Schakelaar/dimmer spots i.c.m. ventilatie badkamer

Pagina: 1
Acties:

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09 00:40
Goedemorgen,

Voor onze badkamer hebben wij 5 dimbare spots aangeschaft welke middels een dimmer bediend zouden moeten worden. De ventilatie die wij hebben aangeschaft is met een nalooptimer en vochtsensor. Dit alles moet nog geplaatst/gemonteerd worden, dus we kunnen nog e.e.a. omruilen en aanschaffen.

Onze elektricien geeft nu aan dat er een gewone schakelaar zal komen i.p.v. een dimmer, aangezien de verlichting blijkbaar niet gedimd kan worden i.c.m. de ventilator.

Ik zelf vind het fijn als de spots wel gedimd zouden kunnen worden.
Kunnen wij iets aanpassen aan de situatie zodat de spots wel gedimd kunnen worden?

Geen idee of het kan, maar ik dacht bijvoorbeeld aan:

- Andere ventilator kopen
- Smart spots kopen (of blijft de ventilator dan 24/7 draaien als de schakelaar constant aan staat)?

Of heeft iemand nog andere ideeën?

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Uhmazing op 05-09-2024 10:52 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:50
ehm, is de stroomdraad van naar de lampjes ook naar de ventilatie?
Kan je een schema maken hoe het aangesloten is?

Want je kan prima een schakeldraad gebruiken icm dimbare spots, alleen dan heb je een ander soort dimmer nodig dan meeste halogeenlampjes hebben.
Alles is mogelijk, alleen zal je misschien een extra draad moeten trekken / relais moeten plaatsen.

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09 00:40
99ruud99 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:53:
ehm, is de stroomdraad van naar de lampjes ook naar de ventilatie?
Kan je een schema maken hoe het aangesloten is?

Want je kan prima een schakeldraad gebruiken icm dimbare spots, alleen dan heb je een ander soort dimmer nodig dan meeste halogeenlampjes hebben.
Alles is mogelijk, alleen zal je misschien een extra draad moeten trekken / relais moeten plaatsen.
Ik heb zelf echt totaal geen verstand van de elektra, onze elektricien heeft dit zelf aangelegd.
Op advies van hem hebben we deze spotjes aangeschaft en de ventilator met timer zou geen probleem zijn i.c.m. de dimmer. Maar tot onze verbazing ontvingen we vanochtend zijn mailtje waarin bovenstaande verhaal stond dat een dimmer niet mogelijk is i.c.m. deze ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:50
Dan zou ik vrolijk vragen wat hij als alternatief aanbiedt, om de schakeling in orde te krijgen.
Het is namelijk geen hogere wiskunde...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 15:09
Dus de ingehuurde "vak"man geeft exact aan wat je moet gebruiken, en is dan niet in staat om dit correct te gebruiken? Zorg dat je een flink deel van de factuur maar na oplevering betaalt, zodat je dit achter de hand kan houden. Dit vind ik een zeer zware fout, ik zou geen enkel vertrouwen meer hebben.

Wat wil je qua dimmen bereiken? Als ik voor de voldongen feiten zou staan (ongedimd en gewone schakelaar), dan zou ik een Shelly dimmer tussen de schakelaar en lamp steken. Zo kan je met je smartphone de dimstand instellen (in de praktijk ga je namelijk bijna altijd dezelfde dimstand gebruiken); en de 'nachtstand' is bedoeld om tijdens de uren dat je normaal slaapt bij inschakelen een heel lage dimstand te gebruiken zodat je niet verblind wordt (maar je zou het ook gewoon kunnen gebruiken om tussen bepaalde vaste uren een andere helderheid te kiezen).

Je zou ook een standaard dubbele drukknop kunnen plaatsen met een shelly dimmer, en dan een aparte shelly gebruiken die je via wifi mee laat in/uitschakelen met de dimmer, zodat de originele idee werkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 11:41
Een dimmer als dit https://www.ionindustries.com/winkel/led-dimmer-inbouw-350/ heeft een apart schakelcontact om bijvoorbeeld een ventilator mee aan te sturen.

Zie ook deze handleiding; https://www.ionindustries...immer-Inbouw-350-Watt.pdf

Hiermee heb je een dimmer voor de verlichting met een apart schakel contact.
Pagina: 1