Wat is een volgende, logische, upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:36

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Mijn thuisnetwerk is op dit moment relatief simpel:
  • Hoofdrouter en modem is een Ziggo Connectbox die met standaardinstellingen draait, met uitzondering van wat port forwarding en ik heb ooit gekeken welk kanaal het beste was (ik woon niet in een erg drukke omgeving).
  • Op de 1e verdieping hangt een Ubiquiti UAP AC PRO. Ooit van iemand gekregen en werkt prima.
  • Er zijn een tweetal switches waarmee een aantal belangrijke apparaten bedraad zijn aangesloten op de Ziggo Connectbox. Denk hierbij aan TV, receiver, NAS, Xbox, werkplek en het smarthome.
Ik merk dat mijn draadloze netwerk thuis niet (meer) stabiel is. De verbinding valt vaak weg waardoor muziek of video streamen onderbroken wordt en ook de verbinding van sommige Shelly's (slimme relais) valt snel weg. Mijn vermoeden was dat dit komt door de Ziggo Connectbox (is inmiddels 5 jaar oud) dus mijn eerste ingeving was om op basis van de Wifi Best Buy Guide meteen de winnaar te kopen en daarmee het draadloze deel van de Ziggo Connectbox over te nemen.

Als ik nu de modem/router reset omdat het internet weer loopt te kloten dan moet ik ook alle apparaten weer opnieuw (laten) verbinden. Een aparte router en modem zou dit probleem oplossen, maar idealiter zou het niet eens nodig zijn.

Mijn vraag is concreet; is het bijkopen van een goede router en die naast de Ziggo Connectbox inderdaad een goede en logische upgrade gezien mijn setup of zijn er andere goede ideeën? Alvast bedankt!

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
Ik zou Wifi op de Ziggo Connectbox uitschakelen en een 2e Ubiquiti AP aanschaffen om de Wifi functionaliteit over te nemen.
Zelf heb ik een Experiabox, maar ik vind de Wifi functionaliteit daarvan erg slecht.
Daarom heb ik dit uitgeschakeld en losse APs genomen om dit over te nemen.

Een aparte router kan later altijd nog. Ik zou beginnen met APs,

Gezien je nu Ubiquiti is, kan je kijken naar hun meeste recente APs, de U7 series.
Wellicht deze?
https://eu.store.ui.com/e.../all-wifi/products/u7-pro
uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Pro

of als je wat goedkoper wilt...
De Lite uit de voorgaande U6 series:
uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite

[ Voor 39% gewijzigd door GarBaGe op 03-09-2024 12:43 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
-CJ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:52:
Mijn thuisnetwerk is op dit moment relatief simpel:
  • Hoofdrouter en modem is een Ziggo Connectbox die met standaardinstellingen draait, met uitzondering van wat port forwarding en ik heb ooit gekeken welk kanaal het beste was (ik woon niet in een erg drukke omgeving).
  • Op de 1e verdieping hangt een Ubiquiti UAP AC PRO. Ooit van iemand gekregen en werkt prima.
  • Er zijn een tweetal switches waarmee een aantal belangrijke apparaten bedraad zijn aangesloten op de Ziggo Connectbox. Denk hierbij aan TV, receiver, NAS, Xbox, werkplek en het smarthome.
Ik merk dat mijn draadloze netwerk thuis niet (meer) stabiel is. De verbinding valt vaak weg waardoor muziek of video streamen onderbroken wordt en ook de verbinding van sommige Shelly's (slimme relais) valt snel weg. Mijn vermoeden was dat dit komt door de Ziggo Connectbox (is inmiddels 5 jaar oud) dus mijn eerste ingeving was om op basis van de Wifi Best Buy Guide meteen de winnaar te kopen en daarmee het draadloze deel van de Ziggo Connectbox over te nemen.

Als ik nu de modem/router reset omdat het internet weer loopt te kloten dan moet ik ook alle apparaten weer opnieuw (laten) verbinden. Een aparte router en modem zou dit probleem oplossen, maar idealiter zou het niet eens nodig zijn.

Mijn vraag is concreet; is het bijkopen van een goede router en die naast de Ziggo Connectbox inderdaad een goede en logische upgrade gezien mijn setup of zijn er andere goede ideeën? Alvast bedankt!
Zelf opbouwen en scheiden van functies kan het geheel stabieler maken. Maar een nieuwe Connectbox ook :)

Ik heb hier een eigen router/firewall, eigen accesspoints & de wifi op mijn ziggo brooddoos is uit (ding hangt in de meterkast).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geem idee - want je hebt nog geen troubleshooting gedaan. Altijd eerst uitzoeken wat er aan de hand is, dan kijken of het met bestaande apparatuur op te lossen is, dan pas portemonnaie trekken voor andere hardware. Random - verder goede - hardware kopen zonder dat te doen is vragen om geld over de balk te gooien zonder garantie dat je probleem opgelost wordt.

Dus begin bij de basics:

- spelen de problemen altijd of alleen op bepaalde momenten?
- spelen de problemen op draagbare apparaten (niet de Shellies dus) altijd rond dezelfde plek of overal?
- op wat voor apparaten ervaar je de problemen (ja, de Shellies, maar wat nog meer?)
- spelen de problemen alleen op de 2.4GHz of ook op de 5GHz?
- ben je daadwerkelijk met de Connectbox (welke? Ziggo heeft er meerdere gehad - merk+naam staat onderop) verbonden als je problemen hebt of spelen ze ook als je met de UAP AC Pro verbonden bent?

Als je op een Windows laptop problemen ervaart, doe eens op zo'n moment netsh wlan show interface - en doe het nog eens als je geen problemen hebt. Post beide resultaten hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:55
De reflex om bij problemen meteen de ISP router de schuld te geven een eigen router te kopen is bijna altijd de verkeerde optie.

Ga eerst eens fatsoenlijk troubleshooten zoals @dion_b al zei, zodat je weet wat het probleem is.

Mijn eerste gok zou zijn dat de 2,4Ghz de problemen levert en iot dingen zoals die shelly's dragen daar vaak sterk aan bij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Goede tips, dank daarvoor. Met wat voor soort programma's kan ik dergelijke troubleshooting doen? Problemen met verbinding spelen vooral met de receiver (Yamaha Avantage) en een tablet (Samsung Tab S8+) omdat die het meest gebruikt worden.

De tip van CMD zal ik ook toepassen, al wordt de laptop minder vaak draadloos gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-CJ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:04:
Goede tips, dank daarvoor. Met wat voor soort programma's kan ik dergelijke troubleshooting doen? Problemen met verbinding spelen vooral met de receiver (Yamaha Avantage) en een tablet (Samsung Tab S8+) omdat die het meest gebruikt worden.

De tip van CMD zal ik ook toepassen, al wordt de laptop minder vaak draadloos gebruikt.
Android tablet? Installeer WiFiAnalyzer, kijk dan bij Access Points, Current connection. De info die daar staat is een goed begin (en vergelijkbaar met wat de Windows command geeft). Post die info hier (text overtikken of screenshot), zowel als het fout gaat als als het goed is. Verschil tussen die twee situaties zal eea ws verhelderen.

Oslik blyat! Oslik!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Hier wat screenshots in verschillende situaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TNf3C8_tXw1s0gEZtq0lqhJOYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XGRqmmuTPWmpFhl7CvckKkp0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUUolIJ2RWDBF9lqMnQcLr8cwE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02zlVmIz5gS8dnWxIHPUDUgB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZS7kU5kVva7CL7gPkP5stlnl50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cmCLuvrxSUU0M9QDYlKB5Ol.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo7680Z9Rui_s1f5HTRdRVZ-fCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnZrvU1lgnXFmIurEpxyhm10.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vooral opvalt is dat de signaalsterkte volledig weg is op slechte momenten, terwijl de tablet wel zegt verbonden te zijn. Heb het geprobeerd te reproduceren op de laptop maar misschien niet goed getimed.

Hopelijk zegt het iets, mij vrij weinig.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-09 20:56
Weet niet hoeveel toestellen er via WiFi verbonden zijn maar daar zit bij de modem meestal ook een limiet op.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoeveel afstand en muren zitten er tussen zender en ontvanger?

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:10:
Hoeveel afstand en muren zitten er tussen zender en ontvanger?
Tijdens deze test 3 meter en geen muren.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Dyckie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:22:
Weet niet hoeveel toestellen er via WiFi verbonden zijn maar daar zit bij de modem meestal ook een limiet op.
Op dit moment 19.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-CJ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:21:
Hier wat screenshots in verschillende situaties:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat vooral opvalt is dat de signaalsterkte volledig weg is op slechte momenten, terwijl de tablet wel zegt verbonden te zijn. Heb het geprobeerd te reproduceren op de laptop maar misschien niet goed getimed.

Hopelijk zegt het iets, mij vrij weinig.
Als ik kijk naar die output is signaal identiek tussen goede en slechte momenten, met in beide gevallen "91%" signaal, wat neerkomt op -54.5dBm, wat perfect te noemen is. Het is ook veel sterker dan andere netwerken in zelfde kanaal. Maar dat garandeert nog niet de zendtijd.

Layer 1 is dus alvast in orde. Layer 2 zou volgende aandachtspunt moetnen zijn. Als het zeer druk is, kan het zijn dat je weinig zendtijd krijgt. Uitdaging is dat je dat een stuk minder eenvoudig inzichtelijk kunt maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Even een update; inmiddels de Ziggo Connectbox in bridge modus laten zetten en een ASUS RT-AX88U Pro gekocht om als centrale wifi-router te dienen (aangevuld met eerder genoemd accespoint). Dit werkt perfect en internet is nu stabiel en ook drie tot vier keer sneller, echt heel fijn.

Dank allemaal voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En waarom geen Ubiquiti cloud gateway zodat je ook telemetrie, controller etc hebt? Unifi accès point er bij en je hebt overal dekking en geen gezeur met een Frankenstein setup.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:41:
En waarom geen Ubiquiti cloud gateway zodat je ook telemetrie, controller etc hebt? Unifi accès point er bij en je hebt overal dekking en geen gezeur met een Frankenstein setup.
Vooral gebruikersgemak. Ik vind de backend van Unify/Ubiquiti echt waardeloos en ASUS doet dat een stuk beter. Instellen van het accespoint kostte mij ook flink wat uren dus denk er nog aan om die te vervangen voor een ASUS alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

-CJ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Vooral gebruikersgemak. Ik vind de backend van Unify/Ubiquiti echt waardeloos en ASUS doet dat een stuk beter. Instellen van het accespoint kostte mij ook flink wat uren dus denk er nog aan om die te vervangen voor een ASUS alternatief.
Ok. Hoe lang geleden is de laatste ervaring dan met de Unifi backend als ik vragen mag? Paar jaar geleden kon het beter maar tegenwoordig is het echt wel dikke prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Ok. Hoe lang geleden is de laatste ervaring dan met de Unifi backend als ik vragen mag? Paar jaar geleden kon het beter maar tegenwoordig is het echt wel dikke prima :)
Eergisteren :D na een hoop ruzie wel gelukt maar niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 21:02

jurroen

Security en privacy geek

-CJ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Instellen van het accespoint kostte mij ook flink wat uren dus denk er nog aan om die te vervangen voor een ASUS alternatief.
Met alle respect, tenzij je een problematisch AP hebt is dit zeer waarschijnlijk te wijten aan een gebrek aan kennis. Instellen van een UniFi AP zou minutenwerk moeten zijn, zéker geen uur of uren.

Het kan natuurlijk dat ASUS wat beter aansluit bij jouw kennisniveau en ervaring.

Hou er wel rekening mee dat je het beste een bekabelde verbinding naar elk AP toe dient te trekken. Een wireless backhaul ("mesh over wifi") geeft vaak problemen omdat het van een flink aantal variabelen afhankelijk is die niet altijd te beïnvloeden zijn.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 21:02

jurroen

Security en privacy geek

Toevoeging: heb je nu overigens de UAP-AC-Pro wel bekabeld aangesloten of heb je die voorzien van een wireless uplink naar je ConnectBox? Dat zou een uitleg kunnen geven aan dat je wel een goed signaal hebt maar een wegvallende verbinding (immers, mogelijk heeft je AP dan geen of een slechte wireless uplink).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1