Wandcontactdoos in staalplaat monteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-08 16:40
Ik wil graag een WCD in een terras-trapje bouwen. Het trapje moet nog gemaakt worden, en wordt uit staalplaten gefabriceerd die vervolgens gepoedercoat worden. Binnen is het trapje hol.

Jung biedt inbouw-WCD aan voor buiten. Deze zijn voorzien van een IP44 beschermingsharnas.

Waar ik nog niet uitkom is hoe ik de WCD monteer in/aan de staalplaat. Ik dacht, net als in de binnenmuren, een inbouwdoos te gebruiken. Als ik het goed begrijp zijn de gebruikelijke inbouwdozen echter voor massieve wanden (kalkzandsteen e.d.) of voorzien van klemmen voor holle wanden. Voor montage aan de staalplaat zou m.i. de inbouwdoos van een flens voorzien moeten zijn waarmee ik dan de inbouwdoos van de voorkant of achterkant aan de staalplaat monteer. Ik vind dit type inbouwdoos echter niet.

Iemand enig idee of dit bestaat, en/of op welke zoektermen ik moet googlen? (of een ander idee hoe dit gemonteerd kan worden)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarom zou een holle wand doos niet werken?
Die klemt zich vast, net alsof er een flens zit.

Alternatief is een opbouw doos pakken en die achter de staalplaat monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:36
Heb je een tekening van het trapje ter verduidelijking? Volgens mij zou een hollewanddoos gewoon moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-08 09:10
Een hollewanddoos is voorzien van een flens die je van af de voorkant vast kan zetten.
Die is bedoeld om te monteren op een enkele plaat of deze nou van gips of van staal is zou niet uit moeten maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-07 22:42

Sharky

Skamn Dippy!

Misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar een reguliere hollewanddoos voor binnen gebruiken in een stalen trap buiten klinkt als accidents waiting to happen.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-08 16:30
Zoals ik het zie kun je best een standaard hollewanddoos gebruiken. Er moet alleen wel een ip44 stopcontact in met een speciaal raam die het dicht houdt. Verder zou ik sowieso niet met vinyldraad werken, maar met buiten-kabel en zorgen dat de kabel aan de onderkant van de doos binnenkomt, daar 20cm rechte pijp ofzo in zetten en de kabel daardoor (volgens mij is die buis namelijk ook verplicht om een kabel een reguliere lasdoos in te werken). Op die manier sluit er geen vocht op in de doos of in een evt. buis (condens krijg je buiten namelijk altijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 07:55
Zoals @RvRijn al zegt, hollewanddoos is een goede optie.
Tweede optie is een ring met de juiste diameter in het gat laten lassen. Minimaal 30mm diep.
Dan kan je een vastewanddoos monteren. Deze hebben wigjes die naar buiten drukken als je de stelschroefjes aandraait.

Nog een gedachte, wellicht dat je met electriciteit in staalconstructie in de buitenlucht(?) het frame meeneemt in de aarding

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bartje91
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-07 15:06
Hiervoor zou een Niko Hydro stopcontact een goede optie zijn:

link

Even draad tappen of een blindklinkmoer voor de bevestiging van de doos in de staalplaat, heeft een IP55 rating dus dan zit je goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
Kijk even wat er voor campers te krijgen is.

Dat is wellicht beter geschikt voor je doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 10:21
Ik heb laatst een stopcontact in een metalen plaat gemonteerd, gaat perfect met een (kwalitatieve) hollewanddoos. Voor buiten is wel een lastig detail, maar zal vast wel te vinden zijn (ik dacht dat niko in zijn IP44 lijn inbouwdozen heeft die je zou kunnen kleven, als je niets anders vind).
En met @PROnline, metalen aanraakbare delen moet je verplicht aarden in België; zelfs als dat in NL niet verplicht zou zijn moet je dat gewoon doen voor je veiligheid.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-08 16:40
Top reacties, bedankt!

Ik heb de schets bijgevoegd. De bedoeling is dat de trapbouwer uitsparingen maakt voor de stopcontacten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apL_j1C6KBHi0FFtAuCqb3pQ1IE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRqr3b8iFFyAle6oj1jO9vdu.png?f=fotoalbum_large

De Niko Hydro ziet er goed uit! Ik moet dan wel schroefgaten in het staal boren, maar zal wel even met de trapbouwer checken of dat een probleem is (denk dat het staal verzinkt is, dus dan zou het OK moeten zijn?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-07 11:17
kun je niet alvast zorgen dat je het spul hebt en dit droppen bij de trappenbouwer? die zal vast wel wat geschikt gereedschap hebben om dit te monteren, of hij last een metalen inbouwdoos in elkaar ;)

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zo iets als dit niet te gebruiken : (ip66)

https://www.biselectsimon...ntdekvloer-1-wcd-messing/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-08 09:10
Je zou ook opbouw stopcontacten kunnen gebruiken (persoonlijk vind ik minder mooi).
IP44 stopcontact of IP55 Stopcontact
Zoals @naftebakje aangeeft aard de metalen plaat is wel zo veilig voor iedereen.
Pagina: 1