Vraag

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:06
Allen,
Wie heeft voor mij de beste tip?

In de vakantie heeft onze Zehnder WHR91 het begeven en de conclusie is dat beide ventilatoren kortsluiting hebben, bijkomend gevolg was dat een koelkast die op dezelfde groep zit ook uitgevallen is.
De opvolger krijgt ook zijn eigen groep wat mij betreft.

De Zehnder is uit 2008 dus ook op leeftijd om te vervangen, maar door welke?
Ik lees veel goede, maar ook wisselende dingen over de Zehnder (Q450) Enthalpie wtw's, maar in principe is het merk mij om het even.
Ik zou wel gelijk alles goed willen doen en aansturing doen via een RF vochtsensor in de badkamer willen, mogelijk met uitbreiding voor een extra badkamer die nog gebouwd moet worden in de toekomst, en RF CO2 sensoren op een 2 a 3 tal plekken. Zo min mogelijk zelf hoeven schakelen.
Uitlezen via een app of via Homey zou leuk zijn, maar zeker geen must.

En zijn er meer merken die net als Zehnder eventueel een uitbreiding hebben met een L/L WP op de WTW?
Wij hebben al een L/W WP voor de verwarming en koeling, maar een beetje extra via de WTW is misschien ook nog een optie voor extra comfort.

AANVULLING:
Huidige WTW Zehnder WHR91 met 3 standenschakelaar(in de bijkeuken).
Afmetingen is niet zo'n probleem, in hoogte en breedte is voldoende ruimte, diepte is minder speling.
Budget is afhankelijk van de mogelijkheden, Enthalpie zal duurder zijn, maar laten we voor het gemak zeggen tot 5K, inclusief reinigen van de buizen, exclusief LL WP uiteraard!!

[ Voor 16% gewijzigd door MadMax12 op 05-09-2024 11:48 ]

Alle reacties

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De directe opvolger van de WHR91 is ComfoAir Standaard 300. Die is te verkrijgen voor een driestandenschakelaar, RF-module en volgens mij ook sensor-geregeld.

De Comfoair Standaard is wel een stuk hoger dan de WHR91, maar past in principe op de bestaande montagerail. Mijn monteur was er nog geen anderhalve uur mee bezig om volledig te installeren.

De Standaard is aanzienlijk goedkoper dan de E of Q series van Zehnder. Ik was inclusief installatie (voor een drie-standen regeling) 2100 euro kwijt.

Volgens mij heeft Brinck ook de mogelijkheid voor een LL WP, maar weet dat niet zeker.

Een derde alternatief is Duco.

Je zult denk ik iets specifieker moeten zijn met je eisen: afmetingen, regeling, efficientie, enthalpie ja/nee en budget.

[ Voor 9% gewijzigd door Skyaero op 05-09-2024 11:31 ]

• MadMax12
Startpost wat aangepast met de opmerkingen van @Skyaero, bedankt voor de opmerking.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Homey doet ook esphome toch?
https://github.com/fonske/Brink-flair-modbus

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2024 12:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Kleine update, er is een nieuwe WTW onderweg.

Niet een superdeluxe, maar het is een Mitsubishi Lossnay VL-250 geworden.
Mede op advies van de installateur ivm de diameter van de kanalen, ik had zelf eerder de 350 verwacht, maar deze gaat teveel lawaai in de kanalen maken is zijn mening.

Deze kan ook weer met de MAC-587 wifi-interface net als de WP verbonden worden, dus deze kan ik dan via onze Homey en/of Melcloud aansturen. De vochtsensor en co2 sensoren hoef ik dan niet direct aangesloten te hebben op de WTW, maar kan ik met de sensoren werken die ik al heb die co2 meten en een nieuwe sensor voor vocht in de badkamer. Scheelt toch weer wat geld, aangezien de sensoren aan de prijs zijn.
Zal misschien iets minder goed werken en misschien wat storingsgevoeliger, maar dat neem ik voor lief.