Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superky
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 12:59
Hallo, ik ben aangenomen voor een nieuwe baan, dus wil ik bij mijn huidige werkgever ontslag nemen. Ik heb nog nooit eerder ontslag genomen, dus vroeg ik me af welke documenten handig zijn om aan te vragen en te bewaren voor het geval ik ze nodig heb.

Ik heb de volgende documenten op mijn lijst staan die ik wil aanvragen:
  • eindafrekening
  • getuigschrift
Zijn er nog meer documenten die belangrijk kunnen zijn om aan te vragen bij mijn huidige werkgever wanneer ik ontslag neem? Dank alvast voor jullie reacties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon ontslag rief aan je manager schrijven en dan volgt de rest vanzelf :)

Maar ik zou eerst mondeling je manager inlichten, en dan ook vragen hoe en wat. Dan hoor je dat vanzelf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Zou vooraf even wat zaken regelen;

Even je openstaande saldo verlof dagen uit het systeem halen en nadenken of je ze wil laten uitbetalen of dat je ze op wil nemen. Dan kan je dat in je brief alvast melden.

Mocht je zo'n gouden ketting hebben als een lease auto of een duur mobieltje die je nog moet betalen even de voorwaarden en kosten opzoeken.

Zelfde voor studieschulden die je nog moet verrekenen.

Heb je bovenstaande wel, maar geen idee van de afhandeling daarvan is het wellicht handig om een gesprekje bij Hr ná je opzegging te schieten.

Denk je even na over je opzeg termijn en wanneer je dan moet opzeggen uiterlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-10 19:22
Doorgaans hoef je alleen een getuigschrift op te vragen. De rest volgt vanzelf.

Ik zou je ontslagbrief schrijven en een gesprek met je manager inplannen. Daarna mail je de ontslagbrief naar je manager en HR. Bespreek dan ook meteen van welke einddatum je uitgaat, of je nog vakantiedagen wenst op te nemen (of dat je ze allemaal wilt laten uitbetalen) en hoe/aan wie je het beste je werkzaamheden kunt gaan overdragen.

Wat wel verstandig kan zijn is het raadplegen van de HR-systemen ten aanzien van bijvoorbeeld je verlofsaldo's. Na je ontslag kun je daar straks niet meer bij, dus het kan verstandig zijn je overzicht vakantiedagen uit te printen of naar jezelf te mailen. Let daarbij ook even op het feit dat wellicht voor dit jaar alle vakantiedagen zijn opgenomen uitgaande van dienstverband tot einde jaar: omdat je nu opzegt ga je eerder weg en heb je dus mogelijk minder dagen dan het systeem weergeeft.

Hetzelfde geldt voor je loonstrookjes: krijg je die alleen inzichtelijk via het HR systeem? Dan even downloaden en naar jezelf sturen of geprint meenemen.

Lever je op de einddatum eigendommen in? Vraag daar even een bewijsje van en mocht men dat niet geven, mail dan ter plekke: "Zojuist telefoon, laptop en sleutel ingeleverd bij [Naam]. Groeten"

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Stom op 04-09-2024 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Let er ook op dat je privacy gevoelige info van je werksysteem verwijder voordat je weggaat en afgesloten wordt.
Zelf verwijder ik alles wat 'lokaal' staat in mijn werkomgeving.
Inclusief mijn mail boxen, in principe hebben ze geen toegang tot je mailbox tenzij je daar toestemming voor hebt gegeven. Maar na ervaring van een werkgever en inmiddels oud collega's die vrolijk in de mails zaten te spitten van een oud werknemer ben ik daar toch anders over gaan denken en verwijder ik alles uit voorzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:10
NicoHF schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:26:
Let er ook op dat je privacy gevoelige info van je werksysteem verwijder voordat je weggaat en afgesloten wordt.
Inclusief mijn mail boxen, in principe hebben ze geen toegang tot je mailbox tenzij je daar toestemming voor hebt gegeven. Maar na ervaring van een werkgever en inmiddels oud collega's die vrolijk in de mails zaten te spitten van een oud werknemer ben ik daar toch anders over gaan denken en verwijder ik alles uit voorzorg.
Het is volgens mij wel erg simpel gesteld om zonder overleg zomaar even heel je mailbox leeg te pleuren na ontslag. Je kunt ook bedrijfskritische data hebben staan in je mailbox.

https://www.ictrecht.nl/b...egevens%20verloren%20gaan.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oppassen met dat laatste. Privé-mail verwijderen sure. Maar niet de hele mailbox als er waardevolle mails in staan die het bedrijf nodig heeft. Natuurlijk, al dat zo is heb je in het verleden verzaakt door het alleen in de mailbox te laten staan. Maar dan nog, opzettelijk vernietigen van bedrijfsdata is niet slim. Of juist zinloos als er een backup is.

Nee werkgever mag niet zomaar in je mail neuzen, nee je mag niet zomaar bedrijfsdata verwijderen.

Edit: /spuit11

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
rmathijssen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:58:
[...]

Het is volgens mij wel erg simpel gesteld om zonder overleg zomaar even heel je mailbox leeg te pleuren na ontslag. Je kunt ook bedrijfskritische data hebben staan in je mailbox.

https://www.ictrecht.nl/b...egevens%20verloren%20gaan.
Weet niet hoe het in andere organisaties geregelt is, maar in mijn ervaring worden de cruciale mails doorgestuurd en staan ze in een gedeelde mailbox met collega's en niet alleen in de eigen werk mailbox.

Hierdoor kon prima de mailbox geleegd worden.
Maar wel goed om dat eerst na te gaan.

@F_J_K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 07:10
...in principe hebben ze geen toegang tot je mailbox tenzij je daar toestemming voor hebt gegeven. Maar na ervaring van een werkgever en inmiddels oud collega's die vrolijk in de mails zaten te spitten van een oud werknemer ben ik daar toch anders over gaan denken en verwijder ik alles uit voorzorg.
Google voor de aardigheid eens op: spionageaffaire maastricht

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
Zelf heb ik een paar keer mijn ontslag ingediend en dit is wat ik je mee kan geven.

- Eerst je manager bellen / persoonlijk spreken voordat je formeel je ontslag indient. Dat is wel zo netjes en die geeft je dan aanwijzingen wat je moet doen.

- Eindafrekening krijg je vanzelf.

- Getuigschrift moet je wel echt om vragen. Je werkgever is dan ook wettelijk verplicht je een getuigschrift te verstrekken, wat dan nog geen garantie geeft dat die dat dan ook daadwerkelijk doet.

- Vraag om een ontvangstbevestiging van je ingeleverde spullen (badge, laptop, telefoon, etc.).

- Wis persoonlijke bestanden van je laptop / je persoonlijke werkomgeving.

- Forward loonstroken, overzichten (HR), mails en bestanden die je wilt bewaren naar jezelf of sla ze ergens op.

- Vergeet je laatste declaraties niet op tijd in te dienen.

- Bewaar contactgegevens van je manager en HR.

- Wis al je mails, tenzij de regels van je werkgever dat expliciet verbieden. Van je mails wordt toch een back up gemaakt, dus als ze echt nog ergens bij moeten, kunnen ze dat toch wel doen. Maar het verkleint wel de kans dat er iemand onnodig in je mail gaat zitten koekeloeren.

- Stel een out-of-office in. Laat geen mail automatisch forwarden en geef ook geen collega toegang tot je mailbox, want je weet maar nooit wat die te zien krijgt.

- Vraag aan je leidinggevende / collega's of ze bereid zijn om als referent voor je te dienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 05-09-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02

AMDFreak

Intel is zo..

Loop naar de manager en vraag: "Heb je even" :)
Meestal wordt dan gevraagd om een brief in te dienen.

PZ regelt de rest.
Als je een getuigenschrift wilt kan je dat opvragen of vragen of je hen als referentie mag gebruiken op je CV.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Pagina: 1