Alpha Innotec WZSV 92K3M inzicht, aansturing en Alpha Web

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Galtur
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 11:12
Wie kan mij helpen met de volgende vragen?

In onze huis is een brine warmtepomp geïnstalleerd van Alpha Innotec, type WZSV 92K3m.
Onderstaand een aantal punten die inzicht geven in waarom ik de vragen stel.

1. Energieverbruik - sinds het begin van de installatie vind ik het energieverbruik zeer hoog, althans dat vind ik. Ik krijg namelijk onvoldoende inzicht in het systeem om dit goed te beoordelen.
2. Tijd: de apparatuur is sinds maart 2023 geïnstalleerd en zonder aanpassingen in het systeem loopt de tijd al meer dan 4 uur achter. Ik heb de tijd ondertussen al 3 keer gecorrigeerd, omdat mij is verteld dat het systeem zelfregulerend is met omgevingstemperatuur en tijdsafhankelijk is.
3. Via de website van Nathan heb ik gevonden dat het systeem online aangestuurd kan worden. Nu heb ik alle stappen doorlopen en de registratie voltooid op heatpump24, echter kan ik de warmtepomp op heatpump24 niet aansturen. Ik zie enkel een registratie, terwijl de website aangeeft let op, zorg dat uw software up to date is. Maar die optie zie ik niet.
4. Ik heb de app Alpha control gedownload op IOS. De app opent en ik zie de warmtepomp. Maar de app is dusdanig beperkt dat je een paar basisoptie zichtbaar krijgt, maar niet echt inzicht krijgt in de werking, opties en inzicht van de warmtepomp. Ik heb wel internetverbinding met de warmtepomp geactiveerd, maar uiteindelijk kan ik dus niet veel.

Dit alles samenvattend kom ik tot de volgende vragen.

1. Ik wil inzicht en toegang tot het systeem, zodat ik deze anders kan inregelen. Denk hierbij aan koelen terwijl de zon schijnt en de warmtepomp het overschot aan energie van de zonnepanelen gebruikt. Of hoeveel de warmte van het water in de grond is, zodat ik deze wellicht optimaler kan inregelen. Heb ik nu nog onvoldoende kennis van, maar wil me daar wel op inlezen om niets te verkloten. Wat heb ik nodig om bovenstaande voor elkaar te krijgen.
2. Moet ik bij heatpump24 iets doen om online toegang tot mijn systeem te krijgen?
3. Is het normaal dat de tijd van een warmtepomp zoveel afwijkt. De aannemer heeft aangegeven dat het tijdsprobleem wel vaker voorkomt. Ik geloof dat niet, dus vandaar de vraag.
4. Welke extra applicatie zou ik moeten aanschaffen om inzicht en aansturing van de warmtepomp te krijgen?

Mocht er meer informatie of uitleg nodig zijn om de juiste antwoorden te krijgen, geeft het aan ipv veroordelend aangeven dat je niets kan met bovenstaande informatie.
Ik ben nieuw in dit soort omgevingen, dus alle hulp is welkom, maar wel graag positief.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:58
Punt 1: het koelen en verwarmen is te regelen met instellingen van de pomp. Hier dient de installateur de aanpassingen te doen welke gewenst zijn. Kan met de installateurscode.

Punt 2: je wp dient te worden toegekend aan een account, als je die niet hebt kan je er niet in.

Punt 3: tijds problemen ken ik niet bij deze pompen.

Punt 4: met heatpump24 zou je voldoende gegevens uit de installatie kunnen halen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galtur
Uiteraard bedankt voor de reactie.

Punt 1: helaas is de installateur niet meer te bereiken. Dus een code is niet meer te achterhalen. En moet ik een contract afsluiten met een installateur om een code te ontvangen?
Punt 2: Helder, dan snap ik waarom ik niet in het systeem kom.
Punt 3: Is te achterhalen waarom het systeem zoveel achterloopt of heb ik hier dan ook de installateurscode nodig?
Punt 4: Als ik bovenstaande goed begrijp werkt heatpump dus alleen als een installateurscode is ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:58
Volgens mij heb je toch nog garantie?

Anders contact opnemen met Alpha innotec of Nathan te Wezep. Misschien kunnen zij je helpen.

Ik weet niet waar u zelf woont?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat vind je veel verbruik? Hier verbruikt de hele woning in de winter 20kWh per dag, dat is rond de 14 voor de wp.

Begin iig eerst met de verwarmingsgrens aan te zetten, die kan wel op 16?
Wat is de stooklijn?
In het menu e zuinige pomp kan je bij koelen de hup wel op 70 zetten en de vbo op 40, dat scheelt al 100+ W tijdens koelen.

Om via heatpump24 meer te kunnen doen moet je anders een mailtje naar Nathan service sturen om te vragen voor meer rechten, dan kan je hem wel zo updaten. Dat is wel enkel uitlezing hoor.

Tegenwoordig gebruikt AI myuplink, net als nibe. Daar weet ik dan niks van want dat gebruik ik niet, hij staat redelijk goed ingesteld en hoef dus nooit iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galtur
Krissiejj schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:18:
Volgens mij heb je toch nog garantie?

Anders contact opnemen met Alpha innotec of Nathan te Wezep. Misschien kunnen zij je helpen.

Ik weet niet waar u zelf woont?
Ik heb ze gebeld en gemaild. Maar krijg helaas geen reactie. Waarschijnlijk omdat ik een particulier ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galtur
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:47:
***members only***

Wat vind je veel verbruik? Hier verbruikt de hele woning in de winter 20kWh per dag, dat is rond de 14 voor de wp.

Begin iig eerst met de verwarmingsgrens aan te zetten, die kan wel op 16?
Wat is de stooklijn?
In het menu e zuinige pomp kan je bij koelen de hup wel op 70 zetten en de vbo op 40, dat scheelt al 100+ W tijdens koelen.

Om via heatpump24 meer te kunnen doen moet je anders een mailtje naar Nathan service sturen om te vragen voor meer rechten, dan kan je hem wel zo updaten. Dat is wel enkel uitlezing hoor.

Tegenwoordig gebruikt AI myuplink, net als nibe. Daar weet ik dan niks van want dat gebruik ik niet, hij staat redelijk goed ingesteld en hoef dus nooit iets te doen.
Bedankt voor de uitvoerige reactie.

Ik zal met de inlog kijken wat ik kan instellen.
Mbt de instellingen geen idee wat u bedoelt met hub en vbo, maar dat ga ik opzoeken.

En het verbruik is lastig te bepalen. Ik heb wel een P1 meter, maar niet een specifieke meter op de WP. Tips om dit wel goed uit te lezen.

• Galtur
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:47:

Ik heb op de WP nagekeken en wat ik kan terughalen is het volgende.

Totale verbruik sinds reset 22.287,1 kWh
Ik kan niet achterhalen wanneer de reset is uitgevoerd.
WP is 15 maart 2023 aangezet door installateur.
Dat zijn 546 dagen tot nu toe.

En dat komt op een gemiddelde van 40,8 kWh per dag. Dat lijkt me niet correct.
Maar een verbruik van 20-25kWh per dag haal ik met gemak als ik de P1 meter bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Galtur Dat verbruik is idd gigantisch hoog. Ik heb exact dezelfde wp staan. Ik heb in de afgelopen 12 maanden bij elkaar 1300 kWu gebruikt (elektrisch). Afgelopen week (wij zijn koukleumen: 21,8°C is normaal) 28 kWu (elektrisch), dat is dus 28/7=4 kWu (voor verwarmen en SWW).

En deze waarde kunnen nog een stuk lager uitvallen als ik er niet voor had gekozen om hem maar alleen overdag te laten draaien (optimaal gebruik maken van zonne-energie). Zou hij 24/7 aanstaan dan denk ik dat 4% besparing nog mogelijk is.

Grote kans dat op een of andere manier je wp het elektrisch element in heeft geschakeld. Controleer op je display: ga naar menu waar je onderaan i, radiator, kraantje kristal en sleutel ziet.
Klik op radiator, klik op bedrijfsmode, die moet op automatisch staan, niet op 2e warmteopwek.

Er zijn nog andere redenen te verzinnen, maar dit is het begin.

disclaimer: de verbruikswaarde die ik beschrijf zijn de waarden die uit de wp komen, die zijn iets rooskleurig omdat ze (dacht ik) de circulatiepompen (brine en cv) niet meerekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galtur
rokas schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:11:
@Galtur Dat verbruik is idd gigantisch hoog. Ik heb exact dezelfde wp staan. Ik heb in de afgelopen 12 maanden bij elkaar 1300 kWu gebruikt (elektrisch). Afgelopen week (wij zijn koukleumen: 21,8°C is normaal) 28 kWu (elektrisch), dat is dus 28/7=4 kWu (voor verwarmen en SWW).

En deze waarde kunnen nog een stuk lager uitvallen als ik er niet voor had gekozen om hem maar alleen overdag te laten draaien (optimaal gebruik maken van zonne-energie). Zou hij 24/7 aanstaan dan denk ik dat 4% besparing nog mogelijk is.

Grote kans dat op een of andere manier je wp het elektrisch element in heeft geschakeld. Controleer op je display: ga naar menu waar je onderaan i, radiator, kraantje kristal en sleutel ziet.
Klik op radiator, klik op bedrijfsmode, die moet op automatisch staan, niet op 2e warmteopwek.

Er zijn nog andere redenen te verzinnen, maar dit is het begin.

disclaimer: de verbruikswaarde die ik beschrijf zijn de waarden die uit de wp komen, die zijn iets rooskleurig omdat ze (dacht ik) de circulatiepompen (brine en cv) niet meerekenen.
Ik heb naar de instellingen gekeken en deze staat op automatisch.

Vandaag nog even de verbruiken gecontroleerd.
Sinds het begin gemiddeld 41 kWh per dag.
Sinds 12 september is het gemiddelde lager met 25 kWh. Maar dit is met de warmtepomp op automatisch en in de nacht, dus niet overdag.

Lijkt me dus nog steeds aan de hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Galtur Ik ga maar wat roepen om er achter te komen waar het probleem in zit. Want dit is, in mijn ogen, een giga groot verbruik.

Heb jij soms een P1 meter? Dus dat je het energieverbruik in de tijd kan uitlezen op je slimme meter?
Want dan kan je door middel van pieken zien wanneer dat hoge verbruik optreedt. En dat zou dan kunnen leiden naar de oplossing.

Staat de boiler ook op automatisch?

Had je eerst een cv-ketel voordat je een wp kreeg?
Zijn dat radiatoren? Vloerverwarming?
Zijn de distributielediingen (meestal verticaal) aangepast omdat ze anders te dun zijn voor een WP?
Wat was je gasverbuik vroeger per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E huisman
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 18:32
@Galtur: Ik heb precies de zelfde warmtepomp als jij. Als je de nieuwste softwareversie er op zet kan je de energie en gebruikte energie apart van elkaar aflezen. Ik krijg het gevoel dat jij misschien naar de afgegeven energie kijkt i.p.v. de gebruikte energie. De afgegeven energie wordt namelijk ook in kWh opgegeven. Bij een oudere software versie staat de gebruikte energie er nog niet bij.

Als ik naar energie-geschiedenis-oktober 2024 ga zie ik de volgende waarden:
Verwarmen 636,6 kWh
Warmwater 112,5 kWh
Koeling 0 kWh
Gezamelijk 749,1 kWh

Als ik naar gebruikte energie-geschiedenis-oktober 2024 ga zie ik de volgende waarden:
Verwarmen 61,5 kWh
Warmwater 27,9 kWh
Koeling 0 kWh
Gezamelijk 89,4 kWh

Mijn 89,4 kWh voor de hele maand oktober en jouw 41 kWh per dag is wel een erg groot verschil.

Als je bovengenoemde waarden op elkaar deelt zou ik in oktober met een COP van 8,4 gedraaid hebben. Het is een heel zuinige warmtepomp maar ik verwacht dat de 8,4 misschien toch wel iets te optimistisch is. Ik heb ook wel gehoord dat de waarden die de warmtepomp levert niet helemaal kloppen. Ik zal de opgenomen energie eens gaan controleren met de tussenmeter die ik in de groepenkast geplaatst heb. De afgegeven energie kan ik niet meten en dus niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:19
Heb je home assistant? Dat installeren op een raspberry pi. Luxtronik2 integratie gebruiken. En dan kan je alles aansturen zoals je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 13:03
Kun je de logbestanden hier uploaden voor meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabi_Vel
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-12-2024
Kan je er ook niet in met de installateurs code? Deze code is 9445 = Datatoegang: “Installateur”

• vandingenen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-02 17:45
Allen, bedankt voor deze topic, heel interessant.
Op jullie aangeven heb ik de Alpha Control app op mijn telefoon gezet, wist niet van het bestaan af, wel stuk minder info dan via de web interface. Wel jammer.

Ik heb even de energiefactor in een grafiekje gezet, vooral voor mezelf, maar ook om te delen met jullie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZpzwZoOYdLnuG2gcufGMWWHjb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EaPcHCKHRypJY2Fn3AtXcrTh.jpg?f=user_large
Ik kom op een gemiddelde van 8,8 voor de WP en 5,5 voor WP+WW.

Vraagje; waar kan ik inloggen met de installateurscode, ik zie nergens een mogelijkheid daartoe. Of moet ik dat op de warmtepomp zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galtur
Onlangs heb ik een expert ingeschakeld om de situatie met de warmtepomp te laten beoordelen. Dat bracht kosten met zich mee, maar het levert in elk geval duidelijkheid op. De conclusie: de warmtepomp is niet correct geïnstalleerd en verbruikt daardoor onnodig veel energie.

Ik heb inmiddels de aannemer aangeschreven en verzocht (lees: gesommeerd) om de installatie alsnog correct in te regelen. Hopelijk komt daar nog iets positiefs uit.

Met betrekking tot de online aansturing ben ik nog niet veel verder gekomen, al heb ik wel wat opties onderzocht over hoe ik het systeem graag zou willen inrichten.

Mijn plan is om het volgende te installeren:
  • Control box
  • Gateway
  • Vijf ruimtesensoren (voor de garage, drie slaapkamers en de badkamer – de overige ruimtes via standaard RBE-aansturing)
  • Vervanging van de RBE door een RBE+
  • Vloerverwarmingsmodule
  • Komfort elektrothermische stelaandrijvingen, 230 V, stroomloos gesloten
Bij de stelaandrijvingen loop ik tegen de vraag aan: hoeveel heb ik er precies nodig? Is dit per aanvoer én afvoer, of alleen aan de aanvoerzijde?

Daarnaast wil ik de warmtepomp graag koppelen aan mijn zonnepanelen. Alleen weet ik nog niet precies welke PV-module daarvoor nodig is.

Vragen:

Hoeveel stelaandrijvingen zijn er nodig? Gaat dit om aanvoer én afvoer, of enkel aanvoer?
Welke PV-module is geschikt om de warmtepomp op zonnepanelen aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:19
Ik zou echt niet voor de Alpha Home naregeling gaan. Waterzijdig inregelen, iets anders is meestal echt niet nodig. Ik merk zelf na het lezen van veel forum reacties (deze en andere fora), dat het eigenlijk altijd meer kwaad dan goed doet. Ik had ook voor alpha home gekozen, want het leek me beter, handig, en “je wilt toch de temperatuur in kunnen stellen??”, maar achteraf heb ik echt spijt (en toch best wat geld en vooral tijd dus weggegooid).

Wat heeft het onderzoek precies opgeleverd? Want verkeerd geïnstalleerd kan heel veel betekenen.
Pagina: 1