Ik heb hier een mini laptop met besturing Win XP, ik wil deze op internet alleen gebruiken om een radio portal te beluisteren, dus verder eigenlijk niks aan surfen. Loop ik even goed veiligheid risico's hier mee als dat ik ga surfen?
Ja, niet doen.
Zet er gewoon een lichte Linux met de Firefox of Chromium webbrowser op en je kunt net zo goed, zo niet beter naar je radio luisteren.
Zet er gewoon een lichte Linux met de Firefox of Chromium webbrowser op en je kunt net zo goed, zo niet beter naar je radio luisteren.
[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 05-09-2024 15:14 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Met XP aan het internet (in default settings) heb je goede kans om binnen 30 seconden gehackt te zijn
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
en wat gebeurd er als ik gehackt wordt? er staat niets op de lap, of kunnen ze ook in andere computers in huis komen via de modem? ik doe het maar niet om al die narigheid te voorkomen, ze kunnen in ieder geval de controle krijgen over die lap. Ik ga linux installeren heb ik al eerder gedaan, denk aan mint maar ik moet even goed zoeken want de 32 bits raken ook schaars.
Als er malware op de laptop geïnstalleerd wordt dan zou die bijvoorbeeld spam kunnen gaan verzenden waardoor je provider je internetverbinding blokkeert. Ook zou het kunnen dat malware zich via je netwerk probeert te verspreiden naar andere computers die een kwetsbaarheid hebben.henry70 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:25:
en wat gebeurd er als ik gehackt wordt? er staat niets op de lap, of kunnen ze ook in andere computers in huis komen via de modem?
ik doe het maar niet om al die narigheid te voorkomen, ze kunnen in ieder geval de controle krijgen over die lap. Ik ga linux installeren heb ik al eerder gedaan, denk aan mint maar ik moet even goed zoeken want de 32 bits raken ook schaars.
Dit topic is gesloten.