Uitbreidingsmogelijkheid of wanneer genoeg zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 09:26
Situatie
Ik heb de volgende installatie:

Oost-West op de garage: 9480Wp (24* 395Wp, zelf geinstalleerd in 2022)
Zuid op het dak: 2945Wp (19 * 155Wp, ooit geinstalleerd door vorige eigenaar, denk 2015)

Over het jaar heen heb ik desondanks nog een tekort van ongeveer 2000kWh (warmtepomp, auto, thuiswerken, gedeelde woning).
  • Ik heb op jaarbasis nog een tekort van 2000kWh
  • Volgens mijn logging in home assistant heb ik tussen 23 november en 15 mei dagelijkse tekorten en trek ik stroom uit het net (op basis van dagtotalen)
  • Ooit gaat de 5kW warmtepomp vervangen worden voor een flinker model (meer verbruik juist in de winter)
  • Eventueel in de komende jaren willen we een zwembad in de tuin overwegen (meer verbruik in de zomer)
Mogelijkheid tot uitbreiding
Ik heb eind deze maand een steiger staan rond het hele huis, en had bedacht dat dit een mogelijkheid zou zijn om het arsenaal aan zonnepanelen uit te breiden. Ik kan nog een dakdeel op West vol leggen, en/of de oude 155Wp zonnepanelen op Zuid vervangen door mooie nieuwe. Bijvoorbeeld panelen en omvormers zelf kopen en iemand op urenbasis dit klusje laten klaren, lijkt me dat hij met een steiger hier niet heel lang voor nodig heeft.

Maar wanneer heb je genoeg zonnepanelen
Stel dat ik op West 4000Wp kwijt kom en op Zuid van 2945Wp naar ook 4000Wp ga. Dus dat is ~5000Wp extra, maar in de wintermaanden haal ik daar maar een fractie uit, zeg 60kW per maand extra. In de zomermaanden wellicht 440kWh per maand extra.

Dan gebeurt er dus het volgende, gesimplificeerd:
  • In de wintermaanden (Nov-Maart) moet ik 60kWh per maand minder uit het net halen - besparing 60 * 0.29 EUR = 17 Euro per maand
  • In de zomermaande (April - Oktober) heb ik 440kWh per maand extra overschot (bovenop het huidige overschot van 400kWh (voorbeeld van afgelopen augustus). Die kan ik zolang saldering bestaat inbrengen tegen 0.29 EUR per kWh, maar daarna 0.02 EUR oid (niks dus).
Hoewel een uitbreiding 'nog nooit zo makkelijk was', vraag ik me dus toch af of dit wel zin heeft... hoe moet ik hier tegenaan kijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:33
hoe zit het met de omvormer(s)?

Je beschrijft de installatie veel te summier.. door alleen het aantal panelen en de locatie te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Volgens mij doen de details van de installatie er niet toe, het gaat meer om de vraag of de strategie om nog meer panelen te leggen zin heeft.

Maar roep maar als ik het mis heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vraagstuk is herkenbaar en hier begin van het jaar gehad:

Ik denk dat je de vraag ( of vragen ) anders moet stellen. Ben je in staat om je omvormers te "helpen" door te gaan helpen met sturen? Heb je ook interesse in een thuisbatterij? Zijn eventueel dynamische tarieven een oplossing voor jou?

In de zomer loopt de elektriciteit letterlijk over de plinten en in de winter heb je te kort, tenzij je exorbitant bij gaat leggen maar dat is denk ik niet het geval.

Gesteld de stroomprijzen zijn negatief in de zomer overdag, dan zou je dus geld kunnen besparen door een deel van je panelen uit te zetten OF je omvormer te maximaliseren tot je eigen verbruik. Lees: Geen of heel beperkt stroom het net in laten vloeien.

Ditto geldt voor de eventuele aanschaf van een thuisbatterij, daar kan je dan dus je overschot aan zonnestroom in kwijt om die later op de dag te gebruiken OF om in de nacht te laden als de stroom spotgoedkoop is.

En zijn dynamische tarieven misschien dan iets voor je? Daarmee vervalt de terugleverboete die je nu al moet betalen en krijg je simpelweg (nu nog) dezelfde uurprijs voor je stroom als je die verbruikt of zelf opwekt op dat uur.

Alleen nadeel is dus negatieve tarieven zijn ook mogelijk.

Als bovenstaande je aanspreekt dan zonder twijfel gaan uitbreiden, panelen zijn spotgoedkoop. Enige punt van mij zou zijn is controleer je netaansluiting en groepenkast of je nog extra PV en een omvormer kwijt zou kunnen :)

* mkleinman is van 4500Wp naar bijna 8000Wp gegaan en heeft een thuisbatterij en straks dynamisch contract

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 04-09-2024 07:56 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:29
Ik mag hopen dat de stroom niet letterlijk over de plinten loopt, maar figuurlijk…

De vraag is ook: hoe erg is het dat je betaalt voor je stroom? Het klinkt -op het uitzetten van omvormers na- alsof er flink wat geïnvesteerd moet worden om zo weinig mogelijk te betalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
mkleinman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:55:

En zijn dynamische tarieven misschien dan iets voor je? Daarmee vervalt de terugleverboete die je nu al moet betalen en krijg je simpelweg (nu nog) dezelfde uurprijs voor je stroom als je die verbruikt of zelf opwekt op dat uur.
Met dynamische tarieven ben ik toch slechter af? Dan heb ik in de winter wanneer ik netstroom gebruik een hoog tarief, en in de zomer als ik terug lever een negatief teruglevertarief…

Op dit moment heb ik tot 2026 nog een contract met een kleine terugleververgoeding van 2 cent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 16:43
studiostevus schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:13:
[...]

Met dynamische tarieven ben ik toch slechter af? Dan heb ik in de winter wanneer ik netstroom gebruik een hoog tarief, en in de zomer als ik terug lever een negatief teruglevertarief…

Op dit moment heb ik tot 2026 nog een contract met een kleine terugleververgoeding van 2 cent ofzo.
Dat is maar helemaal de vraag, en zeker geen vast gegeven. Of je duurder uit bent met een dynamisch tarief of juist niet, is afhankelijk van je oriëntatie, en of je kunt sturen met je verbruik en opwek. Ook betaal je geen terugleverboetes met een dynamisch contract, ook niet triviaal meer tegenwoordig.

Ik heb een Oost-West opstelling, en ik haal een heel behoorlijk teruglevertarief met mijn dynamische contract (afgerond bijna 8 ct/kWh gemeten over bijna 2000 kWh export van januari t/m juli 2024).

Mijn importtarief over diezelfde periode was gemiddeld ca. 24,5 ct/kWh (inclusief alle belastingen), over een kleine 500 kWh import (ik verbruik bij lange na niet zoveel als jij ;) )

Maar de stelling: dynamisch is duurder met PV is simpelweg veel te kort door de bocht, en vaak ook niet waar. Reken het gewoon een keer door, of simuleer het met getallen in een HA instantie oid...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gramser schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:06:
Ik mag hopen dat de stroom niet letterlijk over de plinten loopt, maar figuurlijk…

De vraag is ook: hoe erg is het dat je betaalt voor je stroom? Het klinkt -op het uitzetten van omvormers na- alsof er flink wat geïnvesteerd moet worden om zo weinig mogelijk te betalen…
Ik vergat "spreekwoordelijk" }:O .

Schakelen of maximaliseren van een omvormer zit in een hoop moderne omvormers al ingebakken. In elk geval SolarEdge en Goodwe waarvan ik het zeker weet.

En zo duur zijn zonnepanelen niet meer. Een courant paneel koop je al voor ruim minder dan 100,- euro per stuk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

studiostevus schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:13:
[...]

Dat hoeft dus niet. De prijzen fluctueren wel meer op dit moment maar zijn met dynamische tarieven bijna altijd goedkoper dan normale contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ik heb nog steeds het gevoel dat ik het niet helemaal snap...

Ik zal vast wel iets kunnen rommelen met HA om teruglevering te limiteren. En stel dat ik daarin zo 'goed' ben dat ik teruglevering op slechte momenten helemaal naar 0 zou kunnen terugbrengen. Ga even uit van 0 terugleverboete. Dan kunnen we even de kostenkant links laten liggen.

Dan kijk ik naar de batenkant, en vraag ik me nog steeds af of dit wel iets oplevert. Volgens mij hoef ik dan alleen naar de winterperiode te kijken (want in de zomer exporteer ik nu ook al, en 's nachts verandert er niks aan de situatie of ik nou 10 of 1000 zonnepanelen heb, behalve als ik een batterij heb en ook die zou ik met mijn huidige panelen wel kunnen vullen). In de winterperiode wek ik dus meer op, en hoef ik minder te importeren. Maar dat is maar een heel kleine hoeveelheid aan kWh, daar krijg ik de case denk ik niet mee rondgerekend.

Ik denk dat ik tot 2027 (eind saldering ??) mijn totale jaar-import dus met meer zonnepanelen kan terugbrengen en dus goed uit ben. Ik zou tussen nu en 2027 mijn jaar-energieverbruik naar nul kunnen brengen en iets van in totaal EUR 1300 kunnen besparen in die 2.5 jaar.

Als salderen niet meer kan, zie ik de business case eigenlijk nog niet (maar zoals gezegd zou het zomaar kunnen dat ik het nog niet goed snap).

----

Dynamische tarieven heb ik geen ervaring mee maar voor mijn gevoel vind ik het niet prettig (afhankelijkheid van zaken die totaal oncontroleerbaar zijn, zoals Poetin, Netanyahu, zonneschijn en wind).

Ook zie ik de logica nog niet want op de momenten dat ik een overschot heb, heeft het net ook een overschot. Misschien dat dit niet 1-op-1 volgt en dat er gebruik kan worden gemaakt van inefficienties in de markt, maar op de lange termijn zou je verwachten dat er geen voordeel gehaald kan worden.

----

Overigens zijn mijn huidige tarieven (tot Juni 2026):
Piek EUR 0,296 per kWh (incl. belastingen)
Dal EUR 0,288 per kWh (incl. belastingen)
Teruglevering piek 0.0268 per kWh (excl. belastingen)
Teruglevering laag 0.0239 per kWh (excl. belastingen)

[ Voor 22% gewijzigd door studiostevus op 04-09-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:11
Bedenk wel dat als je gaat uitbreiden je in de zonnige (zomer)maanden veel teveel opwekt (zoals je zelf ook schetst). Dit wil men tegenwoordig juist niet meer. Als het salderen eraf gaat zul je hier waarschijnlijk een forse boete voor krijgen, want tussen nov. en mei maken die extra panelen van je niet zoveel uit aangezien de zon dan toch niet schijnt. Je blijft in de wintermaanden stroom uit het net trekken. Je betaalt nu dus weer fors voor wat extra panelen die je wellicht nooit terugverdient gezien de boetes.
Ik zou het niet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door remzor op 04-09-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
remzor schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:13:
Bedenk wel dat als je gaat uitbreiden je in de zonnige (zomer)maanden veel teveel opwekt (zoals je zelf ook schetst). Dit wil men tegenwoordig juist niet meer. Als het salderen eraf gaat zul je hier waarschijnlijk een forse boete voor krijgen, want tussen nov. en mei maken die extra panelen van je niet zoveel uit aangezien de zon dan toch niet schijnt. Je blijft in de wintermaanden stroom uit het net trekken. Je betaalt nu dus weer fors voor wat extra panelen die je wellicht nooit terugverdient gezien de boetes.
Ik zou het niet doen.
Dat zegt mijn gevoel dus ook, maar ik hoop dat men mij hier kan overtuigen van het tegendeel... :) :)

Aangezien ik over het hele jaar nog stroom importeer, en ik waarschijnlijk zowel in de zomer (zwembad) als in de winter (grotere warmtepomp) in de toekomst nog meer ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:11
studiostevus schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:19:
[...]

Dat zegt mijn gevoel dus ook, maar ik hoop dat men mij hier kan overtuigen van het tegendeel... :) :)

Aangezien ik over het hele jaar nog stroom importeer, en ik waarschijnlijk zowel in de zomer (zwembad) als in de winter (grotere warmtepomp) in de toekomst nog meer ga gebruiken.
Tsja, niemand hier heeft een glazen bol. Ik zou wachten tot dat het salderen er af is. Dan weet je een beetje hoe het er dan voor staat. Politiek gezien, de wereldwijde gas- en stroomprijzen, het stroomnet in NL, enz. Als na het salderen dan blijkt dat de regelingen die dan worden opgetuigd alsnog gunstig uitpakken voor je met wat extra panelen kun je dat dan alsnog doen. Als je ze nu neemt zit er deels als een boete op en kan die boete over 2 jaar nog veel hoger worden voor je. Het is aan jou of je dat risico wil lopen/gokje wil wagen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ik ben niet zo bang voor de boete. Eventueel zet ik die omvormer(s) uit in Maart en zet ik ze in Oktober weer aan (beter is natuurlijk eea met HA slim te maken, maar even voor het idee).

Het gaat meer om dat ze in de winter terugverdiend moeten worden, en dat lijken ze niet te doen (behalve als ik nu een geweldige aanbieding krijg van een installateur).

Het scenario van mkleinman met batterijen en dynamische tarieven begrijp ik nog niet helemaal denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 16:43
studiostevus schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:07:

<knip>

----

Overigens zijn mijn huidige tarieven (tot Juni 2026):
Piek EUR 0,296 per kWh (incl. belastingen)
Dal EUR 0,288 per kWh (incl. belastingen)
Teruglevering piek 0.0268 per kWh (excl. belastingen)
Teruglevering laag 0.0239 per kWh (excl. belastingen)
Zoals ik al meldde: ik heb over 2024 (januari t/m juli) gerealiseerd:

Import: € 0,245 / kWh
Export (overschot): € 0,079 / kWh

Dat is aanzienlijk beter dan jouw tarieven, maar jij hebt nog 2 jaar deze zekerheid. Of je dat voldoende vindt om over te stappen, kun je alleen zelf beoordelen (ook afhankelijk van een eventuele afkoopsom van je huidige contract).

Maar goed, dynamisch kan dus heel erg prima betere tarieven opleveren dan vaste/variabele contracten. Zeker als je toch al in staat en bereid bent om op hele zonnige en winderige dagen je opbrengst te knijpen of helemaal te stoppen.

Doe met deze informatie wat je wilt.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Pagina: 1