• Sonnema1981
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-05 08:18
Goedendag! Wij willen onze woning gaan voorzien van airco's. Voordat we tot aanschaf overgaan willen we ons plan hier nog even voorleggen.

Woning betreft een twee onder-één-kap uit 1962 en is redelijk geïsoleerd. We willen op de twee slaapkamers + zolder (slaapkamer) + woonkamer de airco's installeren.

Voor de twee slaapkamers en zolder willen we de airco's ook gaan gebruiken als primaire verwarming. De woonkamer is voorzien van een pellet kachel als primaire verwarming. De airco in de woonkamer is voor het verwarmen secundair.

inhoud kamers
Woonkamer: 82 m3
Slaapkamer 1: 18 m3
Slaapkamer 2: 18 m3
Zolder: 20 m3

benodigde capaciteit
Woonkamer: 82 x 45 = 3658 W
Slaapkamer 1: 18 x 45 = 833 W
Slaapkamer 2: 18 x 45 = 833 W
Zolder: 20 x 50 = 1000 W

Als merk hebben we gekozen voor Daikin gezien de goede recensies.

In totaal hebben we vier binnenunits nodig. Omdat we hebben begrepen dat het qua efficiëntie beter is om twee buitenunits te nemen kiezen we daar waarschijnlijk voor. Woonkamer single-split en voor de slaapkamers en zolder mutli-split.

Woonkamer: Daikin FTXM50R/RXM Wandmodel - single-split set - 5 kW

Slaapkamer 1: Daikin Perfera 2,0 kW FTXM20R
Slaapkamer 2: Daikin Perfera 2,0 kW FTXM20R
Zolder: Daikin Perfera 2,0 kW FTXM20R
Buitenunit: Daikin 3MXM52N Multi-split buitenunit - 5,2 kW

Is dit plan goed of kunnen we toch ook prima kiezen voor één buitenunit?

In dat geval kwamen uit bij de Daikin 4MXM80N. Die heeft een minimale capaciteit bij koelen van 2,86 kW. Dit lijkt ons wat aan de hoge kant wanneer we bijvoorbeeld alleen één of twee slaapkamers aan het koelen zijn in de nacht. Daarom denken we aan twee buitenunits.

Ps. De minimale capaciteit van de 3MXM52N bij koelen is 1,8 kW

Tips en adviezen zijn welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:11
Sonnema1981 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:15:
Goedendag! Wij willen onze woning gaan voorzien van airco's. Voordat we tot aanschaf overgaan willen we ons plan hier nog even voorleggen.

Woning betreft een twee onder-één-kap uit 1962 en is redelijk geïsoleerd. We willen op de twee slaapkamers + zolder (slaapkamer) + woonkamer de airco's installeren.

Voor de twee slaapkamers en zolder willen we de airco's ook gaan gebruiken als primaire verwarming. De woonkamer is voorzien van een pellet kachel als primaire verwarming. De airco in de woonkamer is voor het verwarmen secundair.

inhoud kamers

benodigde capaciteit

In totaal hebben we vier binnenunits nodig. Omdat we hebben begrepen dat het qua efficiëntie beter is om twee buitenunits te nemen kiezen we daar waarschijnlijk voor. Woonkamer single-split en voor de slaapkamers en zolder mutli-split.

In dat geval kwamen uit bij de Daikin 4MXM80N. Die heeft een minimale capaciteit bij koelen van 2,86 kW. Dit lijkt ons wat aan de hoge kant wanneer we bijvoorbeeld alleen één of twee slaapkamers aan het koelen zijn in de nacht. Daarom denken we aan twee buitenunits.

Gezien het gebruiksprofiel (boven hoofdverwarming, beneden bijverwarming) is dit een hele goede opzet qua splitsing in 2 buitenunits. Alles op een 4-multi zetten idd een slecht idee, dat wordt een pendelfestijn. Er is wel een 4MXM68 trouwens, maar dan nog.

Ik zou alleen de boel nog een maatje kleiner nemen. Dus de 3 binnenunits voor boven op een 3MXM40N zetten (hoewel ik zelf de 52 heb en die ook al terug regelt tot onder de 100W opgenomen vermogen, had ik achteraf ook liever een 40 genomen). Maar vooral voor de woonkamer is een FTXM35 (die doet 4kW nominaal bij verwarmen) al ruim voldoende, zeker als je makkelijk kan bijverwarmen met de pelletkachel.

Twijfel je toch neem dan een 42, die oogt iig binnen heel wat minder lomp dan een 50 (70 ipv 100cm breed), maar dat is al overkill. Een 35 heeft ook een kleinere buitenunit.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor je slaapkamers zijn je binnenunits prima, woonkamer veel te zwaar voor enkel koelen voor zo'n kleine woonkamer.

Advies van RonJ hierboven lijkt me passender.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Je hebt buren, waar ga je de buitenunit(s) plaatsen?
Heb je de rekentool gebruikt voor het bepalen waar ze moeten staan?
Want je wil toch geen boze buren hebben die (na plaatsing) misschien (al dan niet terecht) gaan klagen over geluidsoverlast.
Rekentool is hier te vinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10
Yaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:12:
Je hebt buren, waar ga je de buitenunit(s) plaatsen?
Heb je de rekentool gebruikt voor het bepalen waar ze moeten staan?
Want je wil toch geen boze buren hebben die (na plaatsing) misschien (al dan niet terecht) gaan klagen over geluidsoverlast.
Rekentool is hier te vinden.
Puur uit nieuwsgierigheid, want ik hoor heel vaak dat buitenunits zoveel herrie maken. Maar die van ons is fluisterstil (Daikin 3,5 kW), staat op onze uitbouw en is niet te horen als ie aan staat. Buren hebben ook een 3,5kW (Mitsubishi) naast onze uitbouw en ik moet kijken of de fan draait om te weten of ie aan staat of niet. Wat maakt nou dat zo’n buitenunit “herrie” maakt? Merk? Vermogen? Single of Multi units aangedreven?

Join het GoT Pulse-Team!

• Yaksa
Denman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:22:[...]Puur uit nieuwsgierigheid, want ik hoor heel vaak dat buitenunits zoveel herrie maken. Maar die van ons is fluisterstil (Daikin 3,5 kW), staat op onze uitbouw en is niet te horen als ie aan staat. Buren hebben ook een 3,5kW (Mitsubishi) naast onze uitbouw en ik moet kijken of de fan draait om te weten of ie aan staat of niet. Wat maakt nou dat zo’n buitenunit “herrie” maakt? Merk? Vermogen? Single of Multi units aangedreven?
Geen idee, maar ik weet wel dat er verschil zit tussen koelen en verwarmen en tussen 'aan staan' en op vol vermogen doorstampen. Bij het bepalen van de hoeveelheid dB is de laatste factor van belang. In het topic waar ik de link van gaf worden genoeg herrieschoppers besproken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonnema1981
Bedankt @RonJ en @Navi voor de adviezen. Een slag kleiner lijkt me dan inderdaad prima te doen.

Voor de multi-split zal ik dan de Daikin 3MXM40N Multi-split buitenunit - 4 kW kiezen.
Voor de single-split de Daikin FTXM42R/RXM Wandmodel - single-split set - 4,2 kW.

@Yaksa Daar heb ik wel over nagedacht maar voorzie hierin geen problemen. Erfgrens is wel op 240cm, maar betreft enkel een doorlopende achtertuin van de achterburen waar een paar appelbomen en een camper staan. Ik zal ze uiteraard informeren in het kader van 'een goede buur zijn'.

• Yaksa
Sonnema1981 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:04:
Bedankt @RonJ en @Navi voor de adviezen. Een slag kleiner lijkt me dan inderdaad prima te doen.

Voor de multi-split zal ik dan de Daikin 3MXM40N Multi-split buitenunit - 4 kW kiezen.
Voor de single-split de Daikin FTXM42R/RXM Wandmodel - single-split set - 4,2 kW.

@Yaksa Daar heb ik wel over nagedacht maar voorzie hierin geen problemen. Erfgrens is wel op 240cm, maar betreft enkel een doorlopende achtertuin van de achterburen waar een paar appelbomen en een camper staan. Ik zal ze uiteraard informeren in het kader van 'een goede buur zijn'.
Totdat je andere buren krijgt die de achtertuin verbouwen tot lounge area en ineens wel last hebben van jou luidruchtige buitenunit. Hou er ook rekening mee dat die dingen na verloop van jaren wat meer herrie gaan maken. Je kunt niet alles 'voorzien'. En meten is weten, als je het goed en volgens de wettelijke regels doet dan hoef je niks te voorzien, dan weet je gewoon dat je altijd goed zit.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sonnema1981 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:15:

inhoud kamers

benodigde capaciteit

Meer een vraag, zou je de offerte t.z.t. willen delen hier? Ben zelf ook aan het oriënteren voor mijn nieuwbouwwoning met dezelfde wensen. Dank alvast

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

80m3 een 4,2? Lijkt me echt forse overkill. Ik doe hier zo'n 144m3 met een 4,2. Zowel verwarmen als koelen. Voor koelen zou ik makkelijk met een 2 uit kunnen (met een serre met warmtewerend glas HR++ zo'n 16m2 glasopp en zonwering erboven). Verwarmen kan ik achteraf ook met een 3.

Heb je een warmteverliesberekening gemaakt? https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 11:17
Heb je vloer / plafondkoeling overwogen? Als je al vloerverwarming hebt, kan dat iets moois zijn. Ik ben zelf ook aan het oriënteren welke oplossing beter is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:08

Op 2,4m voldoet maximaal 54 dB LWa om tot max 40dB aan de erfgrens te komen. Ik ken enkel enkele propaan monoblock warmtepompen die dat halen .

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sonnema1981
Ik vanmiddag gebeld met Daikin voor wat aanvullende informatie. Die adviseerden mij om een afspraak te maken bij hun Experience Center. Ga ik zeker doen gezien het niet zo ver bij mij vandaan is. Ben benieuwd met welk advies zij nog komen.

@Yaksa Bedankt. Ik zal de rekentool gebruiken. Vooral uit nieuwsgierigheid. Ik maak me absoluut geen zorgen ook niet bij toekomstige buren. Hun tuin is erg groot en een lounge of zo naast mijn huis in de schaduw is niet logisch. Maar inderdaad, better safe than sorry.

@Imperium Een deel van de installatie ga ik zelf doen. En de installateur is een kennis. Dus even kijken hoeverre een offerte bruikbaar is. Maar ik zal delen wat kan.

@MotorBeast Wat een handige tool! Ga ik zeker nog doen. De isolatie heb ik met de jaren wel al verbeterd, maar zeker in de woonkamer is er nog ruimte voor verbetering. Maar op basis van jouw ervaring zou ik dan mogelijk nog een slag kleiner kunnen inderdaad. Volgens mijn berekening kom ik op 3250-4000 W benodigde vermogen uit. 3.5 kW zou waarschijnlijk haalbaar zijn, maar ik wil geen risico lopen op te weinig capaciteit.
Pagina: 1