Buitenverlichting op zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:24
Ik wil op een aantal plekken in mijn tuin verlichting gaan plaatsen, maar heb helaas geen makkelijke mogelijkheid om deze punten van stroom te voorzien. Dit komt mede door de afmetingen van het perceel 4400m2. Even een kabeltje leggen is hierin geen optie.

Vandaar dat ik zoek naar (Solar) buitenverlichting op zonnepanelen welke ook in de winterdagen voldoende lang verlichting geven. Voor mij is het met name belangrijk dat dit in de avonduren is, de ochtend is voor mij van minder belang.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Wat heb je al gevonden in je zoektocht en voor welk stuk schakel je deze community vol superhelden en eigengereide adviseurs graag bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:24
Ik heb al diverse opties gevonden waaronder deze van Hoftronic:
https://www.into-led.com/...-4-leds.html?id=292937523

Mijn vraag is meer specifiek bedoelt op ervaring met de brandduur van lampen op solar dit omdat ik daar in verleden nogal eens door teleurgesteld ben. En hiervoor dus aanbevelingen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door EdwinC op 04-09-2024 12:21 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 15:14
Wel, de beste optie om geen teleurstelling te hebben is bedraad aansluiten.
In de winter is er weinig opbrengst, ingebouwde zonnepanelen zijn suboptimaal gepositioneerd (idealiter wil je de zonnepanelen op een hoge paal zetten en goed richten om optimaal van de lage zonnestand gebruik te maken), en batterijen hebben het in de winter moeilijk.

Ik zou dan bijna denken aan een centraal "energiestation" waar je een grote lap zonnepanelen zet, en die een grote accu laat opladen (netjes beschermd tegen vocht en koude). Van daar verdeel je 12V naar de nodige lampen.
In mijn hoofd wordt dat een groot tuinhuis, dak vol zonnepanelen, en dan meteen doorverbinden met het huis om de overtollige energie in de zomer te kunnen benutten; dus dan heb je meteen toch weer een netaansluiting.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

Reptile209

- gers -

Zorg dat de capaciteit van de accu minstens bijvoorbeeld 2x zo groot is als het vermogen van de lamp(en) maal het aantal branduren dat je wil. Zorg dat de zonnepanelen ook/juist in de winter in principe voldoende vermogen leveren om de accu weer vol genoeg te krijgen met het beschikbare daglicht. Accucapaciteit en vermogen van panelen nemen beiden flink af als het koud is, dus gebruik genoeg marge.
Of nog beter: dat de accu meer dan 1 dag kan overbruggen, zodat je een sombere sneeuwdag overleeft. En een plan B (indien nodig) als het een paar dagen niet uitkomt.

Ergens moet je een balans vinden tussen geld en betrouwbaarheid/effectiviteit. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 04-09-2024 12:31 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxyde
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-06 17:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb zelf niet heel veel vertrouwen in solar buitenverlichting, gewoon omdat ik nog nooit een lamp heb gezien die het jaren vol houdt. Nou zal wat ik heb gezien best allemaal budget spul zijn geweest maar toch.

Geen idee waar je woont maar ik zag dat solarlampkoning.nl in Den Bosch een showroom heeft. Zij hebben diverse dingen in alle prijsklasse. Lijkt me wel praktisch om de bouwkwaliteit even in het echt te bekijken.

Mijn tuin is nog een stuk groter en ik heb er toch voor gekozen om kabels te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:26
Ik heb er uiteindelijk ook voor gekozen om kabel te leggen. Alle solarlampen die ik heb geprobeerd waren al snel niet meer dan vage navigatieverlichting en dan breng ik het nog positief.
Pagina: 1