Nieuw toetsenbord ter vervangen van Logitech G510

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord ter vervanging van mijn inmiddels 10 jaar oude Logitech G510. Hoewel het toetsenbord op zich nog goed functioneert, is de armsteun afgebroken en beginnen de toetsen lawaai te maken en zwaar aan te voelen. Ik denk aan de Logitech G213 Prodigy, die momenteel scherp geprijsd is en zowel een numpad als een polssteun heeft, wat voor mij belangrijke vereisten zijn. Ik gebruik het toetsenbord voornamelijk voor FPS- of roleplay-spellen. Goed om te weten is dat ik een casual gamer ben. Raden jullie dit toetsenbord aan, of zijn er betere alternatieven? En is de Logitech G213 vergelijkbaar met de G510, of ga ik er dan echt op achteruit? Ik lees veel over mechanische toetsenborden, maar die hebben vaak geen numpad of polssteun, en zijn bovendien een stuk duurder.

Wat is je budget?
Ik wil niet meer uitgeven dan nodig en ben daarom echt op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding (bang for your buck). Vandaar dat mijn oog op de Logitech G213 is gevallen, vooral vanwege de scherpe prijs op dit moment. Maar ik heb er geen probleem mee om meer uit te geven als het echt een flinke stap vooruit is.

Ik heb ook geen bezwaar tegen een tweedehands toetsenbord via V&A, zolang het er nog schoon en netjes uitziet.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merkgebonden, maar heb de afgelopen 10 jaar met veel plezier een Logitech gebruikt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ToetsenbordenLogitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US)€ 36,90€ 36,90
1ToetsenbordenLogitech Gaming Keyboard G510 (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 36,90

[ Voor 16% gewijzigd door Xeor op 05-09-2024 09:51 ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:56
Tja, ik vind keyboards altijd heel persoonlijk.
Zelf gebruik ik tegenwoordig Corsair keyboards ipv Logitech.
Wellicht is de K55 ook eentje om naar te kijken?

Het ligt ook een beetje aan het RGB ecosysteem wat je wilt gebruiken...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Xeor
GarBaGe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:52:
Tja, ik vind keyboards altijd heel persoonlijk.
Zelf gebruik ik tegenwoordig Corsair keyboards ipv Logitech.
Wellicht is de K55 ook eentje om naar te kijken?

Het ligt ook een beetje aan het RGB ecosysteem wat je wilt gebruiken...
Toetsenborden zijn inderdaad heel persoonlijk en niet makkelijk uit te testen, daarom vraag ik om jullie ervaringen. Ik hecht geen waarde aan RGB-verlichting; mijn huidige toetsenbord heeft dat ook, maar ik stel het altijd volledig wit in (mits mogelijk). Dat komt rustig over en je kunt de toetsen in het donker nog goed zien. De Corsair ziet er overigens ook prima uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Xeor op 05-09-2024 09:58 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:56
Tja, zelf heb ik NIET de K55 van Corsair, want dat is een goedkoper "membraan" en daarmee zoals alle membraan toestenborden vrij gevoelloos.
Omdat ik heel veel gebruik maak van keyboards, zowel tijdens mijn werk als tijdens het gamen praktisch de hele dag door, ben ik 10 jaar geleden overgestapt naar een mechanisch toetsenbord.
Vooral ook omdat mijn ervaringen met het klassieke IBM Model M toetsenbord uit de jaren 80 en begin jaren 90 mij altijd een heel fijn gevoel gaf aan de vingers... :)

Daarom gebruik ik nu een Corsair K70 met Cherry MX brown mechanische toetsen.
Deze heb ik nu al 7 jaar en bevalt nog steeds uitstekend.

Voor mijn werk onderweg, neem ik een Keychron K3 mechnisch toetsenbord mee.
Deze is "wel okee", maar wel een stuk handzamer en draagbaarder dan de K70.
Voor mobiliteit moet je altijd wat consessies doen.

Logitech gebruik ik 10+ jaar al niet meer (als toetsenbord, ik gebruik nog wel dagelijks een Logitech muis).
Ik hoor de laatste tijd wel wat gemixte verhalen van de kwaliteit van Logitech vandaag de dag.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:13
Xeor schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:40:
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord ter vervanging van mijn inmiddels 10 jaar oude Logitech G510.
Dan zit er maar een ding op. Vervangen met een G510.
Man, want een geweldig toetsenbord. Ik heb hem zelf ook nog steeds :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
GarBaGe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:15:
Vooral ook omdat mijn ervaringen met het klassieke IBM Model M toetsenbord uit de jaren 80 en begin jaren 90 mij altijd een heel fijn gevoel gaf aan de vingers... :)
Ben jij mij? :+ Nog steeds bedroeft dat mijn ouders jaren geleden 3 van mijn model M toetsenborden hebben weggegooid bij het opruimen van hun zolder. Zat toen in buitenland als exchange student en mijn ouders dachten dat het 'oude zooi' was ;(

Gebruik nu zelf een maand of zes de Nuphy Air 75v2, heerlijk toetsenbord, maar ruim buiten het budget van OP vermoed ik.

Verder ook geen idee hoeveel tijd OP doorbrengt achter de PC. Zoals @GarBaGe zit ik zowel voor werk als voor de hobby achter de PC en vind ik het persoonlijk dan ook niet erg om te investeren in deze 'tools' aangezien deze ook echt vele uren per week gebruikt worden. Als je een uurtje of 2, 3 per week een spelletje speelt en that's it kan ik me prima voorstellen dat een goedkoper membraanplank ook prima is.

• Xeor
GarBaGe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:15:
Tja, zelf heb ik NIET de K55 van Corsair, want dat is een goedkoper "membraan" en daarmee zoals alle membraan toestenborden vrij gevoelloos.
Omdat ik heel veel gebruik maak van keyboards, zowel tijdens mijn werk als tijdens het gamen praktisch de hele dag door, ben ik 10 jaar geleden overgestapt naar een mechanisch toetsenbord.

Daarom gebruik ik nu een Corsair K70 met Cherry MX brown mechanische toetsen.
Deze heb ik nu al 7 jaar en bevalt nog steeds uitstekend.

Voor mijn werk onderweg, neem ik een Keychron K3 mechnisch toetsenbord mee.
Deze is "wel okee", maar wel een stuk handzamer en draagbaarder dan de K70.
Voor mobiliteit moet je altijd wat consessies doen.

Logitech gebruik ik 10+ jaar al niet meer (als toetsenbord, ik gebruik nog wel dagelijks een Logitech muis).
Ik hoor de laatste tijd wel wat gemixte verhalen van de kwaliteit van Logitech vandaag de dag.
Als mechanische toetsenborden echt zoveel beter zijn dan membraantoetsenborden, ben ik bereid concessies te doen, zoals ik al aangaf in de OP. Bijvoorbeeld door te overwegen een instapmodel mechanisch toetsenbord aan te schaffen.
!GN!T!ON schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:46:
[...]
Verder ook geen idee hoeveel tijd OP doorbrengt achter de PC. Zoals @GarBaGe zit ik zowel voor werk als voor de hobby achter de PC en vind ik het persoonlijk dan ook niet erg om te investeren in deze 'tools' aangezien deze ook echt vele uren per week gebruikt worden. Als je een uurtje of 2, 3 per week een spelletje speelt en that's it kan ik me prima voorstellen dat een goedkoper membraanplank ook prima is.
Eigenlijk gebruik ik de hele dag een toetsenbord en muis vanwege mijn werk. Op het werk gebruik ik momenteel een Logitech K540 toetsenbord en muis (volgens mij een set), en dat bevalt prima. Omdat ik thuis echter graag game, wil ik iets beter. Ik vraag me af of de G510 die ik nu heb veel beter is dan de G213. Is dat ook niet een membraantoetsenbord?

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
Xeor schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:55:
[...]

Als mechanische toetsenborden echt zoveel beter zijn dan membraantoetsenborden, ben ik bereid concessies te doen, zoals ik al aangaf in de OP. Bijvoorbeeld door te overwegen een instapmodel mechanisch toetsenbord aan te schaffen.
[...]
Het is voor mij vooral gevoel en geluid dat het beter maakt dan membraan. Typen voelt gewoon 'fijn', dat had ik met membraan toetsenborden nooit.

Andere voordelen zijn dat je zelf je switch type kan kiezen met eigen karakter, veel voorkomende zijn red, blue, brown (zijn tegenwoordig veel meer keuzes dan alleen die, maar dat zijn een beetje de 'classics' volgens mij). Verschillen zijn het aanslagpunt, of er tactile feedback is, hoeveel lawaai de switches maken etc. Ik gebruik zelf browns, een beetje een mix van alles switch die bekend staat als een goede middenweg tussen office use en gaming. Voor puur gaming zie ik vaak Reds en Blues gebruikt worden.

Reparatie is een stuk makkelijker, als een switch kapot is kan je gewoon de switch vervangen i.p.v. dat je hele toetsenbord kan weggooien. Zo had de kat hier laatst een glas bier omgestoten waar een deel over mijn toetsenbord terecht kwam. Direct uitgezet laten dragen en schoongemaakt, maar een 5 toetsen deden het niet goed meer. Deze losgehaald en nieuwe switches in gezet. Minder dan 5 minuten werk (had al wel reserve switches in de la liggen) en toetsenbord werkt alweer weken helemaal prima. Als dit met een membraan was gebeurd was het einde hele keyboard.
Eigenlijk gebruik ik de hele dag een toetsenbord en muis vanwege mijn werk. Op het werk gebruik ik momenteel een Logitech K540 toetsenbord en muis (volgens mij een set), en dat bevalt prima. Omdat ik thuis echter graag game, wil ik iets beter. Ik vraag me af of de G510 die ik nu heb veel beter is dan de G213. Is dat ook niet een membraantoetsenbord?
Wat ik kan vinden zijn de G510 en G213 allebei membraanplanken. Geen idee hoe het zit met de kwaliteit(en) van deze borden. De laatste Logitech keyboard die ik zelf heb gebruikt was de G15v2 :)

Voor gamen specifiek kan je ook nog kijken naar analoge switches (denk bijvoorbeeld aan een racespel waarbij je een beetje gas kan geven door de toets heel licht in te drukken, of vol gas door de knop helemaal naar beneden in te drukken). Volgens mij is Wooting daarmee begonnen en heeft recent Razer ook een toetsenbord met dit type switches uitgebracht. Die Wooting switches kunnen in FPS ook heel fijn zijn omdat je kan instellen wat de 'debounce' tijd is van een knop (hoe ver je de knop moet loslaten voordat vervolgens weer indrukken ook registreert als een toetsaanslag), daarmee kan je bijvoorbeeld (veel) makkelijker en sneller van links naar rechts strafen omdat de toetsen niet helemaal hoeft los te laten voor deze weer in te drukken.

Hier vind je een uitleg over de verschillende switch types, welke types waar goed in zijn en wat de verschillen zijn.

https://wooting.io/post/t...board-switches-for-gaming

Hij was al genoemd maar je zou nog eens naar Keychron kunnen kijken, die hebben instapborden vanaf 55 dollar/euro. Collega heeft zo'n bord op kantoor en die voelt ook prima aan. Helaas blijft het persoonlijk ervaren de beste manier om erachter te komen of het iets voor je is. Je zou nog eens kunnen kijken naar een switch tester zodat je zelf het verschil kan voelen tussen de switches. https://www.amazon.com/ke...ter/s?k=key+switch+tester of in de omgeving kijken of je bij een vriend/kennis/collega eens kan proberen, of even langs een fysieke winkel lopen die mech. toetsenborden verkopen.

Let wel dat de behuizing en montage van de switches in het daadwerkelijke toetsenbord ook een grote invloed heeft op het geluid en gevoel van switches (zoek bijvoorbeeld maar eens op thock vs tick).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeor
LTwinter schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:35:
[...]

Dan zit er maar een ding op. Vervangen met een G510.
Man, want een geweldig toetsenbord. Ik heb hem zelf ook nog steeds :D
Eigenlijk wel ja. Een paar jaar geleden heb ik een AZERTY-variant voor €5 via Marktplaats kunnen bemachtigen, waarmee ik wat reparaties aan mijn toetsenbord heb kunnen uitvoeren. Maar nu voelen de toetsen vooral als een slecht geoliede machine, en het is echt tijd voor vervanging.

• Xeor
!GN!T!ON schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:45:
[...]

Het is voor mij vooral gevoel en geluid dat het beter maakt dan membraan. Typen voelt gewoon 'fijn', dat had ik met membraan toetsenborden nooit.

Andere voordelen zijn dat je zelf je switch type kan kiezen met eigen karakter, veel voorkomende zijn red, blue, brown (zijn tegenwoordig veel meer keuzes dan alleen die, maar dat zijn een beetje de 'classics' volgens mij). Verschillen zijn het aanslagpunt, of er tactile feedback is, hoeveel lawaai de switches maken etc. Ik gebruik zelf browns, een beetje een mix van alles switch die bekend staat als een goede middenweg tussen office use en gaming. Voor puur gaming zie ik vaak Reds en Blues gebruikt worden.

Reparatie is een stuk makkelijker, als een switch kapot is kan je gewoon de switch vervangen i.p.v. dat je hele toetsenbord kan weggooien. Zo had de kat hier laatst een glas bier omgestoten waar een deel over mijn toetsenbord terecht kwam. Direct uitgezet laten dragen en schoongemaakt, maar een 5 toetsen deden het niet goed meer. Deze losgehaald en nieuwe switches in gezet. Minder dan 5 minuten werk (had al wel reserve switches in de la liggen) en toetsenbord werkt alweer weken helemaal prima. Als dit met een membraan was gebeurd was het einde hele keyboard.

[...]

Wat ik kan vinden zijn de G510 en G213 allebei membraanplanken. Geen idee hoe het zit met de kwaliteit(en) van deze borden. De laatste Logitech keyboard die ik zelf heb gebruikt was de G15v2 :)

Voor gamen specifiek kan je ook nog kijken naar analoge switches (denk bijvoorbeeld aan een racespel waarbij je een beetje gas kan geven door de toets heel licht in te drukken, of vol gas door de knop helemaal naar beneden in te drukken). Volgens mij is Wooting daarmee begonnen en heeft recent Razer ook een toetsenbord met dit type switches uitgebracht. Die Wooting switches kunnen in FPS ook heel fijn zijn omdat je kan instellen wat de 'debounce' tijd is van een knop (hoe ver je de knop moet loslaten voordat vervolgens weer indrukken ook registreert als een toetsaanslag), daarmee kan je bijvoorbeeld (veel) makkelijker en sneller van links naar rechts strafen omdat de toetsen niet helemaal hoeft los te laten voor deze weer in te drukken.

Hier vind je een uitleg over de verschillende switch types, welke types waar goed in zijn en wat de verschillen zijn.

https://wooting.io/post/t...board-switches-for-gaming

Hij was al genoemd maar je zou nog eens naar Keychron kunnen kijken, die hebben instapborden vanaf 55 dollar/euro. Collega heeft zo'n bord op kantoor en die voelt ook prima aan. Helaas blijft het persoonlijk ervaren de beste manier om erachter te komen of het iets voor je is. Je zou nog eens kunnen kijken naar een switch tester zodat je zelf het verschil kan voelen tussen de switches. https://www.amazon.com/ke...ter/s?k=key+switch+tester of in de omgeving kijken of je bij een vriend/kennis/collega eens kan proberen, of even langs een fysieke winkel lopen die mech. toetsenborden verkopen.

Let wel dat de behuizing en montage van de switches in het daadwerkelijke toetsenbord ook een grote invloed heeft op het geluid en gevoel van switches (zoek bijvoorbeeld maar eens op thock vs tick).
Ik ben niet iemand die gaat experimenteren met verschillende switches of het customizen van toetsenborden. Ik moet eerlijk zeggen dat het typen op een membraantoetsenbord mij ook niet stoort, maar dat komt misschien omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Daarnaast zie ik dat de Keychron-toetsenborden bijna allemaal zonder polssteun zijn, wat ik juist heel fijn vind. Bedankt voor je heldere uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik heb me afgelopen weekend ingelezen, en omdat ik kortgeleden een nieuwe headset heb gekocht (HyperX Cloud 3 Wireless), heb ik besloten om ook voor een HyperX-toetsenbord te gaan. Zo voorkom ik dat ik met verschillende softwareprogramma's moet werken. Mijn oog is gevallen op de HyperX Alloy Origins, die drie verschillende types switches biedt: Red, Aqua en Blue.

Op basis van wat ik gelezen heb, neig ik naar de Aqua Switches, omdat ik denk dat Red erg wennen zal zijn vanwege het ontbreken van de voelbare klik die je bij membraantoetsenborden wel hebt. Blue lijkt me te clicky, als ik de beschrijvingen zo lees. Mijn informatie komt van: https://row.hyperx.com/pages/make-the-switch

Klopt wat ik zeg, of went Red ook gewoon heel snel?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ToetsenbordenHyperX Alloy Origins (HyperX Aqua, Qwerty US)€ 108,90€ 108,90
1ToetsenbordenHyperX Alloy Origins (HyperX Blue, Qwerty US)€ 87,75€ 87,75
1ToetsenbordenHyperX Alloy Origins (HyperX Red, Qwerty US)€ 84,49€ 84,49
Totaal€ 281,14
Pagina: 1