Gemaakt Package met pkgbuild installeer op nieuwe locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Momenteel bezig om een package te maken met pkgbuild. Het uiteindelijke idee is om een package te maken die wordt uitgerold met Intune. In de package zitten custom background voor Microsoft Teams. Ik maak de package via de terminal op de volgende manier:

pkgbuild --root Background --install-location "/Users/andre/Library/containers/Microsoft Teams/Data/Library/Application Support/Microsoft/MSTeams/Backgrounds/Uploads/" --identifier Teamsbackground --version 1 Teamsbackground.pkg

Ik voer daarna de installatie uit van Teamsbackground.pkg

Je zou verwachten dat de bestanden netjes in de Upload folder terecht komen. Maar wat gebeurt er, er wordt een nieuwe mappen structuur aangemaakt vanaf:
Microsoft Teams/Data/Library/Application Support/Microsoft/MSTeams/Backgrounds/Uploads/

Dus nu staat en 2 mappen Microsoft Teams.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS1VCvS8D1ccHFQQ1IOevSMTOb4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3mcrX5f9i45OM27jOQfnn5aS.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe ik het voor elkaar krijg dat alles in de bovenste map Microsoft Teams terecht komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
Apple heeft de fijne maar soms rare mogelijkheid tot het anders weergeven van mappen. Dit is oorspronkelijk bedoeld om Applicaties (wat gewoon een map is) een lokale naam te kunnen geven.
In de container map beginnen alle mappen die door Applicaties worden aangemaakt met com.BEDRIJFSNAAM.APPLICATIENAAM.
Bij mij heet Teams bijvoorbeeld "com.microsoft.teams2" en iets als Word (die je er onder hebt staan) is com.microsoft.Word. Je kunt dat makkelijk opzoeken door rechtermuisknop toon info en dan de tekst bij "Naam en extensie"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTyTAQw-BTCvYBgZpzaFS9_bthk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4FaPjt8js0tpddCKacGQHCp.jpg?f=fotoalbum_large

Het eindresultaat zal dan iets van:
pkgbuild --root Background --install-location "/Users/andre/Library/containers/com.microsoft.teams/Data/Library/Application Support/Microsoft/MSTeams/Backgrounds/Uploads/" --identifier Teamsbackground --version 1 Teamsbackground.pkg
worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
Pendora schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:23:
Apple heeft de fijne maar soms rare mogelijkheid tot het anders weergeven van mappen. Dit is oorspronkelijk bedoeld om Applicaties (wat gewoon een map is) een lokale naam te kunnen geven.
In de container map beginnen alle mappen die door Applicaties worden aangemaakt met com.BEDRIJFSNAAM.APPLICATIENAAM.
Bij mij heet Teams bijvoorbeeld "com.microsoft.teams2" en iets als Word (die je er onder hebt staan) is com.microsoft.Word. Je kunt dat makkelijk opzoeken door rechtermuisknop toon info en dan de tekst bij "Naam en extensie"

[Afbeelding]

Het eindresultaat zal dan iets van:
pkgbuild --root Background --install-location "/Users/andre/Library/containers/com.microsoft.teams/Data/Library/Application Support/Microsoft/MSTeams/Backgrounds/Uploads/" --identifier Teamsbackground --version 1 Teamsbackground.pkg
worden.
Bedankt voor je reactie dat werkt, fijn weer een stuk verder.
Andere vraag, nu kan ik alleen deze installeren onder mijn eigen naam (andre) bestaat er ook een mogelijkheid dat je iets kan meegeven dat deze wordt geinstalleerd onder de naam die ingelogd is op de macbook. Bij windows kan je zoiets als %profilename% meegeven. Hoe werkt dat op een Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
nachtwaker schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:47:
[...]

Bedankt voor je reactie dat werkt, fijn weer een stuk verder.
Andere vraag, nu kan ik alleen deze installeren onder mijn eigen naam (andre) bestaat er ook een mogelijkheid dat je iets kan meegeven dat deze wordt geinstalleerd onder de naam die ingelogd is op de macbook. Bij windows kan je zoiets als %profilename% meegeven. Hoe werkt dat op een Mac?
Jazeker dat is ~/
Dus in jouw voorbeeld,
"/Users/andre/Library/containers/Microsoft... --> ~/Library/containers/Microsoft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
Pendora schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:53:
[...]

Jazeker dat is ~/
Dus in jouw voorbeeld,
"/Users/andre/Library/containers/Microsoft... --> ~/Library/containers/Microsoft...
Zo dus:
pkgbuild --root Background --install-location "~/Library/containers/com.microsoft.teams2/Data/Library/Application Support/Microsoft/MSTeams/Backgrounds/Uploads/" --identifier Teamsbackground --version 1 Teamsbackground.pkg

Want als ik dit doe dan wordt het pkg bestand gemaakt, maar zodra ik deze installeer krijg ik een error dat het niet geinstalleerd kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
Ik voer dit command uit:
pkgbuild --root Background --install-location ~/Library/containers/com.microsoft.teams2/Data/Library/Application Support/Microsoft/MSTeams/Backgrounds/Uploads/ --identifier Teamsbackground --version 1 Teamsbackground.pkg

Package wordt gemaakt ik voer hem daarna uit en krijg dan deze foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24WY9gVu9EjYY4-8UxMOTtOf1k8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZmWY1v01I6cUfYhu6pB8m6jM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Ik durf het je niet te zeggen. Ik vermoed alleen dat pkgbuild wel eens heel oud is. Zelfs Apple refereert naar OS X in de handleiding en het is 8 jaar geleden dat Apple van OS X naar macOS is gegaan.

Dit kan een interessant programma zijn voor je: http://s.sudre.free.fr/Software/Packages/about.html
Dit kan ook interessant zijn:
https://www.prajwaldesai....p-wallpaper-using-intune/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
Pendora schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:37:
Ik durf het je niet te zeggen. Ik vermoed alleen dat pkgbuild wel eens heel oud is. Zelfs Apple refereert naar OS X in de handleiding en het is 8 jaar geleden dat Apple van OS X naar macOS is gegaan.

Dit kan een interessant programma zijn voor je: http://s.sudre.free.fr/Software/Packages/about.html
Dit kan ook interessant zijn:
https://www.prajwaldesai....p-wallpaper-using-intune/
Ja is inderdaad al heel oud.
Beide linkjes ben ik al een eerder tegengekomen, 2e linkje ben ik niet zo happig op. Daarvoor moet je de files op een locatie neerzetten waar de hele wereld er dan inprincipe bij kan. 1e link ben ik me ook op aan het verdiepen hoe dat precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
Heeft er iemand ervaring met dit pakket: http://s.sudre.free.fr/Software/Packages/about.html

Kan heel leuk package aanmaken maar je kan niet in de System Library komen beetje lastig.
De applicatie heeft al Full Disk Access maar dat maakt niet zoveel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02 12:29

osx

Dit gaat problemen geven om meerdere redenen:
1) je gebruikt Intune om een package te distribueren. Ten tijde van de daadwerkelijke lokale installatie weet je niet of er een gebruiker ingelogd is of dat er zelfs een gebruiker account op dat moment bestaat. Ik weet niet of Intune inmiddels behoorlijke installatie triggers heeft a la Jamf Pro of dat het nog steeds maar wachten en hopen is totdat het op het werkstation verschijnt.
2) Wat als er meerdere gebruikers zijn op het systeem of er vind een wisseling plaats?

Kijk eens of er inmiddels default locaties zijn voor Teams sjabloon bestanden. Voor Word, Excel, Powerpoint zijn deze er. Bestanden op deze lokatie geplaatst worden automatisch herkend voor alle gebruikers (alle bestaande + nieuwe) bij de eerstvolgende applicatie start. Ik moet het voor je opzoeken waar het was, ik gebruik deze wijze al jaren voor distributie van macro's etc. Er is MS documentatie over hoe dit te gebruiken.

Als er nog geen gebruikersaccount is, kan je ook overwegen om in /Library/User\ Template de bestanden te plaatsen. Vanuit hier wordt altijd de homedirectors getrokken alser een nieuw account op de computer gegenereerd wordt.

En anders zal je om moeten kijken naar een postinstall script die bijvoorbeeld alle UID > 501 afloopt en het zaakje vanuit /TMP (waar je de installer het in eerste instantie naar toe laat installeren) kopieert naar alle gevonden homedirectories (en rechten goed zet).

Of combi van de laatste twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osx

osx

nachtwaker schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:43:
Heeft er iemand ervaring met dit pakket: http://s.sudre.free.fr/Software/Packages/about.html

Kan heel leuk package aanmaken maar je kan niet in de System Library komen beetje lastig.
De applicatie heeft al Full Disk Access maar dat maakt niet zoveel uit
Packages is een prima product. Ik gebruik het al jaren. Naast Jamf Composer als ik wat app activiteit wil vangen via een snapshot.

Verder: in de System Library ( /System/Library ) heb je niks te zoeken. In de reguliere algemene library wel (/Library).

Dan nog een algemene tip: Vooral Microsoft heeft er een handje van om bepaalde directories een .localised extensie mee te geven. Dat is prettig voor de eindgebruiker, die ziet de mapnaam in bewoording die mogelijk beter begrijpbaar is, maar heeft mij er wel eens in laten tuinen als ik niet een check via terminal doe op de daadwerkelijke directory naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
osx schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 01:33:
Dit gaat problemen geven om meerdere redenen:
1) je gebruikt Intune om een package te distribueren. Ten tijde van de daadwerkelijke lokale installatie weet je niet of er een gebruiker ingelogd is of dat er zelfs een gebruiker account op dat moment bestaat. Ik weet niet of Intune inmiddels behoorlijke installatie triggers heeft a la Jamf Pro of dat het nog steeds maar wachten en hopen is totdat het op het werkstation verschijnt.

Klopt met Intune. Zodra degene online komt met zijn Macbook zal de company portal app een synchronisatie uitvoeren en dan wordt de installatie normaal gesproken uitgevoerd.

2) Wat als er meerdere gebruikers zijn op het systeem of er vind een wisseling plaats?
Wordt uitgerold op basis van domein accounts. Men logt lokaal op de macbook in, maar op de company portal app wordt ingelogd met hun domein account

Kijk eens of er inmiddels default locaties zijn voor Teams sjabloon bestanden. Voor Word, Excel, Powerpoint zijn deze er. Bestanden op deze lokatie geplaatst worden automatisch herkend voor alle gebruikers (alle bestaande + nieuwe) bij de eerstvolgende applicatie start. Ik moet het voor je opzoeken waar het was, ik gebruik deze wijze al jaren voor distributie van macro's etc. Er is MS documentatie over hoe dit te gebruiken.

De standaard locatie voor de achtergronden van Teams is het volgende: /Library/containers/Microsoft Teams/Data/Library/Application Support/Microsoft/MSTeams/Backgrounds/Uploads/

Dit is niet de library van de user zelf.

Als er nog geen gebruikersaccount is, kan je ook overwegen om in /Library/User\ Template de bestanden te plaatsen. Vanuit hier wordt altijd de homedirectors getrokken alser een nieuw account op de computer gegenereerd wordt.

En anders zal je om moeten kijken naar een postinstall script die bijvoorbeeld alle UID > 501 afloopt en het zaakje vanuit /TMP (waar je de installer het in eerste instantie naar toe laat installeren) kopieert naar alle gevonden homedirectories (en rechten goed zet).

Of combi van de laatste twee.
Heb het nu wel zover met pkgbuild dat ik een package heb gemaakt, het maakt nu niet uit wie er ingelogd is op het systeem. De installatie kan worden uitgevoerd. Alleen via intune lukt de uitrol niet, dit heeft volgens mij mee te maken dat er tijdelijke full disk access nodig is. Enig idee of dit kan worden toegepast met een postinstall script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osx

osx

Misschien moet je een klein stukje hogerop een PPPC profiel toepassen voor het uitvoerende Intune proces op het werkstation. Eigenlijk moet Intune daarin zelf al voorzien.

PPPC zaken zijn niet op te lossen via scripts. Ze zijn beperkt tot devices onder MDM. Een PPPC profiel kan je bijvoorbeeld niet los toepassen op een willekeurig apparaat.
Pagina: 1