• Vlinder_
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-11-2024
Hoi Tweakers leden,

Mag ik jullie advies op volgende situatie en vraag…

Ik zit momenteel al drie jaar in een zeer toxische werkomgeving met toxische collega’s. Ik werk in een revalidatiecentrum.
Ik leg uit …
Eigenlijk al na enkele maanden had ik al door dat ik niet op mijn plaats zit en geen klik voel met directie en directe collega’s. Maar kijk, na drie jaar zit ik er nog (mede omdat ik alsmaar door bleef zetten, terwijl ik er nu onderdoor aan geraken ben).
Ik leg uit waarom de omschrijving toxisch…
Enkele voorbeelden:
1) Directie en directe collega’s (ook management) zijn echt verschrikkelijk schijnheilig: tijdens vergaderingen lachen ze bepaalde patienten uit, lachen ze bepaalde medewerkers uit, stellen zo wat alle ziektemeldingen in vraag van collega’s en lachen er uiteraard ook mee … maar dan in gezicht van die collega’s heel schijnheilig empathisch en vals… Ik moet altijd alsmaar dan op men tanden bijten, maar verschrikkelijk moeilijk omdat ik echt openheid, eerlijkheid super belangrijk vindt.
2) Directe collega’s zeggen alles door en zijn echt gatlikkers van de directie: langs ene kant zitten ze alsmaar commentaar te geven over werking en beleid/over directie, en in gezicht van directie dan super vriendelijk en super meegaand alsof alles voor hen oké is. Jakkes!! Ik ben altijd de persoon die op tafel “klopt” en eerlijk zegt als ik niet met iets akkoord ben, terwijl de rest van de collega’s kudde schapen zijn die dat niet durven.
Als ik iets zeg tegen directe collega’s, is de directie daar ook altijd van op de hoogte. Plots weet directie zaken die ik nooit tegen hun zei … heel toevallig …
3) Oh ja en jaloerse mensen … maar hoe minder ze nu weten, hoe beter (want hoe meer ze weten hoe meer ze erover kunnen babbbelen…) maar jaloerse mensen heb je nu wel overal en is het minst erge.

Vertrouwen dus 0/10. Toxisch 10/10

De job zelf is helaas ook niet mijn ding, maar de omgeving/situatie maakt het nog extra pittig, zodanig dat ik mijn limiet bereikt hebt, geen energie heb als ik thuis ben, geen voldoening haal uit de job, constant met frustraties naar huis kom,… en dus niet meer kan doorzetten. Elke dag slepen naar werk.

Maaaaaaaar ik heb een nieuwe job op het oog!
Volgende week bellen ze voor een sollicitatiegesprek en dan is altijd de vraag “waarom wil je weg van werkgever of waarom wil je veranderen van job”

Maar volgens de etiquette van solliciteren mag je nooit iets negatief zeggen over jouw leidinggevende of werk :+

Nu jullie bovenvermelde info kennen, hoe zou je dit kunnen formuleren naar de nieuwe werkgever dat ik wil veranderen van functie of van werkgever, zonder té negatief te zijn over mijn huidige situatie.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:59

Illusion

(the art of)

Gewoon:
“Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging”

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:10
Bij de feiten houden. Aangeven dat je jouw werk altijd naar tevredenheid hebt uitgevoerd, maar er geen match was op professioneel vlak.

Niet naschoppen, geen emotioneel betoog houden over hoe ruk ze wel niet waren, en aangeven dat je toe bent aan een nieuwe uitdaging die beter aansluit bij jouw eigen wensen.

• Vlinder_
Illusion schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:36:
Gewoon:
“Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging”
Dat wringt bij mij dan wel wat, omdat ik langs ene kant dus openheid belangrijk vind en ze wel ergens mogen weten hoe het eraan toe gaat intern / wat de echte reden is om weg te gaan. Maar langs de andere kant zit ik dan met het dubbeltje van hoe verwoord je dit het beste dan op een niet te negatieve toon naar huidige werkgever (ook al suckt het hier echt op alle kanten … sorry voor men taalgebruik).

[ Voor 28% gewijzigd door Vlinder_ op 05-09-2024 16:54 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 15:04
Hou je aan de feiten (kom met voorbeelden).
Openheid geeft je werkgever zaken waar verbeterd kan/moet worden. (zeker als het vaker gemeld is)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:10
Vlinder_ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:38:
[...]

Dat wringt bij mij dan wel wat, omdat ik langs ene kant dus openheid belangrijk vind en ze wel ergens mogen weten hoe het eraan toe gaat intern.
Dat kan, maar houd dat dan dus zakelijk. Jouw manier van werken sloot niet aan bij de gecreëerde omgeving op je huidige werkplek. Dan kan je prima als voorbeeld geven dat b.v. jouw geopperde pogingen tot verbetering van omgangsvormen en patiëntenzorg niet adequaat werd meegenomen of behandeld tijdens vergaderingen.

Zeg niet: De werksfeer was ruk, en iedereen was toxisch. Dan kan een toekomstige werknemer ook denken dat het misschien aan jou ligt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
[...]

Dat wringt bij mij dan wel wat, omdat ik langs ene kant dus openheid belangrijk vind en ze wel ergens mogen weten hoe het eraan toe gaat intern.
Pick your battles.
"Ze mogen weten hoe het er aan toe gaat" klinkt alsof je uit bent op rechtvaardigheid. Natuurlijk is dat heel begrijpelijk, maar niemand heeft daar wat aan in een sollicitatie bij een andere werkgever:
- je mogelijk nieuwe werkgever heeft er niks aan, dat is een andere organisatie. Die heeft eigen boontjes om te doppen
- jij hebt er niks aan want het veranderd niets aan de situatie bij je oude werkgever, en je zet er alleen maar je kansen tijdens de sollicitatie op het spel

Wil je werkelijk rechtvaardigheid, dan is het wijzer om dat via een andere weg te zoeken.

Gezien jouw huidige situatie en de druk/emoties die het bij jou veroorzaakt doe je er voor nu beter aan je focus te houden om je eigen omstandigheden/situatie te veranderen, in plaats van rechtvaardigheid te zoeken en je oude werkgever een oor aan te willen naaien (nogmaals, hoe begrijpelijk dat ook is).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
"Omdat ik me bij mijn huidige werkgever niet geheel op mijn plek voel en ik graag een nieuwe baan zoek waar ik me wel helemaal kan ontwikkelen"

Hou je emoties buiten de deur, die zijn hier totaal niet relevant en kunnen een nieuwe werkgever afschrikken. Hou het zakelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door SmurfLink op 05-09-2024 17:16 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:59

Illusion

(the art of)

[...]

Dat wringt bij mij dan wel wat, omdat ik langs ene kant dus openheid belangrijk vind en ze wel ergens mogen weten hoe het eraan toe gaat intern / wat de echte reden is om weg te gaan. Maar langs de andere kant zit ik dan met het dubbeltje van hoe verwoord je dit het beste dan op een niet te negatieve toon naar huidige werkgever (ook al suckt het hier echt op alle kanten … sorry voor men taalgebruik).
Je moet duidelijk onderscheid maken tussen:
A]- het exit gesprek bij je oude werkgever
B]- het sollicitatiegesprek bij een potentiele nieuwe werkgever.

Je vroeg om advies voor sollicitatie B]. Maar wat je nu zegt gaat over exitgesprek A].

Bij een sollicitatiegesprek kan je beter niet negatief over vorige werkgever zijn. Want dan denken ze: bij een volgende sollicitatie praat hij ook zo over ons.

Bij een exitgesprek mag je best kritisch zijn, maar vergeet niet dat je die mensen óók later in je carriere nog tegen kan komen. Dus wees ook hier behoedzaam.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vlinder_ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:34:
Volgende week bellen ze voor een sollicitatiegesprek en dan is altijd de vraag “waarom wil je weg van werkgever of waarom wil je veranderen van job”

Maar volgens de etiquette van solliciteren mag je nooit iets negatief zeggen over jouw leidinggevende of werk :+

Nu jullie bovenvermelde info kennen, hoe zou je dit kunnen formuleren naar de nieuwe werkgever?
[...]
Dat wringt bij mij dan wel wat, omdat ik langs ene kant dus openheid belangrijk vind en ze wel ergens mogen weten hoe het eraan toe gaat intern
Het gaat toch om hoe je dit brengt naar je potentiële nieuwe werkgever? Die gaat het geen snars aan hoe het er bij je huidige werk intern aan toegaat en wat daar allemaal speelt.

Dus inderdaad gewoon op de vlakte blijven voor wat betreft de vervelende werksfeer en vooral focussen op dat je een nieuwe uitdaging / ander soort job zoekt en waarom je vind dat die nieuwe job beter bij je past.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eerlijkheid duurt het langst, en met beetje zinsconstructie kan je dat omzetten in iets positiefs ter ondersteuning van je sollicatie.

Je kan zeggen 'directie zijn sukkels, collegas hypocriet, klote bedrijf', maar de zin ombouwen naar 'ik hecht veel waarde aan werken in teamverband en goede communicatie, bij het vorige bedrijf had ik het gevoel dat mijn potentie niet volledig kon worden benut' en meteen een brug bouwen hoe dit bedrijf veel beter past in dit straatje. Maar laat je oude werk voor wat het is, een exit gesprek gaat daar niets aan doen, gesprek met nieuw werkgever zal er ook weinig aan veranderen, dit is wat het is, jij hebt enkel de focus op jezelf te houden.

En anderzijds, als je oude werkgever en alle collega's met zo'n werksfeer fijn en prima kunnen werken, 'moet' je dat dan veranderen? Jij gaat weg, dus je hebt er geen last meer.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 05-09-2024 17:27 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Illusion schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:22:
[...]
Je vroeg om advies voor sollicitatie B]. Maar wat je nu zegt gaat over exitgesprek A].
Daar raakte ik inderdaad ook even over in de war, maar ik denk dat het meer bedoeld was als: "hoe verwoordt je dit dan (naar de nieuwe werkgever) zonder al te negatief te doen over de oude werkgever".

Misschien ook vanwege verschil tussen BE en NL taalgebruik?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlinder_
Orion84 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:27:
[...]

Daar raakte ik inderdaad ook even over in de war, maar ik denk dat het meer bedoeld was als: "hoe verwoordt je dit dan (naar de nieuwe werkgever) zonder al te negatief te doen over de oude werkgever".

Misschien ook vanwege verschil tussen BE en NL taalgebruik?
Ja dat is volledig hoe ik het bedoelde :) ik ben dus op zoek naar een formulering hoe ik verklaar dat ik wil veranderen van job/werkgever zonder de huidige situatie te negatief door te geven aan de nieuwe werkgever :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
[...]

Dat wringt bij mij dan wel wat, omdat ik langs ene kant dus openheid belangrijk vind en ze wel ergens mogen weten hoe het eraan toe gaat intern / wat de echte reden is om weg te gaan.
Nee, dat hoeven ze niet. Daarbij verzwakt het je positie enorm als je als reden opgeeft dat de sfeer negatief is. Dit soort eerlijkheid moet je gewoon altijd achterwege laten. Hou het neutraal, anders straalt het tijdens sollicitatie enorm negatief op jou af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
SinergyX schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:26:
Eerlijkheid duurt het langst, en met beetje zinsconstructie kan je dat omzetten in iets positiefs ter ondersteuning van je sollicatie.

Je kan zeggen 'directie zijn sukkels, collegas hypocriet, klote bedrijf', maar de zin ombouwen naar 'ik hecht veel waarde aan werken in teamverband en goede communicatie, bij het vorige bedrijf had ik het gevoel dat mijn potentie niet volledig kon worden benut' en meteen een brug bouwen hoe dit bedrijf veel beter past in dit straatje. Maar laat je oude werk voor wat het is, een exit gesprek gaat daar niets aan doen, gesprek met nieuw werkgever zal er ook weinig aan veranderen, dit is wat het is, jij hebt enkel de focus op jezelf te houden.

En anderzijds, als je oude werkgever en alle collega's met zo'n werksfeer fijn en prima kunnen werken, 'moet' je dat dan veranderen? Jij gaat weg, dus je hebt er geen last meer.
Je moet naar mijn mening helemaal de vergelijking niet trekken met vorige werkgevers en tussen de zinnen alsnog door laten schijnen hoe het eraan toe ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
met alles wat hierboven is gezegd! en misschien kun je nog iets vinden wat je interessant lijkt aan je beoogde werkgever tov je oude? bijv het soort patiënten of cliënten, een visie die ze uitdragen, apparatuur, dat soort dingen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het antwoord is dan toch simpel?
De cultuur van de organisatie past niet zo goed bij me en ik denk dat ik ergens anders beter tot mijn recht kom.
Wees positief over jezelf. Niet negatief over anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
SmurfLink schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:16:
"Omdat ik me bij mijn huidige werkgever niet geheel op mijn plek voel en ik graag een nieuwe baan zoek waar ik me wel helemaal kan ontwikkelen"

Hou je emoties buiten de deur, die zijn hier totaal niet relevant en kunnen een nieuwe werkgever afschrikken. Hou het zakelijk.
Ik sluit me hier volledig bij aan. "Ik voel geen klik/verbintenis met mijn collegas en ik vind het belangrijk om dat wel te hebben"

Ik heb een soort gelijke situatie gehad (een baas die dacht dat hij alles beter wist een collegas die minimaal de helft van de pauzes de baas aan het afkraken waren). Ik ben toen ook vertrokken (wel al na anderhalve maand) en ben ook gewoon eerlijk geweest tegen bedrijven dat ik daar gewoon niet op de goede plek zat. Later, toen ik bij mijn nieuwe werkgever zat, heb ik pas echt de "horror" verhalen lopen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Het verhaal uit je TS zou ik niet vertellen bij een solicitatie, dan wordt je potentieel nieuwe werkgever bang dat je ook zo'n verhaal over zijn bedrijf gaat vertellen of dat het aan jouw ligt. Je moet het een beetje zakelijk houden. Geen match kun je wel zeggen, of geen klik maar daar gaan ze dan wel op doorvragen. Dan zou ik het positief draaien, ik wilde een betere zorg geven aan de patienten dan mogelijk was of iets ipv ze lachen patienten uit.

Ben je ook een vlinder in het bedrijf of is dat toeval met je username?

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 06-09-2024 06:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:12

Honesty

kattenneus!

Hou je bij de feiten en zeg gewoon dat je het niet meer leuk vind zonder te veel in details te treden, als de nieuwe job leuk en vertrouwd is kan je altijd in de pauze nog je gal spuwen. Zeker ook als je daar wel past.

Wacht volgende keer geen drie jaar, hoe eerder je opstapt hoe beter het voor jezelf is en zeker als het snel al toxic is wordt het alleen slechter en slechter.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Onder leidingevenden en artsen is het aandeel mensen met een sociale handicap tamelijk hoog, met name sociopaten die wel charmant kunnen zijn, maar weinig empathie voelen met anderen. In de zorg is die laatste eigenschap toch soms wel een voordeel, want als je je alles persoonlijk aantrekt zou het omgaan met de problemen van anderen toch moeilijker zijn.

Je kan misschien bedenken waar je meer mensen die "echt" zijn kunt aantreffen. Dat is dus niet bij een bank of bij een directie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 15:27
Zou nu gewoon niet teveel zeggen. Mocht je straks gestart zijn bij je nieuwe job en een leuke klik hebben dan kun je altijd nog vertellen hoe het daar aan toe ging. Dan heb je je al bewezen bij je nieuwe werk.
Als je het tijdens een sollicitatie zegt dan kan het in je nadeel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:12
Het is eigenlijk vrij simpel, hou het bij jezelf:

ik voelde me daar niet op mijn plek
ik ben opzoek naar een andere/nieuwe uitdaging
ik had moeite om me te voegen naar de werkcultuur.

Daar gaat een werkgever op doorvragen, en dan kan je best een eerlijk maar neutraal voorbeeld geven van de werkcultuur (in mijn geval was dat: mijn manager micromanaged mij, en ik functioneer niet (optimaal) in een dergelijke omgeving)

Eerlijkheid duurt het langst, en zolang jij reflectief vermogen toont en respectvol ben naar mensen toe kan een manager daar heus wel doorheen prikken. Gevaar is als je te bedekt en verbloemend over je vorige baan gaat spreken dat de persoon aan de andere kant van de tafel zich af gaat vragen wat er hier nou niet helemaal klopt: jij of je vorige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die derde optie zou ik zeker niet doen, daarbij leg je het probleem bij jezelf neer. En de tweede, en ook vergelijkbare die hier langs komen, vraag ik me zelf af hoe die worden opgevat. Wat ik bedoel daarmee: Het is het stereotype nietszeggende vage 'antwoord'. Mijn bullshit alarm zou er iig vanaf gaan, maar goed, ben techneut en misschien staan andere er anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:17
Als iemand die 8 jaar bij vorige baan heeft gewerkt waarbij Qcafdeling toxisch was en rest gewoon normaal en
Toxisch was echt laatste 3 a 4 jaar en verplichte 2 ploegen.

2 seniors op de afdeling die 2 handen op 1 buik waren en als ze je konden naaien voor 20 euro deden ze dat.

Het is eng en je zal twijfelen maar zal je gemoedsrust geven zowel fysiek als mentaal.

Dat was voor mij 2021 net half coronacrisis etc.
De stap moest ik maken anders bleef je nog plakken.( Met gedachte wat als)

Je hebt geluk dat nu banen voor het oprapen liggen
Dus als bij nieuwe job niet bevalt kun je ook weer verder kijken.( En dan heb je ook weer meer inzichten wat je wel of niet wilt)

Tip geld is niet het belangrijkste ben er 200 netto op achteruit gegaan, maar met plezier naar het werk gaan is heel wat waard en we moeten nog heel lang!!

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
Ik zou er niet teveel over vertellen. Probeer het te beperken tot zaken waar de nieuwe werkgever iets mee kan. Die kan bijvoorbeeld niks met de informatie dat jouw huidige werkomgeving toxisch is. Je kan wel voorbeelden geven van situaties waardoor jouw werk er onder lijdt, bijvoorbeeld:

"Sleutelfiguren in de organisatie waren vaak niet beschikbaar voor overleg of om keuzes te maken, waardoor een deel van mijn werkzaamheden stil kwam te liggen. Omdat het werk wel af moest, betekende dit dat er vaak overgewerkt moest worden. Hoe is dat bij [bedrijf waar je solliciteert]?"

Vooral de vraag aan het einde is een mooi bruggetje om ten eerste interesse te tonen, maar ook zodat ze niet direct vervolgvragen gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Vervelend dat je een giftige cultuur ervaart, lekker je biezen pakken want dat ga jij niet veranderen daar.

Btw is giftig tegenwoordig niet meer in gebruik en zijn we overgestapt op toxisch(over gewaaid uit de us)? Dan ben ik ook weer even bij.

[ Voor 39% gewijzigd door mannowlahn op 06-09-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-10 11:36
Vooral niet de vuile was buiten hangen.
De vraag waarom je van baan wilt wisselen is sinds corona niet echt meer van belang, het is redelijk lastig geworden om vactures gevuld te krijgen met de juiste mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon het standaard bullshit antwoord dat je daar niet de kans kreeg om door te ontwikkelen plus het al genoemde toe aan een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou dat links laten liggen. Wat je mening ook is, je gaat ze niet veranderen. Hou de eer aan jezelf en ga voor een nieuwe uitdaging.

Ik vind het super tof van je dat je op komt voor je eigen principes en daar je conclusies uit trekt bij je huidige werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:48

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou dus bij het exitgesprek ook niet het achterste van mijn tong laten zien. Je hebt er helemaal niks aan, behalve dat je je mischien eventjes lekker voelt om flink los te kunnen gaan op die @#&$ tent.

Maarrrrrr.

De mensen die er nu werken gaan wellicht ook weer weg en de HR-pipo van je oude bedrijf, waar je nu helemaal los tegen gaat, blijkt over 5 jaar ineens óók een andere baan te hebben en werkt dan - heee, da's toevallig! - als HR-pipo bij het bedrijf waar jij dan net wil gaan werken. Dan is het niet handig dat er een beeld van jou is dat je mentaal niet helemaal 100 punten bent.

Doe lekker egocentrisch en hou het gezellig in het exitgesprek. Verzin desnoods dingen waarom je weg bent gegaan. "werkrooster sloot beter aan", "vriend van mij werkt er ook al", "reistijd is net wat beter", alles beter dan ventileren hoe ruk je oude bedrijf was. Evt kun je nog iets benoemen als "ik had het gevoel dat ik niet helemaal lekker lag in het team" of zo, maar veel meer moet dat niet zijn

[ Voor 9% gewijzigd door P_Tingen op 06-09-2024 10:38 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Maar volgens de etiquette van solliciteren mag je nooit iets negatief zeggen over jouw leidinggevende of werk
Niet enkel wegens een 'etiquette' maar vooral ook omdat iemand die helemaal vol frustraties zit over zijn vorige baan, daar slecht gefunctioneerd heeft (los ervan of je de 'schuld' bij anderen legt) en bovenal je houding jegensde huidige directie daar, geen 'reclame' voor jouzelf is.

Tijdens die sollicitatie moet je jezelf verkopen, niet je frustraties lekker van je afgooien hoe 'verschrikkelijk' je huidige werkgever zou zijn... eerlijk gezegd interesseert die nieuwe werkgever dat weinig.

Hoe verschrikkelijk je je verhaal laat klinken, maar als het gaat om iemand aan te nemen, staan er vooral redenen in om te 'twijfelen' of je het bij een nieuwe werkgever direkt goed gaat doen; het weekt de indruk dat er best een kans kan zijn dat je ook in een nieuwe omgeving tegen diezelfde problemen oploopt, slechte omgang met colega's en geen team-worker...
En dat kan voor een werkgever een direkte reden zijn je niet aan te nemen.

verder, een opmerking in de Openingspost als:
De job zelf is helaas ook niet mijn ding
zegt dat nooooooooooit in een sollicitatiegesprek (tenzij je in een compleet andere sector en een volledige job solliciteert en je voorheen zelf al ontslag genomen hebt)...
zeker aangezien je er wel al 3 jaar werkt en ook nu kennelijk niet zelf al ontslag genomen heb.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je écht koste wat kost weg wil en dit de enige baan is waar je perspectief op hebt, dan zou ik alleen maar benoemen waarom je graag daar zou willen werken (desnoods verzin je wat redenen). Gewoon iets over meer uitdaging (als je die concreet kunt maken), doorgroeimogelijkheden (als die er zijn). Is de nieuwe organisatie groter? Zeg dan dat je op zoek bent naar meer professionaliteit in de bedrijfsvoering die daar ongetwijfeld beter is georganiseerd. Andersom kan ook, bij een kleiner bedrijf zijn de lijnen korter en dat vind je fijner want bla bla. De missie of visie van het nieuwe bedrijf sluit vast aan bij enkele van jouw persoonlijke waarden en daar wil je je graag voor inzetten, dat laat meteen zien dat je je enigszins hebt verdiept in de organisatiecultuur. Als
Je het niet te slijmerig maakt dan prikken ze er heus niet doorheen.

Gewoon niet afgeven op je vorige werkgever en ook geen redenen geven waarom zij kunnen denken ‘dat gaat hier ook kunnen gebeuren en dan is ze dus ook zo weg’.

Maar goed, dit geldt alleen in de situatie dat je echt weg moet voor je eigen gevoel, en ook weer direct een baan nodig hebt. Als je op een punt in je carrière bent waarin je de tijd en ruimte hebt om op je gemak een baan te vinden die echt bij je past, dan moet je natuurlijk eerlijk zijn en proberen een goeie match te vinden, van beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb bij mijn sollicitatiegesprek aangegeven "dat na meerdere jaren van beloftes tot verbeteringen mbt opleidingen en werkzaamheden ik zelf mijn conclusies heb getrokken". Plus dat mijn woon-werk reistijd ivm verhuizing bedrijf nog langer zou worden, wat ik moeilijk vond in combinatie met een jong gezin (nieuwe werkgever op 10 minuten fietsen :P ).

Persoonlijk, oprecht, feitelijk, denk ik zo.
Ik hoefde er niet per direct weg, heb rustig zitten kijken of wat beter passends / interessants voorbij kwam gedurende een maand of 7.

In jouw geval zou ik het houden bij "op zoek naar een nieuwe uitdaging" oid.
Eigenlijk had je voor jezelf al heel veel eerder ontslag moeten nemen, maar daar is niks meer aan te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 06-09-2024 10:55 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

De job zelf is helaas ook niet mijn ding,

....

“waarom wil je weg van werkgever of waarom wil je veranderen van job”
Lijkt me duidelijk toch?

Je huidige job is niet wat je zou willen doen en dus ga je kijken naar iets wat je wel zou willen doen.

Ofwel: Gewoon op basis van de inhoud van je werk zeggen dat je andere inhoud van je werk wilt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RM-rf schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:38:
[...]

Niet enkel wegens een 'etiquette' maar vooral ook omdat iemand die helemaal vol frustraties zit over zijn vorige baan, daar slecht gefunctioneerd heeft (los ervan of je de 'schuld' bij anderen legt) en bovenal je houding jegensde huidige directie daar, geen 'reclame' voor jouzelf is.
Maar er is een verschil tussen dit, en zeggen dat de sfeer tegenviel bijvoorbeeld.
P_Tingen schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:37:
Ik zou dus bij het exitgesprek ook niet het achterste van mijn tong laten zien. Je hebt er helemaal niks aan, behalve dat je je mischien eventjes lekker voelt om flink los te kunnen gaan op die @#&$ tent.

Maarrrrrr.

De mensen die er nu werken gaan wellicht ook weer weg en de HR-pipo van je oude bedrijf, waar je nu helemaal los tegen gaat, blijkt over 5 jaar ineens óók een andere baan te hebben en werkt dan - heee, da's toevallig! - als HR-pipo bij het bedrijf waar jij dan net wil gaan werken. Dan is het niet handig dat er een beeld van jou is dat je mentaal niet helemaal 100 punten bent.

Doe lekker egocentrisch en hou het gezellig in het exitgesprek. Verzin desnoods dingen waarom je weg bent gegaan. "werkrooster sloot beter aan", "vriend van mij werkt er ook al", "reistijd is net wat beter", alles beter dan ventileren hoe ruk je oude bedrijf was. Evt kun je nog iets benoemen als "ik had het gevoel dat ik niet helemaal lekker lag in het team" of zo, maar veel meer moet dat niet zijn
Ook hier, tussen helemaal los gaan, en alleen zeggen dat alles prima was zit een redelijk gat. En als niemand ook maar iets negatiefs durft te zeggen, moet je ook niet verbaasd op kijken dat er nooit iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Sissors schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:01:
[...]

Maar er is een verschil tussen dit, en zeggen dat de sfeer tegenviel bijvoorbeeld.
Waarom 'wil' je dat tegen een nieuwe werkgever gaan vertellen?
Wat kan die nieuwe werkgever verder met die informatie?

Een sollicitatiegesprek voer je om te kijken of er een goede kans is dat de belangen van de potentiele nieuwe werkgever goed gediend kunnen worden door deze persoon aan te stellen.
Alles wat je dan gaan focussen op zeer emotionele en erg subjectieve situaties bij een vorige werkgever, heeft de neiging vooral je eigen kansen te verslechteren.

'Sfeer' is juist zoiets ontzettend subjectiefs en slecht peilbaar .... Hooguit is het een behoorlijk risico bij het aannemen van nieuw personeel voor de werkgever: Past deze goed in het bestaande team? Iemand aannemen die zelf aangeeft al slecht in het vorige team gelegen te hebben is voor een werkgever gewoon een risico aangaan.

Als je absoluut dat wilt vermelden, specificeer het dan op hel duidelijke professionele thema's, op 'ontwikkeling' van je professionele ideen of verdere groei in taken die misschien daar niet mogelijk zijn (of een klassieker 'verschil van opvattingen').
Maar juist het inspelen op 'ik vind mn collega's niet aardig en de sfeer is slecht' werkt ook enkel tegen jezelf, omdat je bij je hudiige werkgever ook deel bent van het team waarin die sfeer schijnbaar slecht is (en er altijd een kans is dat dat ook in een nieuw team doorzet)

[ Voor 17% gewijzigd door RM-rf op 06-09-2024 14:10 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:27
Veel is al gezegd.

Ik heb zelf geleerd om nooit negatief te spreken over mijn vorige werkgevers tijdens sollicitatietrajecten. Ik zoek het dan altijd bij mijzelf. 'Ik ben op zoek naar nieuwe uitdagingen' etc., zelfs als het niet mijn eigen fout was.

De wereld is bij het bedrijf waar je solliciteert waarschijnlijk ook niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Overal is wel wat mis. Ik wil het bedrijf niet het gevoel geven dat ik iemand ben die snel wegloopt of graag in conflictsituaties komt.
Daarnaast wil ik positief overkomen, en negatief spreken over vorige werkgevers helpt daar niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:16

M14

Nu jullie bovenvermelde info kennen, hoe zou je dit kunnen formuleren naar de nieuwe werkgever dat ik wil veranderen van functie of van werkgever, zonder té negatief te zijn over mijn huidige situatie.
* Ik ben op zoek naar een bedrijf met een open cultuur (zonder hiërarchie?).
* Ik vind het erg belangrijk dat er een cultuur is waar men eigen verantwoordelijkheid neemt en bereid is elkaar te helpen.

Dit zijn een paar voorbeelden hoe je kunt verwoorden waarom je weg wil zonder feitelijk te moeten benoemen hoe küt het bij je huidige werkgever is.

Wanneer daarop de vraag komt wat je bij je huidige werkgever ervaart, dan is het ok om daar op in te gaan. Maar dan zou ik geen feitelijke verhalen vertellen (zoals je in de startpost doet), maar meer generiek de werkcultuur beschrijven of het gedrag benoemen.

Daaropvolgend kun je direct een vraag stellen hoe bijvoorbeeld de werkcultuur bij dit bedrijf is. Dit toont je interesse en stuurt de focus weer naar het positieve.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je kunt ook iets zeggen door juist niets te zeggen. Lijkt me ook een goede aanpak.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 06-09-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Simpel, antwoord zo snel mogelijk draaien naar waarom je bij dit nieuwe bedrijf wil werken (ik neem aan dat je die motivatie hebt en dat het niet alleen is "ik wil weg bij ....... ")

Dat is namelijk wat ze willen horen. Oude bedrijf zal ze niet zo veel boeien (tenzij @RM-rf zegt, je wil geen bak frustraties meekrijgen, ren je ergens voor weg of naar toe).

En niet gaan liegen of ontwijken. Dat wordt gevoelt en geeft een niet pluis gevoel. Dat is voor mij altijd reden voor niet aannemen. Het is mijn taak niet om die twijfel weg te nemen, maar van de sollicitant.

Mijn onderbuik is de beste raadgever in sollicitatieprocessen. De keren dat ik dat genegeerd heb (b.v. omdat het team het zo graag wilde met ........) heb ik bijna elke keer gelijk gekregen, dus dat doe ik niet meer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:09
[...]

Gefeliciteerd, je hebt een waardenconflict. Je mening over je huidige wg is negatief, maar je vind dat je dat niet moet zeggen, en je vind openheid heel belangrijk, waardoor je vind dat je het wel moet zeggen.

Welke waarde is voor jou het belangrijkst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:27
whatyoudoing schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:24:
[...]

Gefeliciteerd, je hebt een waardenconflict. Je mening over je huidige wg is negatief, maar je vind dat je dat niet moet zeggen, en je vind openheid heel belangrijk, waardoor je vind dat je het wel moet zeggen.

Het doel is zoveel mogelijk kans maken op de baan. Je persoonlijke mening over je oud werkgever boeit verder helemaal niemand. Dus gewoon tactisch reageren op zo'n generieke sollicitatievraag. Heeft niets met liegen of openheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlinder_
whatyoudoing schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:24:
[...]

Omdat de algemene etiquette is bij solliciteren niet negatief praten over je oude werkgever ook al was het totaal niet hetgeen wat het moet zijn. Mocht ik openheid niet belangrijk vinden, had ik de vraag ook niet gesteld op dit forum + zou ik gewoon alles verzwijgen hè …. Maar ik zeg toch zelf dat ik het langs ene kant eerlijk erover wil communiceren maar langs andere kant weet dat dit vaak niet wordt geapprecieerd door nieuwe werkgever …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlinder_
Vlinder_ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:02:
[...]

Omdat de algemene etiquette is bij solliciteren niet negatief praten over je oude werkgever ook al was het totaal niet hetgeen wat het moet zijn. Mocht ik openheid niet belangrijk vinden, had ik de vraag ook niet gesteld op dit forum + zou ik gewoon alles verzwijgen hè …. Maar ik zeg toch zelf dat ik het langs ene kant eerlijk erover wil communiceren maar langs andere kant weet dat dit vaak niet wordt geapprecieerd door nieuwe werkgever … dus ik zocht gewoon een gulden middenweg.
Maar intussen hebben verschillende leden al mij verder geholpen hoe het te formuleren waarvoor dank aan dit forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Maar ik zeg toch zelf dat ik het langs ene kant eerlijk erover wil communiceren maar langs andere kant weet dat dit vaak niet wordt geapprecieerd door nieuwe werkgever …
Waarom wil je er zo nodig erover praten bij die sollicitatie, terwijl je zelf ook aangeeft dat dat vermoedelijk het niet goed zal aankomen bij die nieuwe werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

Je kan toch prima eerlijk in een sollicatie vertellen wat je wel en niet leuk vond bij een oude werkgever, zonder de werkgever zwart te maken? Ik zie het probleem niet zo. Wees gewoon eerlijk en vertel wat je wel en niet zoekt.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24

mjl

Ugh

Op zich hoef je er geen antwoord op te geven. Maar je kan altijd de waarheid in het middel laten. ‘ik ben op zoek naar meer uitdaging of verandering, bij mijn huidige werkgever zijn daar nu geen mogelijkheden toe’ bijvoorbeeld

Ikzelf hou wel van wat verandering op z’n tijd, dat kan een prima reden zijn om buiten de deur te kijken als ik dat niet meer bij mijn werkgever zou vinden.

Of antwoorden dat je niet comfortabel voelt om dit met een concurrent te delen bijv.

De vraag zou ook moeten zijn: waarom wilt u bij ons komen werken? Als je de vraag zo zou interpreteren kan je vast prima antwoord geven zonder te hoeven vertellen dat je ongelukkig bent bij je huidige werkgever.

[ Voor 27% gewijzigd door mjl op 06-09-2024 18:44 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:09
[...]

Omdat de algemene etiquette is bij solliciteren niet negatief praten over je oude werkgever ook al was het totaal niet hetgeen wat het moet zijn. Mocht ik openheid niet belangrijk vinden, had ik de vraag ook niet gesteld op dit forum + zou ik gewoon alles verzwijgen hè …. Maar ik zeg toch zelf dat ik het langs ene kant eerlijk erover wil communiceren maar langs andere kant weet dat dit vaak niet wordt geapprecieerd door nieuwe werkgever …
Ja, dat is toch het innerlijke conflict dat je hebt? Ongeveer iedereen hier zegt 'niet over hebben', maar dat is voor jou niet goed genoeg - want openheid is te belangrijk voor je en dat is de bron van je conflict.

Ik zou het daarom wel vertellen: want je moet lekker jezelf zijn/blijven, etc. Dat levert je wsch geen baan op maar so be it - je bent trouw aan je waarden gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou je reactie meer richten op de uitdagingen/mogelijkheden in de nieuwe functie ipv terugkijken (negatief) op de huidige baan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Lekker zakelijk houden, ik ben zelf ook na 4jaar ergens gewerkt te hebben na een overname opgestapt. De nieuwe werkgever had hier ook vragen over, heb toen aangegeven dat sinds de overname het bedrijf niet meer bij mij past en daarom opzoek ben gegaan naar een nieuwe werkgever.

Kijk, dat ik gewoon niet met de nieuwe manager door een deur kon en dat het mijn bloedgroep niet was en dat ik zijn bloed wel kon drinken heb ik niets over gezegd.
Pagina: 1