Lichtsensor van buitenlamp aan spotjes verbinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-05 18:41

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ga aan de buitenmuren van mijn huis een aantal armaturen bevestigen.
In het armatuur zit een lichtsensor zodat als het donker wordt de lampen aangaan.
Nu wil ik ook onder een overkapping een aantal kleine spotjes op die manier laten aangaan.
Een losse sensor hiervoor is een beetje lastig te plaatsen. Daarom zit ik te kijken of ik de spotjes zou kunnen laten schakelen via de sensor van de buitenlamp.

Ik zou dan de stroomdraden uit de muur aansluiten op de buitenlamp. De draden blauw en grijs gaan naar de sensor. Daar komen vervolgens een witte en zwarte draad uit die naar de fitting gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4a21byEzZC6KCAssF6ks_tJx_RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHnDV9iMCxCWSMRHNa8dy4OT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RIfoaVnfzddH0lZgyW1SCJhq3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFXWE9CXyr01cqqKzDtfk0xr.jpg?f=fotoalbum_large

Deze draadjes wil ik doorknippen en daar een 'aftakking' opzetten die dan naar de spotjes gaat.
Volgens mij moet dat zo kunnen.
Maar nu staat er op het armatuur het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDroO_Y26BrOPWNc8MEkfkjztdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W1BONQ8Azfqvvj3FoRHTaq72.jpg?f=user_large

Ik ga er vooralsnog al 2 x 4,5 Watt indraaien, dus dat zou al bijna het maximum zijn. Dan zou ik nog 1 Watt over hebben voor de spotjes (die weliswaar ook maar maximaal 10 Watt samen gebruiken)
Wat zou de reden zijn dat er maar maximaal 2 x 5 Watt in het armatuur mag?
Is dat de warmte die lampjes afgeven?
Is het de dikte van de bedrading?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou gokken dat het relais in de schemerschakelaar niet meer stroom aankan.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:25
Er zit een relais in de sensor, als je die kan bekijken weet je hoeveel stroom die aan kan.

Het kan zijn dat de max 5W van de lampjes ook slaat op het feit dat ze opgelsoten zitten in de lamp en hoger wattage lampen teveel warmte uitstralen en zo het buitenhuis kunnen beschadigen, maar dat is een aanname. Op het relais zal staan hoeveel die aan kan.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Juup schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:09:
Ik zou gokken dat het relais in de schemerschakelaar niet meer stroom aankan.
En @nodri2000

Ik heb deze foto gemaakt van de binnenkant van de sensor. Ik kan er geen chocola van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7Nam9IFXMGWjRf2K8kx92C_r4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sktxdf5rBqm7XXPqDdMAryGa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Aha, geen relais, dat verklaart direct de 2 x 5W. Deze wordt geschakeld door een transistor en niet door een relais. (voor zover ik het kan zien, dit is het enige wat in de lamp zit?)

Zelf heb ik 8 spots en 2 buitenlampen geschakeld op een bewegingssensor. Als je je buitenlamp met sensor kan ophangen is er een optie om een bewegingssensor op te hangen met een lamp zonder sensor. Op die bewegingssensor kun je allerlei verlichting laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
nodri2000 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:30:
Aha, geen relais, dat verklaart direct de 2 x 5W. Deze wordt geschakeld door een transistor en niet door een relais. (voor zover ik het kan zien, dit is het enige wat in de lamp zit?)
Dit is inderdaad het enige dat er aan binnenwerk inzit.
Dus meer dan 2 x 5 Watt is echt een no go?
Ook 12 Watt totaal (voorbeeld) zou al teveel zijn?
nodri2000 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:30:
Zelf heb ik 8 spots en 2 buitenlampen geschakeld op een bewegingssensor. Als je je buitenlamp met sensor kan ophangen is er een optie om een bewegingssensor op te hangen met een lamp zonder sensor. Op die bewegingssensor kun je allerlei verlichting laten schakelen.
Ik kan gaan kijken of ik 1 buitenlamp zonder sensor kan kopen. Daar dan een externe sensor aan en vervolgens de spotjes ook op die sensor. Wordt wat meer boren e.d.
Deze bijvoorbeeld? Zou dat voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
Hier heb ik de lampen allemaal op 1 schakelaar gezet, zelfde type lampen

Via de bovenkant heb ik ze doorgelust

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI2edYAyykmfgEOg51IkMvs8WAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cd5o2LW6TwduNhSrMhAapSbO.png?f=user_large

dat heb ik met universele lasdozen gedaan. ik heb ook 1 stopcontact in de hoek geplaatst, voor als we handmatig iets van kerstverlichting buiten willen hebben op dezelfde schakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06czg0pVX8WcT2-3HbS0iZtT_sE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFEoofUOuot3vIUQxaZLiK43.png?f=user_large

En het kabelschema.
blauw = waar de stroom vandaan komt, groen is de schakeldraad (zwart is niet goed zichtbaar) wat dus naar de apparaten toe gaat. allemaal geaard natuurlijk.
De kabels die hier in groen en blauw zijn aangegeven, heb ik aan de andere kant van de wand geplaatst zodat dit niet in het zicht is en niet in de weg zit op de wand waar je zit onder de overkapping.

Dit zit binnen in huis op een eigen groep, altijd handig als de stroom eraf moet voor uitbreidingen voor je buitenverlichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPyJUZT_zCkpizbkl9UximZA9qU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9tgZ551ILS78Y9ii292YF1OV.png?f=fotoalbum_large

Waar ik de schakelaar heb, kan je natuurlijk ook een lichtsensor plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Rzaan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:07:
[...]

Dit is inderdaad het enige dat er aan binnenwerk inzit.
Dus meer dan 2 x 5 Watt is echt een no go?
Ook 12 Watt totaal (voorbeeld) zou al teveel zijn?

[...]

Ik kan gaan kijken of ik 1 buitenlamp zonder sensor kan kopen. Daar dan een externe sensor aan en vervolgens de spotjes ook op die sensor. Wordt wat meer boren e.d.
Deze bijvoorbeeld? Zou dat voldoende zijn?
Ik denk dat 12Watt wel zou moeten gaan maar als je lange kabels gaat gebruiken dan wordt die 12Watt misschien wel 15-20Watt door de lengte van de kabels, dan wordt het wel kritisch lijkt me. Een externe sensor werkt dan wel beter.

Wil je een lichtsensor of een bewegingsmelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
nodri2000 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat 12Watt wel zou moeten gaan maar als je lange kabels gaat gebruiken dan wordt die 12Watt misschien wel 15-20Watt door de lengte van de kabels, dan wordt het wel kritisch lijkt me. Een externe sensor werkt dan wel beter.

Wil je een lichtsensor of een bewegingsmelder?
Een lichtsensor.
Pagina: 1