Intro
Het moet er nu toch echt van komen. In november heb ik als het goed is een weekje vrij, dan gaat er een nieuwe pc komen. Deze gebruik ik voor (als de tijd het toelaat) af en toe wat casual gamen (Cities Skylines en de opvolger).Maar hoofddoel is videobewerking. Dat gaat om digitaliseren en nabewerken van videobanden en 8mm film en oude DVD's van het familiearchief. De bestanden komen dan op de NAS, zodat de familie mee kan kijken.
Mijn huidige pc is uit 2013 (Core i5, 4th gen) en heeft hier flink zijn tijd voor nodig inmiddels. Plus, er is geen ondersteuning voor Windows 11, maar Windows 10 gaat er volgend jaar uit, dus dat is een extra reden voor een nieuwe pc. Het gaat voor mij puur om de pc; monitor en overige randapparatuur is geschikt voor mijn doeleinden en blijft.
Build
Ik had het volgende bij elkaar gezocht:# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-14700KF Boxed | € 379,- | € 379,- |
1 | Moederborden | ASUS ProArt B760-Creator (90MB1F20-M1EAY0) | € 169,- | € 169,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16G VENTUS 2X OC | € 845,35 | € 845,35 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 3,5", 8TB | € 123,56 | € 123,56 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Silent Black Solid | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition | € 57,85 | € 57,85 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64 | € 179,- | € 179,- |
1 | Optische drives | Hitachi-LG Data Storage GH24NSD5 Zwart | € 13,76 | € 13,76 |
1 | Voedingen | MSI MPG A850G PCIE5 | € 137,- | € 137,- |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB | € 78,90 | € 78,90 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 118,99 | € 118,99 |
Totaal | € 2.187,31 |
Budget
Het liefste blijf ik rond de €2000,-. Iets meer kan, maar het moet geen €2500,- worden. En als het meer kost, moet het ook duidelijk betere prestaties opleveren. Als de build het binnen het budget toelaat, doe ik er nog een grote externe HDD (minimaal 16TB) bij voor een nieuwe backup van de NAS. Deze heb ik nu niet in de lijst meegenomen.CPU
Ik gebruik een scanner voor de 8mm film, waar de fabrikant een Core i5/i7/i9 voor aanraadt. Hun software werkt minder goed op AMD. De keuze voor de i7 is omdat deze redelijk goede snelheid biedt en niet al te duur wordt. Ook heb ik gekozen voor een CPU zonder GPU, want de GPU ga ik toch niet gebruiken.Moederbord
Keuze op basis van aantal RAM slots, zodat er in de toekomst werkgeheugen bij kan. En het aantal USB poorten is van belang. Ik heb er minimaal een stuk of 6 nodig voor randapparatuur en externe schijven en wil er ook nog wat vrij houden. Ja, ook met de USB headers die je via de case kan bereiken heb je extra poorten, maar niet alles moet aan de voorkant aangesloten worden.Met filteren op de eigenschappen, kwam ik deze tegen. Asus promoot deze met een ontwerp voor content creation. Dat is een mooie extra factor. Plus de prijs is voor de geboden specificaties best netjes.
Videokaart
Hier ben ik niet gigantisch in thuis, maar deze leek me op basis van wat ik online gelezen had een goede zonder belachelijk veel te kosten.Interne HDD
Best veel opslagruimte voor een net bedrag.Behuizing
Ben best wel aan het zoeken geweest naar een kast die mooi is, degelijk over komt, waar een 5,25" optical drive in kan én die ook betaalbaar is. Ik heb geen behoefte aan kasten met windows erin, RGB en dat soort fancy dingen. Gewoon een degelijke kast die ook een beetje geluidsgeïsoleerd is. Met het zoeken kwam ik deze tegen. Hier kan een extra kabel bij, om een USB-C poort op de voorkant erbij te krijgen. Dat wil ik denk ik wel doen. Staat niet in deze lijst, maar het kabeltje is nog geen 2 tientjes.CPU koeler
Ben wel fan van de Scythe koelers. Heb er nu ook een. Wil graag goede koeling (want de huidige hardware wordt al warm zat).RAM
Volgens mij een mooie balans in de snelheid van het geheugen en de prijs. Heb redelijk bewust voor 64 GB gekozen, mede omdat Cities Skylines best veel geheugen vraagt. Misschien een beetje overkill, maar het voelt beter om nu goed geheugen erin te doen, dan misschien al best snel weer extra geheugen bij te moeten prikken.Optical
Is essentieel dat er eentje in zit. Zal er weinig mee branden, dus gaat puur om het lezen. Eventueel zou een BD-reader/DVD-burner combinatie mooi zijn. Deze is vooral op prijs uitgezocht.Voeding
Een voeding uit de recente BBG. Deze leek me goed uit de BBG komen, zonder top of the bill te zijn.SSD's
Ook gekozen op basis van de BBG's. Kwamen daar goed uit en kosten minder dan die Samsung drives. Ik wil wel graag 2 drives. Eentje van een TB voor Windows en de belangrijkste software, eentje van 2TB voor de belangrijkste data en overige software. De bulk aan data komt op de interne schijf.Mijn vragen
- Eigenlijk moet de pc er wel komen. Is het de moeite waard toch te wachten op de nieuwe generatie CPU's?
- Ik heb wel wat gelezen over stabiliteitsproblemen met Intel CPU's. In hoeverre speelt dit nog? Ben ik gegarandeerd van gedoe of is dit probleem inmiddels wel opgelost?
- Biedt het voordeel om de "C-drive" van een hogere snelheid te doen? Of is de 1TB SSD die ik nu gekozen heb al zo snel dat je met een nieuwere of snellere (PCIE-5) SSD in de praktijk weinig betere prestaties haalt?
- Is het werkgeheugen zo overkill wat grootte betreft?
- Kan ik met deze grafische kaart goed uit de voeten of zijn er betere?
- Zijn er componenten die meer bang for the buck geven?
The answer is 42.