Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 08:32
Stomme vraag wellicht maar ik stel 'm toch.

Aan mijn garagemuur hangt een 3-fase laadpaal met load-balancer om de zakelijke EV op te laden. Dit loopt via Shell en hiermee krijg ik maandelijks de laadkosten vergoed.

Nu gaan we een 2e EV kopen. Ik heb een overschot aan zonne-energie, dus rijden we lekker goedkoop in de rondte. Met de nieuwe terugleverboete is het ook slim om zo min mogelijk terug te leveren. Ik wil dit met Home Assistant inregelen. Met HA en de Tesla API kijk ik welke auto's zijn aangesloten en hoeveel er in elke accu zit, om zo het overschot die dag verdelen.

Dit werkt het beste wanneer beide auto's zoveel mogelijk aangesloten zijn. We hoeven dan niet eerst te kijken welke auto we moeten inprikken. Beter voor m'n vrouw als ze een standaard-procedure heeft, anders kan ik het project nu al afschieten. ;) :+

Is het mogelijk om een 1-fase laadpaal op te hangen, en deze aan te sluiten op de bestaande groep in de garage? Evt. nog iets teruggeschroefd naar 2kw zodat de groep niet steeds eruit klapt? Dan hoef ik constructief niet zoveel te veranderen. Had ook al gedacht aan een granny charger, maar die ligt dan continue buiten op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 06:04
Volgens mij moet een wallbox cq. laadpaal op een eigen groep.
Kunnen is natuurlijk een ander verhaal. Let er wel op dat deze DC-detectie heeft.

Je kan ook de auto van je vrouw gewoon voorrang geven en dus alleen je eigen auto sturen op zo min mogelijk terugleveren op het net. Ik denk dat ze misschien niet vrolijk is als er maar 10% bij is geladen over een dag :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 08:32
Jim423 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:03:
Je kan ook de auto van je vrouw gewoon voorrang geven en dus alleen je eigen auto sturen op zo min mogelijk terugleveren op het net. Ik denk dat ze misschien niet vrolijk is als er maar 10% bij is geladen over een dag :)
Ze is zzper en rijdt 5 van de 7 dagen max een 10-tal km’s per dag. Zelf werk ik 3 dagen van huis dus langzaam opladen zou niet zo’n probleem moeten zijn. Met een override knop als de auto snel vol moet.