Na Windows 10 naar Mac of Linux of Win11?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
E-mail (nu Thunderbird), Office-pakket (nu LibreOffice), foto's bewerken (nu oude PhotoShop CS6 licentie), wat browsen, parcoursen ontwerpen (nu Agility Blues), back-ups fotoverzameling (2,5+ TB)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Iets rond de 1000 euro. Minder is altijd leuk, maar met een goed argument is meer ook mogelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis. Maar alles wat nog bruikbaar is kan hergebruikt worden wat mij betreft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behoorlijk wat geheugen en op de een of andere manier veel opslag (nu 250GB SSD en 4TB HDD).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De afgelopen 9 jaar heeft de Win10 PC soepel gewerkt (met twee reparaties), maar met het einde van Win10 in zicht moet er vervanging komen. We hebben beide een iPhone en van m'n werk gebruik ik een MacBook Pro dus dat zou leuk aansluiten bij een Mac (dan zal PS vervangen worden door Affinity Photo). Een Linux systeem zou ook prima kunnen, mits er goede alternatieven zijn voor de gebruikte software.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een systeem dat lang probleemloos werkt. Zelfbouw is geen enkel probleem. On board graphics voldoen prima in huidige systeem (inventaris: Hoofdsysteem) wat aardig kan schelen in het budget.

Ga je overklokken?
Echt niet.

Wat verwacht je van ons?
Hopelijk wat advies/meningen over de mogelijkheid de nodige software (of alternatieven) op een van de platforms te kunnen draaien en of er een opslagsysteem (4TB of meer) mogelijk is als alternatief voor de huidige interne SATA HDD als het betreffende systeem geen extra interne opslag ondersteunt.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als ik even Google op Agility Blues lijkt me dat software die niet heel erg recent bijgewerkt is, de website is dat zo te zien ook niet. Ik kom een welliswaar 10 jaar oude link tegen die meldt dat het onder Linux draait met Wine, dat is een emulator voor Windows programmas. Je zou dat kunnen testen door in een virtuele macine op je huidige PC (dat is het makkelijkst met VirtualBox) Linux te installeren, en daarin dan Agility Blues. Voor foto bewerking heeft Linux GIMP, dat heeft vergelijkbare functionaliteit met Photoshop.

Als dat werkt kom je een heel eind met een Deskmini, met daarop een vriendelijke Linux als Ubuntu of Linux Mint. Er is nog een M2 slot voor een extra SSD, en ook nog rumte voor twee SATA SSD's.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 166,99€ 166,99
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 208,44€ 208,44
1ProcessorkoelingJonsbo HP-400S€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT32G56C46S5€ 85,-€ 85,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 230,99€ 230,99
Totaal€ 691,42

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 05-09-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
(Ik zie nu dat de Jonsbo koeler wat slechter leverbaar wordt, maar bv Casekings bij onze oosterburen heeft 'm nog. Een aftermarket koeler is raadzaam om het geluidsniveau beheersbaar te houden als de processor hard moet werken)

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 06-09-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 16:40
Voor 1000 euro op een ( nieuwe) mac werken, wordt lastig. Een Macmini zou kunnen, maar niet met 4 TB interne opslag. Als dat leverbaar is, is de prijs veel hoger dan 1000. Zoals boven getoond, een zelfbouw met W11 of Linux is wel prima haalbaar voor die prijs.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
@martyw Dank je voor het overzicht. Een aftermarket koeler heb ik steeds bij zelfbouwprojectjes gebruikt omdat het inderdaad enorm scheelt qua geluid. Die oude win10 bak heeft bij de bouw een Scythe Mugen 4 gekregen die net in de kast past. Een enorm blok metaal, maar twee stille fans houden de processor wel lekker koel.

M'n twijfelaar was inderdaad dat Agility Blues. Er is nog een alternatief (Course Designer 4) dat met behulp van Wine op Linux en recente MacOS versies blijkt te werken (staat op site van de maker van Course Designer)
GIMP heb ik een paar keer geprobeerd, maar het blijkt toch wel een hoop te missen ten opzichte van PS en Affinity Photo. Die laatste schijnt op Wine te werken, maar de posts daarover berichten over wisselend succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
MacIsCool schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:12:
Voor 1000 euro op een ( nieuwe) mac werken, wordt lastig. Een Macmini zou kunnen, maar niet met 4 TB interne opslag.
Bij Macs is inderdaad interne opslag niet uitbreidbaar en nogal prijzig. Is er een vorm van externe opslag die qua snelheid niet onderdoet voor een bijna 10 jaar oude SATA controller (en nog een beetje betaalbaar is)?
De reden voor die wens is dat bij het uitzoeken van welke foto's online gezet moeten worden het handig is om een groep foto's te openen, dan details/scherpte/compositie te vergelijken van gelijksoortige foto's alvorens ze te bewerken. Dan is het prettig dat het openen van 10-20 foto's niet enorm traag gaat als je nog een bulk te gaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 16:40
Een (M2) 4/6 TB SSD met USB-C connector moet vrijwel net zo snel zijn als interne storage.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:14
Waarom kijk je naar Linux? Heb je enige ervaring hiermee.
Ik ben zelf Linux 'fan', al verschillende keren proberen omgaan van Windows naar Linux maar telkens door verschillende reden terug gekeerd naar W. Draai nu dual-boot.
Als je het niet ziet als een uitdaging zou ik rustig bij Windows blijven. Het heeft echt geen voordeel als je je hoofd programma's ook nog eens in wine wil draaien.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
brogel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:48:
Waarom kijk je naar Linux? Heb je enige ervaring hiermee.
Linux heeft voor zover ik kan overzien wat minder specifieke/rare eisen qua hardware. Zoals bijvoorbeeld Win11 eisen aan moederbord en CPU stelt waar oudere systemen niet aan kunnen voldoen. Daar staat wel tegenover dat er niet altijd drivers voor diverse hardware gemaakt wordt voor Linux (althans door fabrikanten zelf).
Ik werk dagelijks in diverse Linux systemen op de command line. Heb ook een Ubuntu server geïnstalleerd. Verder heb ik gemerkt dat ik vrij snel thuis ben op allerlei systemen (vele versies van DOS, Win, AS/400, Sun Solaris, OS/2, MacOS, ...) dus was m'n inschatting dat een desktop van Linux ook wel vrij snel went. Bovendien ben ik een 'fan' van Open Source software, wat nog een argument was om Linux in het lijstje op te nemen.
Ik ben zelf Linux 'fan', al verschillende keren proberen omgaan van Windows naar Linux maar telkens door verschillende reden terug gekeerd naar W. Draai nu dual-boot.
Als je het niet ziet als een uitdaging zou ik rustig bij Windows blijven. Het heeft echt geen voordeel als je je hoofd programma's ook nog eens in wine wil draaien.
Het was meer dat "de laatste versie van Windows ooit" volgend jaar wordt beëindigd met het uitzicht op een pakketje elektronisch schroot. Dan is een Win11 systeem voor de hand liggend, maar het is ook een goed moment om eens te kijken naar alternatieven.
Maar als de conclusie is dat andere platformen meer problemen dan voordelen hebben in dit geval dan is dat ook een prima uitkomst. Dan heb ik nog een aantal maanden de tijd om te duiken in de huidige PC hardware om iets samen te stellen dat hopelijk weer langdurig zal functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 10:09
Ik zou gewoon een VM'etje optuigen in virtualbox zoals @martyw aanraadt en gewoon eens gaan testen wat werkt en wat niet. Als je daar uit bent, weet je of je naar Linux wilt of niet.

Ik gok niet dat Agility Blues een probleem gaat zijn. Oudere software draait vaak beter op Wine dan nieuwer spul.

Adobe photoshop draait prima op wine volgensmij. Eerst even MSXML3 of 6 installeren via winetricks.

[ Voor 24% gewijzigd door youridv1 op 09-09-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
@youridv1 Ja, ik ga wat testen op een virtualbox. Dan krijg ik meteen een idee van de snelheid. Als dat op een oude i5 in een virtualbox via wine nog steeds soepel loopt dan moet dat met wat nieuwere hardware helemaal lekker gaan :)

De makers van commerciële wine omgeving CrossOver zeggen in ieder geval dat Agility Blues werkt op een oudere versie van Crossover: https://www.codeweavers.c...y/crossover/agility-blues Dan verwacht ik dat het met wine zelf ook geen probleem is, maar we zullen het zien.
Pagina: 1