Vraag

• Gysw
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-02 08:02
Beste allemaal,

De idle temperatuur van mijn CPU bedraagt 50 graden, gemeten in de BIOS. Ook dezelfde temperatuur gemeten via software (Core Temp programma). Ik heb een standaard AMD koeler.

Is dit een 'normale' en acceptable temperatuur? Als vb. Bij mijn andere pc, Ryzen 3600 met stock koeler bedraagt de temperatuur max 30-40 graden.

Ik heb geprobeerd om de fan speed aan te passen, dus op standard mode te zetten en niet silent mode. Helaas maakt dit geen verschil. Zou een non-stock koeler de CPU temperaruur significant doen dalen?

Beste antwoord (via Gysw op 06-09-2024 18:12)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Idle temperatuur zou ik me geen zorgen over maken.
Kijk liever naar de temperatuur onder volle belasting, bijvoorbeeld Cinebench R23 all-core.

Je gebruikt een stock-koeler, dat zowel kwa geluid als koeling de slechtste optie die er is. (maar wel gratis, he? :) )
Maar, in principe moeten deze goed genoeg zijn om de temperatuur onder volle belasting onder de 90 graden te houden.
Als ie dat doet, dan is dat "conform verwachting"

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 05-09-2024 13:26 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
Kijk liever naar de temperatuur onder volle belasting, bijvoorbeeld Cinebench R23 all-core.

Je gebruikt een stock-koeler, dat zowel kwa geluid als koeling de slechtste optie die er is. (maar wel gratis, he? :) )
Maar, in principe moeten deze goed genoeg zijn om de temperatuur onder volle belasting onder de 90 graden te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 05-09-2024 13:26 ]

• Gysw
GarBaGe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:26:

Dank voor je bericht en input. Klopt het is een mooie bijvangst dat deze koeler standaard 'gratis' bij de CPU verpakt zit :-). Ik zal Cinebench runnen en kijken wat eruit komt. Ondertussen heb ik een andere koeler besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gysw
@GarBaGe met stock koeler bij volle belasting in Cinebench blijft de CPU temp op max. 75 graden steken. Idle temp 50-54 graden.

Ik heb nu de Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 gemonteerd en idle temp is nu 42 graden. Onder volle belasting blijft de temp ook op 75 steken.

Idle temp toch wel een groot verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
Grappig dat je max temperatuur niet omlaag is gegaan.
Dat zou ik wel verwachten...
Hoe zit het met geluidsproductie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GarBaGe schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:59:
Grappig dat je max temperatuur niet omlaag is gegaan.
Dat zou ik wel verwachten...
Hoe zit het met geluidsproductie?
Hoezo? AMD boost voor zover het thermisch de ruimte heeft (en het nog binnen het energiebudget zit). Het feit dat de max op 75°C komt, zal een BIOS instelling zijn waarbij de tjMax daar op ingesteld is. Want standaard is het 95°C. Ook bij de non-X.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:59:
[...]

Hoezo? AMD boost voor zover het thermisch de ruimte heeft (en het nog binnen het energiebudget zit). Het feit dat de max op 75°C komt, zal een BIOS instelling zijn waarbij de tjMax daar op ingesteld is. Want standaard is het 95°C. Ook bij de non-X.
Precies wat je zegt.
Ik verwacht een Tmax op 95, niet op 75 graden.
Als de max temperatuur niet omlaag gaat bij een betere koeler, dan is het zeer waarschijnlijk wel een kunstmatige grens, zoals Tmax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GarBaGe schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:44:
[...]

Precies wat je zegt.
Ik verwacht een Tmax op 95, niet op 75 graden.
Als de max temperatuur niet omlaag gaat bij een betere koeler, dan is het zeer waarschijnlijk wel een kunstmatige grens, zoals Tmax.
Nee, in mijn BIOS kan ik met een preset PBO aanzetten, een off-set van -10 tot -30 én een tjMax opgeven tot waar het kan boosten. Dat is standaard 95°C, 85°C of 75°C.

Door een betere koeler te gebruiken, zal je meer performance krijgen zelfs als je de tjMax op 75°C zet. Want de koeler kan meer warmte afvoeren voordat het die temperatuur bereikt. Een slechte koeler, zoals de stock bij de 7600, doet dat niet. Dat kan dan het verschil zijn tussen 4,8 GHz boost of 5.2 GHz boost.

Als je puur gaat kijken naar de max temperatuur dan kan je net zo goed een simpele heatsink op de cpu gooien. Want wat boeit de frequentie waarop het kan draaien dan? De temperatuur gaat toch niet boven de 75°C komen... Dat je dan een cpu hebt die niet eens boven de 1 GHz komt, tja, dat is toch niet zo belangrijk? Temperatuur, dat is waar de magie zit!

• Gysw
Zou ik de tjmax moeten wijzigen naar 95 graden?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als jij je daar prettig bij voelt, lekker doen. De CPU is er volgens AMD wel voor gemaakt om die temperatuur langdurig aan te kunnen. Mis je performance? Want als dat zo is, is het op zich ook wel een bijzondere keus om de laagste klasse CPU dan te nemen. ;)

Pagina: 1