Kamerthermostaat voor verwarmen+koelen+smart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een warmtepomp met 1 regelunit en voor beide verdiepingen een eigen vloerverwarmingsverdeler. Dankzij de warmtepomp kunnen we ook koelen. Elke kamer heeft een eigen kamerthermostaat die 3-aderig (zwart/bruin/blauw) is aangesloten. Zo een:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51D3lk2sqoL._AC_SX679_.jpg

Nu werkt dit prima en met de schakelaar zet je hem op koelen of verwarmen, maar zoals je kunt zien is de temperatuurinstelling bij benadering en je ziet geen enkele feedback over temperatuur of wat dan ook. Juist omdat het vloerverwarming/-koeling is duurt het lang en is even snel bijstellen er niet meer bij zoals met de goede oude radiatoren.

Kortom: ik zoek eigenlijk een vervanger hiervoor die een display heeft, maar ook ofwel direct aan Apple Homekit gekoppeld kan worden of via zoiets als Homey of Home Assistant en waarmee ik het inzicht krijg wat ik wil als ook een nauwkeurigere instelling dan "ongeveer 21C".

Het liefst heb ik een gerenomeerd merk, ook als dat iets meer geld uitgeven betekent, vanuit het oogpunt dat het voor het huis is en ik wel wil dat met name de smart home connectie wel zo lang mogelijk ondersteund blijft. Maar als dat er niet is, zijn andere tips ook meer dan welkom.

Het gaat in totaal om 8 stuks die ik nodig heb en ze sturen dus de klep(pen) van hun eigen zone op de vloerverwarmingsverdeler aan.

Wat zouden jullie adviseren?

Alle reacties

• MooDyBLueS
  • Niet online
Iemand enig idee?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Begin eens met wat meer foto's, o.a. van de regelunit en het merk+type enz.

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 05-09-2024 11:37 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Microkid Ik begrijp niet zo goed waarvoor dat van belang is, want die regelt gewoon het hele systeem en deze kamer units zijn puur om de leidingen van de vloerverwarming dicht/open te zetten naar gelang de lokale temperatuur.

Maar goed, ik wil ook de beroerdste niet zijn natuurlijk. ;) Het gaat om een Vaillant aroTherm Plus warmtepomp met VRC720 sensoComfort regelunit. Zo een:
Afbeeldingslocatie: https://samsian.co.uk/wp-content/uploads/2020/05/Screenshot-2020-05-15-at-20.14.16-1920x1387.png

Ik begrijp natuurlijk heel goed dat de sensoComfort bepaalt of de verwarming of koeling aanstaat, dat is ook niet het probleem. Ik zoek gewoon 'simpele' kamerunits maar dan wel digitaal én uit te lezen via een HA-achtig platform.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MooDyBLueS schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:41:
@Microkid Ik begrijp niet zo goed waarvoor dat van belang is, want die regelt gewoon het hele systeem en deze kamer units zijn puur om de leidingen van de vloerverwarming dicht/open te zetten naar gelang de lokale temperatuur.
Je vraagt ons om een oplossing. Dan moeten we natuurlijk wel weten wat er exact nu hangt. Anders wordt het redelijk schieten met hagel ;)

Als ik de handleiding even snel doorlees zie ik dat je in de ruimtes mogelijk een VR 92 kan ophangen. Dat is wel een digitale thermostaat. Je installateur kan je daar vast wel meer over vertellen.

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 05-09-2024 12:06 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Microkid Dank voor het meedenken! Dit is alleen niet de oplossing die voor mij geschikt is.

In de handleiding staat ook dat er maar maximaal 4 VR 92's aan gekoppeld kunnen worden en deze zijn meer bedoeld voor onafhankelijke zones, dus bijv. 2/3/4 vloerverwarmingsverdelers die je per VR 92 in het geheel aan kan sturen. En in de VR 92 handleiding staat dan ook "The product enables a zone to be controlled remotely via an eBUS interface." Dat is niet wat ik heb.

Wat ik zoek zijn dus 1 op 1 vervangers voor de kamerthermostaatjes die ik heb hangen die 2 simpele functies heeft:
1. verwarmen: temperatuur fungeert als maximum, zit de kamertemp eronder dan gaat/blijft de klep open, zodra temp bereikt is gaat klep dicht
2. koelen: temperatuur fungeert als minimum, zit de kamertemp erboven dan gaat/blijft de klep open, zodra temp bereikt is gaat de klep dicht

Dit is het enige wat ik zoek, met als toevoeging een digitaal scherm die de temp (en evt. luchtvochtigheid) weergeeft én linksom of rechtsom een HA-koppeling heeft.
Pagina: 1