Situatie
Ik heb de volgende installatie:
Oost-West op de garage: 9480Wp (24* 395Wp, zelf geinstalleerd in 2022)
Zuid op het dak: 2945Wp (19 * 155Wp, ooit geinstalleerd door vorige eigenaar, denk 2015)
Over het jaar heen heb ik desondanks nog een tekort van ongeveer 2000kWh (warmtepomp, auto, thuiswerken, gedeelde woning).
Ik heb eind deze maand een steiger staan rond het hele huis, en had bedacht dat dit een mogelijkheid zou zijn om het arsenaal aan zonnepanelen uit te breiden. Ik kan nog een dakdeel op West vol leggen, en/of de oude 155Wp zonnepanelen op Zuid vervangen door mooie nieuwe. Bijvoorbeeld panelen en omvormers zelf kopen en iemand op urenbasis dit klusje laten klaren, lijkt me dat hij met een steiger hier niet heel lang voor nodig heeft.
Maar wanneer heb je genoeg zonnepanelen
Stel dat ik op West 4000Wp kwijt kom en op Zuid van 2945Wp naar ook 4000Wp ga. Dus dat is ~5000Wp extra, maar in de wintermaanden haal ik daar maar een fractie uit, zeg 60kW per maand extra. In de zomermaanden wellicht 440kWh per maand extra.
Dan gebeurt er dus het volgende, gesimplificeerd:
Ik heb de volgende installatie:
Oost-West op de garage: 9480Wp (24* 395Wp, zelf geinstalleerd in 2022)
Zuid op het dak: 2945Wp (19 * 155Wp, ooit geinstalleerd door vorige eigenaar, denk 2015)
Over het jaar heen heb ik desondanks nog een tekort van ongeveer 2000kWh (warmtepomp, auto, thuiswerken, gedeelde woning).
- Ik heb op jaarbasis nog een tekort van 2000kWh
- Volgens mijn logging in home assistant heb ik tussen 23 november en 15 mei dagelijkse tekorten en trek ik stroom uit het net (op basis van dagtotalen)
- Ooit gaat de 5kW warmtepomp vervangen worden voor een flinker model (meer verbruik juist in de winter)
- Eventueel in de komende jaren willen we een zwembad in de tuin overwegen (meer verbruik in de zomer)
Ik heb eind deze maand een steiger staan rond het hele huis, en had bedacht dat dit een mogelijkheid zou zijn om het arsenaal aan zonnepanelen uit te breiden. Ik kan nog een dakdeel op West vol leggen, en/of de oude 155Wp zonnepanelen op Zuid vervangen door mooie nieuwe. Bijvoorbeeld panelen en omvormers zelf kopen en iemand op urenbasis dit klusje laten klaren, lijkt me dat hij met een steiger hier niet heel lang voor nodig heeft.
Maar wanneer heb je genoeg zonnepanelen
Stel dat ik op West 4000Wp kwijt kom en op Zuid van 2945Wp naar ook 4000Wp ga. Dus dat is ~5000Wp extra, maar in de wintermaanden haal ik daar maar een fractie uit, zeg 60kW per maand extra. In de zomermaanden wellicht 440kWh per maand extra.
Dan gebeurt er dus het volgende, gesimplificeerd:
- In de wintermaanden (Nov-Maart) moet ik 60kWh per maand minder uit het net halen - besparing 60 * 0.29 EUR = 17 Euro per maand
- In de zomermaande (April - Oktober) heb ik 440kWh per maand extra overschot (bovenop het huidige overschot van 400kWh (voorbeeld van afgelopen augustus). Die kan ik zolang saldering bestaat inbrengen tegen 0.29 EUR per kWh, maar daarna 0.02 EUR oid (niks dus).