Zaag advies voor dik populier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-05 07:26
Beste forumleden,

Ik wil het liefst grote bladen (populier hout) van zo'n 7,5 dik kunnen zagen maar mijn huidige cirkelzaag kan niet diep genoeg (Milwaukee m18) en mijn zaagtafel BLACK+DECKER BES720-QS is niet krachtig genoeg (loopt vast).

Wat zou nou beste oplossing zijn mbt een andere zaag.

Ik heb zelf gekeken naar een lintzaag, een krachtigere tafelzaag of een cirkelzaag op stroom die 8,5 cm diep kan zagen. (Stroom om toch wat extra kracht te genereren).

Wat zouden jullie aanbevelen en waarom?
Nieuw of tweedehands? Het liefst geen ik niet meer dan 300€ uit aan een nieuwe of tweedehandse zaag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24

orf

Met een handcirkelzaag of invalzaag op lineaal van 2 kanten zagen? Dan hoef je maar 3,5 - 4cm diep te zagen.

Een zaagtafel is al snel boven budget van €300

[ Voor 19% gewijzigd door orf op 03-09-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou hem van 2 kanten zagen denk ik, maar zoiets huren werkt ook:

https://www.jlverhuur.nl/makita230vcirkelzaag355mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Kwaliteit gereedschap kost geld. Voor 300 euro ga je niet veel vinden wat veel beter presteert dan wat je hebt.

Welke soort zaag hangt volledig af van hoe je wil zagen.
Zaag naar je werkstuk? Cirkelzaag.
Recht zagen? Tafelzaag
Diep zagen, mogelijk onregelmatige vormen? Lintzaag

Waarom niet gewoon met wat meer geduld, in meerdere keren steeds iets dieper met je tafelzaag die je al hebt?

Vastlopen van je zaag heeft trouwens vooral te maken met je aanvoer snelheid, type zaagblad en hoe vlak/recht/haaks het stuk is wat je probeert te zagen. (En hoe veel interne spanning)

[ Voor 19% gewijzigd door dragonhaertt op 03-09-2024 21:38 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
orf schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:24:
Met een handcirkelzaag of invalzaag op lineaal van 2 kanten zagen? Dan hoef je maar 3,5 - 4cm diep te zagen.

Een zaagtafel is al snel boven budget van €300
Dan heb ik een geleider nodig denk ik? De kans dat ik precies op dezelfde plek zaag is klein, al heb ik wel een goede schaafmachine.
Je hebt op marktplaats bijvoorbeeld een cirkelzaag van Hikoki die 8,5 diep kan C9BU3, zou die niet handiger zijn? Ik ga er vanuit dat deze krachtiger is dan mijn accu cirkelzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
dragonhaertt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:29:
Kwaliteit gereedschap kost geld. Voor 300 euro ga je niet veel vinden wat veel beter presteert dan wat je hebt.

Welke soort zaag hangt volledig af van hoe je wil zagen.
Zaag naar je werkstuk? Cirkelzaag.
Recht zagen? Tafelzaag
Diep zagen, mogelijk onregelmatige vormen? Lintzaag

Waarom niet gewoon met wat meer geduld, in meerdere keren steeds iets dieper met je tafelzaag die je al hebt?

Vastlopen van je zaag heeft trouwens vooral te maken met je aanvoer snelheid, type zaagblad en hoe vlak/recht/haaks het stuk is wat je probeert te zagen. (En hoe veel interne spanning)
Meerdere keren is lastig om op hetzelfde punt uit te komen, de bladen zijn zwaar en moeten met 2 a 3 mensen gedragen worden. Mijn zaagtafel blijft nauwelijks op zijn plek staan. Ik heb er niet super mee gezaagd maar ik denk dat ook het blad al enigszins bot is, zou een nieuw blad van een zeer degelijk merk veel verschil kunnen maken?

Die 300€ is meer gebaseerd op een marktplaats aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zaagtafel is ongeschikt voor dit formaat bladen. Dan moet je kijken naar een paneelzaag maar die vind je niet voor 300 euro.

Beste optie is dan een grote cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
twain4me schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:28:
Ik zou hem van 2 kanten zagen denk ik, maar zoiets huren werkt ook:

https://www.jlverhuur.nl/makita230vcirkelzaag355mm
Dit is wel een mooie, die zou ik liever tweedehands kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:44:
[...]

Dan heb ik een geleider nodig denk ik? De kans dat ik precies op dezelfde plek zaag is klein, al heb ik wel een goede schaafmachine.
Je hebt op marktplaats bijvoorbeeld een cirkelzaag van Hikoki die 8,5 diep kan C9BU3, zou die niet handiger zijn? Ik ga er vanuit dat deze krachtiger is dan mijn accu cirkelzaag?
Een cirkelzaag op netstroom die diep genoeg kan en dan in 2 of 3 keer zagen.
Voor de geleiding kun je ook gewoon een strook plaat o.i.d. op je populier blad klemmen of schroeven en daar bij langs zagen.
Ik gebruik meestal ook een balkje of strook plaat om lange stukken recht te zagen.
Hoeft niet allemaal meteen met een luxe zaag met lineaal...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Sethro schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:49:
Zaagtafel is ongeschikt voor dit formaat bladen. Dan moet je kijken naar een paneelzaag maar die vind je niet voor 300 euro.

Beste optie is dan een grote cirkelzaag.
👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een nette zaagsnede van 75mm over een (grote) lengte? Ik zou dan opteren voor een lintzaag, maar die apparaten koop je niet even goedkoop bij de bouwmarkt als het kwalitatief goed materiaal moet zijn.

Misschien beter als je met je boomstam even naar een professioneel bedrijf gaat om je boom op maat (lees: tot planken) te laten zagen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 03-09-2024 22:01 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Ronald.42 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:51:
[...]

Een cirkelzaag op netstroom die diep genoeg kan en dan in 2 of 3 keer zagen.
Voor de geleiding kun je ook gewoon een strook plaat o.i.d. op je populier blad klemmen of schroeven en daar bij langs zagen.
Ik gebruik meestal ook een balkje of strook plaat om lange stukken recht te zagen.
Hoeft niet allemaal meteen met een luxe zaag met lineaal...
Bedankt voor de tip. Dit ga doen.
Ik denk dat mijn zaagtafel weg doe die heeft dan toch niet echt heel veel extra waarde meer als ik prima langs geleiding kan zagen. Ik denk denk dat ik opzoek ga naar een krachtige cirkelzaag op netstroom die een stuk dieper gaat dan mijn huidige cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Will_M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:58:
Een nette zaagsnede van 75mm over een (grote) lengte? Ik zou dan opteren voor een lintzaag, maar die apparaten koop je niet even goedkoop bij de bouwmarkt als het kwalitatief goed materiaal moet zijn.

Misschien beter als je met je boomstam even naar een professioneel bedrijf gaat om je boom op maat (lees: (planken) te laten zagen :+
Dit keer gaat het echt om een los blad. Maar ik heb al heel vaak dat ik tegen dit soort problemen aanloop. Voorheen heb ik aan twee zijdes gezaagd van het blad zoals andere hier als tip aangaven. Maar dan ben ik daarna vaak nog even bezig om het netjes te krijgen en ik probeer ook wel eens een aantal centimeter van balken af te halen maar ik merk gewoon dat mijn gereedschap niet toereikend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Als je dan een nieuwe (tweedehands) cirkelzaag koopt, kijk dan of je er een kan vinden die op een geleiderails past!
Dan is in meerdere keren een stuk makkelijker, en nauwkeuriger.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
gebeurt het vaak dat je dit wil zagen? Anders neem je dat stuk hout een keer mee naar de lokale Hubo of houthandel en betaal je die een paar euro om het te zagen voor je.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:02:
[...]

Dit keer gaat het echt om een los blad. Maar ik heb al heel vaak dat ik tegen dit soort problemen aanloop. Voorheen heb ik aan twee zijdes gezaagd van het blad zoals andere hier als tip aangaven. Maar dan ben ik daarna vaak nog even bezig om het netjes te krijgen en ik probeer ook wel eens een aantal centimeter van balken af te halen maar ik merk gewoon dat mijn gereedschap niet toereikend is.
Tja, hout bewerken kost nou eenmaal tijd. Meestal is een zaagsnede van een grote cirkelzaag die in een keer door een dik stuk hout gaat ook niet mooi genoeg voor een zicht kant. Schaven en schuren zul je meestal toch moeten.
En balken doe je met een hand zaag of een afkort zaag als het netjes moet, niet met een zaagtafel of cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

Qwerty-273

Meukposter

Ter indicatie zijn er ook houtzagerijen waar je aan kan kloppen om jouw eigen stam te laten zagen naar jouw eigen voorkeuren. Daar zit wel een prijskaartje aan, dus eigenlijk pas zinnig als je het hout uit de hele stam al ingedeeld hebt in projecten.
https://www.houtzagerijde...w-eigen-stam-laten-zagen/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien een vreemde opmerking, maar waarom geen grote decoupeerzaag met geleiderail?

Ik heb vaker dikke bladen gezaagd (geen 7,5 maar wel 6) met deze combi. Gaat mij makkelijker af dan met een cirkelzaag. Duurt wat langer, maar met geleiderail gaat het wel recht en schoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:59:
[...]

Bedankt voor de tip. Dit ga doen.
Ik denk dat mijn zaagtafel weg doe die heeft dan toch niet echt heel veel extra waarde meer als ik prima langs geleiding kan zagen. Ik denk denk dat ik opzoek ga naar een krachtige cirkelzaag op netstroom die een stuk dieper gaat dan mijn huidige cirkelzaag.
In 1x 60mm is gewoon een slecht idee. Je zaag moet enorm werken, zaagsnede wordt lelijk etc. Ik heb een van de duurdere invalzagen (veel vermogen, geen 300€) en zou dit niet doen.
Je wil dit in etappes doen. Geleider (desnoods een lat) klemmen en in 3x 20mm zagen. Dan is elke zaag die 60mm diep kan zagen prima, ongeacht het vermogen. Dat een zaagblad 60mm uit de zaag steekt betekent niet per se dat je in 1 keer 60mm kan zagen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BlueKeenan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:58:
Misschien een vreemde opmerking, maar waarom geen grote decoupeerzaag met geleiderail?

Ik heb vaker dikke bladen gezaagd (geen 7,5 maar wel 6) met deze combi. Gaat mij makkelijker af dan met een cirkelzaag. Duurt wat langer, maar met geleiderail gaat het wel recht en schoon.
Omdat zo’n zaagje altijd schuin loopt en je dan geen rechte snede krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Vragen of de bouwmarkt het voor je wil doen?

https://www.gamma.nl/assortiment/hout-op-maat/p/C23512467

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:21:
Beste forumleden,

Ik wil het liefst grote bladen (populier hout) van zo'n 7,5 dik kunnen zagen maar mijn huidige cirkelzaag kan niet diep genoeg (Milwaukee m18) en mijn zaagtafel BLACK+DECKER BES720-QS is niet krachtig genoeg (loopt vast).

Wat zou nou beste oplossing zijn mbt een andere zaag.

Ik heb zelf gekeken naar een lintzaag, een krachtigere tafelzaag of een cirkelzaag op stroom die 8,5 cm diep kan zagen. (Stroom om toch wat extra kracht te genereren).

Wat zouden jullie aanbevelen en waarom?
Nieuw of tweedehands? Het liefst geen ik niet meer dan 300€ uit aan een nieuwe of tweedehandse zaag.
Heb je een bovenfrees? Zo ja, doorlezen:

Eerst met een decoupeerzaag en een lang zaagje bijna op maat doorzagen.

Dan leg je een plank erop met een rechte kant en dan doe je een kopieerfrees* in je bovenfrees, zo kun je een rechte rand frezen, dat kun je door de kogellager op het freesje in stapjes doen.

Kopieerfrezen heb je met een kogellager onder en boven. Het is door de bladdikte van 7.5cm blad in combinatie met de slag die je bovenfrees even kan maken (en de nuttige lengte van het freesbitje) de vraag of je dat van één kant kunt doen.

*als jouw bovenfrees kopieerringen heeft dan kun je die ook gebruiken maar dan moet je wel even wat rekenwerk uitvoeren om met de offset rekening te houden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

die zagen volgens mij geen hout dat jij meebrengt, alleen spul dat je koopt in de zaak.

zal vast ook gaan om een stukje aansprakelijkheid.......raak een dikke spijker of schroef en de boel gaat stuk of iemand raakt gewond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:57

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik denk dat je je volgorde niet correct hebt. Je moet het blad eerst vlak maken aan tenminste één kant, dan kun je vanaf die kant recht zagen. Moet je van twee kanten zagen, dan moet het blad ook aan twee kanten recht zijn.

Als het blad niet vlak is en het grof mag, dan kun je er net zo gemakkelijk met de kettingzaag langs gaan.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICAARqEwfPA1FQV4SPKsICwB__U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnFNx7GcfJHesw43XTPctKsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aan9Xvm3231gFEeydA6DmbTch6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIaoLMKdRl0cxojvaoT8ZNP7.jpg?f=fotoalbum_large

Het heeft betrekking op bovenstaande bladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBhT3OsEtNhglhaJ0Yk6RSB31x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN2XkDyJBLlr8SCmzj1UEs3u.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zaagsnede gaat er slecht met mijn huidige tafelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:27
Ik heb zelf een Festool HK 85 EB-Plus welke perfect door dit soort materialen gaat, alleen vrees ik dat het goed zoeken worden naar een 2e hands dit voor je budget weg gaat, daar moet je dan een beetje geluk mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
hfolkers schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:55:
[...]

Tja, hout bewerken kost nou eenmaal tijd. Meestal is een zaagsnede van een grote cirkelzaag die in een keer door een dik stuk hout gaat ook niet mooi genoeg voor een zicht kant. Schaven en schuren zul je meestal toch moeten.
En balken doe je met een hand zaag of een afkort zaag als het netjes moet, niet met een zaagtafel of cirkelzaag.
Ik heb een afkortzaag van Milwaukee, zeer tevreden over. Maar het ging dit keer om 1,25cm van de lengte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Boudewijn schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:07:
[...]

In 1x 60mm is gewoon een slecht idee. Je zaag moet enorm werken, zaagsnede wordt lelijk etc. Ik heb een van de duurdere invalzagen (veel vermogen, geen 300€) en zou dit niet doen.
Je wil dit in etappes doen. Geleider (desnoods een lat) klemmen en in 3x 20mm zagen. Dan is elke zaag die 60mm diep kan zagen prima, ongeacht het vermogen. Dat een zaagblad 60mm uit de zaag steekt betekent niet per se dat je in 1 keer 60mm kan zagen.
Helder. Maar opzich mag een eventuele cirkelzaag wel dieper dan het blad anders moet het alsnog van twee kanten daar gaat bij mij niet de voorkeur naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
BlueKeenan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:58:

Misschien dat ik dit eerst probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
FabianGTI schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:53:
Ik heb zelf een Festool HK 85 EB-Plus welke perfect door dit soort materialen gaat, alleen vrees ik dat het goed zoeken worden naar een 2e hands dit voor je budget weg gaat, daar moet je dan een beetje geluk mee hebben.
Ja deze zou ik graag willen hebben. Wellicht het budget wat opschroeven 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Fraggert schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:08:
[...]

Heb je een bovenfrees? Zo ja, doorlezen:

Eerst met een decoupeerzaag en een lang zaagje bijna op maat doorzagen.

Dan leg je een plank erop met een rechte kant en dan doe je een kopieerfrees* in je bovenfrees, zo kun je een rechte rand frezen, dat kun je door de kogellager op het freesje in stapjes doen.

Kopieerfrezen heb je met een kogellager onder en boven. Het is door de bladdikte van 7.5cm blad in combinatie met de slag die je bovenfrees even kan maken (en de nuttige lengte van het freesbitje) de vraag of je dat van één kant kunt doen.

*als jouw bovenfrees kopieerringen heeft dan kun je die ook gebruiken maar dan moet je wel even wat rekenwerk uitvoeren om met de offset rekening te houden.
toon volledige bericht
Heb helaas geen bovenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ok, mocht het een mogelijke oplossing zijn dan misschien via een vriend, buurman, huren?

maar je zit dan wel in de categorie....gaat het niet zoals het moet (met het juiste gereedschap) dan moet het maar zoals het gaat. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 04-09-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Fraggert schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:07:
[...]

ok, mocht het een mogelijke oplossing zijn dan misschien via een vriend, buurman, huren?

maar je zit dan wel in de categorie....gaat het niet zoals het moet (met het juiste gereedschap) dan moet het maar zoals het gaat. :)
Ik denk dat het "dan moet het maar zoals het gaat" wordt😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
thunder7 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:03:
Ik denk dat je je volgorde niet correct hebt. Je moet het blad eerst vlak maken aan tenminste één kant, dan kun je vanaf die kant recht zagen. Moet je van twee kanten zagen, dan moet het blad ook aan twee kanten recht zijn.

Als het blad niet vlak is en het grof mag, dan kun je er net zo gemakkelijk met de kettingzaag langs gaan.
Ben ik het niet mee eens, de eerste zaagsnede die ik maak in een ruw bezaagd stuk hout is vaak in de lengte (en dat zijn onderhand al een hoop zaagsnedes). Dat doe ik om 2 redenen, zo'n ruw stuk hout is vaak veel te breed voor m'n vlakbank en het wil ook nog wel eens dat het hout verre van recht is. Om dan wat verlies te beperken gebruik ik mijn cirkel zaag en maak ik er delen van die het minste verlies hebben.
Daarna gaat de gezaagde plank op de vlakbank. Na de vlakbank gebruik ik mijn zaagtafel om de wankant en of 'rommelig' gezaagde kant haaks af te zagen. Deze kant kan daarna nog een keer over de vlakbank om een perfect resultaat te krijgen.

Als het houten schaaldeel minder groot is wil ik ze ook nog wel eens in het geheel op de roltafel van de zaagtafel leggen. Die zaagt met het juiste blad goed door het hele schaaldeel heen.

Maar zowel met de cirkelzaag, invalzaag en zaagtafel gebruik ik voor het schulpen een ander blad dan voor het afkorten. Voor het schulpen heb je zaagbladen met minder tanden, zodat de spaanders makkelijk weggevoerd kunnen worden. Met een goed scherp blad kan ook die Black & Decker zaagtafel tot z'n maximale hoogte door populier zagen. Populier is niet bijzonder hard en zou een schulpblad niet al teveel werk moeten geven.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53
Als het echt niet lukt, kan je nog zo;'n zaag proberen:
YouTube: Ultimate ChainSaw - V8 Power

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 14:35
Zoals @simon al aangeeft, als je gaat schulpen (in delen zagen) is een schulpblad wel aan te raden.
Bij normaal zagen wil je uiteraard veilig werken, maar schulpen zorgt voor een extra risico!

Bij een zaag actie is het idee dat de warmte die gegenereerd wordt, afgevoerd wordt door het zaagsel. Zaag je in 1x door een stuk hout, dan kan het zaagsel goed weg. Bij schulpen kan het zaagsel veel slechter weg, en moet dit door de ruimte tussen de zaagtanden afgevoerd worden.

Wordt de zaag(snede) warm, dan krijg je donkere plekken op je hout en slijten je zaagtanden sneller (lees, ze worden sneller bot). Een botte zaag zorgt weer voor meer warmte...wat dus een neergaande spiraal is.

Gezien je foto, zou ik aanraden om het blad neer te leggen en daar een cirkelzaag overheen te halen in meerdere "gangen" bij voorkeur met een degelijke afzuiging en een lineaal of zelfgemaakte geleider.

In principe is een uitgebreide (professionele) zaagtafel ook een optie, maar dat zijn geen zaagjes die je even bij een bouwmarkt haalt. Dan heb je het over grote machines inclusief een degelijke roller/glijftafel wat allemaal goed stevig op een vloer gemonteerd is.

Een decoupeerzaag kan ik niet aanraden...het zaagje gaat zeer zeker zwabberen aan het uiteinde. Een lintzaag zou dan een betere keuze zijn (daar zit de zaag oven en onder in een geleider), maar met dit blad zou ik dat niet doen uit praktische overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@MRTNbos schulpen heeft niets te maken met in meerdere etappes zagen. Schulpen is gewoon zagen in de lengte van een plank/balk, met de vezels mee dus, in plaats van haaks er op.

Daar zijn inderdaad speciale zaagbladen voor met andere vertanding dan bladen die gericht zijn op het afkorten.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 04-09-2024 17:24 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 10:58
Probeer een (nieuwe) handzaag. Serieus! Populier is zacht hout en valt prima te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-05 14:31
Ik zou een cirkelzaag (geen accu machine) met Widia zaagblad nemen (groot genoeg) en dan in 2x zagen (1e keer ondiep en 2e keer volle diepte. Als het hout nog niet helemaal droog is dan zal het stroef gaan. Eventueel wat WD 40 op het zaagblad spuiten dan "fietst" ie er wel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het wordt me niet helemaal duidelijk wat voor zaagsnede je wil gaan maken.

Wil je schulpen? dwz. de hele lengterichting?

Of gaat het om het afkorten van de uiteinden?

Bij dat laatste zou ik een handzaag nemen en een vaste hand.

Als je wil schulpen zou ik eens kijken naar een tweede handse makita 5103R. Ik gebruik hem in mijn diy zaagtafel en is echt een beest van een zaag. Gaat tot 100mm. Maargoed wel een iets forsere investering. Ik denk dat je je dan ook af moet gaan vragen hoe vaak je dit soort zaagsnedes nog gaat maken.

Zelfs dan kan het schulpen van een dergelijke gigantische plank tegevallen. Meer dan eens gaat het hout trekken en gaat je zaagsnede dichtklemmen. Dan moet je echt wiggen gaan gebruiken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
AtomicShockwave schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:35:
Het wordt me niet helemaal duidelijk wat voor zaagsnede je wil gaan maken.

Wil je schulpen? dwz. de hele lengterichting?

Of gaat het om het afkorten van de uiteinden?

Bij dat laatste zou ik een handzaag nemen en een vaste hand.

Als je wil schulpen zou ik eens kijken naar een tweede handse makita 5103R. Ik gebruik hem in mijn diy zaagtafel en is echt een beest van een zaag. Gaat tot 100mm. Maargoed wel een iets forsere investering. Ik denk dat je je dan ook af moet gaan vragen hoe vaak je dit soort zaagsnedes nog gaat maken.

Zelfs dan kan het schulpen van een dergelijke gigantische plank tegevallen. Meer dan eens gaat het hout trekken en gaat je zaagsnede dichtklemmen. Dan moet je echt wiggen gaan gebruiken enzo.
Het bovenste blad moet aan één zijde recht afgezaagd worden om te dienen als badkamer blad waar 2 waskommen op komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Wat ik nu voor ogen heb is 3 keer met mijn (toch draadloze) Milwaukee m18 cirkelzaag (9ah) te zagen. Dus eerst 2 cm dan nog eens en dan 1,5 cm. En het laatste stuk doen met een decoupeerzaag met een wat langer zaagjes. Als dit geen succes heeft dan ga ik waarschijnlijk een cirkelzaag kopen die tot 85mm kan en daarmee dan in delen zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Zoek een "rip Saw" of "Japanse zaag" om de plank handmatig in te korten.

Met een smetlijn een rechte lijn aftekenen en dan zagen
Ja, dat duurt wel even maar gaat prima en zit je onder de 300 euro?
De zijkant kan je afwerken met een handschaaf nr. 5 of hoger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
onno oliver schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:16:
Zoek een "rip Saw" of "Japanse zaag" om de plank handmatig in te korten.

Met een smetlijn een rechte lijn aftekenen en dan zagen
Ja, dat duurt wel even maar gaat prima en zit je onder de 300 euro?
De zijkant kan je afwerken met een handschaaf nr. 5 of hoger
Net een nieuw zaagblad voor mijn cirkelzaag binnen gehad. Wat een verschil, die oude was mega bot😆. Misschien eerst de cirkelzaag en daarna de overige 2 cm afmaken met een handzaag. Dan ben ik ook niet eeuwig bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:58:
[...]

Het bovenste blad moet aan één zijde recht afgezaagd worden om te dienen als badkamer blad waar 2 waskommen op komen te staan.
Ik ga hierbij vanuit dat het om de lengte, dus met de vezels mee gaat. Dat heet schulpen.

Ik zou de decoupeerzaag links laten liggen voor dat laatste stukje, dat gaat eerder zwabberen en maakt de boel er niet mooier op. Het uiteinde van het decoupeerzaagblad is een stuk meer flexibel dan de bovenkant. Een handzaag geeft meer controle.

Wat betreft de gelinkte cirkelzagen, die hebben een stuk meer vermogen dan die m18 cirkelzaag van je, maar het blijft een accu zaag. Ga je dit heel veel doen, dan zou ik daar naar kijken;
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:38:
[...]

Net een nieuw zaagblad voor mijn cirkelzaag binnen gehad. Wat een verschil, die oude was mega bot😆. Misschien eerst de cirkelzaag en daarna de overige 2 cm afmaken met een handzaag. Dan ben ik ook niet eeuwig bezig.
Dat lijkt me een goed plan. 2cm doorzagen over die lengte is goed te doen met een handzaag.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:58:
[...]

Helder. Maar opzich mag een eventuele cirkelzaag wel dieper dan het blad anders moet het alsnog van twee kanten daar gaat bij mij niet de voorkeur naar uit.
Dat klopt maar doe het in meerdere keren, dat is mijn boodschap. En wellicht moet je van 2 kanten zagen, wat jij wil is niet helemaal triviaal.

Kijk ook even naar waarom kickback ontstaat. En ja kickback is gevaarlijk. Doe dat alsjeblieft, een stuk populier van 65mmx300mm (oid :P) in je schedel geintegreerd is een vrij blijvende herinnering aan deze klus.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Pagina: 1