Elektrische rolgordijnen: Brel VS Motionblinds

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 09:08
Beste forumleden,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om elektrische rolgordijnen (8 stuks) aan te schaffen. Ik kom hierbij uit op Brel (BLE25) en Motionblinds (CMD-02, niet de Eve). In totaliteit zijn de Motionblinds een 90 euro per rolgordijn goedkoper.

Ik kan het online niet 100% terugvinden, maar de CMD-02 zou maar een accucapaciteit van 750 mAh hebben, de Brel 2000 mAh. Gaat de Motionblinds effectief een half jaar mee zonder opladen? Idem voor de Brel?

Qua sturing zal de bediening 90% van de tijd met handzenders zijn. Maar ook via de app moet mogelijk zijn, alsook een integratie in Homey of Home Assistant o.d..
Motionblinds heeft tegenwoordig ook de Eve-variant, die blijkbaar qua sturing en integratie wel wat meer vrijheden heeft t.o.v. de andere opties, maar die is mij net iets te duur. Of is die absoluut zijn meerprijs waard?

Over beide merken lees ik wel af en toe problemen met de wifi HUB's (verlies connectiviteit).

Heeft iemand ervaring met beide merken? Waar gaat jullie voorkeur naar uit?

Alvast bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door elrangerman op 04-09-2024 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 15:36
@elrangerman

Je vergelijkt hier een aantal verschillende motoren met elkaar, de CMD-02 is een relatief kleine motor, doordat deze in diameter een stuk kleiner is past deze in veel standaard maten die je kan vinden in de bouwmarkt. Omdat deze een stuk kleiner is qua diameter passen er ook minder batterijen in. Afhankelijk van de afmeting van het rolgordijn en het gebruik zal je doorgaans 1 a 2 x per jaar moeten laden.

Je kunt ook gaan voor de CMD-03, deze heeft bluetooth en heeft geen bridge nodig om hem met een app te kunnen bedienen. Je hebt dan 3 timers die je in de motor kan programmeren, en als je bluetooth op een home assistant machine hebt kun je deze ook rechtstreeks aansturen.

De BLE25 is een 25mm motor, deze past niet in alle standaardmaat rolgordijnen. Deze motor kun je vergelijken met de CM-03 van Motionblinds, qua vermogen en accu capaciteit zijn deze redelijk gelijk. De motor van Brel heeft geen Bluetooth en je hebt hiervoor dus altijd een handzender nodig en dus ook een bridge wil je die kunnen integreren met home assistant of met homey.

Dan heb je nog Eve motoren, deze zijn inderdaad wat duurder, maar omdat deze zijn voorzien van Thread en Matter kun je deze zeer eenvoudig koppelen met welk platform dan ook dat Matter ondersteund.
Je bent dus onafhankelijk van Motionblinds want je heb geen bridge of iets nodig.

Daarnaast zijn alle motoren van Motionblinds in te stellen en te bedienen zonder afstandsbediening door de pull functie aan de motor. Dit wordt vaak in het begin niet gezien als een USP, maar als je het eenmaal hebt hangen zul je zien dat je dit vaak gaat gebruiken omdat je niet altijd wil zoeken naar een afstandsbediening of telefoon.

Tevens zou ik prijstechnisch je denk ik de CMD-02 of de CMD-03 aanraden, de CMD-03 geeft je wat meer functionaliteit en kan in principe zonder bridge aan HA gekoppeld worden.

Overigens verwacht ik dat je handzender al heel gauw bijna niet meer gaat gebruiken.

Mocht je verder nog vragen hebben laat maar weten.

• elrangerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 09:08
Jerry_bboy schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:01:
@elrangerman

Je vergelijkt hier een aantal verschillende motoren met elkaar, de CMD-02 is een relatief kleine motor, doordat deze in diameter een stuk kleiner is past deze in veel standaard maten die je kan vinden in de bouwmarkt. Omdat deze een stuk kleiner is qua diameter passen er ook minder batterijen in. Afhankelijk van de afmeting van het rolgordijn en het gebruik zal je doorgaans 1 a 2 x per jaar moeten laden.

Je kunt ook gaan voor de CMD-03, deze heeft bluetooth en heeft geen bridge nodig om hem met een app te kunnen bedienen. Je hebt dan 3 timers die je in de motor kan programmeren, en als je bluetooth op een home assistant machine hebt kun je deze ook rechtstreeks aansturen.

De BLE25 is een 25mm motor, deze past niet in alle standaardmaat rolgordijnen. Deze motor kun je vergelijken met de CM-03 van Motionblinds, qua vermogen en accu capaciteit zijn deze redelijk gelijk. De motor van Brel heeft geen Bluetooth en je hebt hiervoor dus altijd een handzender nodig en dus ook een bridge wil je die kunnen integreren met home assistant of met homey.

Dan heb je nog Eve motoren, deze zijn inderdaad wat duurder, maar omdat deze zijn voorzien van Thread en Matter kun je deze zeer eenvoudig koppelen met welk platform dan ook dat Matter ondersteund.
Je bent dus onafhankelijk van Motionblinds want je heb geen bridge of iets nodig.

Daarnaast zijn alle motoren van Motionblinds in te stellen en te bedienen zonder afstandsbediening door de pull functie aan de motor. Dit wordt vaak in het begin niet gezien als een USP, maar als je het eenmaal hebt hangen zul je zien dat je dit vaak gaat gebruiken omdat je niet altijd wil zoeken naar een afstandsbediening of telefoon.

Tevens zou ik prijstechnisch je denk ik de CMD-02 of de CMD-03 aanraden, de CMD-03 geeft je wat meer functionaliteit en kan in principe zonder bridge aan HA gekoppeld worden.

Overigens verwacht ik dat je handzender al heel gauw bijna niet meer gaat gebruiken.

Mocht je verder nog vragen hebben laat maar weten.
Bedankt voor je reactie!

Het is niet zo eenvoudig te vinden, maar online vind ik precies terug dat de CMD-03 ook maar een batterijcapaciteit van 750-800 mAh heeft, in tegenstelling tot de Brel met 2000 mAh. CMD-03 en CMD-02 lijken op het eerste zicht indentiek, met uitzondering dat de CMD-03 bluetooth heeft.

Qua functionaliteiten zie ik weinig verschillen tussen deze Motionblinds motoren en die van Brel. En de CMD-03 zou me 100 euro per stuk minder kosten dan Brel.

De handzenders zullen hoogstwaarschijnlijk bij de lichtschakelaars aan de wand worden bevestigd. Dus bij slapen gaan gewoon even op de knop drukken. Anderzijds zou het ook kunnen dat ik ze allemaal op één timer zet die alles op één moment aanstuurt. Dat zal bij gebruik pas uitwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 15:36
@elrangerman De CMD-02-P heeft een accu capaciteit van 800mAh, de CMD-03 heeft een accu capaciteit van 2600mAh.
Let wel op dat deze beide motoren op 8.4V werken. En die van Brel hoogst waarschijnlijk op 3 cellen 12.6V.

Qua functionaliteit tussen die van Brel en Motionblinds (CMD-03) is dat je Bluetooth hebt en dus timers in de motor kan opslaan zonder het gebruik van een bridge.
Motor heeft een pull functie waardoor je hem altijd snel en makkelijk kunt bedienen. (Vooral handig voor mensen die niks hebben met gemotoriseerd)

En de CMD-03 upgrade kit kun je passend krijgen op praktisch elk rolgordijn met een buisdiameter van 25-30mm.