Scharnieren verwijderen onder dikke laag verf

Pagina: 1
Acties:

• roas
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08 13:52
Hoi allemaal,

We krijgen nieuwe binnendeuren incl. een ander soort scharnieren en ik moet de bestaande scharnieren dus van de kozijnen afhalen.

Maar ze zitten echt onder een hele dikke laag verf. De bovenste laag verf krijg ik nog wel weggekrabt, maar het zit ook in de schroefkop waardoor de schroevendraaier niet goed pakt (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Usyr8fwogWaxbxvfTZ1qsjAeNXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBD7Qg2vPR0oJL17Q7ee3yZH.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand de gouden tip hoe dit aan te pakken?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verfverwijderaar kopen bij een bouwmarkt (of de action) :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
ik zou met een stanleymes rond het ijzeren profiel waarmee hij op de muur zit snijden, zodat bij eraf halen niet heel de verf meegetrokken wordt..
Vervolgens met een priem zoveel mogelijk verf uit de schroef halen, en dan gewoon toch zoveel mogelijk wegduwen. Het hoeft niet perfect schoon te zijn, dus een krabber is nutteloos.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verfverwijderaar?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Wil je de rest van de verf behouden? anders met de verfbrander schoon branden?

Daarna met een priem of de zijkant van een schroevendraaier de schroeven proberen leeg te krabben. Dat zijn vast sleufkoppen, dus met goed leeghalen en voorzichtig met de juiste hoek losdraaien komen ze wel los.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
Verfbrander en een krabber, beter dan al die chemische rommel.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:34

Reptile209

- gers -

Koop zo'n setje om kapotte schroeven te verwijderen: https://www.bol.com/nl/nl...boorset/9200000105532874/

En idd even de verfrandjes insnijden zodat je niet alles kapot trekt.
Ad de Jong schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:46:
Verfbrander en een krabber, beter dan al die chemische rommel.
Nee, de dampen van een verfafbrander zijn lekker :D. Hangt er ook een beetje vanaf of de rest van de verf er ook af mag.

[ Voor 42% gewijzigd door Reptile209 op 05-09-2024 10:48 ]

Zo scherp als een voetbal!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga je de nieuwe deuren & scharnieren zelf monteren of laat je dat doen? Want ik kan me ook voorstellen dat "de aannemer" hier eventueel ook bekend mee is en ook sneller / slimmer de oude scharnieren kan verwijderen en dan ook meteen ziet hoe de nieuwe spullenboel gemonteerd kan worden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Deze schanieren zijn voor opdekdeuren, en die maten zijn allemaal het zelfde. De nieuwe opdekdeur zal prima passen in deze schanieren. Als je nieuwe deuren geen opdekdeuren zijn, maar stompe deuren, dan verwacht ik dat je ook je kozijn moet vervangen.

Ey!! Macarena \o/

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:21

DukeBox

loves wheat smoothies

Uitboren is dan het makkelijkste, andere optie is met een dremel de kop weer 'toegankelijk' maken voor de schroevendraaier maar meestal als de schroef er al zo lang in zit schiet je daar ook niet veel meer op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:08
gewoon doorkrabben tot de verf wel weg is?
Met iets scherps, punt van een mes of beitel, plat schroevendraaiertje en een hamer. Verzin wat maar het kost gewoon moeite.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
RaZ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:49:
Deze schanieren zijn voor opdekdeuren, en die maten zijn allemaal het zelfde. De nieuwe opdekdeur zal prima passen in deze schanieren. Als je nieuwe deuren geen opdekdeuren zijn, maar stompe deuren, dan verwacht ik dat je ook je kozijn moet vervangen.
Ik gok dat dit oude scharnieren voor stompe deuren zijn :)

Met een hamer en platte schroevendraaier in de sleuf van de schroef tikken totdat de schroefkop goed bloot ligt. Dan zou het moeten lukken.. Best wel met een mes rondom de verf insnijden zodat bij verwijderen van het scharnier niet nog een hele hoop wordt meegetrokken.

[ Voor 24% gewijzigd door Krijnemans op 05-09-2024 11:01 ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09

SambalBij

We're all MAD here

Dremel met een kleine roterende staalborstel? Is de verf zo weg en heb je een mooie glimmende schroef :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:23
Reptile209 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:47:
Koop zo'n setje om kapotte schroeven te verwijderen: https://www.bol.com/nl/nl...boorset/9200000105532874/

En idd even de verfrandjes insnijden zodat je niet alles kapot trekt.
Dit is zeker een aanrader, anders breken er zo hele brokken hout uit als je niet uitkijkt.
[...]

Nee, de dampen van een verfafbrander zijn lekker :D. Hangt er ook een beetje vanaf of de rest van de verf er ook af mag.
Je moet niet de verf verbranden zoals veel mensen doen.
Maar een beetje opwarmen zodat het wat zachter is, en vooral je krabber goed heet houden.
Dan schraap je de verf zo van het hout.

Doe dat meestal gewoon met deze:
https://www.toolstation.n...9hNec4wGOqJxoC4soQAvD_BwE

Goede scherpe krabber voor de laatste resten doet ook wonderen, die hierboven is daar niet scherp genoeg voor.
https://www.toolstation.n...9hNec4wGOqJxoC4soQAvD_BwE

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 05-09-2024 11:48 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
FRANQ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:46:
[...]

Je moet niet de verf verbranden zoals veel mensen doen.
Maar een beetje opwarmen zodat het wat zachter is, en vooral je krabber goed heet houden.
Dan schraap je de verf zo van het hout.
Dit dus, sommige denken dat je het half moet cremeren net als het wegbranden van onkruid.
Er komt nog net geen napalm bij kijken.

Maar inderdaad een goede krabber doet ook wonderen en de verf naast de scharnieren zoals eerder vermeld even lossnijden of met voorzichtig met een beitel langs rand lostikken.

Mijn profiel op Discogs

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:15

Fe2O3

Ja das roest

Je gaat van opdek naar stomp? Euhm dat kon nog wel eens tegenvallen ...

Een priem is wat je zoekt om de schroefkoppen toegankelijk te krijgen met een schroevendraaier; bijv. https://www.praxis.nl/ger...ro-priem-6x100mm/10350284

Met een fohn de verf een beetje warmmaken, niet verbranden, zal helpen.

Dum de dum

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een oude (of goedkope nieuwe) passende schroevendraaier in combinatie met een hamer..... :P

Maar om van opdek deuren naar stompe deuren te gaan zou ik sowieso de kozijnen vervangen, zoals hierboven eigenlijk ook al aangeraden wordt :+

[ Voor 44% gewijzigd door Will_M op 05-09-2024 16:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roas
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08 13:52
Thanks allemaal!

Ik ben uiteindelijk voor de oplossing met dremel gegaan en dat werkt perfect.
Dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e08Iydc6khqTOM8AGNzyKsthT7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsH6GZeDjmRohJ7pnbsn6gQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:44:
Een oude (of goedkope nieuwe) passende schroevendraaier in combinatie met een hamer..... :P

Maar om van opdek deuren naar stompe deuren te gaan zou ik sowieso de kozijnen vervangen, zoals hierboven eigenlijk ook al aangeraden wordt :+
Er zijn ook miljoenen stompe deuren met paumelles als scharnier. en dat is gezien de positie van het schanier hier denk ik het geval. Dus de aanname van "hierboven" dat het hier om een verandering van opdek naar stomp ging puur op basis van het soort scharnier is waarschijnlijk gewoon fout. ;)
Pagina: 1