Youfone past onderdeel voorwaarden aan (in stilte), mag dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.435 views

Onderwerpen

Vraag

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
In februari 2024 heb ik besloten klant te worden bij Youfone. Ik heb destijds een 200Mbit/s "Thuis internet-only"-pakket voor 1 jaar gekozen (dus geen TV, geen (mobiele) telefonie).

De reden achter de keuze voor 200Mbit/s is dat mij dat voor de komende periode wel voldoende leek en de aanbieding van Youfone erg goed was (de eerste 6 maanden voor 19,95, daarna 50,50). Mijn strategie was vooral die eerste 6 maanden te bekijken of 200Mbit/s echt voldoende was. Zou dit niet het geval zijn, dan kon ik overstappen (binnen het jaar) naar een hoger pakket, bijvoorbeeld 500Mbit/s of zelfs 1000Mbit/s.

Begin april 2024 is alles goed werkend opgeleverd. So far, so good.

Begin augustus, een paar maanden later dus, ervaar ik dat mijn connectie bij tijd en wijlen "goed gebruikt" wordt. Gezien ik een aardig eind onderweg ben in de kortingsperiode, besluit ik om de verhoging aan te gaan vragen. Echter, dit is niet meer mogelijk via de website en het blijkt dat Youfone in de periode tussen april en augustus de 500Mbit/s en 1000Mbit/s pakketten geschrapt te hebben in het aanbod op de website. Dit moment lijkt samen te vallen met de definitieve overname door KPN.

Ik heb daarom contact gezocht met Youfone. Eerst via e-mail. Na ruim 3 weken kreeg ik de reactie dat upgraden niet (meer) mogelijk was. Daarna telefonisch, dat was een absoluut drame en moest na 40 minuten onderbroken worden omdat Youfone mij niet meer zou kunnen horen. Daarna via de chat: ik zou niet kunnen upgraden.

Uiteraard heb ik nu een lopende overeenkomst met Youfone met een looptijd tot april 2025. In de algemene voorwaarden die onderdeel uitmaken van de overeenkomst wordt gerefereerd aan de tarievenlijst. In dit document (tarievenlijst) staat duidelijk vermeldt dat deze tarievenlijst geldt voor abonnementen afgesloten in mijn periode *en* staan de snellere pakketten gewoon genoemd en geprijsd. In de laatste tarievenlijst staan de hogere pakketten niet meer genoemd, maar die tarievenlijst geldt m.i. niet vanwege de datum van overeenkomst.

Om toch gebruik te kunnen maken van wat ik denk dat mij toekomt, heb ik Youfone een aangetekende brief verzonden en gevraagd om mij bij voorkeur toch het snelste pakket te leveren zoals in de voorwaarden staat genoemd, ofwel in te stemmen om mijn lopende jaar contract zonder kosten te ontbinden.

De reactietermijn (14 dagen) in mijn aangetekende brief is inmiddels ruim overschreden. Geen enkele reactie.

Nu ben ik geen jurist, dus vraag ik graag naar jullie inzicht: is hetgeen wat Youfone hier doet juridisch correct/toegestaan?

Youfone voorwaarden
Youfone Tarievenlijst

Beste antwoord (via rens-br op 30-11-2024 21:33)

• EnigmA-X
Een paar weken geleden heb ik een nieuw abbo bij Freedom aangevraagd. Heb het advies van Freedom opgevolgd om de optie "zelf opzeggen" te kiezen (dus expliciet geen overstapservice).

In goed overleg met Freedom was een snelle overstapdatum realiseerbaar. Op basis van deze plandatum heeft Youfone de opzegging (die ik dus niet gedaan heb) bevestigd. Ik heb dit maar gewoon laten gaan.

Na enige tijd kreeg ik wel een eindafrekening. Die was echter veel lager dan ik zelf uitgerekend had (resterende maanden + 25 EUR volgens voorwaarden). Omdat ik nu echt helemaal klaar ben met Youfone, heb ik dat gewoon maar betaald - voornamelijk om er gewoon vanaf te zijn.

Tot op heden heb ik geen enkele reactie van Youfone ontvangen op mijn aangetekende brieven.

Topic mag dicht.

Alle reacties

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-08 08:25

StrongArmLance

Endless flow

Ik zou bellen, wijzen op art 7 lid 3 van je algemene voorwaarden en dat je obv daarvan opzegt en verwacht zonder opzegboete kan ontbinden en daar graag bevestiging van ziet. Het zal ze in ieder geval dwingen tot antwoord. Youfone is helaas, zo heb ik ondervonden, niet de meest nette partij in dit soort gevallen.
Ik weet niet precies hoe de rest van je contract eruitziet en wat die 'upgrade' mogelijkheid precies betekende / wat daarover voorafgaand aan het contract was afgesproken. In die zin kan het zeker een materiële wijziging zijn.

Zie iig ook: https://www.consuwijzer.n...n-of-algemene-voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
StrongArmLance schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:29:

Ik weet niet precies hoe de rest van je contract eruitziet en wat die 'upgrade' mogelijkheid precies betekende / wat daarover voorafgaand aan het contract was afgesproken. In die zin kan het zeker een materiële wijziging zijn.
Die 'upgrade' mogelijkheid ontstaat ook uit de "Aanvullende Voorwaarden" onder A:
Algemene informatie over alle Youfone Abonnementen
[...]
2. Het wijzigen van een hoofdabonnement of additioneel abonnement naar een abonnement
met een lager maandbedrag en / of een kortere looptijd is niet mogelijk binnen de
contractduur
[...]
Dit betekent m.i. impliciet dat het wijzigen naar een abonnement met een hoger maandbedrag (binnen de contractduur) wel mogelijk is (of zou moeten zijn). In dat licht zijn beide partijen overeengekomen met de aangeboden diensten zoals genoemd in het voor mij geldende tarievenoverzicht, toch?

Hetgeen waar ik het meest mee worstel:
  1. de wijziging heeft geen direct effect op mijn lopende overeenkomst
  2. is het tarievenoverzicht een integraal onderdeel van de AV?

[ Voor 18% gewijzigd door EnigmA-X op 05-09-2024 16:41 ]

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-08 08:25

StrongArmLance

Endless flow

Ah kijk, ik knalde er even snel doorheen tijdens werk en had dat gemist.

Dat het tarievenblad onderdeel is van je overeenkomst, durf ik wel te stellen. Of dat ook geldt voor de genoemde tarieven die buiten je plan liggen - dat durf ik niet te zeggen, maar dat kan je wel aanvoeren. Het wordt inderdaad wel geïmpliceerd. Als de mogelijkheid bestaat om binnen de looptijd van de overeenkomst zonder verdere wijziging op te waarderen tegen meegeleverde tarieven, heeft het wegnemen van die mogelijkheden natuurlijk wel een direct effect.

Hoe dan ook een te klein bedrag om over te procederen natuurlijk, voor hun ook. Mogelijk helpt dreigen met de geschillencommissie telecommunicatie, dat kost ze namelijk in ieder geval ca. 500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
Na het uitblijven van reactie op mijn aangetekende brief (na ruim 3,5 week) heb ik een aangetekende e-mail verzonden (aangetekendmailen.nl) met een meer formele in gebreke stelling.

Ook hierop geen enkele reactie ontvangen, de termijn verloopt morgen.

Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:56

Barrycade

Through the...

Leest een beetje alsof je er makkelijk onderuit wil. Welke toepassing vereist dat je naar 500Mbit of hoger wil?

En kan je dat überhaupt afsluiten op jouw adres? Als dat ook niet via andere aanbieders lukt dan is dat toch je antwoord? Kon je bij afsluiten in April die snelheden wel selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Barrycade schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:40:
Leest een beetje alsof je er makkelijk onderuit wil. Welke toepassing vereist dat je naar 500Mbit of hoger wil?
Deze opmerkingen begrijp ik niet zo. In de OP staat volgens mij vrij duidelijk de situatie omschreven.
En kan je dat überhaupt afsluiten op jouw adres?
Ja.
Als dat ook niet via andere aanbieders lukt dan is dat toch je antwoord?
Dit is dus niet het geval, ik kan bij heel veel andere providers (en bij het afsluiten in April ook bij Youfone) voor een pakket t/m 1000mbit kiezen.
Kon je bij afsluiten in April die snelheden wel selecteren?
Ja.

Waar het om gaat is dat ik een contract heb met Youfone, waarin staat dat ik mag upgraden binnen dat jaar met een referentie naar de tarievenlijst. In die tarievenlijst staan nu pakketten (500 en 1000mbit) die ze in volledige stilte geschrapt hebben - ik kan nu dus geen gebruik meer maken van de afspraken die contractueel zijn vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat laatste weet ik niet, waar staat volgens jou dat je mag upgraden? Er staat alleen dan je niet mag down graden.

Welke communicate heb je van ze gekregen toen ze over gingen naar KPN?

Want daar lijkt de crux te liggen; ik heb zelf 1000Mbit hier thuis maar kan inderdaad niet meer dan 200Mbit via Youfone krijgen. Waarschijnlijk omdat ze dus hun A merk niet willen dwars zitten met hun B merk.

Denk dat je meer er aan hebt om een hogere snelheid aan te vragen en als ze negatief reageren, vragen om de huidige tarieven (die zijn iets goedkoper dan je huidige contract) en als ze daar ook negatief reageren daarmee naar de klachtencommissie te stappen.

Kost je wel veel tijd en wellicht pas een uitspraak op het moment dat je alweer kan overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Barrycade schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:01:
Dat laatste weet ik niet, waar staat volgens jou dat je mag upgraden? Er staat alleen dan je niet mag down graden.
Mijn onderbouwing staat letterlijk hierboven, scroll even naar boven.
Welke communicate heb je van ze gekregen toen ze over gingen naar KPN?
Geen enkele.
Want daar lijkt de crux te liggen; ik heb zelf 1000Mbit hier thuis maar kan inderdaad niet meer dan 200Mbit via Youfone krijgen. Waarschijnlijk omdat ze dus hun A merk niet willen dwars zitten met hun B merk.
Dat kan en mag natuurlijk... voor nieuwe contracten. Ik heb in mijn contract iets anders staan.
Denk dat je meer er aan hebt om een hogere snelheid aan te vragen en als ze negatief reageren, vragen om de huidige tarieven (die zijn iets goedkoper dan je huidige contract) en als ze daar ook negatief reageren daarmee naar de klachtencommissie te stappen.
Ehm. Wederom, lees de berichten hierboven. Ik heb geen zin om naar de klachtencommissie te stappen. Als zij zich niet aan de voorwaarden houden die we afgesproken hebben, dan beeindig ik mijn contract. Hoe dan ook, ze moeten uberhaupt nog reageren na inmiddels 6 weken wachten op reactie op twee aangetekende brieven.
Kost je wel veel tijd en wellicht pas een uitspraak op het moment dat je alweer kan overstappen.
Precies dat, daarom kies ik liever voor ontbinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 22:40
Ik denk dat je nul komma nul kans maakt. Het wijzigen van je snelheid is geformuleerd als het wijzigen van je huidige abonnement naar een ander abonnement (waar de hogere snelheid aan gekoppeld is).

Juridisch gezien stap je dus eigenlijk over van het ene Youfone abo naar het andere Youfone abo, ook al is de enige merkbare wijziging voor jou. Youfone heeft de vrijheid om het aanbod van abonnementen aanpassen als zij die behoefte hebben. (net zoals de supermarkt zelfstandig mag besluiten een bepaald product niet meer te verkopen).

De enige kans die je nog hebt is dat wanneer in je contract/abonnement ergens concreet genoemd is dat je voor datum dd-mm-jjjj kan overstappen naar een abonnement met een hogere snelheid.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 10:00
Ik denk dat aan een tarievenlijst geen rechten ontleend kunnen worden.
Een product kan op een gegeven moment niet meer beschikbaar zijn.

Ook je in gebreke stelling gaat niet op, jij hebt een contract voor 200 mbit en dat wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
FredvZ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:20:
Ik denk dat je nul komma nul kans maakt. Het wijzigen van je snelheid is geformuleerd als het wijzigen van je huidige abonnement naar een ander abonnement (waar de hogere snelheid aan gekoppeld is).

Juridisch gezien stap je dus eigenlijk over van het ene Youfone abo naar het andere Youfone abo, ook al is de enige merkbare wijziging voor jou. Youfone heeft de vrijheid om het aanbod van abonnementen aanpassen als zij die behoefte hebben. (net zoals de supermarkt zelfstandig mag besluiten een bepaald product niet meer te verkopen).
Natuurlijk mag Youfone wijzigingen doorvoeren, dat is het punt niet. Echter, ik heb een contract voor bepaalde tijd (1 jaar). Als zij deze aanpassen (en dat doen ze in mijn ogen door bepaalde mogelijkheden uit dat contract te halen, terwijl ik daar volgens dat contract wel recht op heb) - dan is dat voor mij een aanpassing van de voorwaarden waardoor het recht tot kosteloos beeindigen ontstaat.
De enige kans die je nog hebt is dat wanneer in je contract/abonnement ergens concreet genoemd is dat je voor datum dd-mm-jjjj kan overstappen naar een abonnement met een hogere snelheid.
Er staat in mijn contract dat ik tijdens mijn looptijd kan wijzigen. Er hoort een tarievenlijst bij waarin hogere snelheden (500 en 1000) vermeldt staan. Dat moet m.i. dan ook gezien worden als een mogelijkheid/recht. Of niet, maar dan kom je wederom uit op ontbinding zonder verdere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar naar dat contract refereer je nergens naar. Dus dat is voor ons koffiedik kijken om daarvan te kunnen bepalen dat je daarmee bepaalde rechten hebt verkregen. Als dat hetzelfde is als in de voorwaarden lees je zaken die er niet staan.

Als er staat, je mag tijdens de looptijd verhogen dan heb je een zaak. Maar dan moet je dus een reactie van ze krijgen dat je dat niet krijgt.

Zodat je daarmee naar de klachtencommissie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Dennis-L schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:25:
Ik denk dat aan een tarievenlijst geen rechten ontleend kunnen worden.
Een product kan op een gegeven moment niet meer beschikbaar zijn.
Eh, dat zou juridisch wat zijn. Het product kan best niet meer beschikbaar zijn, maar dan onstaat het recht tot kosteloze ontbinding.
Ook je in gebreke stelling gaat niet op, jij hebt een contract voor 200 mbit en dat wordt geleverd.
Een in gebreke stelling gaat over het niet nakomen van de gemaakte afspraken. De afspraken die we gemaakt hebben staat in het contract. In dat contract staat dat ik kan wijzigen naar een hogere snelheid (zie geldende tarievenlijst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
Barrycade schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:29:
Maar naar dat contract refereer je nergens naar. Dus dat is voor ons koffiedik kijken om daarvan te kunnen bepalen dat je daarmee bepaalde rechten hebt verkregen. Als dat hetzelfde is als in de voorwaarden lees je zaken die er niet staan.

Als er staat, je mag tijdens de looptijd verhogen dan heb je een zaak. Maar dan moet je dus een reactie van ze krijgen dat je dat niet krijgt.
Ik weet niet hoor, maar heb je inmiddels mijn posts al goed gelezen? Ik heb het over de geldende voorwaarden van mijn overeenkomst (contract).

Ik schrijf letterlijk wat in de aanvullende voorwaarden, onder A, paragraaf 2 staat beschreven. De voorwaarden zijn gelinkt in mijn eerste post.

Het wijzigen naar een hogere snelheid was overigens *wel* mogelijk voordat Youfone dit stilletjes gewijzigd heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door EnigmA-X op 13-10-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
EnigmA-X schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:27:
Er staat in mijn contract dat ik tijdens mijn looptijd kan wijzigen. Er hoort een tarievenlijst bij waarin hogere snelheden (500 en 1000) vermeldt staan. Dat moet m.i. dan ook gezien worden als een mogelijkheid/recht. Of niet, maar dan kom je wederom uit op ontbinding zonder verdere kosten.
Dat is het dus niet op de manier waarop Youfone de voorwaarden heeft gedefinieerd.
EnigmA-X schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:32:
Eh, dat zou juridisch wat zijn. Het product kan best niet meer beschikbaar zijn, maar dan onstaat het recht tot kosteloze ontbinding.
Dat klopt. Echter is jouw product "Internet met snelheid 200" nog steeds beschikbaar en dat krijg je ook nog steeds geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

franssie

Save the albatross

Vreemd dat ze inderdaad nog maar tot 200 gaan, toen ik in November vorig jaar afsloot kon het dacht ik wel sneller. Nu heb ik 200 'gekregen' na de overname door KPN en gelukkig is dat voor mij voldoende, maar als het zo afloopt maar weer eens verder kijken. Dit zijn geen goede van KPN (helaas ken ik ze wel zo).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
FredvZ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

Dat is het dus niet op de manier waarop Youfone de voorwaarden heeft gedefinieerd.
Ik kan het niet anders lezen, dus ben nieuwsgierig hoe jij tot een andere interpretatie komt.

Daarnaast staat op de voorpagina van de tarievenlijst:
Voorwaarden prijslijst
Prijzen zijn inclusief 21% BTW. Deze tarieven en voorwaarden zijn alleen geldig voor abonnementen afgesloten vanaf 4 januari 2024. De tarieven en voorwaarden
van abonnementen vóór 4 januari 2024 kan je opvragen bij de klantenservice via de MyYoufone omgeving of via de website www.youfone.nl.
Dat klopt. Echter is jouw product "Internet met snelheid 200" nog steeds beschikbaar en dat krijg je ook nog steeds geleverd.
Ja, maar er staat ook dat ik mag upgraden. Er staan ook hogere snelheden in de tarievenlijst. Dit was ook mogelijk, tot dit ergens begin juni stilletjes werd aangepast.

Voor de duidelijkheid: prima dat Youfone iets aanpast. Kan een keuze zijn. Ik wil alleen een keuze krijgen van: 1) snelheid verhogen of 2) kosteloos ontbinden.

De snelheid verhogen kan niet via de website, niet telefonisch en niet via de chat. Daarom wil ik kosteloos kunnen ontbinden. Als ik dat af moet gaan dwingen (bijvoorbeeld omdat Youfone gewoon niet reageert *kuch*) moet ik eerst een in gebreke stelling sturen om dat juridisch juist te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
EnigmA-X schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:48:
Daarnaast staat op de voorpagina van de tarievenlijst:
Quote dan op zijn minst die hele disclaimer:
Voorwaarden prijslijst
Prijzen zijn inclusief 21% BTW. Deze tarieven en voorwaarden zijn alleen geldig voor abonnementen afgesloten vanaf 4 januari 2024. De tarieven en voorwaarden van abonnementen vóór 4 januari 2024 kan je opvragen bij de klantenservice via de MyYoufone omgeving of via de website www.youfone.nl. Wijzigingen en fouten voorbehouden. De indexatiedatum van Youfone is 1 februari.
Daar staat dus duidelijk dat ze de tarievenlijst mogen wijzigen, waarbij verder geen beperkingen zijn opgelegd wát ze mogen wijzigen. Dus het wijzigen van het aanbod van abonnementen is volledig legitiem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 10:00
EnigmA-X schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

[...]

Een in gebreke stelling gaat over het niet nakomen van de gemaakte afspraken. De afspraken die we gemaakt hebben staat in het contract. In dat contract staat dat ik kan wijzigen naar een hogere snelheid (zie geldende tarievenlijst).
Nergens in jouw contract of in de AV staat dat jij te allen tijde recht hebt op alle producten op de tarievenlijst die gold ten tijde van het afsluiten van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
FredvZ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Quote dan op zijn minst die hele disclaimer:

[...]

Daar staat dus duidelijk dat ze de tarievenlijst mogen wijzigen, waarbij verder geen beperkingen zijn opgelegd wát ze mogen wijzigen. Dus het wijzigen van het aanbod van abonnementen is volledig legitiem.
Dat bestrijd ik ook niet. Echter, als dat nadelig is voor mij dan hoort daar het recht tot kosteloos ontbinden bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
EnigmA-X schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:02:
Dat bestrijd ik ook niet. Echter, als dat nadelig is voor mij dan hoort daar het recht tot kosteloos ontbinden bij.
Ik snap dat het niet strookt met het plan dat je had en dat het nu niet leuk is, maar contractueel is er niks "nadelig" voor jou. Je betaald voor "internet met snelheid 200" en je krijgt ook "internet met snelheid 200".

Nergens in de voorwaarden verplicht Youfone zich om "internet met snelheid 500" en "internet met snelheid 1000" aan jou te verkopen gedurende de (vaste) looptijd van jouw contract.

Ik vermoed dat jij in de veronderstelling bent dat je een abonnement hebt op "internet met snelheid 50,100,200,500 of 1000", maar dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Dennis-L schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Nergens in jouw contract of in de AV staat dat jij te allen tijde recht hebt op alle producten op de tarievenlijst die gold ten tijde van het afsluiten van het contract.
Dat zie ik anders.
Artikel 1 - definities:
4. Dienst(en): De diensten die op grond van de Overeenkomst aan de Klant o.a.
Randapparatuur wordt geleverd met de daarbij behorende gebruiksmogelijkheden, tarieven
en voorwaarden.

[...]

12. Tarievenoverzicht: Een overzicht van tarieven en overige kosten met betrekking tot de
Diensten;
Tarieven en voorwaarden uit de tarievenlijst zijn m.i. dus onderdeel van de overeenkomst. De overeenkomst is aangegaan voor een bepaalde tijd.

Dan geldt m.i. ook telecommunicatiewet artikel 7.2:
https://wetten.overheid.n...z=2024-01-01&g=2024-01-01

Er staat: "wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst". Dat lijkt me dus voor alles gelden, ook voor de tarieven/voorwaarden in het tarievenoverzicht dat ik als onderdeel zie van de overeenkomst.

M.i. had Youfone dus minstens een maand voor de wijziging iets moeten laten weten in de richting van: hey, deze pakketten die nog wel in jouw voorwaarden staan komen ter vervallen. Daaruit ontstaat dan een recht of niet. Het is m.i. ook niet voor niets dat de termijn "tenminste een maand" is, omdat je bij overeenkomsten van onbepaalde duur sowieso kosteloos kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
FredvZ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Ik snap dat het niet strookt met het plan dat je had en dat het nu niet leuk is, maar contractueel is er niks "nadelig" voor jou. Je betaald voor "internet met snelheid 200" en je krijgt ook "internet met snelheid 200".

Nergens in de voorwaarden verplicht Youfone zich om "internet met snelheid 500" en "internet met snelheid 1000" aan jou te verkopen gedurende de (vaste) looptijd van jouw contract.

Ik vermoed dat jij in de veronderstelling bent dat je een abonnement hebt op "internet met snelheid 50,100,200,500 of 1000", maar dat is niet het geval.
Zie hierboven, de telecommunicatiewet heeft het over "wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst " - niet waar ik exact gebruik van maak binnen die overeenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nou zou zeggen zet m op. Je hebt de voorwaarden voor je, je moet alleen even een afwijzing van ze hebben om naar de klachtencommissie te kunnen.

Maar klein advies, hou je vragen en communicatie short and sweet. Wellicht krijg je dan wel een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vrij kansloos imo. Anders moeten ze voor iedere afnemer individueel gaan bijhouden hoe lang bepaalde pakketen moeten worden aangeboden. Dan kan men nooit aanpassingen maken.

Ja, je mag upgraden. Naar wat er op dat moment beschikbaar is. Nergens krijg je gespecificeerd dat dit gefixeerd is wat er op het moment van je contractstart beschikbaar was.

Al je redeneringen zijn exclusief in je eigen straatje. Ga maar eens praten met een jurist, maar dat gaat je wel geld kosten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
gambieter schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:16:
Vrij kansloos imo. Anders moeten ze voor iedere afnemer individueel gaan bijhouden hoe lang bepaalde pakketen moeten worden aangeboden. Dan kan men nooit aanpassingen maken.
In welke situatie moeten ze eigenlijk niet voor iedere afnemer individueel bijhouden welk pakket voor hoe lang moet worden aangeboden? Als onderdeel van mijn overeenkomst wordt e.e.a. vastgelegd. Op een bepaalde datum wijzigt er iets en zijn er nieuwe "standaarden". Zo ingewikkeld is dat niet.

Overigens, de pakketten zijn gewoon beschikbaar. Contractanten die op het moment van de wijziging 500 of 1000mbit hadden, blijven dat gewoon houden. Verlengen kan klaarblijkelijk ook alweer naar de hogere snelheden.

Verder bepaalt Youfone zelf de aanpak. Ze kiezen voor een aanpak waarin ze de tarievenlijst laten gelden voor abonnementen vanaf een bepaalde datum. Ze hebben zich daar dus aan te houden. Overigens, het gebeurt zeker vaker dat bepaalde pakketten niet meer aangeboden worden/komen te vervallen. Gebruikelijk zijn dat de lagere pakketten, ipv de hogere. Dus, een provider schrapt bijvoorbeeld het 50mbit pakket en levert de klanten die dat hadden vanaf dat moment 100mbit voor dezelfde prijs. Dat is niet nadelig voor de klant, dus daar ontstaat ook geen probleem.
Ja, je mag upgraden. Naar wat er op dat moment beschikbaar is. Nergens krijg je gespecificeerd dat dit gefixeerd is wat er op het moment van je contractstart beschikbaar was.
Ik heb een contract voor een bepaalde tijd. Beide partijen zijn gebonden aan de voorwaarden. Tarievenlijst is m.i. onderdeel van de overeenkomst. Op de tarievenlijst staat "zijn geldig voor abonnementen afgesloten na <datum>". Kortom, m.i. is dat het minimale wat ze mij moeten kunnen leveren zolang ik klant blijf bij Youfone -OF- ik mag opzeggen. Gezien de overeenkomst voor bepaalde tijd, moet dat dan kosteloos zijn, omdat zij degene zijn die wijzigen.
Al je redeneringen zijn exclusief in je eigen straatje. Ga maar eens praten met een jurist, maar dat gaat je wel geld kosten.
Ik zie eerlijk gezegd niet zo in hoe iemand zijn recht zou kunnen halen, door in andermans straatje te redeneren of op voorhand maar uit te gaan van zijn ongelijk? Overigens, als ik 100% zeker was, was ik dit topic denk ik niet begonnen. Argumenten over mijn redeneringswijze helpt alleen als ze onderbouwd weerlegd kunnen. Ik geef toe, er zijn verschillende zienswijzen, maar ik zie nog geen keihard bewijs. Jij wel?

[ Voor 7% gewijzigd door EnigmA-X op 13-10-2024 15:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jij claimt, dus jij moet bewijzen. En bewijzen is meer dan alleen een selectieve interpretatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
gambieter schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:16:
Jij claimt, dus jij moet bewijzen. En bewijzen is meer dan alleen een selectieve interpretatie.
Doe ik ook. Ik zou de geldende voorwaarden en de telecommunicatiewet imho niet echt een 'selectieve interpretatie' willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
EnigmA-X schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:42:
Zie hierboven, de telecommunicatiewet heeft het over "wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst " - niet waar ik exact gebruik van maak binnen die overeenkomst?
Het bestaan van de abonnementen "internet met snelheid 500" en "internet met snelheid 1000" zijn geen onderdeel van jouw contract met Youfone. In die zin is er ook niks gewijzigd aan jouw contract/abonnement. Ook na het schrappen van de abonnementen met hogere snelheid krijg jij nog exact wat vastgelegd is het abonnement dat jij afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
FredvZ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Het bestaan van de abonnementen "internet met snelheid 500" en "internet met snelheid 1000" zijn geen onderdeel van jouw contract met Youfone. In die zin is er ook niks gewijzigd aan jouw contract/abonnement. Ook na het schrappen van de abonnementen met hogere snelheid krijg jij nog exact wat vastgelegd is het abonnement dat jij afneemt.
Eens, het bestaan opzichzelf maakt het geen onderdeel. Eens, ik krijg nog steeds wat initieel is overeengekomen.

Echter, alle mogelijkheden staan in de tarievenlijst waarin verwezen wordt vanuit de AV (dat maakt het een onderdeel van) met een vrij specifieke indicatie voor welke abonnementen die tarievenlijst geldig is. Het is ook een overeenkomst met een bepaalde termijn en er staat in de AV (impliciet) dat mag wijzigen naar een hoger plan (dit staat overigens letterlijk op de youfone website): "met uitzondering van zenderpakketten, geldt: verhogen/versnellen kan tussentijds, verlagen kan alleen bij een verlenging van je contract."

Ik heb deze exacte constructie ook nog niet bij een andere provider gezien om eerlijk te zijn. Het lijkt mij: het is zo aangeboden voor een overeenkomst met bepaalde tijd, dus moet het nagekomen kunnen worden omdat het onderdeel is van de overeenkomst?

Ter verduidelijking: bij het afsluiten van mijn overeenkomst had ik de mogelijkheid tot upgraden, zowel volgens de voorwaarden/website, als in daadwerkelijke pakketten waar ik naar kon upgraden. Nu heeft Youfone dat eenzijdig ongedaan gemaakt - binnen de looptijd van onze overeenkomst.

[ Voor 9% gewijzigd door EnigmA-X op 13-10-2024 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
gambieter schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:16:
Ga maar eens praten met een jurist, maar dat gaat je wel geld kosten.
Hierbij nog dank voor deze opmerking. Gezien de verschillende meningen hierover leek het me best een goed idee om iemand met juridische kennis te vragen naar mijn casus te kijken.

Die gedachte deed me ook realiseren dat ik dit vraagstuk waarschijnlijk prima kan adresseren bij mijn rechtsbijstandverzekering. Dat heb ik inmiddels gedaan.

Dus dank voor het idee @gambieter .

[ Voor 5% gewijzigd door EnigmA-X op 13-10-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 22:40
In de voorwaarden staat ook:
De Algemene Voorwaarden en
het tarievenoverzicht kunnen door *provider* eenzijdig worden gewijzigd binnen de wettelijke regels.
Dus ja ze mogen dat soort dingen wijzigen. Dat dit voor jou persoonlijk blijkbaar zwaar weegt, wil niet zeggen dat dit jou het recht geeft om te ontbinden.

Je hebt de dienst nog steeds waar je voor betaald. En dat leveren ze.

Voor de rest, als je een case maakt denk ik dat je vrijwel geen kans maakt. Dit soort wijzigingen gebeurt vaker en is binnen de wet. ( Heb er een artikel over gelezen die ik niet zo snel meer kan vinden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
corporalnl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:29:
In de voorwaarden staat ook:

[...]

Dus ja ze mogen dat soort dingen wijzigen. Dat dit voor jou persoonlijk blijkbaar zwaar weegt, wil niet zeggen dat dit jou het recht geeft om te ontbinden.

Je hebt de dienst nog steeds waar je voor betaald. En dat leveren ze.

Voor de rest, als je een case maakt denk ik dat je vrijwel geen kans maakt. Dit soort wijzigingen gebeurt vaker en is binnen de wet. ( Heb er een artikel over gelezen die ik niet zo snel meer kan vinden )
Dit lijkt me een herhaling van iets wat al tig keer is gepost, maar door niemand onderbouwd met een inhoudelijk artikel en/of jurisprudentie. Ik ben echt blij dat er (nu eindelijk) veel mensen reageren, maar de onderbuikgevoelens leveren helaas niet echt een hard antwoord op.

Ik heb al gezocht bij de uitspraken van de geschillencommissie en wat daar vooral opvalt is de hoeveelheid ongegrond versus gegrond beoordelingen.

Ik wacht gewoon even af wat ik terugkrijg van rechtsbijstand. Mocht dat negatief zijn, dan kan ik altijd nog kiezen om uit te zitten, of het af te kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

EnigmA-X schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:48:
[...]

Voor de duidelijkheid: prima dat Youfone iets aanpast. Kan een keuze zijn. Ik wil alleen een keuze krijgen van: 1) snelheid verhogen of 2) kosteloos ontbinden.
Een subtiel onderscheid, maar je moet de keuze hebben om je snelheid te verhogen, en als die keuze niet wordt gehonoreerd, kun je de overeenkomst ontbinden.

In tegenstelling tot de meeste reacties geef ik je een goede kans. Bij het aangaan van het abonnement werd beloofd "je stelt zelf jouw pakket samen: tot 1000 Mbit/s" en "maandelijks aanpasbaar". Je gaat dan een overeenkomst aan waarbij Youfone op verzoek extra capaciteit kan aanbieden. Nu je dat nodig hebt, blijken ze dat niet waar te maken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04
Alhoewel ik geen jurist ben, geef ik je ook wel een kans.
Als je het in een andere situatie zou toepassen, bijvoorbeeld je boekt een vakantie waarin je kunt kiezen wel of geen sauna-tickets te kopen met daarnaast omschreven, tijdens je vakantie kun je het alsnog boeken en tijdens de vakantie blijkt er helemaal geen sauna te zijn, zou dit ook onrechtvaardig zijn in mijn ogen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
@fopjurist dank voor deze toevoeging en het onder woorden brengen van wat zo uitdagend onder woorden te brengen is (althans, voor mij als niet-jurist :) ).

@Ora et Labora mooie analogie, ook mooi verwoord.

Ik wacht even af wat ik retour krijg van mijn rechtsbijstand. Ik beloof het topic te updaten zodra er meer nieuws is (ter lering ende vermaeck).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
Inmiddels reactie ontvangen van rechtsbijstand.

Lang verhaal kort: zij zien een verschil tussen hoe het aangeboden wordt op de website en de juridische inhoud van de overeenkomst. Een "grijs gebied" waarbij gang naar de geschillencommissie dan het beste zou zijn.

Zo'n traject duurt ook weer een paar maanden. Ik heb nog steeds geen enkele reactie van Youfone ontvangen op de twee aangetekende brieven die ik heb gestuurd. De eerste brief is nu ruim een maand geleden ontvangen door Youfone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo50
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Youfone doet wel meer stiekeme dingen. Ik heb een keurige 200/30 vdsl-verbinding. Ik krijg een verleng-aanbod van 100/10. Volgens helpdesk is meer niet leverbaar.
Maar dit heb ik
Actual rate (Up/Down) 33013/218902 kbps
Attainable rate (Up/Down) 33337/221981 kbps

Dus meer niet leverbaar is onzin. Het lijkt meer op niet meer willen leveren.
Op de website adverteerd Yufone nog wel met 200/30
Glasvezel is hier niet leverbaar. Er zijn ook nog geen plannen bekend.
Helpdesk verbreekt zelfs de verbinding, wanneer ik mijn vraag naar waarom herhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 14:23
Hugo50 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:06:
Youfone doet wel meer stiekeme dingen. Ik heb een keurige 200/30 vdsl-verbinding. Ik krijg een verleng-aanbod van 100/10. Volgens helpdesk is meer niet leverbaar.
Maar dit heb ik
Actual rate (Up/Down) 33013/218902 kbps
Attainable rate (Up/Down) 33337/221981 kbps

Dus meer niet leverbaar is onzin. Het lijkt meer op niet meer willen leveren.
Op de website adverteerd Yufone nog wel met 200/30
Glasvezel is hier niet leverbaar. Er zijn ook nog geen plannen bekend.
Helpdesk verbreekt zelfs de verbinding, wanneer ik mijn vraag naar waarom herhaal.
Ook maar even in dit topic inhaken, Ik heb Youfone sim only en sinds een tijd ook Internet only thuis, ADSL 200 mb/sec, beviel an sich prima.

Laatst viel me op dat ik al een tijdje de volle mep betaalde en de contractduur al een half jaar overschreden was.. en dus weer 2 jaar bijgetekend met korting. Daarvoor wel even wat testjes gedaan, want ik heb 2 gamende puberzoons. Dat kwam uit op 200mb down en een prima upload, afdoende voor mij.

Nu viel me al vaker op de laatste 2 weken dat het internet traag leek... inmiddels wat testjes gedaan, bekabeld direct aan de router, wifi etc.. en ik kom niet verder dan 100 mb/sec???

Nu net hier gelezen over het wegvallen van de hogere snelheden.. en ja hoor op myyoufone en de site zie ik alleen nog maar 50 en 100mb als opties??? Hebben ze me er ingeluisd door me stiekum een downgrade te geven? Lijkt me niet dat als ik mn bestaande contract verleng ze mijn snelheid zo maar mogen halveren??

Ik woon hier al dik 15 jaar en heb ook ADSL van XS4all en kpn gehad met snelheden dik boven de 200, woon in een nieuwbouwwwijk en zit vlakbij de "wijk centrale" namelijk...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Een paar weken geleden heb ik een nieuw abbo bij Freedom aangevraagd. Heb het advies van Freedom opgevolgd om de optie "zelf opzeggen" te kiezen (dus expliciet geen overstapservice).

In goed overleg met Freedom was een snelle overstapdatum realiseerbaar. Op basis van deze plandatum heeft Youfone de opzegging (die ik dus niet gedaan heb) bevestigd. Ik heb dit maar gewoon laten gaan.

Na enige tijd kreeg ik wel een eindafrekening. Die was echter veel lager dan ik zelf uitgerekend had (resterende maanden + 25 EUR volgens voorwaarden). Omdat ik nu echt helemaal klaar ben met Youfone, heb ik dat gewoon maar betaald - voornamelijk om er gewoon vanaf te zijn.

Tot op heden heb ik geen enkele reactie van Youfone ontvangen op mijn aangetekende brieven.

Topic mag dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

En daarmee kunnen we deze kwestie laten rusten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.