Manueel laden van een Lithium Iron Phosphate batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 22:53
Ik merkte dat de batterij van m'n robomow (type 8IFR27/66.2, een 25.6V Lithium Iron Phosphate batterij) niet meer aan het laden was (de robomow bleef proberen te starten)

Het voltage van de batterij is maar ca 18 a 19V en de indiviuele cellen hebben volgende voltages
Cel 1: 2.27V (laag dus)
Cel 2: 2.8V
Cel 3: 2.8V
Cel 4: 2.78V
Cel 5: 2.85V
Cel 6: 3.1V (hoog dus)
Cel 7: 2.42V
Cel 8: 3.08V (hoog dus)

Als ik de totale spanning meet dan meet ik eerst een seconde ca 21V en dat valt dan terug naar ca 18V.
Is er een manier om de batterij manueel op te laden?
Ik beschik over een BT-C3100 (maar die is in principe voor Li-ion) en een regelbare powersupply.
Is het dan best een individuele cel (1 en 7?) op te laden of het pack als geheel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:55
Als je de cellen kan losmaken, kan je deze toch in een LiFePo oplader stoppen?
Bijvoorbeeld deze dingen: https://www.nkon.nl/charger-84/battery-charger/lifepo4.html

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:59
Tijdens het opladen van de batterij moeten alle cellen ook gebalanceerd worden. Dit kan gedaan worden door de lader, of door een "BMS" module op de batterij zelf. Nu ben ik niet bekend met hoe het bij de Robomow werkt, via de lader of via een BMS module. Maar het feit dat de cellen zover uit balans zijn geraakt duidt er op dat of de BMS/lader defect is, of de accu simpelweg niet goed meer is. Gaan zitten rommelen met het laden van individuele cellen is dus absoluut niet aan te raden.

Het opladen van meercellige batterijen gebeurt doorgaans via de hoofdstekker (de dikste met enkel een + en -), waarbij het balanceren eigenlijk niks meer is dan cellen die op het limiet zitten terwijl anderen dat nog niet zitten, te ontladen. Dus wanneer tijdens het opladen cellen 1-7 op 3.4V zitten, en cel 8 al op 3.65V, dan wordt cel 8 continue ontladen via de balanceerdraden om deze cel op 3.65V te houden terwijl de rest stijgt.

De oplader (BT-C3100) die jij hebt kan je absoluut niet gebruiken voor het laden van de Robomow batterij. Als je zonder problemen individuele cellen uit de batterij kan halen, dan kan je deze los van elkaar opladen in een LiFePo4 lader zoals @GarBaGe aangeeft. Ik vermoed dat de cellen binnen de batterij aan elkaar vast gesoldeerd/spot welded zijn. In dat geval zal je een LiFePo4 lader moeten vinden die tot minimaal 8 cellen kan opladen. Ook moet je dan waarschijnlijk in de weer om de aansluiting van de balanceerdraden en de hoofddraad met een koppelstuk geschikt te maken voor de oplader.

Heb je geen garantie meer op de maaier? Ik zou dit even langs de fabrikant laten gaan. Zou zonde zijn als je nu alle moeite doet om het te fixen als uiteindelijk blijkt dat het BMS bordje of oplader kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 23-06 22:53
Bedankt voor de reacties. Garantie is er jammer genoeg niet meer (bijna ca 9 jaar).
De batterij deed het altijd goed (wat minder capaciteit), maar nu opeens niet meer (hij was vastgelopen, dus misschien toch ergens sluipverbruik...)

Ik haal liever de batterij niet uit elkaar (want die is relatief spatwaterdicht gemaakt). Ook een speciale oplader kopen, is vermoedelijk weggesmeten geld want de slaagkans is redelijk laag vermoed ik.

ik las dat je LiFePo4 (niet aangeraden) zo kan opladen, maar als ik het goed begrijp is dit af te raden (om bv aan 25V en 1A de hele pack te laden tot de laagste terug boven de 3V komt)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

LiFePo cellen kan je prima zelf los laden, als je een regelbare voeding hebt zet je de spanning op 3.6v en de stroombegrenzing eerst even op 1A (inweze 1C is een algemene standaard voor normaal snelladen, dat is een stroom gelijk aan de capaciteit, zonder de h van mAh)
Gezien de cel in een balancer zit zou ik voor 3.5v voedingsspanning gaan om de balancer niet te activeren.
Je kunt ook een TP5000 laadmodule van Amazon plukken, dat is een single cell LiFe lader

Een LiFe cell mag in het algemeen tot 2v ontladen worden maar is niet helemaal aan te raden. Die 2.27v zit nog net aan goed hoewel onder belasting de spanning nog wel verder daalt.

Als de accu ook 9 jaar oud is mag je er wel van uit gaan dat de cellen op zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 04-09-2024 15:26 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Een LiFePo cel zit meestal rond de 3.6V per cel, dus met een regelbare voeding de cellen individueel laden kan prima, weet je ook zeker dat je daarna weer 'iets' van een balans hebt.

Als alle cellen dan 3.6V weer zijn kan je kijken of het pack weer goed werkt, als je merkt dat bepaalde cellen weer snel instorten weet je zat ze kapot zijn.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:55
Met 9 jaar oud, mag je er inderdaad (wat @memphis en @SA007 zeggen) er vanuit gaan dat bepaalde cellen "versleten" zijn en niet meer kunnen herstellen naar een normaal niveau.

Dan moet je kiezen of je individuele cellen wilt gaan vervangen....
OF
het complete pak wilt vervangen.
OF
het hele product wilt vervangen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:17
Promy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:08:
Bedankt voor de reacties. Garantie is er jammer genoeg niet meer (bijna ca 9 jaar).
De batterij deed het altijd goed (wat minder capaciteit), maar nu opeens niet meer (hij was vastgelopen, dus misschien toch ergens sluipverbruik...)

Ik haal liever de batterij niet uit elkaar (want die is relatief spatwaterdicht gemaakt). Ook een speciale oplader kopen, is vermoedelijk weggesmeten geld want de slaagkans is redelijk laag vermoed ik.

ik las dat je LiFePo4 (niet aangeraden) zo kan opladen, maar als ik het goed begrijp is dit af te raden (om bv aan 25V en 1A de hele pack te laden tot de laagste terug boven de 3V komt)?
Als je enige kans van slagen wil hebben moet je echt iets hebben van een regelbare voeding/lader (spanning en stroom begrenst), als je niet per cel kan laden gaan ze nooit meer in balans komen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Eenmaal volgeladen kan je met een simpele belasting zoals een dikke weerstand of bv een 50w koplamp van een auto ook snel meten hoe ver de spanning inkakt onder een belasting, dat geeft ook een aardig idee hoe de cellen onderling van elkaar zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1