Nieuwe voorbanden trekken een beetje naar rechts

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 18:13
Hi Tweakers,

Wij hebben recent (5 dagen terug) nieuwe voorbanden op de auto laten zetten en sindsdien vrijwel en alleen maar snelweg gereden. De banden zijn dus “ingereden” alleen op 2.000km aan snelweg, aangezien we de dag erna naar Italie zijn gereden.

Komt er kort op neer dat ze nu dus ingereden zijn enkel en alleen op rechte stukken snelweg en ik merkte tijdens de rit naar Italië dat ze de neiging hebben soms bij een recht stuk snelweg een klein beetje naar rechts te trekken. Het effect lijkt groter op hogere snelheid (120+) dan op langzame wegen. Wat kan dit zijn? Ik lees her en der wel dat snelwegen altijd een beetje naar rechts aflopen ivm afwatering. In combinatie met het feit dat ze nu 2.000km hebben ingereden op snelweg vermoed ik dat het daar iets mee te maken heeft. De banden zijn wel gebalanceerd en aan de uitlijning van de auto zelf is tijdens de bandenwissel niets aangepast.

Advies is welkom. Moet ik dit direct na laten kijken, is het normaal dat dat vooral op de duitse autobahn gebeurd ivm de “natuurlijke” bolling van de weg of kan ik het nog even aanzien gedurende onze vakantie en even afwachten wat er gebeurt als ze langer en beter ingereden zijn (op meerdere soorten wegen)?

[ Voor 6% gewijzigd door SmartHomer1993 op 04-09-2024 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:19:
Hi Tweakers,

Wij hebben recent (5 dagen terug) nieuwe voorbanden op de auto laten zetten en sindsdien vrijwel en alleen maar snelweg gereden. De banden zijn dus “ingereden” alleen op 2.000km aan snelweg, aangezien we de dag erna naar Italie zijn gereden.

Komt er kort op neer dat ze nu dus ingereden zijn enkel en alleen op rechte stukken snelweg en ik merkte tijdens de rit naar Italië dat ze de neiging hebben soms bij een recht stuk snelweg een klein beetje naar rechts te trekken. Het effect lijkt groter op hogere snelheid (120+) dan op langzame wegen. Wat kan dit zijn? Ik lees her en der wel dat snelwegen altijd een beetje naar rechts aflopen ivm afwatering. In combinatie met het feit dat ze nu 2.000km hebben ingereden op snelweg vermoed ik dat het daar iets mee te maken heeft. De banden zijn wel gebalanceerd en aan de uitlijning van de auto zelf is tijdens de bandenwissel niets aangepast.

Advies is welkom. Moet ik dit direct na laten kijken, is het normaal dat dat vooral op de duitse autobahn gebeurd ivm de “natuurlijke” bolling van de weg of kan ik het nog even aanzien gedurende onze vakantie en even afwachten wat er gebeurt als ze langer en beter ingereden zijn (op meerdere soorten wegen)?
Even een onzinnige quote van een OP, vooral leuk voor het nageslacht: Hoe was het weggedrag van je auto voordat je die nieuwe bandenset liet monteren? :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Heb persoonlijk nog nooit op de autobahn gereden met het gevoel dat mijn auto naar rechts trekt. Welke banden heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
Will_M schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:24:
[...]

Even een onzinnige quote van een OP, vooral leuk voor het nageslacht: Hoe was het weggedrag van je auto voordat je die nieuwe bandenset liet monteren? :*)
Het gekke is dat ik er nooit op gelet heb, het zou heel goed kunnen dat het ervoor ook al was. Maar mijn punt is meer: kan dit wachten tot ik terug ben in NL? Of moet dit per se eerder worden opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
NotSoSteady schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:30:
Heb persoonlijk nog nooit op de autobahn gereden met het gevoel dat mijn auto naar rechts trekt. Welke banden heb je gekocht?
Goodyear Eagle F1 Asymetric 6 215/45/R17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Banden ingereden? Ga je een kwalificatie doen op de snelweg? ;)

Nieuwe banden moeten gewoon rechtdoor gaan (ook nog na 10000 km). Als een auto naar links of rechts trekt is meestal de uitlijning van de wielen niet goed. Bij oude banden wil de band nog wel eens zo slijten dat ze minder naar links of naar rechts trekken. Dit kan je dan vaak aan het profiel van de oude banden zien (niet overal gelijk versleten). Een erg ongelijkmatige gewichtsverdeling of een aflopend wegdek kan natuurlijk ook iets effect hebben.

Wij kunnen ook niet inschatten hoe hard de auto naar links/ of rechts trekt.

De wielen een keer laten uitlijnen kan helpen.

Als je geen rare (ongelijkmatig/overdreven) slijtage ziet op het bandoppervlak zou ik dit na de vakantie laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 13:56
SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:41:
[...]

Het gekke is dat ik er nooit op gelet heb, het zou heel goed kunnen dat het ervoor ook al was. Maar mijn punt is meer: kan dit wachten tot ik terug ben in NL? Of moet dit per se eerder worden opgelost?
Dit kan wel wachten tot je weer in Nederland bent hoor. Zolang je maar veilig kan sturen. Daarmee bedoel ik dat je niet in een onbewaakt moment meteen op de andere rijstrook zit. Maar zo klinkt het niet.. Dan lekker doorrijden en in Nederland even laten uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:43:
[...]

Asymetrische banden hebben geen rolrichting, alleen een buiten- en binnenkant. Dat betekent dat je ook de rechtervelg/band voor en linkervelg/band kan verwisselen. Je zou even kunnen kijken hoe de auto daar op reageert.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:23

Dynazap

Go Hard Or Go Home

SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:43:
[...]

Daar ga je al: Asymmetrisch.
(grapje natuurlijk)

Advies: Even de auto laten uitlijnen :) Wellicht sporing niet helemaal lekker óf iets versleten aan de ophanging van de auto

[ Voor 13% gewijzigd door Dynazap op 04-09-2024 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:41:
[...]

Als het je eerder nooit opgevallen is tijdens het rijden maar nú ineens wel dan zou je eventueel de bandenspanning van al je banden eens rondom (alle 4 de wielen) kunnen gaan controleren, met minder spanning aan één kant van de auto krijg je bijvoorbeeld ook al dat effect wat jij nu denkt te ervaren.

Voor de rest zou ik me er nú nog niet al te veel zorgen over gaan maken en dus gewoon lekker gaan genieten van je welverdiende vakantietripje. 120Km/h op Duitse Autobahn is een mooie snelheid om daar op de rechter rijbaan te blijven.... :O

Banden Inrijden |:( .... Je rijdt niet met F1 banden welke een opwarmronde moeten krijgen tijdens een GP >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 04-09-2024 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartHomer1993
Ik vergeet 1 ding erbij te vermelden en dat is dat ik onderweg eenmalig de bandenspannings lampje heb zien opkomen. Ben toen uitgestapt en gecheckt visueel of er iets mankeerde; niets te zien en nogsteeds niet. Maar het zou kunnen dat er misschien toch uit een band (onze auto geeft helaas niet aan welke band) wat lucht is verdwenen? Van een lek lijkt geen sprake, heb de spannings indicator gereset en daarna nooit meer teruggekomen. Ik zal de spanning morgen toch nog eens nalopen van alle 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:57:
Ik vergeet 1 ding erbij te vermelden en dat is dat ik onderweg eenmalig de bandenspannings lampje heb zien opkomen. Ben toen uitgestapt en gecheckt visueel of er iets mankeerde; niets te zien en nogsteeds niet. Maar het zou kunnen dat er misschien toch uit een band (onze auto geeft helaas niet aan welke band) wat lucht is verdwenen? Van een lek lijkt geen sprake, heb de spannings indicator gereset en daarna nooit meer teruggekomen. Ik zal de spanning morgen toch nog eens nalopen van alle 4.
Banden Spanning 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
Meestal worden bij een bandenwissel de standen niet gerest in de computer, en kan het dus dat hij een false positive aangeeft. Maar zoals ook al aangegeven wordt. Controleer even je bandenspanning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Visueel controleren van de bandenspanning doe je met een compressor bij een tankstation dan stel je 'm in de gewenste bandenspanning (zie in de deur of in de tankdop NIET OP DE BAND) en pomp je de juiste spanning.
Visueel controleren met het oog kun je het verschil tussen 2,0 en 2,5 bar niet zien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

bisselke schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:02:
[...]

Meestal worden bij een bandenwissel de standen niet gerest in de computer, en kan het dus dat hij een false positive aangeeft. Maar zoals ook al aangegeven wordt. Controleer even je bandenspanning.
Echt wel, je wilt toch niet hebben dat elke berijder zonder idee of (met terechte lampje ná wissel) bij de bandenboer terugkomt.
Die drukken gewoon even op het reset knopje voor dhr. mevr. berijder die daar niets (of te weinig) van weet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
True schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:04:
[...]

Echt wel, je wilt toch niet hebben dat elke berijder zonder idee of (met terechte lampje ná wissel) bij de bandenboer terugkomt.
Die drukken gewoon even op het reset knopje voor dhr. mevr. berijder die daar niets (of te weinig) van weet.
wellicht bij de bandenboer wel. Maar tot op heden heb ik als lease rijder regelmatig binnen een week na onderhoudsbeurt met bandenwissel (bij de merkdealer) een bandenspanningslampje gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
True schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:04:
[...]

Ik weet vrijwel zeker dat de bandenboer de computer gereset heeft, de MMI boordcomputer (het audi multimedia scherm) stond op een ander scherm dan normaal toen ik de auto meenam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:06:
[...]

Ik weet vrijwel zeker dat de bandenboer de computer gereset heeft, de MMI boordcomputer (het audi multimedia scherm) stond op een ander scherm dan normaal toen ik de auto meenam.
Zou ik zeker even doen. Jij hebt namelijk nu de computer gereset, waardoor het systeem denkt dat de bandenspanning op orde is, terwijl dat mogelijk niet het geval is. Heb zelf ook een Audi en volgens mij begint die boordcomputer pas te piepen bij verlies van 0,5. Bij een klein lek ga je dat zelf echt niet zien, recentelijk nog een band gehad die langzaam aan het leeglopen was.

[ Voor 13% gewijzigd door NotSoSteady op 04-09-2024 03:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021

HermanGast

Exige GT3

Veel auto’s meten niet echt de bandenspanning maar bepalen aan de hand van het aantal omwentelingen of er verschillen zijn in druk. Gewoon even meten en dan weet je het.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

HermanGast schreef op woensdag 4 september 2024 @ 05:23:
Veel auto’s meten niet echt de bandenspanning maar bepalen aan de hand van het aantal omwentelingen of er verschillen zijn in druk. Gewoon even meten en dan weet je het.
Idd. Het is niet echt een bandenspanningsmeetsysteem maar een rotatieverschilmeetsysteem :+
Nu je de boel gereset heeft denkt de auto dat het zo hoort.

Even je bandenspanning controleren dus

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Het eerste waar ik aan moet denken is zijwind. Had je bijvoorbeeld een rit van Noord naar Zuid toen het optrad? Hen was het net zo op de terug weg?

Bandenspanning is hier al meermaals genoemd.

Verder ben je er nog niet met balanceren alleen. Bij nieuwe banden die nog niet gesloten zijn heb je een goeden kans om je auto uit te laten lijnen. Het kost niet veel en als het goed gedaan wordt, dan heb je er jaren lang plezier van. Dan rijd je niet alleen mooi rechtuit, ook zullen je banden minder slijten en gelijkmatiger slijten. En heb je ook daar en van je auto jaren lang meer plezier.

Een goed rijdende auto gaat uiteindelijk ook verder met het technisch in orde zijn van je ophanging. Rubbers nog goed, alle pootjes en stangetjes nog goed, schokdempers en veren nog in orde.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 04-09-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
Dus je opent een topic met een vraag over het naar rechts trekken van je auto na nieuwe banden. De vraag is wat zou dit kunnen zijn en of dit kan wachten tot je in NL bent? Vervolgens vergeet je even dat je het bandenspanning systeem gereset hebt zonder de daadwerkelijke spanning te controleren? Vaak is de melding letterlijk “controleer bandenspanning” Trok de auto ook naar rechts voordat deze melding in beeld is geweest?

Ondertussen de spanning gecontroleerd? Misschien vinden mensen dit een flauwe reactie, maar ik begrijp dit nooit zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je überhaupt je auto opnieuw laten uitlijnen naar het plaatsen van de nieuwe banden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:18:
Heb je überhaupt je auto opnieuw laten uitlijnen naar het plaatsen van de nieuwe banden ;)
Voor zover ik weet hoef je bij alleen een bandenwissel de auto niet altijd standaard opnieuw uit te lijnen hoor.wel de banden balanceren, maar dat is wat anders, en dat is ook gebeurd

[ Voor 10% gewijzigd door SmartHomer1993 op 04-09-2024 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:21:
[...]

Voor zover ik weet hoef je bij alleen een bandenwissel de auto niet altijd standaard opnieuw uit te lijnen hoor.wel de banden balanceren, maar dat is wat anders, en dat is ook gebeurd
Vaak krijg je bij aankoop van banden de uitlijning nagenoeg gratis cadeau, Euromaster adviseert zelfs 1x per jaar de uitlijning te controleren.

Waarom zou je het niet doen? Op het bedrag van nieuwe banden maken die 5tientjes ook niet meer uit, als je nu scheef afgesleten of gecupte banden hebt ben je duurder uit.

Tevens, bandenspanning al gecheckt of loopt er ergens een rem lichtjes aan?

[ Voor 5% gewijzigd door targaryanwolf op 04-09-2024 11:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

targaryanwolf schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:37:
[...]

Vaak krijg je bij aankoop van banden de uitlijning nagenoeg gratis cadeau, Euromaster adviseert zelfs 1x per jaar de uitlijning te controleren.

Waarom zou je het niet doen? Op het bedrag van nieuwe banden maken die 5tientjes ook niet meer uit, als je nu scheef afgesleten of gecupte banden hebt ben je duurder uit.

Tevens, bandenspanning al gecheckt of loopt er ergens een rem lichtjes aan?
Ja, natuurlijk adviseert Euromaster dat 8)7
Als je geen klachten hebt is uitlijnen helemaal niet noodzakelijk

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
-tom-562 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:45:
[...]

Eens, maar controleren kun je zelf ook doen door naar het loopvlak van je band te kijken dan zie je vrijwel meteen of de slijtage gelijkmatig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
-tom-562 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:45:
[...]

....Maar er zijn in dit geval wel klachten ;) Nee jaarlijks is wel erg overdreven inderdaad. Dat is WC eend adviseert WC eend. Zonder klachten, of belangrijkere werkzaamheden aan je onderstel hoeft het in principe niet.

Als je echter een mooie nieuwe set banden koopt (niet dat China plastic maar een A-merk), is het dan niet zonde als je voor dat geld de kans laat lopen om weer fris en goed te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ucsdcom schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:32:
[...]

....Maar er zijn in dit geval wel klachten ;) Nee jaarlijks is wel erg overdreven inderdaad. Dat is WC eend adviseert WC eend. Zonder klachten, of belangrijkere werkzaamheden aan je onderstel hoeft het in principe niet.

Als je echter een mooie nieuwe set banden koopt (niet dat China plastic maar een A-merk), is het dan niet zonde als je voor dat geld de kans laat lopen om weer fris en goed te beginnen?
Ja, nu zijn er klachten ja. Maar mijn opmerking kwam meer vanuit de opmerking 'Euromaster adviseert elk jaar te laten uitlijnen' :P Ik zeg ook, als er geen klachten zijn hoef je niet uit te lijnen.
In dit geval zou ik idd de auto opnieuw laten uitlijnen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
SmartHomer1993 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:21:
[...]

Als de uitlijning bij de oude banden al niet klopte dan zijn de oude banden ingesleten op die verkeerde uitlijning en merk je er weinig van. Zet je er nieuwe banden op dan trekt de auto ineens naar 1 kant. Dus het is heel goed mogelijk dat uitlijnen nodig is.

Wat je ook nog ff kan testen is of er verschil is in naar rechts trekken bij accelereren, constante snelheid, uitrollen en remmen. Als daar verschil in zit dan de spoorstangen laten checken. Dat merk je ook hier bij oude banden niet want die zijn daar op ingesleten, bij nieuwe banden merk je dat wel. Heb ik ook gehad namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 04-09-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:54
HermanGast schreef op woensdag 4 september 2024 @ 05:23:
De meeste auto's werken met sensoren in het wiel (bij het ventiel)
Pagina: 1