Upgraden zoontje zijn computer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-09 22:05
Ik zoek een?
Ik zoek denk ik een nieuw moederbord, beter geheugen en ik denk een wifi kaartje (de TP dongle heeft ook geen snelheid

Wat is je budget?
maX 100 euro, het mogen ook 2dehands onderdelen zijn van V&A

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel is het een systeem met een core i5 6500 @3.2 ghz, 16 gb ram ddr op 800 mhz en een 1060 (3gb). 1 tb hdd en een 240 gb ssd en een asus B150M-A D3 moederbord, draait op windows 10.

Mijn zoontje van 7 heeft deze pc gekregen, aangezien hij op dat moment nog alleen roblox speelde, maar ondertussen is daar minecraft en fortnite (alleen de lego) bijgekomen. En we komen erachter dat het toch wel een beetje hapert bij die dingen. Vroeger knutselde ik zelf wel de pc's in elkaar, maar ik ben er ondertussen al zo lang uit dat ik geen idee meer heb, kan het wel zelf bouwen, maar qua componenten en dergelijke loop ik makkelijk 10 jaar achter. Graag dus iets betere prestaties, wat daarvoor ook moet worden vervangen, en als het kan windows 11 draaien daarna.

Beste antwoord (via CrazyOne op 04-09-2024 21:59)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom beter RAM? Sneller dan 800 MHz/1600 MT/s ondersteunt het moederbord toch niet.

Met een GTX 1060 naast de i5-6500 is dit systeem aardig gebalanceerd. Geld zou ik er daarom niet in steken, zeker niet met in het achterhoofd dat het ding na 14 oktober volgend jaar niet meer veilig bruikbaar is onder Windows 10 en Windows 11 wordt niet ondersteunt. Daarvoor moet minimaal de cpu en het moederbord vervangen worden en tegen die tijd is de voeding 10 jaar oud en de GTX 1060 relatief nog trager dan die nu is dus bijna een compleet nieuw systeem.

PCIe wifi kaartje uitvoering: Gigabyte GC-WB1733D-I welke de waarde van het systeem verdubbeld. Zou in het onderste PCIe x1 slot in het moederbord moeten kunnen mits deze vrij is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom beter RAM? Sneller dan 800 MHz/1600 MT/s ondersteunt het moederbord toch niet.

Met een GTX 1060 naast de i5-6500 is dit systeem aardig gebalanceerd. Geld zou ik er daarom niet in steken, zeker niet met in het achterhoofd dat het ding na 14 oktober volgend jaar niet meer veilig bruikbaar is onder Windows 10 en Windows 11 wordt niet ondersteunt. Daarvoor moet minimaal de cpu en het moederbord vervangen worden en tegen die tijd is de voeding 10 jaar oud en de GTX 1060 relatief nog trager dan die nu is dus bijna een compleet nieuw systeem.

PCIe wifi kaartje uitvoering: Gigabyte GC-WB1733D-I welke de waarde van het systeem verdubbeld. Zou in het onderste PCIe x1 slot in het moederbord moeten kunnen mits deze vrij is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Geen geld in steken, heeft geen zin.

Ik zou wachten tot oktober volgend jaar, en dan een volledig nieuw systeem bouwen.

Met de specs die de PC nu heeft zou je de genoemde spellen moeten kunnen spelen. Uiteraard wel op low, maar low ziet er tegenwoordig zeker niet slecht uit. Als het op low niet vlot draait kan je altijd de resolutie verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Op low werkt ook alles wel, maar het wordt een beetje trager, zou ook aan het netwerk kunnen liggen, dat tp dongeltje rekt ook geen volle zalen zeg maar. Dan laat ik de boel de boel en gaan we (samen) sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
CrazyOne schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:52:
Op low werkt ook alles wel, maar het wordt een beetje trager, zou ook aan het netwerk kunnen liggen, dat tp dongeltje rekt ook geen volle zalen zeg maar. Dan laat ik de boel de boel en gaan we (samen) sparen.
Een beetle zelf onderzoek kan geen kwaad?
Kijk dan eens waar de bottleneck zit.
CPU belasting?
Test met lagere SCHERM resolutie.
Zoek een beter "dongeltje" of test met een (tijdelijke) kabelverbinding.

• CrazyOne
Scherm resolutie is 1080. CPU lijkt het ook niet te zijn, misschien beetje weinig GPU, maar ook daar zal het niet aan liggen denk ik zo. Ik gok dat de verbinding inderdaad te slecht is (de wifi kaart besteld) en dat het ram geheugen het zwaar heeft. Nou ja, de wifi kaart erin steken en de rest, zoals al gezegd, laten zitten. Volgend jaar krijgt hij rond kerst weer wat nieuws, is ie ook bijna 9, even kijken wat hij dan nog van gamen vindt, en met welke spellen. Mocht hij een upgrade nodig hebben, kan hij mooi mijn gaminglaptop krijgen, gaat pappa wel even voor iets beters kijken >:)

[ Voor 11% gewijzigd door CrazyOne op 05-09-2024 12:22 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
CrazyOne schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:18:
Scherm resolutie is 1080.
Nou ja, de wifi kaart erin steken en de rest, zoals al gezegd, laten zitten.
Het leest allemaal niet echt enthousiast zo...

Schermresolutie kan je natuurlijk gewoon wat lager zetten (in game), met GPU scaling en games ziet dat er meestal nog prima uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj--ZvgTTwntCoRxIBCT8d9TR7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zKIANbRI3tRt84PIJ5NiiWY8.png?f=user_large
Pagina: 1