Warmtepomp op de retourleiding na de vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubelon
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-04 11:26
Ik zou graag in de tuin een warmtepomp willen plaatsen en deze aansluiten op het bestaande cv leidingwerk.
Het punt waar dit kan is bij de vloerverwarming naast de schacht met leidingen naar boven.

Op basis van deze hybride opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtRxRbVsfP2FQleR6B6e5U8YhrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8qnnlg7osuFFuWKG638FHy1.png?f=fotoalbum_large

Gaat dit goed met de retour leidingen van de radiatoren? De leidingen liggen in de vloer of in een schacht die niet bereikbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu0Grici55RTc7p14QRNoAzqNSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKyEFgpYm8EkR9TpP2bB7WDm.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zijn jullie ideeën en suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Nee, volgens de eerste technische tekening gaat het van de WP /CV naar de open verdeler en vandaar uit naar je afgifte (radiatoren / vloerverwarming)

Waarom een hybride en geen volledige WP? Scheelt je echt een hoop gedoe; dan kun je de WP direct aansluiten op je CV leidingen zonder dat je eerst naar boven moet

[ Voor 16% gewijzigd door djpeterl1 op 04-09-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:03
Nee zo gaat het niet goed.
Je zult nieuwe leidingen moeten trekken vanaf je cv naar de VV verdeler en daar de open verdeler zetten. Je raakt alle druk kwijt in jouw schema over de open verdeler, er gaat niks de radiatoren in.

• rubelon
djpeterl1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:39:
Nee, volgens de eerste technische tekening gaat het van de WP /CV naar de open verdeler en vandaar uit naar je afgifte (radiatoren / vloerverwarming)

Waarom een hybride en geen volledige WP? Scheelt je echt een hoop gedoe; dan kun je de WP direct aansluiten op je CV leidingen zonder dat je eerst naar boven moet
Dit vooral om de kosten van een full eletric richting de 8k+ gaan en hybride een mooie eerste stap lijkt. Ik overweeg nu om de WP op het dak te zetten en aan te sluiten bij de CV.

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Ben het met je eens dat het duurder is, maar als je CV ketel stuk gaat heb je hier dan weer kosten aan; dus onderhoud en beheer aan 2 systemen.
En je kunt dan volledig van het gas af… dat bespaard je al 1€ per dag aan netbeheerders kosten.

Heb je al overwogen om de warmtepomp zelf te installeren? De installatie van een monoblock is relatief eenvoudig

[ Voor 19% gewijzigd door djpeterl1 op 05-09-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubelon
Klopt! Dat was ook mijn idee om het zelf te doen. Als die op het dak moet wordt het wat lastiger met op zijn plek krijgen 100kg+ 9m hoog krijgen is niet makkelijk. Cv heeft nog 5 levensjaren over denk ik zo. Dacht juist 5 jaar hybride dan vervangen als die kapot gaat. Leek mij een mooie tussenweg. Full eletric aansluiten lijkt mij ook nog wel stukje ingewikkelder dan hybride?
Pagina: 1