Vpn instellen op fritzbox 5490 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik heb glasvezel van odido.
Ik heb de zyxel router vervangen door een fritzbox 5490, 7.31 software (laatste)
Het Huawei media converter kastje zit er nog tussen.
Nu wil ik vpn instellen zodat ik extern vanaf mijn Android 13 mobiel via de router weer internet op kan.
Ik heb de fritzbox aangemeld bij myfritz.net.
Daarna een vpn user in fritzbox aangemaakt.
Vervolgens dezelfde vpn gegevens in mijn Samsung telefoon ingericht, maar wil niet verbinden.
Ik kan wel vanaf de telefoon via data met de webbrowser inloggen op de fritzbox en ook de fritzbox app werkt, inclusief de vpn optie, maar daarmee kun je enkel het eigen netwerk op en niet weer naar buiten internet op.
Ik heb hetzelfde geprobeerd vanaf 2 andere telefoons waaronder een iPhone. Die komt met de melding 'geen respons van server'".
Dus ik heb geen idee verder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:54

lier

MikroTik nerd

micheldeman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:15:
Ik kan wel vanaf de telefoon via data met de webbrowser inloggen op de fritzbox
Waarom zou je je router van buiten je netwerk willen bedienen? Of is dat tijdelijk?
inclusief de vpn optie
Bedoel je dat het wel werkt?

Mocht het van buitenaf wel werken en alleen op je interne netwerk niet, dan zal je iets van NAT loopback nodig hebben. Maar dat is een latere zorg.

Welke VPN client gebruik je op je mobile device?
Welke VPN service gebruik je op de Fritz!Box?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
De fritzbox app heeft een knop waarmee je via vpn vanaf je mobiele telefoon verbinding met de router maakt, maar die vpn geeft je enkel toegang tot je router, niet om via the je router weer terug het internet op te kunnen. Een soort van ingebakken vpn ipv enkel https. Dit werkt dus wel.

Het apart instellen van een vpn gebruiker in Android werkt dus niet. Ik krijg ook geen prompt om de username en of wachtwoord in te geven.

Ik zal nog wat screenshots upliaden.

De link naar dehandleiding had ik al geraadpleegd, maart ook zonder succes helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
.

[ Voor 99% gewijzigd door micheldeman op 03-09-2024 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:48
Geen ervaring met FB, maar ik zou om te beginnen die screenshot weghalen en je IPSEC credentials wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YJqus6T1srVill2u-8RtAD2esY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKYOoJl4O0TdCfEpdfdMii0D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door micheldeman op 03-09-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Houtenklaas schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:33:
Geen ervaring met FB, maar ik zou om te beginnen die screenshot weghalen en je IPSEC credentials wijzigen.
Ik heb wel ervaring met 'FB' en op basis van deze gegevens kan ik (en iedereen) z'n internetverkeer óver dat apparaat laten lopen.....

@micheldeman Haal dat screenshot met alle verbindingsgegevens liefst z.s.m. weg én pas je VPN settings op die FB aan :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAigX7zkbHg2bMrWcrvaDdDK6oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aHQE2ljQj8RcTvFTVjnbHNZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door micheldeman op 03-09-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Zo beter, ik dacht van, je moet toch ook nog het wachtwoord weten, maar zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Will_M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:36:
[...]

Ik heb wel ervaring met 'FB' en op basis van deze gegevens kan ik (en iedereen) z'n internetverkeer óver dat apparaat laten lopen.....

@micheldeman Haal dat screenshot met alle verbindingsgegevens liefst z.s.m. weg én pas je VPN settings op die FB aan :o
Daar ben ik dus naar op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die 5490 draait AFAIK op dezelfde firmware / release (7.59 > ?) als dat bijv. de 7590 draait (met als grootste verschil dat de 5490 ook iets van 'Glasvezel' (FO) snapt).

In het instellingen menu onder 'Internet' -> 'Toegang verlenen' zit ook een "Wireguard" optie welke voor nieuwe VPN gebruikers vaak beter te begrijpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Will_M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:52:
Die 5490 draait AFAIK op dezelfde firmware / release (7.59 > ?) als dat bijv. de 7590 draait (met als grootste verschil dat de 5490 ook iets van 'Glasvezel' (FO) snapt).

In het instellingen menu onder 'Internet' -> 'Toegang verlenen' zit ook een "Wireguard" optie welke voor nieuwe VPN gebruikers vaak beter te begrijpen is.
Wireguard zit helaas niet op de 5490. Software 7.31 welke tevens de laatste versie is voor de 5490

@Will_M kun jij op basis van de 2 screenshots zien of en wat er evt verkeerd ingesteld staat?

[ Voor 8% gewijzigd door micheldeman op 03-09-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

micheldeman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:03:
[...]

Wireguard zit helaas niet op de 5490. Software 7.31 welke tevens de laatste versie is voor de 5490

@Will_M kun jij op basis van de 2 screenshots zien of en wat er evt verkeerd ingesteld staat?
Op basis van die screenshots (incl. dat screenshot wat je gelukkig al verwijderd hebt) zou alles, ook middels IP-SEC, gewoon moeten gaan werken zoals je verwacht echter vraag ik me nu wel af waarom je van je provider (Odido?) een vervangend Modem/Router gekregen hebt welke niet eens meer door AVM supported wordt.....

https://download.avm.de/f...zbox-5490/other/fritz.os/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Will_M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:11:
[...]

Op basis van die screenshots (incl. dat screenshot wat je gelukkig al verwijderd hebt) zou alles, ook middels IP-SEC, gewoon moeten gaan werken zoals je verwacht echter vraag ik me nu wel af waarom je van je provider (Odido?) een vervangend Modem/Router gekregen hebt welke niet eens meer door AVM supported wordt.....

https://download.avm.de/f...zbox-5490/other/fritz.os/
Ik zat eerst bij tweak, maar helaas is die club overgenomen door odido. Bij odido kwam een zyxel router, maar dat ding is dichtgetimmerd. Om een toch vpn mogelijk te maken heb ik de fritzbox dus ipv zyxel teruggeplaatst, wel met de mediaconverter er nog tussen. Eerder zat de fritzbox wel direct op de glasvezelaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oJn41TUfZCe-8N9_3WcA5IdylA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuCDrbvqgRYMjPlI5J4CfY9v.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat vanuit fritzbox app wel een vpn opgezet kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Ik heb hier thuis ook een 5490. Het is mij uiteindelijk gelukt door de IPSec Xauth PSK VPN op de gsm te gebruiken. Dan niet het fritzbox serveradres maar het IP adres in te voeren, toen werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dan heb je nu dus een 'dubbele NAT' en daarmee een routering issue vooor IPSEC verkeer over UDP-4500 (tranversal) doordat die Zyxel waarschijnlijk niet weet wáár 'ie dat standaard uitgaand verkeer moet gaan droppen.

Xauth zou er inderdaad beter mee om moeten kunnen gaan (y)

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 03-09-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Will_M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:26:
Dan heb je nu dus een 'dubbele NAT' en daarmee een routering issue vooor IPSEC verkeer over UDP-4500 (tranversal) doordat die Zyxel waarschijnlijk niet weet wáár 'ie dat uitgaand verkeer moet gaan droppen.
@Will_M Nee nee, die zyxel zit niet meer aangesloten.
Dus enkel een Huawei mediaconverter en daarop de fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
JdM schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:25:
Ik heb hier thuis ook een 5490. Het is mij uiteindelijk gelukt door de IPSec Xauth PSK VPN op de gsm te gebruiken. Dan niet het fritzbox serveradres maar het IP adres in te voeren, toen werkte het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwdQapOTmVezm8iUK-b-gOTjBvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydYd7NPCHq7Uz50qMpzhGwjO.jpg?f=fotoalbum_large

@JdM
Dit zijn de enige vpn opties op mijn telefoon, geen auth psk

Zojuist het IP adres van de router uitgeprobeerd ipv fritzbox URL, maar helaas, werkt niet.

[ Voor 5% gewijzigd door micheldeman op 03-09-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58
micheldeman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:28:
[...]

@Will_M Nee nee, die zyxel zit niet meer aangesloten.
Dus enkel een Huawei mediaconverter en daarop de fritzbox.
heb je dit nog kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldeman
Opperhoof schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:08:
[...]

heb je dit nog kunnen oplossen?
Nee, helaas niet meer.
Ergens gaat het fout, maar ik kom er niet achter.
Iets te beperkte kennis denk ik.
Pagina: 1