wel op dezelfde groep zetten. En even controleren of je geen kortegolfzendamateur in de buurt hebt. Die graaft graag mee als je ze NIET gebruikt :)

• Sempai.
Houtenklaas schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:04:
[...]

De huidige generatie powerline is vele malen beter dan die van vroeger. Wel op dezelfde groep zetten. En even controleren of je geen kortegolfzendamateur in de buurt hebt. Die graaft graag mee als je ze NIET gebruikt :)
Ik heb momenteel de tp link AV600 zijn die al oud? Op dezelfde groep zetten is helaas niet mogelijk. Wij hebben trouwens aan het eind van de straat mensen wonen, die allemaal zendmasten in hun tuin hebben. Kan het daardoor zijn dat onze powerline’s nooit goed gewerkt hebben? Dat zou veel verklaren…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sempai. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:57:
[...]

Het graven valt nog mee🙈 Onze schuur en woning zijn omringd door bestrating tegels van 50 kg per tegel. En daar om heen nog opsluit bandjes. Dus het is best moeilijk om die allemaal los te halen en op te tillen🤪😵‍💫
Bést moeilijk is nog steeds niet 'onmogelijk' toch? En sowieso: Als die dingen 50Kg. / stuk wegen dan beslaan ze ± 1m2 / stuk en hoef je er dus nog maar iets van 15 te 'lichten' >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• SMSfreakie
  • Niet online
die TP-link set is wel enig gedateerd denk ik, 2014 op de markt gekomen?

404 Signature not found

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wij hebben enkele jaren gebruik gemaakt van een tp link powerline systeem. Nu werkte dit systeem nooit optimaal en viel regelmatig de verbinding weg.
De verbinding valt weg", Wifi of Powerline zelf?

Heb je ook de TP-Link Powerline-Configuratie tool gebruikt om de verbindingingen te controleren?
Ook pairen gaat daarmee betrouwbaarder en overzichtelijker.
Controleer ook voor eventuele firmware updates voor de adapters.
Ook kan je daarmee WiFi instellingen (beperkt) beheren.
TP-Link: How to customize wireless settings on tpPLC Utility

Tp-Link tpPLC_ Utility
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGP-rT_dK7b7UdR88a998zProw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ9uCOVgied4OvI5oCsAcLB5.png?f=fotoalbum_large

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:23
Tja, wat is het je waard. Je zou een point to point straal ding kunnen gebruiken als de Ubiquiti NanoBeam of iets vergelijkbaars. Je plaatst er twee tegenover elkaar en maakt een soort straalbrug, daarna kan je in je schuur een wifipunt plaatsen of een kabel inpluggen...

Mocht dit te veel zijn, dan zou ik toch een kabeltje trekken. Bestrating kan er makkelijk uit. Is wel een middagje werk, misschien 2, maar is te doen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• SMSfreakie
  • Niet online
peize9 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:25:
Tja, wat is het je waard. Je zou een point to point straal ding kunnen gebruiken als de Ubiquiti NanoBeam of iets vergelijkbaars. Je plaatst er twee tegenover elkaar en maakt een soort straalbrug, daarna kan je in je schuur een wifipunt plaatsen of een kabel inpluggen...

Mocht dit te veel zijn, dan zou ik toch een kabeltje trekken. Bestrating kan er makkelijk uit. Is wel een middagje werk, misschien 2, maar is te doen.
als je dan toch bezig gaat.. gewoon een dikke PVC buis ingraven..

404 Signature not found

• Sempai.
The_Doman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:23:
[...]

De verbinding valt weg", Wifi of Powerline zelf?

Heb je ook de TP-Link Powerline-Configuratie tool gebruikt om de verbindingingen te controleren?
Ook pairen gaat daarmee betrouwbaarder en overzichtelijker.
Controleer ook voor eventuele firmware updates voor de adapters.
Ook kan je daarmee WiFi instellingen (beperkt) beheren.
TP-Link: How to customize wireless settings on tpPLC Utility

Tp-Link tpPLC_ Utility
[Afbeelding]
De WiFi valt weg. Er staat wel dat je verbinding hebt. Maar je kan niks opzoeken etc. Nu zitten de powerline’s wel op een andere stroom groep. Zou het misschien helpen als ik de nieuwere powerline’s aanschaf?

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:13
Sempai. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:15:
[...]

Ik heb momenteel de tp link AV600 zijn die al oud? Op dezelfde groep zetten is helaas niet mogelijk. Wij hebben trouwens aan het eind van de straat mensen wonen, die allemaal zendmasten in hun tuin hebben. Kan het daardoor zijn dat onze powerline’s nooit goed gewerkt hebben? Dat zou veel verklaren…..
Even in het antenneregister kijken. Maar die dingen werken in de regel (net als ADSL/VDSL trouwens) op enkele megaherzen bandbreedte (VDSL/VPlus tot wel 35MHz bandbreedte), wat de nodige HF storing geeft. Als je inderdaad een kortegolfamateur in de buurt hebt kan zijn zendvermogen zeker instralen op jouw 230V. Vuistregel is dat op de kortegolf in de late middag/avond/nacht de beste verbindingen mogelijk zijn. Oftewel, als jouw verstoring overeenkomt met dat window dan is een kabel toch een aardig idee.

Andere optie wellicht is om eens een telecom aannemer te vragen of zij een kabel kunnen "schieten" onder jouw tegels door, dat hoef je maar 2 tegels te lichten

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:22
Een netwerkkabel hoeft niet zo diep te liggen, zeker als er tegels liggen.
Je kan met een gat van een meter bij het begin en een gat van een meter aan het eind een buis door het zandbed onder de tegels spuiten.
Heb het zelf wel eens gedaan voor een meter of 8. Maar 15 meter is gewoon wat meer herhaling van zetten.
Op YT staan diverse filmpjes over hoe je dat moet doen. Daar heb ik ook het idee van afgehaald.

Soms ben ik bijna gelukkig

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 09:14
Een tip pak een tyleenbuis die je als waterleiding kan gebruiken en trek daar het netwerkkabeltje doorheen. Via de kruipruimte naar de schuur zo aangelegd en werkt top

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:31
Je kan het ook Spaanse stijl doen: gewoon een gleuf in je tegels frezen en daar de kabel in leggen :o
Enigszins serieus: een kabel hoeft niet op de kortste manier natuurlijk. Kan je bijvoorbeeld niet ergens kort naar de rand van de tuin en dan via een omweg makkelijker? Ik verzin maar wat.
Een outdoor accespoint buiten aan de muur zal die 15 meter toch ook wel moeten redden? Of heb je drielaags AAA+ glas in je schuur?

[ Voor 18% gewijzigd door sig69 op 05-09-2024 22:51 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sempai. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:22:
[...]

De WiFi valt weg. Er staat wel dat je verbinding hebt. Maar je kan niks opzoeken etc. Nu zitten de powerline’s wel op een andere stroom groep. Zou het misschien helpen als ik de nieuwere powerline’s aanschaf?
Nee, wat écht gaat helpen met PowerLines is dat ze op dezelfde groep zitten. Dat is de beste verbinding die je met die dingen kunt hebben.

Is het mogelijk om in de meterkast een stopcontact bij de groep van de schuur op te maken? Dan kun je daar de PowerLine in doen en verder niks.

Zo'n opstelling heeft bij mij jarenlang prima gewerkt, maar dan op de wasmachinegroep, van beneden naar de zolder.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sempai. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:22:
Zoals ik het lees is dus niet de Wifi verbinding weg maar is er een probleem met je netwerk/power-line.
Iets nieuws aanschaffen kan altijd, maar beter is eerst goed na te gaan waar het probleem nu echt zit.
Reset, configureer en controleer die Powerlines gewoon eerst eens opnieuw met behulp van het TP-Link Powerline-Configuratie tool en zie wat dat oplevert.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 10:48
Ik gebruik van die TP-Link R650 en R450 wifi repeaters. Mijn pc zit daar aan een vast kabel aan en dat werkt prima. Ook voor het internet in de tuin. Ik gebruik er dus 2 maar waarschijnlijk kan je het met 1 af. Als je router toch te ver weg is zou ik hem zo dicht en hoog mogelijk aan de kan van de tuin plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-05 21:41

jurroen

Security en privacy geek

Met alle respect - dit is niet zomaar mogelijk. Je geeft zelf (correct) aan dat powerline niet werkt én WiFi ook niet. Hoe graag we het misschien soms ook willen, we zijn Tweakers, geen tovenaars.

Natuurlijk, je zou een straalverbinding kunnen overwegen (zo'n building to building bridge) - maar voor de fractie van de prijs voor de benodigde hardware en installatie huur je iemand in die je tuin open trekt, er een PVC buis injast en het weer netjes afwerkt.

Goedkoper en veel betrouwbaarder.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1