Nefit Ecomline HR excellent Kroonsteenaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 23:27
Hoi,

Ik ben op zoek naar een soort van hybride tussen de aan/uit mogelijkheid van de cv en de moduline kamerthermostaat.
In deze handleiding kan ik niet vinden wat ik wil
https://www.smarthomesupp...stalecomlineexcellent.pdf

Ik heb vandaag een warmtepomp later plaatsen die mijn ketel schakelt via de aan/uit mogelelijkheid.
Kroonsteen 1/2.
Nu gebruik ik kroonsteen 3/4 voor mijn huidige thermostaat. maar ook voor het uitlezen van een aantal sensoren (DWH/Flame on/ retour temp etc)

Wanneer ik gebruik maar van aan/uit moet ik kroonsteen 3/4 doorverbinding wat betekent dat ik mijn sensoren verlies, en dat wil ik niet.

ik zie dat ik 5/6 kan gebruiken voor datacommunicatie, maar daar wordt verder niks over vermeld. daarnaast lijken die in het diagram direct gekoppeld aan 4.

Is er een mogelijkheid voor wat ik wil of moet ik mijn huidige thermostaat gewoon altijd op AAN zetten?

wat zou hier een goede oplossing zijn?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Zijn die sensoren wel van belang? Ik neem aan dat de warmtepomp leidend is en dat die bepaalt of de ketel moet bijspringen of niet.

Die aansluitingen 3 en 4 zijn alleen bedoeld voor een Nefitthermostaat zoals een Moduline 400. Of een 100,200 of 300 maar de 400 is de meest uitgebreide met mogelijkheid om een stooklijn te integreren. Je kunt er een heel klokprogramma instellen maar dat wil je niet omdat de warmtepomp dat verzorgd. Als alles goed is aangesloten en ingesteld ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
ik gebruik DWH en flame on voor gaslek detectie, daarom is deze nog steeds van belang.

ik heb een iRT to EMS converter en een EMS to opentherm converter om deze uit te lezen.

De warmtepomp inderdaad is leidend, maar dan moet ik volgens de handleiding 3 en 4 doorverbinden. en dan mis ik de DWH, heater on, flame on sensor.

• bartje
ik heb iets uitgezocht en ik snap het niet helemaal.
Maar wanneer ik de thermostaat (in mijn geval het riedeltje hierboven) aansluit maar vanuit de thermostaat de cv op uit zet werkt het aan/uit contact.
Waarschijnlijk is er iets van weerstand nodig.

Dat is vreemd want normaal zou dit contact altijd doorverbonden zijn en dan is deze niet standaard aan.

wanneer ik dan alleen vanuit de thermostaat aan schakel maar het aan/uit contact op uit zet loopt alleen de pomp zonder de heater.

Dit is voldoende te weten voor mij, maar nog steeds klinkt het onlogisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
1-2 is een aan-uit thermostaat, bij verbinden gaat de ketel branden. Origineel zit hier een NIET geleidende brug op (dus ketel blijft uit)

3-4 is de aansluiting voor Moduline thermostaten. Origineel zit hier een geleidende brug op (soms). Maar ook zonder brug (en zelfs met aangesloten moduline) blijft 1-2 werken.

Dus volgens mij kun je prima via 3-4 van alles uitlezen via iRT en de ketel via aan/uit aansturen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartje
dank, het NIET geleidende gedeelgte van de brug verklaart waarrom het nu werkt zoals het werkt.
Ik dacht dat deze geleidend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
Tsja Nefit logica denk ik. Heb me dr al vaker over verbaasd, waarom dat niet gewoon dat ding weg laten :P

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1