New woning famlid. Wat s dit voor vreemde behang op de muur?

Pagina: 1
Acties:

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 22:37
Hi een familielid heeft een nieuwe woning. Dus ik ging even langs om te kijken wat we nog moesten doen. Ben een behoorlijke noob wat klussen betreft.

De woningbouw schrijft bij de oplevering dat de muren behangklaar zijn. En dat er kan worden gestuct voordat er wordt geverfd.

Ik kan alleen even niet plaatsen waar deze 'onderlaag' uit bestaat. Het lijkt erop alsof iemand gewoon over behang heen is gaan verven. Maar het heeft een.. vreemde structuur.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? En kan hier gewoon lelijk overheen worden geverfd zonder te stucen ? 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VNcPFKR31IDnuB7QU4PRVdP_mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfOhxYWsoNlqnyFXJOuCkfK7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GREcdrWnIcZWCdPJ7i1i7QSXO5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSd5jfF2ceagcR9KZqXBilpz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:20

Kraz

Saving the world

Glasvezelbehang.

Zou het er eerst afhalen voordat je er overheen stuct.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vliesbehang. Lijkt me dus dat de vorige bewoner dit had moeten verwijderen, dit is zeker niet behangklaar. Even aankaarten bij de verhuurder/woningbouw dus.

[ Voor 87% gewijzigd door Microkid op 05-09-2024 18:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vrijwel zeker dat het glasvezelbehang is, heet volgens mij ook vliesbehang in de volksmond. Maar nee, dat is zeker niet schilder/stucklaar, die 'bobbels' blijf je zien.. of je vind het mooi en maak er enkel ander kleurtje van :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:15
@TTMJ!
Zo te lezen, huurwoning van de woningbouw.
Het is glasvliesbehang, dus lekker laten zitten. Nieuwe laag verf erover, en klaar.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Zou ik niet accepteren als behangklaar.
Die bobbels krijg je er nooit uit, als je er zelf over heen zou behangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Er overheen 'stucen' gaat niet (langdurig) werken, je stuc komt binnen een paar maanden los, maar die lucht bubbels kun je wel netjes weg krijgen door met een SCHERP mes een klein kruisje in de bubbel(s) te maken en ze vervolgens plat te rollen met bijvoorbeeld een deegroller nadat je er wat (behang)-lijm in hebt gespoten.

Even laten drogen én vervolgens in de gewenste kleur schilderen of 'texen' en klaar is..... @TTMJ!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:56
Dat is vliesbehang daar kan je uiterst goed over heen verven.
Als je de structuur goed vind verf er lekker eroverheen.

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Glasvezelbehang wat het verhuurbedrijf hoogstwaarschijnlijk zelf ooit heeft aangebracht als 'renovatie'.
Ik zou het niet weghalen zonder het aan de verhuurder te vragen, anders mag je het opnieuw gaan behangen als je ooit weer vertrekt.

[ Voor 39% gewijzigd door Borisvkr op 05-09-2024 19:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is het glasweefsel- of glasvezelbehang? Ik dacht altijd het eerste, maar blijkbaar wordt het ook glasvezelbehang genoemd..
Meen wel dat dit glasweefselbehang is gezien het grovere patroon.

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:45
Sja oude man hier maar dit is rauhfaser gewoon overschilder baar.
https://www.behangexpert.nl/c-1428626/rauhfaser-behang/

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:28
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:18:
Er overheen 'stucen' gaat niet (langdurig) werken, je stuc komt binnen een paar maanden los, maar die lucht bubbels kun je wel netjes weg krijgen door met een SCHERP mes een klein kruisje in de bubbel(s) te maken en ze vervolgens plat te rollen met bijvoorbeeld een deegroller nadat je er wat (behang)-lijm in hebt gespoten.

Even laten drogen én vervolgens in de gewenste kleur schilderen of 'texen' en klaar is..... @TTMJ!
Dit. Bobbeltjes lekprikken en even injecteren met behanglijm, daarna goed plat rollen. Daarna gewoon in gewenste kleur over.

Behalve de bobbels is er niks mis met dat spul. Is glasweefselbehang wat tot 10 jaar terug nog vrij standaard was in de projectbouw, zie je tegenwoordig eigenlijk alleen nog in kantoren. Tegenwoordig is glad renovliesbehang in de mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:15
Dit is glasweefselbehang wat je normaalgesproken eindeloos kunt oververven. Alleen zit het er hier niet netjes op. Daar zou ik wel mijn bedenkingen bij hebben, dus laat woningcorporatie raadplegen als het jou of je familielid irriteert, of als je die bobbels niet met een spuitje weg krijgt.
Punt is namelijk dat dit soms heel lastig en niet zonder schade te verwijderen is. Dus als een volgende bewoner dit niet accepteert, heeft je familielid er behoorlijk wat werk aan. Dan liever nu de verhuurder aan het werk zetten.

Glasweefsel is overigens hetzelfde als glasvezel, alleen zit er bij glasweefsel een structuur in, zoals je al constateerde. Je ziet/zag dit ook heel veel in ziekenhuizen, want het is lekker stootvast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-05 17:50
oude man moet even naar de brillenzaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het is al gezegd, je kunt hier gewoon overheen schilderen, al dan niet nadat je de bobbels nog wat gladder probeert te maken.

Verwijderen zou ik niet zomaar doen. Dit soort behang wordt juist ook wel gebruikt om over een muur heen te werken die wel aardig vlak is maar niet heel sterk. Bijvoorbeeld stucwerk wat hier en daar los wil komen, plak er glasvliesbehang over en dat geeft het geheel weer samenhang. Als je het er af trekt heb je beste kans dat er veel meer van de muur los komt dan je wilt.

Mijn advies, als de oneffenheden niet onoverkomelijk zijn, is probeer de ergste bobbels door te prikken en met lijm glad te maken, en dan gewoon sauzen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Yep hier is niks mis mee, op die bobbels na. Die kun je gewoon voorzichtig insnijden met een stanleymes en een geschikte behanglijm er onder injecteren met een klein spuitje. Overtollige lijm wegvegen. Dan overheen verven met gewone muurverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

chrisborst schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:10:
@TTMJ!
Zo te lezen, huurwoning van de woningbouw.
Het is glasvliesbehang, dus lekker laten zitten. Nieuwe laag verf erover, en klaar.
.. en het zelf weer mogen verwijderen als je vertrekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:15
Yucon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:24:
[...]

.. en het zelf weer mogen verwijderen als je vertrekt..
Het zit er nu toch al? Blijkbaar is dit voor de woningbouw acceptabel bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Behangklaar zegt iets over de vlakheid van de muur, niet over of er al behang opzit. "behang klaar" en "klaar om te behangen" zijn dus niet het zelfde ;)

Bij de meeste verhuurders hoeft een huurder bij vertrek behang niet weg te halen, al zijn daar uitzonderingen in, bv als het zwaar vervuild is met nicotine.

Dit behang (idd glasvezel of glasweefsel) kan je gewoon herstellen en oveschilderen (y)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-09-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:44:
Is het glasweefsel- of glasvezelbehang? Ik dacht altijd het eerste, maar blijkbaar wordt het ook glasvezelbehang genoemd..
Meen wel dat dit glasweefselbehang is gezien het grovere patroon.
Zit er toch voor de grap verder in te lezen, maar echt duidelijk lijkt het niet te worden.

Eerste verschil zou zijn dat vezelbehang een gedrukt patroon kan hebben, waar weefselbehang deze krijgt door het 'weven' van de glasvezels. Maar beide kunnen wel op dezelfde manier gemaakt te zijn, dus zou vezelbehang toch hetzelfde zijn.

ChatGPT had een beter antwoord dan CoPilot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T80-A4ZQennkguaEeASJUk7yOvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mC3ErgAXPjC6Z4BE3lB2zCXR.png?f=user_large

Dus in de basis weefsel, behalve als het geweven vezel is, dan kan het ook vezelbehang zijn :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
De bobbels kun je plat krijgen door opnieuw vast te lijmen; niet met gewoon behangsellijm maar met speciale glasvezel(behang)lijm. Eventueel insnijden om de lucht eronder weg te krijgen, daarna in de gewenste kleur overschilderen, dat gaat prima.
Ik zou het wel melden bij de verhuurder zodat jij het er niet af hoeft te halen als je gaat verhuizen.
Als je toch wilt stucen dan moet het behang er helemaal af. Op zich is dat niet zo moeilijk want dit soort behang is stevig en kun je er zo in zijn geheel afhalen. Enig probleem is dat er stukjes muurkalk kunnen meekomen dat je dan weer moet opvullen. Voor een beetje klusser geen enkel probleem.
Maak er iets moois van.
Pagina: 1