Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 15:38
Beste Tweakers,

Ik heb jaren terug een set mooie Canton Ergo RC-L zuilspeakers gekocht, tweedehands. De specs van deze:
Technical Data

Type: 3-way, bass reflex, floorstanding speaker
Chassis:
woofer: 2x 220 mm
Midrange driver: 1x 180 mm tweeter: 1x 25 mm aluminium-manganese dome tweeter

Power handling (nominal/music): 200 / 350 Watt
Efficiency: 89.7 dB/1W/1m
Frequency response: 18 - 30.000 Hz
Transitional ranges: 300 / 3,500 Hz
Impedance: 4...8 Ohm
Ze draaien nu een jaar of 9 op een Pioneer VSX-830, maar die wil ik gaan vervangen. De bluetooth functie is erg buggy, hij staat tegenwoordig in het zicht en is nogal groot, en de AB heeft ook de geest gegeven.

Omdat ik genoeg heb aan die 2 zuilen, geen sub of surround hoef, en eigenlijk alleen maar gebruik maak van Bluetooth streamen en audio vanaf de TV (via SPDIF, voor films, youtube), hoef ik geen 5.1/7.1 set met 5x HDMI oid. Aangezien ik vanwege het zicht (en de voorkeur van de vrouw) liever iets compacters heb, komt dat goed uit. Mijn oog viel derhalve op de SMSL AL200, specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GmnFgzsFMzIbSIqQucQdnxq88U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfoJFUg2UXJxYRcOhyyfIPSC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vele uren op fora zitten lezen over wattages/impedantie/gevoeligheid en het combineren van versterkers met speakers, maar is me nog steeds niet helemaal helder. Vandaar mijn concrete vragen aan wie wél gezegend is met dit inzicht:
  1. Matcht deze amp (goed genoeg) met mijn speakers?
  2. Ga ik er qua amp krachtigheid op voor- of achteruit in vergelijking met de Pioneer (100w RMS @ 6ohm)?
  3. Heeft iemand ervaring met deze amp, of anderen van SMSL?
  4. Zie ik nog iets over het hoofd?
Bij voorbaat dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-09 15:09
1. Ik vermoed dat dit geen problemen zal geven, maar zou het advies van beter onderlegde members even afwachten.
2. Zoals ik het inschat heeft deze nieuwe een vermogen van ongeveer (niet volledig lineair) 125Wx2 bij 6 Ohm. Dus iets meer dan je vorige (of zelfs meer dan het dubbel, als die 100w van je oude al de som is van beide uitgangen).
3. en 4. kan ik niet mee helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anastanax op 04-09-2024 11:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

ThinkP schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:04:
Ga ik er qua amp krachtigheid op voor- of achteruit in vergelijking met de Pioneer (100w RMS @ 6ohm)?
Als ik de Pioneer handleiding erbij pak is het 130 Watt op 6 Ohm bij 1 kHz en 1% THD, 100 Watt op 8 Ohm bij 20 - 20 kHz en 0,09% THD. Die twee waardes van 8 Ohm van Pioneer en SMSL kan je deels met elkaar vergelijken. THD is beide ruim onder de 0,1% dus verwaarloosbaar. Vanwaar deels? Ik kan zo niet vinden of de SMSL aan de 85 Watt komt door te meten over een bereik of een pieptoon. Voordeel van de twijfel zou bereik zijn (net als de Pioneer). Dan ga je er, puur op cijfers, 15 Watt op achteruit. Maar...de stap van 85 Watt naar 100 Watt is zo groot niet. Al zie ik de Pioneer dan weer niet het vermogen haast verdubbelen bij 8 naar 4 Ohm. Blijft natuurlijk wel vergelijken vanaf opgegeven specs.

Speakers lijken ook niet extreem lastig aan te sturen met een redelijk standaard 4-8 Ohm weerstand en een gevoeligheid van net geen 90 dB. Al blijven Duitse merken en specs wel een dingetje, die 18 Hz is bijvoorbeeld niet gemeten op - 3dB die veel fabrikanten aanhouden.

Als je nu geen issues hebt met de Pioneer zie ik geen problemen. Issues als bijvoorbeeld "met normaal gebruik valt de versterker uit omdat deze te warm wordt". Dat zou een teken zijn dat je naar wat zwaarders zou moeten kijken.
Heeft iemand ervaring met deze amp, of anderen van SMSL?
SMSL wordt vaak genoemd voor bang for buck, Fosi is nog zo'n merk (voor mocht je andere merken willen bekijken). Zelf geen ervaring mee maar het merk komt niet voor niets vaker voorbij.

40 Watt lijkt mij voor een redelijk kale Klasse D alleen redelijk veel tijdens normaal gebruik. Maar mogelijk is mijn beeld van Klasse D te rooskleurig.
Zie ik nog iets over het hoofd?
TV output op PCM zetten. Waar de Pioneer tracks als Dolby Digital en DTS begrijpt doet de SMSL dat niet. Mis je overigens niets aan want Dolby of DTS 5.1 naar de Pioneer zetten maakt alleen dat deze er in jouw situatie, mits goed ingesteld, 2.0 van maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 04-09-2024 16:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59
Goede comment hierboven, complimenten!

Ter aanvulling: luister! Na lang rondneuzen op het internet wist ik wel een mentale keuzefilter aan te brengen, waarmee ik naar een audio zaak ben gegaan. Daar was de beslissing goed te maken, op basis van klankkleur.

Neem je speakers mee bij een afspraak, kies je budget en je kan naar hartelust uitproberen en vervolgens kopen. Worth it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Die 85W vs 100W zou ik met inderdaad niet echt zorgen om maken.
In een gemiddelde woonkamer in een gemiddeld huis is 80W per kanaal echt enorm veel en mag je verwachten dat je buren snel bij je op de stoep staan om aan te bellen ivm geluidsoverlast :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Luisteren kan helpen, maar dan moet je wel getraind zijn op het horen van vervorming en ruis. Anders ga je voornamelijk verschil in volume ervaren. En omdat we slechts mensen zijn, ervaren we harder erg snel als beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 15:38
Veel dank allemaal zover!

Ik zie nu inderdaad dat de specs van Pioneer zelf itt de pricewatch-kenmerken 100w bij 8ohm is. Ik woon in een vrij goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met een woonkamer van +/- 50m2, maar naar wat ik uit de antwoorden opmaak moet dat ook met 85w bij 8ohm geen probleem zijn. Hogere wattages bij vergelijkbare kenmerken worden al snel stukken duurder, dus de AL200 lijkt inderdaad wel bang for the buck.

Ik ga het nog even laten marineren voordat ik iets besluit. De speakers meenemen is een leuk idee, maar bij 33kg per stuk wel wat bewerkelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:11
ThinkP schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:48:
Veel dank allemaal zover!

Ik zie nu inderdaad dat de specs van Pioneer zelf itt de pricewatch-kenmerken 100w bij 8ohm is. Ik woon in een vrij goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met een woonkamer van +/- 50m2, maar naar wat ik uit de antwoorden opmaak moet dat ook met 85w bij 8ohm geen probleem zijn. Hogere wattages bij vergelijkbare kenmerken worden al snel stukken duurder, dus de AL200 lijkt inderdaad wel bang for the buck.

Ik ga het nog even laten marineren voordat ik iets besluit. De speakers meenemen is een leuk idee, maar bij 33kg per stuk wel wat bewerkelijk ;)
Ik zou eerder de versterker meenemen naar huis om thuis te luisteren. Akoestiek doet namelijk ook een hoop qua klank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

ThinkP schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:48:
Hogere wattages bij vergelijkbare kenmerken worden al snel stukken duurder,...
Ik weet niet wat je onder "hogere wattages" verstaat maar let op dat je aanzienlijk meer vermogen nodig hebt als je echt stappen wilt maken. Als je van 100 Watt naar 200 Watt gaat heb je 3 dB meer, dat is niet eens zo heel veel. Nemen we weer die 100 Watt, en je wilt (voor het menselijk oor) twee keer zo luid, zit je op 1.000 Watt.

Je leest weleens dat men een hogere serie receiver neemt omdat die bijvoorbeeld 125 Watt kan leveren in plaats van 100 Watt. Een hogere serie receiver kies je vooral voor een betere versie van Room EQ, meer HDMI ingangen, betere ondersteuning in Zone 2, etc. Maar goed, beetje offtopic want je wilde geen receiver meer :P

Moraal van het verhaal, honderd(en) euro's extra voor een handvol Watt meer is mijns inziens zonde.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 04-09-2024 16:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:47
De impedantie varieert tijdens het spelen tussen de 4 en 8 Ohm. Meestal zelfs nog wel iets lager. Je zou moeten weten hoeveel Watts er bij 4 Ohm nodig zijn bij je luidsprekers. Daar gaat het nog wel eens fout. Dat je versterker de geluidspieken er niet storingsvrij uitkrijgt bij de lagere impedanties. Bij je luidsprekers staat “nominaal” 200W, maar niet duidelijk bij welke impedantie. Dus inderdaad, volume is niet het probleem, maar je versterker zal wel continu op de tenen lopen. Geen headroom! Echter gezien je budget, wel een prima keuze! Je zou ook nog de WiiM streaming amplifier kunnen overwegen.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:17
Jarenlang diverse producten van SMSL/Loxjie en inmiddels ook Fosi gebruikt zonder problemen, veel bang for buck.

Je zou nog naar de SMSL AO300 of Loxjie A40 kunnen kijken daar heb je wel de mogelijkheid voor een Sub en HDMI Arc en ben je denk ik wat flexibeler in de toekomst. De Loxjie (zelfde fabrikant) heeft dan ook nog een phono in.
Pagina: 1