Slimme meter: verbruiksgegevens en inzage door derden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2150940

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het is mij opgevallen dat online verbruiksmanagers toestemming kan worden gegeven om het verbruik op te halen uit je slimme meter. Bij aanmelding volstaat alleen het invoeren van de meternummer of een foto van de meter, daarmee kunnen zij toestemming verkrijgen bij de netbeheerder. De slimme meter is niet aan jou als persoon gekoppeld maar aan de meterkast/de woning. Bij verhuizing kan het dus leiden tot situaties waarbij de oude bewoner, nog steeds inzage kan hebben in de verbruiksgegevens. Ook is ieder ander die toegang heeft gehad tot de meterkast, in staat dit trucje uit te halen. Denk aan verhuurder/woningcorporatie, zonnepaneelbedrijf, service-monteur, elektricien, etc.

Netbeheerders lijken geen inzage aan huidige bewoners te willen geven omtrent partijen die toegang hebben tot de verbruiksgegevens. Het standaard antwoord is: 'alleen de energieleveranciers heeft inzage in deze gegevens als de klant daartoe toestemming heeft verleend'. De proef op de som genomen bij een kennis van me, uiteraard met zijn proeftoestemming, en diens meternummer genoteerd (inclusief postcode en huisnummer) en me aangemeld daarmee bij een online verbruikersmanager. Het gevolg: na afloop van iedere dag krijg ik inzage in diens verbruik (op kwartierbasis) van de vorige dag.

Mijn kennis heeft toen contact opgenomen met de de netbeheerder met de vraag of er mogelijk partijen inzage hebben in zijn verbruik waar hij niet bekend mee is, en hun antwoord: nee meneer, alleen de energieleverancier is bekend met uw verbruik (terwijl op z'n minst ik ook mee kan kijken, en wellicht ook de woningcorporatie en zonnepaneelbedrijf).

Hoe krijg je met een slimme meter inzage in wie er allemaal stiekem meekijkt?

[ Voor 198% gewijzigd door F_J_K op 19-09-2024 14:16 . Reden: Vraag teruggezet wegens meerwaarde voor de anderen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Je kan opvragen welke instanties toestemming hebben gehad om de gegevens van jouw meter in te kijken in de afgelopen x jaar.

Officieel kan je dan naar die specifieke bedrijven gaan en je toestemming intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
Ik kreeg deze mail nadat ik verhuisd was
Verhuisd?

Beste, laurens0619,

Bij het opvragen van data voor uw aansluiting(en) is gebleken dat er sprake is van een contractwijziging voor energielevering op dit adres:

Vanwege deze wijziging is de verwerking van uw energiedata is gestopt. Om de data weer beschikbaar te maken vragen we u in te loggen op SlimmemeterPortal.nl en te bevestigen dat u nog steeds de bewoner bent van bovenstaand adres.
https://slimmemeterportal.nl

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet
SlimmemeterPortal.nl
Bij verhuiziging pas je energiecontract aan en dan stopt de data :) (iig bij slimmemeterportal)
Hoe dat bevestigen in elkaar zit weet ik niet. Initieel moest ik een code die ik via de post ontving overtikken. misschien moest ik dat proces herhalen na verhuizing

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 04-09-2024 14:08 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 21:23

kodak

FP ProMod
laurens0619 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:59:
Ik kreeg deze mail nadat ik verhuisd was
[...]
Bij verhuiziging pas je energiecontract aan en dan stopt de data :) (iig bij slimmemeterportal)
De zorgen gaan niet om waar het mogelijk goed gaat, het gaat om het probleem dat compleet onduidelijk is of onbevoegden niet onwettig nogal persoonlijke gegevens verwerken.

De miljoenen personen met een slimme meter in huis zijn zwaar afhankelijk van duidelijkheid die bedrijven horen te geven maar grotendeels afschuiven. In plaats van een duidelijke grens te stellen dat er uitdrukkelijke toestemming van de verbruiker(s) nodig is lijkt men vage controles en grenzen toe te passen. Die vooral gabaseerd lijken op de bedrijven zo min mogelijk moeite te laten doen om te verdienen en de mogelijke slachtoffers standaard niet te willen informeren wie allemaal toegang heeft en hoe dat komt.

Natuurlijk kunnen er door de verantwoordelijken maatregelen zijn genomen om mogelijk slachtoffers te voorkomen, maar door opzettelijk de personen van wie hun gegevens risico lopen niet tot zelfs fout te informeren ontneemt men ze het recht op controle over hun gegevens. Het is niet voor niets dat je zelfs bij Amerikaanse bedrijven, waar men niet bepaald aan strenge privacy bescherming moet voldoen, nagenoeg iedere klant inmiddels al jaren melding krijgt als een crimineel toegang probeert te krijgen en er ook inzage is waarvan er toegang is genomen.

Voldoende maatregelen is niet dat slachtoffers maar willekeurig bedrijven moeten gaan aanschrijven om mogelijk te achterhalen wie toegang tot de gegevens neemt en doorgeeft aan anderen omdat het kan en lucratief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Wat is het probleem dat 'iemand' weet dat je gisteren 3,5 kWh hebt verbruikt en eergisteren 2,8?
Ik kan me niet voorstellen dat het energieverbruik in een woning 'gecriminaliseerd' kan worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
waarom is het niet relevant waar het goed gaat?
Er wordt nu gesteld dat het een groot probleem is want het lukte na test: n=1
Bij mijn aanbieder ging t wel goed
N=2

Of het een structureel probleem is weet ik niet want n=2

Je noemt trouwens persoonsgegevens maar zijn deze dit wel volgens de definitie?

Mij lijkt de kans iig zeer laag dat iemand achter mijn meter nummer komt en deze actief gaat invoeren. En zou het gebeuren, dan is de impact erg laag. Die 2 verlagen voor mij de noodzaak dat het op de kern helemaal beveiligd moet worden en de verantwoordelijkheid bij aanbieders weg te halen. Kunneb we wel doen allemaal maar dan wordt t allemaal nog duurder

Of mis ik iets :p

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 04-09-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:06:
Wat is het probleem dat 'iemand' weet dat je gisteren 3,5 kWh hebt verbruikt en eergisteren 2,8?
Ik kan me niet voorstellen dat het energieverbruik in een woning 'gecriminaliseerd' kan worden.
O nee? Ik denk dat inbrekers heel blij zijn als ze kunnen zien of je op vakantie bent. En met genoeg details kan je veel profileren (zelfs de tv-zenders die je kijkt).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
KabouterSuper schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:26:[...]O nee? Ik denk dat inbrekers heel blij zijn als ze kunnen zien of je op vakantie bent. En met genoeg details kan je veel profileren (zelfs de tv-zenders die je kijkt).
Inbrekers zien zo ook wel of je met vakantie bent, daar hebben ze je verbruiksgegevens niet voor nodig.
En verder zal het mij een biet zijn dat iemand aan mijn verbruik kan zien dat ik om 17.00 uur de aardappels op de inductiekookplaat zet of dat mijn auto elke dag om 06.30 van de lader gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
bij dit type topics komt altijd het “inbreker” scenario om de hoek
Theoretisch is er zoveel mogelijk maar nee dit gaat een inbreker niet doen.
Helemaal omdat je data altijd vertraagd is in die portal en kijken naar t huis een stuk actueler

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Yaksa schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:06:
Volgens de AVG valt dit onder (automatisch) profileren en is daar een grondslag voor nodig. Dit geval zal niet onder 'rechtvaardig belang' vallen, dus is er expliciet toestemming als grondslag voor nodig. Vergelijk het met het mogen plaatsen van cookies om je te profileren, die moet je expliciet goedkeuren. :)

De discussie of iets "erg" is doet er dan eigenlijk ook niet toe. Het mag niet zonder expliciete toestemming.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:32
Question Mark schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:43:
[...]

Volgens de AVG valt dit onder (automatisch) profileren en is daar een grondslag voor nodig. Dit geval zal niet onder 'rechtvaardig belang' vallen, dus is er expliciet toestemming als grondslag voor nodig. Vergelijk het met het mogen plaatsen van cookies om je te profileren, die moet je expliciet goedkeuren. :)

De discussie of iets "erg" is doet er dan eigenlijk ook niet toe. Het mag niet zonder expliciete toestemming.
Het valt niet direct onder automatisch profileren, alleen als je het koppelt aan andere PII.

Ik heb een laadpaalfabrikant als klant gehad en dit is wat hun DPO mij meldde.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Toestemming en rechtvaardig belang zijn 2 grondslagen, echter zijn dat niet de enige die gebruikt kunnen worden.

Hoe dan ook, TS heeft de vraag verwijderd dus meh.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is mij opgevallen dat online verbruiksmanagers toestemming kan worden gegeven om het verbruik op te halen uit je slimme meter. Bij aanmelding volstaat alleen het invoeren van de meternummer of een foto van de meter, daarmee kunnen zij toestemming verkrijgen bij de netbeheerder. De slimme meter is niet aan jou als persoon gekoppeld maar aan de meterkast/de woning. Bij verhuizing kan het dus leiden tot situaties waarbij de oude bewoner, nog steeds inzage kan hebben in de verbruiksgegevens. Ook is ieder ander die toegang heeft gehad tot de meterkast, in staat dit trucje uit te halen. Denk aan verhuurder/woningcorporatie, zonnepaneelbedrijf, service-monteur, elektricien, etc.

Netbeheerders lijken geen inzage aan huidige bewoners te willen geven omtrent partijen die toegang hebben tot de verbruiksgegevens. Het standaard antwoord is: 'alleen de energieleveranciers heeft inzage in deze gegevens als de klant daartoe toestemming heeft verleend'.

(Knip)nee meneer, alleen de energieleverancier is bekend met uw verbruik (terwijl op z'n minst ik ook mee kan kijken, en wellicht ook de woningcorporatie en zonnepaneelbedrijf).

Hoe krijg je met een slimme meter inzage in wie er allemaal stiekem meekijkt?
@Anoniem: 2150940 waarom zo’n vraag weghalen? Is relevant voor iedereen die er om geeft? Zal ik ‘m terugzetten?

Edit:
Vraag teruggezet wegens meerwaarde voor de anderen. Account is geanonimiseerd dus ik kan er de poster niet meer naar vragen

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 19-09-2024 14:16 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1