Hoeveel Watt voor buitenverlichting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:06

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik wil aan de achterkant van mijn huis 4 lampen tegen de buitenmuur bevestigen.
Aan de voorkant 3 stuks en dan nog eentje aan 1 zijkant en 2 aan de andere zijkant.
De vorm van de armaturen heb ik al uitgekozen. Zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/189995/files/388884668/900x900x2/hoftronic-kansas-led-wandlamp-xl-20-watt-3000k-war.jpg

Alleen zit ik even met het wattage.
Die ik op het oog heb zijn 7 Watt per stuk. 720 lumen volgens de leverancier.
Ik vraag me af of dit niet teveel is.
De lampen zijn deels sfeerverlichting, maar ook om rondom het huis voldoende licht te hebben zodat het net onveilig voelt en we gewoon goed kunnen zien. Als we de sleutel in het slot willen steken, dat soort dingen.

Zou 7 Watt te veel zijn?
Want dat hangt er bijvoorbeeld achter het huis 28 Watt Led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hangt af van het beeld wat je wil hebben. en de achtergrond waar het licht op moet schijnen, mijn oplossing:gewoon een paar lampjes kopen en proberen.
Het maakt vaak ook (misschien wel meer) uit welke hoek en kleur lampjes hebben.

Zelf heb ik ~4 watt en was 5 al een beetje veel van het goede, maargoed dat is volledig afhankelijk van wat je wil bereiken hoe dicht de lampen bij elkaar hangen etc. ik heb er ~5 watt lampjes inzitten op een dimmer. dus sfeer en goed zien kan beide. :)

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 03-09-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Je kan op internet wel lumens-naar-watt-tabelletjes vinden. Wellicht handig als je wel gevoel hebt bij hoeveel watt je zou willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh1vCF2IFTTXg4m7dND1DPJXM4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NtvrAtszTcDUfu6F0tRbWGkQ.png?f=user_large

Persoonlijk denk ik dat je voor sfeerlicht prima af bent bij zo'n 300-500 lumen.

Echter is kleurtemperatuur en verstrooiing ook wel een belangrijke factor denk ik... als ik naar mijn LED zaklampje kijk die een strakke bundel helder wit LED licht geeft, dan is de 200 lumen stand echt een bak licht hoor :+

[ Voor 22% gewijzigd door Nullifiel op 03-09-2024 11:12 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:59:
Hangt af van het beeld wat je wil hebben. en de achtergrond waar het licht op moet schijnen, mijn oplossing:gewoon een paar lampjes kopen en proberen.
Het maakt vaak ook (misschien wel meer) uit welke hoek en kleur lampjes hebben.

Zelf heb ik ~4 watt en was 5 al een beetje veel van het goede, maargoed dat is volledig afhankelijk van wat je wil bereiken hoe dicht de lampen bij elkaar hangen etc. ik heb er ~5 watt lampjes inzitten op een dimmer. dus sfeer en goed zien kan beide. :)
De muren van ons huis zijn wit, dus dat is maximale reflectie.
De lampen zijn 3000K dus dat is een beetje warm.
Naar een dimmer voor buiten zit ik ook al te kijken. Dan worden de lampen wel een stuk duur, maar dat is dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Nullifiel schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:09:
Je kan op internet wel lumens-naar-watt-tabelletjes vinden. Wellicht handig als je wel gevoel hebt bij hoeveel watt je zou willen.

Persoonlijk denk ik dat je voor sfeerlicht prima af bent bij zo'n 300-500 lumen.

Echter is kleurtemperatuur en verstrooiing ook wel een belangrijke factor denk ik... als ik naar mijn LED zaklampje kijk die een strakke bundel helder wit LED licht geeft, dan is de 200 lumen stand echt een bak licht hoor :+
28 Watt led is iets van 2500 Lumen en ik denk gelijk aan 300 Watt gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Het mooiste zou zijn een schemerschakelaar met dimfunctie. Maar die bestaan denk ik niet, tenminste, Ik krijg ze niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik zou er een shelly dimmer aan knopen. Dan kan je gewoon 'zeker iets te fel' hangen, en naar beneden draaien. En met de "nachtmodus" kan je instellen dat inschakelen tussen bepaalde uren op een vaste dimstand is (los van de dimstand buiten de "nachturen").

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu141Ftl1mAL6-XEEILn2zI7RSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftz7gcOdVQUODGuANBVJo6WW.png?f=fotoalbum_large

Hier zitten per armatuur twee lampjes in van 4,5 watt, 345 lumen per stuk .
ook in de rand zitten dezelfde lampjes van 4,5 watt, 345 lumen per stuk, maar dan met een ander armatuur.

Deze hebben wij erin zitten.
https://www.karwei.nl/ass...dimbaar-3-stuks/p/B167636

Er zit geen dimmer op, wat je ziet is dus alle 345 lumen die er vanaf komen/de hoeveel licht het geeft bij de achterwand met twee lampjes in een armatuur.
En je ziet bij de deur hoeveel licht 1 lampje dan geeft wanneer hij direct naar beneden gericht staat.

7 watt, of 700 lumen per stuk, is het dubbele van wat je dus bij mij op de foto ziet. je hebt dan ruim genoeg voor veiligheid, maar sfeer zou ik het dan niet noemen, tenzij dus dimbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:08
Deze lampen aan de schutting zijn 270 lumen.
Zelf vind ik het meer dan voldoende.

Ze hangen nu sinds augustus 2016, en staan elke avond aan van af schemertijd, tot 1 uur snachts.
Er is er geen een stuk gegaan in die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMJYn3Z63EblASIPkK1aAZq1q-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsWy8s8wB9dOOvAOwPVbSKWz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDFqEzkS13vq4_dApm6ig0qrhJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDdpkg0wDXiJPV4UFn2gJVRL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4__RI9EPObrbt6KttiNPtPJrbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJTIkDQ48zaBvRQYSDQqugl9.jpg?f=fotoalbum_tile

https://www.karwei.nl/ass...CL-wQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 03-09-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 06:53
Ik heb precies deze zwarte vierkante lampen, 7 watt geeft bij mij leuk sfeerlicht op een normale stenen gevel.
Als ik eraan denk zal ik vanavond even een foto maken.

Let wel op, je hebt deze lampen met verwisselbare lamp of met vaste lamp. De LED driver is (vaak) meuk en gaan (bij mij) redelijk snel kapot. Ik heb er in 1,5 jaar al 4 moeten vervangen. Een losse lamp is dan makkelijker en goedkoper.

Edit:
Hier een kiekje vanuit de CCTV. Niet het beste beeld maar je krijgt wel een idee van het principe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69sBW5aBSWOxHDUQqY9Q-maLajY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3V9lPoB2vVwBdcu4XywmTiR2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door DrNizeGuy op 03-09-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dejeroen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:58:
[Afbeelding]

Hier zitten per armatuur twee lampjes in van 4,5 watt, 345 lumen per stuk .
ook in de rand zitten dezelfde lampjes van 4,5 watt, 345 lumen per stuk, maar dan met een ander armatuur.
Als ik het goed begrijp het je dan 4,5 Watt naar boven en nog eens 4,5 Watt naar beneden...
Dan is dat dus 9 wat voor 1 armatuur.

De lampen die ik voor ogen heb, is 7 Watt voor 1 armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:33:
Ik zou er een shelly dimmer aan knopen. Dan kan je gewoon 'zeker iets te fel' hangen, en naar beneden draaien. En met de "nachtmodus" kan je instellen dat inschakelen tussen bepaalde uren op een vaste dimstand is (los van de dimstand buiten de "nachturen").
Moet nog een beetje inlezen vwb Shelly Dimmer.
Ik kon zo snel bijvoorbeeld niet vinden of ik deze buiten kan hangen.
Wel begrijp ik (hoop dat ik het bij het juiste end heb) dat ik de Shelly dimmer aan mijn lampen kan hagen en dat ik dan met een app de boel kan dimmen. Dus niet per sé nog een schakelaar nodig.
Staat gewoon 24/7 spanning op de draad en pas als de schemer ingaat, gaan de lampen aan.
Dat is het plan.

Met deze schemerschakelaar bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 03-09-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34
Rzaan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:24:
[...]

Als ik het goed begrijp het je dan 4,5 Watt naar boven en nog eens 4,5 Watt naar beneden...
Dan is dat dus 9 wat voor 1 armatuur.

De lampen die ik voor ogen heb, is 7 Watt voor 1 armatuur.
Jij kijkt naar 7 watt, en ik 9 watt, maar beiden rond de 700 lumen (690 bij mij, en 720 bij degene die jij wilt halen).
Waar ik 2700k heb, en jij nu naar 3000k zit te kijken qua lichtkleur, naar watt kijken is iets uit het gloeilamp tijdperk, probeer jezelf kleurtemperatuur (kelvin) en lichtopbrengst/lichtstroom (lumen) aan te leren.

De lampen die je stuurde van 7 watt in 1 armatuur zijn nu 30 euro per stuk, geen idee hoeveel lampen je wilt, maar als het er 4 zijn, zou ik de gok wel aandurven om er 120 euro tegenaan te gooien om te zien of het wat is, en je hebt ook nog 30 dagen bedenktijd volgens die website.
eentje open maken en dagje testen, niet goed, de rest nog lekker ongeopend retour sturen, en wel goed, dan kan je ze mooi allemaal ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dejeroen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:54:
Jij kijkt naar 7 watt, en ik 9 watt, maar beiden rond de 700 lumen (690 bij mij, en 720 bij degene die jij wilt halen).
Waar ik 2700k heb, en jij nu naar 3000k zit te kijken qua lichtkleur, naar watt kijken is iets uit het gloeilamp tijdperk, probeer jezelf kleurtemperatuur (kelvin) en lichtopbrengst/lichtstroom (lumen) aan te leren.

De lampen die je stuurde van 7 watt in 1 armatuur zijn nu 30 euro per stuk, geen idee hoeveel lampen je wilt, maar als het er 4 zijn, zou ik de gok wel aandurven om er 120 euro tegenaan te gooien om te zien of het wat is, en je hebt ook nog 30 dagen bedenktijd volgens die website.
eentje open maken en dagje testen, niet goed, de rest nog lekker ongeopend retour sturen, en wel goed, dan kan je ze mooi allemaal ophangen.
De kelvin lukt me omdat ik daar al mijn halve leven gebruik van maak.
Dat Lumen vind ik een stuk lastiger.
De lamp die ik je toonde is de dimbare versie. Die is inderdaad rond de € 30.
De niet dimbare versies zijn beiden 7 Watt en kosten rond de € 18.
Eentje is 560 Lumen. De ander 720 Lumen.
Heb er in totaal 10 nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich is een dimmer prima achter een schermschakelaar te plaatsen.

Shelly zou je ook kunnen toepassen. Eventueel zou je juist de schermerschakelaar aan de schakelaar input van de Shelly kunnen hangen.

Zelf gebruik ik een 2,7W / 250lumen lamp voor bij de voordeur en twee onder de carport. De twee onder de carport gebruik ik maar op 75%. Later in de nacht dim ik de voordeur naar 45% en de carport naar 5%. Dus persoonlijk lijkt me 720 lumen wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier ongeveer de zelfde armaturen in de tuin met daarin per armatuur 2 Philips HUE GU10 Color LED's. Spul is uiteraard dus zeer goed te dimmen én qua kleur volledig aanpasbaar aan de gewenste 'ambiance'.

Is / was absoluut niet de goedkoopste oplossing, vérre van dat zelfs, maar het kán en doet wel precies dat wat ik pér afzonderlijke lamp wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 03-09-2024 14:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:11:
Op zich is een dimmer prima achter een schermschakelaar te plaatsen.

Shelly zou je ook kunnen toepassen. Eventueel zou je juist de schermerschakelaar aan de schakelaar input van de Shelly kunnen hangen.

Zelf gebruik ik een 2,7W / 250lumen lamp voor bij de voordeur en twee onder de carport. De twee onder de carport gebruik ik maar op 75%. Later in de nacht dim ik de voordeur naar 45% en de carport naar 5%. Dus persoonlijk lijkt me 720 lumen wel flink.
Op de foto's van @dejeroen zie je 2 armaturen die up & down schijnen, en die zijn per armatuur 690 Lumen. Op de foto ziet dit er niet heel fel uit.
Ik kan de lampen kopen in 560 Lumen of 720 Lumen.
Zou het fijn vinden als ik zou kunnen dimmen of kleuren aanpassen. Maar hoe meer mogelijkheden, hoe meer kans dat het kapot gaat.
Daarnaast zijn 10 lampen niet-dimbaar ± € 170 en de dimbare € 300.
Je hebt ook nog een variant die ik via de Hoftronic Smartapp van kleur kan veranderen en kan dimmen. Maar dan ben ik voor 10 lampen € 450 kwijt. En op een of andere manieren heb ik niet zoveel vertrouwen in zo'n app (niet op ervaring gebaseerd overigens)

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 03-09-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:27
Ik heb mijn tuin een aantal GU10 zigbee lampjes hangen. https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-00541300/

Niet duur en dimbaar. Zit je altijd goed.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ymoona schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:29:
Ik heb mijn tuin een aantal GU10 zigbee lampjes hangen. https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-00541300/

Niet duur en dimbaar. Zit je altijd goed.
Moet ik alleen nog de juiste armatuur er bij zien te vinden. Dan ben ik ook nog een smak geld kwijt. En in de reviews staat dat ze vaak niet willen connecten. Daar ben ik dus bang voor. Daarom wil ik het liefst zo min mogelijk mogelijkheden.

De versie van 7 Watt die 560 Lumen geeft, lijkt me tot nu toe de beste oplossing.
560 Lumen zit tussen sfeer en goed licht in.
Lage prijs.
En geen dimmer die niet werkt of niet connect. De foto's van @dejeroen @FRANQ @DrNizeGuy gaven veel inzicht.

[ Voor 32% gewijzigd door Rzaan op 03-09-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rzaan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:32:
[...]

Moet ik alleen nog de juiste armatuur er bij zien te vinden. Dan ben ik ook nog een smak geld kwijt.
Ik weet niet waar je ergens woont maar de tuinafdeling bij 'van Cranenbroek' is vaak zeer goed uitgerust met dat soort buiten / tuin-armaturen (gelijk aan het armatuur wat je hier eerder aanhaalde). Qua prijs zitten ze daar aan de onderkant van de markt terwijl het kwalitatief gewoon goed spul is.

In de 'online folder' en op de website staat nog niet eens 1% van dát wat ze allemaal in d'r winkels hebben liggen... >:)

Vooral Budel en Dongen zijn.... Gróót, qua winkel en assortiment 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 03-09-2024 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Wij hebben deze op de achterzijde van onze woning zitten:

https://www.lightexpert.n...-cube-zwart-2-zijdig.html

Deze heb ik voorzien van Hue Gu 10 spotjes zodat ze ook dimbaar zijn. Ze gaan aan met zonsondergang en uit met zonsopgang.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
GGS_206 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:42:
Wij hebben deze op de achterzijde van onze woning zitten:

https://www.lightexpert.n...-cube-zwart-2-zijdig.html

Deze heb ik voorzien van Hue Gu 10 spotjes zodat ze ook dimbaar zijn. Ze gaan aan met zonsondergang en uit met zonsopgang.
Leuke lampen.
Hoe zorg je ervoor dat ze met zons-ondergang en -opgang aan & uit gaan?
Want ik zie in dit model geen sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Rzaan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:45:
[...]

Leuke lampen.
Hoe zorg je ervoor dat ze met zons-ondergang en -opgang aan & uit gaan?
Want ik zie in dit model geen sensor.
Klopt, dat stel je in in de Hue app. De lampen hebben continu stroom en worden daarmee automatisch bediend vanuit Hue.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
GGS_206 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:46:
[...]

Klopt, dat stel je in in de Hue app. De lampen hebben continu stroom en worden daarmee automatisch bediend vanuit Hue.
Ah, ok.
Ik heb nog helemaal niks van het Hue-systeem.

EDIT: Die Hue G10 lampjes zijn flink aan de prijs!

Ik zie op de site ook een soortgelijke lamp met sensor.
Daar kunnen ook 2 x GU10 in en dan kan ik altijd kleinere of grotere kopen als ik het te fel of te zwak vind.
'nadeel' is dat je de breedte van de lichtbundel niet kunt verstellen. Zo kijkt het.

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 03-09-2024 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HUE lampen moet je eigenlijk ook alleen kopen als ze ergens 'in de aanbieding' zijn anders betaal je per-definitie overal de adviesprijs en dus (te) veel. Bij de Praxis hebben ze vaak '20% korting op één artikel' voor Praxis-Plus pashouders dus dat tikt dan lekker aan qua korting :9

Let Op!!!! Als je éénmaal aan HUE begint dan is vaak het einde zoek totdat je je hele huis én tuin vol hebt hangen met dat spul.... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Gisteren spulletjes besteld; zojuist geleverd:
Ik heb om effe te testen net genoeg gekocht zodat de verzendkosten gratis waren.

3 x Wandlamp buiten met Schemeringssensor - 2xGU10 fitting van Ledvion voor € 14,95
10 x GU10 LED Spots - 4.5W - 2700K - Voordeelverpakking voor € 9,95.
Geen idee van de kwaliteit van de lampjes, maar ik kan het zo mooi uitproberen. De lampjes zijn 345 Lumen per stuk.
Als het bevalt koop ik nog 7 armaturen bij en nog een doosje lampjes.
Alles gekocht bij Lightexpert
Veel dank aan allen die me op weg hebben geholpen!

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/214790/files/441414896/600x600x2/ledvion-wandlamp-buiten-met-schemeringssensor-zwar.jpg

Ik heb nog wat vraagjes over licht, maar daarvoor open ik nieuwe topics.
Pagina: 1