Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 20:23
Mijn Odido glasvezel verbinding (voor de ONT) ligt er al meer dan een week uit en we hebben ons tot nu toe beholpen met de wifi van de buren. Omdat Odido mij een simkaart met onbeperkte data aanbod heb ik nu als backup verbinding heb ik een 4G USB dongle gekocht en een TP-Link ER605 router (die ik over 2 maanden toch al nodig had). De dongle werkt goed via de router en als ik mijn computer rechtstreeks op de router aansluit heeft deze internet (via de USB dongle).

Ik wil nu graag de TP-link aansluiten op de WAN poort van de Odido router (Zyxel T-56) om ook weer mijn eigen wifi te hebben, maar dat werkt niet. Ik heb al geprobeerd om op de TP-link de LAN port te taggen met VLAN 300, maar dat leek nog niet te helpen. Ik vermoed dat ik nog iets anders moet aanpassen in de instellingen omdat ik de TP-Link nu eigenlijk als een modem aan het gebruiken ben en niet als een router. Is er iemand die me in de juiste richting kan duwen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Als de vlan tagging werkt, moet je Odido router en je ER605 met elkaar overweg kunnen, je zou de ER605 DHCP server kunnen maken & je Odido router DHCP client.

Of je stelt zelf een subnet in tussen beide. De ER605 moet vervolgens NAT toepassen op die reeks, en je zit dan achter dubbel NAT (dat is geen probleem).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:47:
Als de vlan tagging werkt, moet je Odido router en je ER605 met elkaar overweg kunnen, je zou de ER605 DHCP server kunnen maken & je Odido router DHCP client.
Er leek toch iets mis te gaan bij het taggen van de VLAN. Ik heb dit opnieuw ingesteld en het werkt nu. Bedankt!
Of je stelt zelf een subnet in tussen beide. De ER605 moet vervolgens NAT toepassen op die reeks, en je zit dan achter dubbel NAT (dat is geen probleem).
Wat bedoel je hier precies mee? Mijn Zyxel deelt nu IP-adressen uit in 192.168.1.1/24 en ik heb het subnet van het VLAN op 192.168.200.1 / 24 gezet in de TP-link.

Als ik de TP-Link als DHCP server zou willen instellen moet ik dan in de Zyxel de DHCP uitzetten en het LAN subnet op 192.168.200.1 / 24 zetten? Of moet ik DHCP op DHCP relais zetten en hier verwijzen naar het IP van de TP-link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
siddler schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:22:
[...]

Er leek toch iets mis te gaan bij het taggen van de VLAN. Ik heb dit opnieuw ingesteld en het werkt nu. Bedankt!

[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Mijn Zyxel deelt nu IP-adressen uit in 192.168.1.1/24 en ik heb het subnet van het VLAN op 192.168.200.1 / 24 gezet in de TP-link.

Als ik de TP-Link als DHCP server zou willen instellen moet ik dan in de Zyxel de DHCP uitzetten en het LAN subnet op 192.168.200.1 / 24 zetten? Of moet ik DHCP op DHCP relais zetten en hier verwijzen naar het IP van de TP-link?
Met een statisch subnet tussen ER605 en de Zyxel van Odido werkt het.

Dan niets meer aan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:18:
[...]

Met een statisch subnet tussen ER605 en de Zyxel van Odido werkt het.

Dan niets meer aan doen :)
Daar heb je op zich gelijk in, maar het lukt mij dan niet meer om de router te bereiken vanaf mijn PC als ik (enkel) via wifi verbonden ben en ook de controller (die op mijn PC draait) ziet m dan niet. Als het me met een beetje moeite kan lukken om ook de router weer bereikbaar te maken zou dat wel mijn voorkeur hebben. Waar moet ik dan beginnen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
siddler schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:43:
[...]

Daar heb je op zich gelijk in, maar het lukt mij dan niet meer om de router te bereiken vanaf mijn PC als ik (enkel) via wifi verbonden ben en ook de controller (die op mijn PC draait) ziet m dan niet. Als het me met een beetje moeite kan lukken om ook de router weer bereikbaar te maken zou dat wel mijn voorkeur hebben. Waar moet ik dan beginnen? O-)
Is het niet zo dat je de router (ER605) nu kunt bereiken via het IP adres wat die aan de LAN zijde heeft? Ik heb een eigen router achter mijn Ziggo router, en daarop kan ik nog steeds inloggen nu.

Wellicht staat beheer op je ER605 alleen aan vanaf het directe LAN ? Twee routers in je netwerk hangen kan werken, de vraag is wat doe je als je gebruik wil maken van je backupverbinding?

Als alles op DHCP werkt, zou je daarin het default gateway IP adres kunnen wijzigen & alle leases intrekken (als je router dat al ondersteunt).

Pagina: 1