Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikayK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-07 08:58
Nieuw gebouwde PC met volgende Specs:
AMD Ryzen 7 7700
MSI B650 Gaming Plus WiFi
Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G
Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K
Lexar NM790 2TB
Cooler Master V750 Gold-V2

Heeft de volgende problemen: vertoont bewegende pixels bij het inloggen van windows, het openen en het gebruiken van de volgende menus: Windows startmenu, windows zoekbalk, windows weer/nieuwsmenu, en het windows meldingencentrum. Ook als er een spel wordt opgestart is dit zichtbaar. (zie bijlages)
Bureaublad en andere simpele externe toepassingen zijn niet geraakt.

Bij eerste installatie van de PC nieuwste AMD drivers van de website geïnstalleerd. Omdat het probleem zich toen voordeed een schone installatie van windows gedaan waarna een nieuwe installatie van drivers via AMD driver utility installer gedaan is, zonder resultaat. Hierna meerder malen in safe mode met DDU de drivers eraf gehaald en andere versies van de drivers geprobeerd zonder resultaat.
Ook geprobeerd het automatisch updaten van windows voor de drivers uit te zetten, de driver met behulp van DDU eraf te halen en dan de drivers opnieuw te installeren.
In safe mode doet dit probleem zich niet voor.

Systeem werkt prima via de hdmi poort op het moederbord.
Videokaart al opnieuw geïnstalleerd en gecontroleerd of deze goed bevestigd is op het moederbord en de voedingskabels gecontroleerd.

Kan iemand me verder helpen met dit probleem, alvast dank!
Link naar de videos.
[URL=,"https://photos.google.com/share/AF1QipPafEWC3Ms5LKpmyqyZh2aYhl-EpBzM8KPCqczr7_l1ApX19BGlj4qxBhyZ2EgNwA?key=SW5xWnVVZE45V3FCUVo1bFB1Rzdub1lFZ2dNR0VB"]https://photos.app.goo.gl/hnRSWdvEg4mPxWSu5[/URL]

[ Voor 0% gewijzigd door NikayK op 04-09-2024 21:20 . Reden: Toevoeging Voeding ]

Beste antwoord (via NikayK op 30-09-2024 12:32)

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31
Ik weet niet of er met die AMD drivers ook gelijk iets mee geïnstalleerd wordt waarmee je kan overclocken danwel underclocken? Laatste AMD videokaart die ik had was de 4870, namelijk.
Dan zou je daar nog kunnen kijken of er een overclock aan staat.
Anders kan je eens naar temperaturen gaan kijken van je videogeheugen chips en van je GPU zelf. Soms kan een kaart bijvoorbeeld te ver doorhangen, waardoor een koelblok ergens niet helemaal lekker raakt.
Dan zou je ook nog kunnen kijken wat er gebeurt als je de kaart wel zelf een underclock mee geeft, zodat ie op minder hoge snelheid draait en minder warm wordt.
Dan zijn er volgens mij ook nog wel test programma's om bijvoorbeeld je videogeheugen helemaal van voor naar achteren te testen om te kijken of dat allemaal goed is.

Eventueel zou je de kaart nog in een ander systeem kunnen testen om daarmee het probleem te isoleren, al heb je dit al redelijk geïsoleerd, omdat je al geprobeerd hebt met de interne GPU en het dan wel gewoon werkt.
Maar aangezien ik van die puntjes herken van vroeger kapotte videokaarten gezien te hebben en dat je interne GPU het wel gewoon doet ben ik er vrij zeker van dat je videokaart gewoon stuk is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikayK
Volgende foutmeldingen ook nog op de PC in kwestie kunnen vinden:

Device PCI\VEN_1002&DEV_747E&SUBSYS_24131458&REV_C8\6&2663008d&0&00000009 had a problem starting.

Driver Name: oem7.inf
Class Guid: {4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Service: amduw23g
Lower Filters:
Upper Filters:
Problem: 0x15
Problem Status: 0x0

En
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg0TRHXavKugL6t-HtxGw2grlUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7ymt2jQqMS9leUiProE1NqVK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Dat soort dingen kunnen gebeuren bij een te hoge overklok van de GPU of VRAM, te hoge temperatuur van GPU of VRAM of wanneer je videokaart kapot is. Ik weet niet of jouw OC versie videokaart bijvoorbeeld ook 2 biossen heeft, waarvan 1 zonder overclock? Dan zou ik eerst eens kijken of je hem zonder overclock kan draaien en wat er dan gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikayK
Ik heb de kaart in de andere bios modus gezet met de switch op de kaart zonder resultaat helaas. Nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Ik weet niet of er met die AMD drivers ook gelijk iets mee geïnstalleerd wordt waarmee je kan overclocken danwel underclocken? Laatste AMD videokaart die ik had was de 4870, namelijk.
Anders kan je eens naar temperaturen gaan kijken van je videogeheugen chips en van je GPU zelf. Soms kan een kaart bijvoorbeeld te ver doorhangen, waardoor een koelblok ergens niet helemaal lekker raakt.
Dan zou je ook nog kunnen kijken wat er gebeurt als je de kaart wel zelf een underclock mee geeft, zodat ie op minder hoge snelheid draait en minder warm wordt.
Dan zijn er volgens mij ook nog wel test programma's om bijvoorbeeld je videogeheugen helemaal van voor naar achteren te testen om te kijken of dat allemaal goed is.

Eventueel zou je de kaart nog in een ander systeem kunnen testen om daarmee het probleem te isoleren, al heb je dit al redelijk geïsoleerd, omdat je al geprobeerd hebt met de interne GPU en het dan wel gewoon werkt.
Maar aangezien ik van die puntjes herken van vroeger kapotte videokaarten gezien te hebben en dat je interne GPU het wel gewoon doet ben ik er vrij zeker van dat je videokaart gewoon stuk is.

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-07 18:34

rzn

DannyXP1600 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:25:

Via de AMD drivers kun je de videokaart terugbrengen naar de fabrieksinstellingen. Er zijn verder uitgebreide mogelijkheden om te overclocken.

Nu heb ik zelf de meest beperkte variant van de AMD Drivers, maar bovenstaande behoort wel tot de standaardinstallatie.

Aanvulling:
Je zou ook nog eens kunnen kijken naar het deinstalleren van alle AMD drivers, waaronder chipset drivers, nu het kan zijn dat zowel Windows als AMD dit heeft geïnstalleerd. Bij de website van moederbord fabrikant kun je vervolgens weer alle drivers installeren, zodat op dat punt het meteen goed geregeld is.
Denk verder wellicht aan een bios update etc.

[ Voor 10% gewijzigd door rzn op 05-09-2024 14:22 ]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-07 00:32
Kijk ook eens zeer kritisch naar je ram geheugen. Amd drivers zijn gevoeliger nog voor onstabiele systemen dan Nvidia drivers is mijn ervaring.

En dit soort meldingen krijg je dus ook als je cpu niet stabiel is (temp. Of overclock) of je geheugen (xmp/expo niet stabiel, of je geheugen niet compatibel).

Staat dat geheugen op de qvl van het moederbord?

• DannyXP1600
meljor schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:05:
Kijk ook eens zeer kritisch naar je ram geheugen. Amd drivers zijn gevoeliger nog voor onstabiele systemen dan Nvidia drivers is mijn ervaring.

En dit soort meldingen krijg je dus ook als je cpu niet stabiel is (temp. Of overclock) of je geheugen (xmp/expo niet stabiel, of je geheugen niet compatibel).

Staat dat geheugen op de qvl van het moederbord?
Als rare artefacts in beeld zou komen door RAM geheugen en niet het videogeheugen zou het er nog steeds moeten zijn met de interne GPU die ook van AMD is en dan diezelfde instabiliteit zou moeten vertonen die jij aan het RAM toeschrijft, lijkt me.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-07 00:32
DannyXP1600 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:54:
[...]

Als rare artefacts in beeld zou komen door RAM geheugen en niet het videogeheugen zou het er nog steeds moeten zijn met de interne GPU die ook van AMD is en dan diezelfde instabiliteit zou moeten vertonen die jij aan het RAM toeschrijft, lijkt me.
Mijn reactie is bedoeld op de foutmelding van de driver. En het zit vaak in een combinatie van dingen, dus met de igp kan het weer anders zijn.

Feit is dat door een net niet stabiel systeem het makkelijk fout kan gaan in de Amd driver terwijl misschien de rest van de pc prima lijkt te draaien in Windows. En vaak komt het door ram geheugen. Bij am4 was Corsair ddr4 vaak een probleem die ook regelmatig driver foutmeldingen veroorzaakte (en vele andere dingen).

Bij twijfel/problemen altijd eerst xmp/expo uitzetten en kijken of dat helpt, zo ja dan ram fine tunen of vervangen. Geen verandering? Dan met 1 stick testen etc.

[ Voor 31% gewijzigd door meljor op 05-09-2024 20:35 ]

• DannyXP1600
Zou eventueel kunnen dat daar de driver crash vandaan komt, maar aangezien er artefacts in beeld komen ben ik er eigenlijk al voor 99% zeker van dat er iets in de videokaart niet goed gaat. Kan iets "kleins" zijn als een koeler die door omstandigheden niet goed genoeg raakt, vergeten koelpasta of pad op een geheugenmodule, ofzo. Of gewoon echt iets kapot. En als er iets mis is met de videokaart, dan gaat dat ook wel eens een driver laten crashen.
Was het beeld nou helemaal goed en waren er af en toe vage driver crashes, ja, dan zou ik ook eerder denken aan het RAM.

• NikayK
Bedankt allen voor jullie antwoord, waardeer het enorm dat er wordt meegedacht!
Er staat in de software van AMD geen overclock aangevinkt.
De temperaturen van de kaart zien er in orde uit, De kaart ook geprobeerd te gebruiken terwijl hij ondersteund wordt.
Hierna ook geprobeerd de kaart te underclocken en ook hierbij laat hij dezelfde problemen nog steeds zien.
Het testen van het videogeheugen ga ik nog achterna.
Het is voor mij nu zelfs lastig geworden om windows in te komen. Bij de animaties van het unlocken van windows gaat het scherm al op zwart. Heel soms kom ik er doorheen.
Ik ga zaterdag bij iemand langs die een pc heeft waar hij in getest kan worden.

Ik heb meerdere malen alle drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd (ook de chipset drivers). Waaronder door anderen bevonden stabiele versies.
De RAM staat op de QVL van het moederbord. Op de verpakking staat Ryzen approved, en ik heb deze via de BIOS in meerdere snelheden getest. (Zowel de 6000 Mhz via een XMP als de standaard snelheid die ingesteld stond)
CPU loopt overigens ook stabiel, behaalt geen temperatuur boven de 60 graden.

In de tussentijd zal ik doorgaan met Troubleshooten met jullie tips en als het maandag niet opgelost is het aanbieden voor RMA bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikayK
Na nog wat testen gedaan te hebben de videokaart aangemeld voor reparatie en zeer snel bericht gehad dat de kaart inderdaad kapot was.
Een nieuwe ontvangen en deze loopt perfect.

Nogmaals enorm bedankt voor de snelle en uitgebreide hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door NikayK op 30-09-2024 12:34 ]

Pagina: 1