Kraantje afgebroken van waterleiding kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickdw7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 21:13
Ik zit met een volgend probleem.

Het kraantje van de hoofdkraan is afgebroken. Zie foto's. Hoe los ik dit op? Of is dit iets voor de loodgieter? Makkelijk klusje?

Wat een gedoe allemaal zeg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGDyNW43ys-9dfOOuXaqpcCjH60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yav2OyNXDIYbFwQ9gcV95x19.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcJw32-9RA3JMqNrPVne0r2YUzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tk0jx369lsSHOaGg3IV9U4yM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het is slecht te zien, maar die kraan is gewoon een "insert" of bovendeel. Het gedeelte met het kraantje en interne rubber is er uit te draaien, je ziet immers een 6-kant waar je hem eruit kan draaien (niet die vlakbij het asje, maar meer richting de waterleiding). Als je het kraantje eens goed schoonmaakt kan je wellicht het typenummer ontdekken en dan een nieuwe insert bestellen. Ik heb dit ook eens gedaan toen het kraantje van mijn waterleiding voor buiten vast zat.

Zoiets zoek je:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/51243.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 03-09-2024 09:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-06 22:16
Als het om de hoofdkraan voor je watermeter gaat moet je het waterbedrijf even bellen.
het is dan "hun" kraan.

Zit die erna hoofd kraan dicht. Water eruit en nieuwe kraan ertussen. hoofkraan weer open

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Heb even betere foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__VxEYSr7gC2zjEYGssf9vjsCWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8gOkWXfZSnX1BTH6mOIwJkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1B6ntg75SDEh13h4l0tOhqgHBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EK24mhH5vTvB8tscG11RhSK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Zie mijn bovenstaande foto's ik denk dat deze wel gaat passen ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:57
@Stormrider nl heeft het antwoord al gegeven, waar zit deze kraan, voor of na je hoofdaansluiting?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickdw7
Stormrider nl schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:25:
Als het om de hoofdkraan voor je watermeter gaat moet je het waterbedrijf even bellen.
het is dan "hun" kraan.

Zit die erna hoofd kraan dicht. Water eruit en nieuwe kraan ertussen. hoofkraan weer open
Top, ga nu bellen. Het is inderdaad vóór de meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag dan meteen of ze er zo eentje in zetten. Imho zijn die wat steviger dan met een kraantje. En .. regelmatig even de kraan dicht en open zetten om te voorkomen dat deze vast gaat zitten.
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5660745/s01/1400x1400/origin.webp

[ Voor 28% gewijzigd door Microkid op 03-09-2024 09:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Microkid schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:41:
Vraag dan meteen of ze er zo eentje in zetten. Imho zijn die wat steviger dan met een kraantje. En .. regelmatig even de kraan dicht en open zetten om te voorkomen dat deze vast gaat zitten.
[Afbeelding]
Precies, dat lijkt me inderdaad beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
Microkid schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:41:
[Afbeelding]
Ga ik wel beetje vanuit. Toen mij meter vervangen werd hebben ze ook gelijk zo een kraan erop gezet en de aansluiting naar de straat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Stormrider nl schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:47:
[...]

Ga ik wel beetje vanuit. Toen mij meter vervangen werd hebben ze ook gelijk zo een kraan erop gezet en de aansluiting naar de straat vervangen.
Was dat allemaal kosteloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
Ik heb er niet voor hoeven betalen. Mijn aansluiting was denk ik nog origineel en dusdanig oud dat die was afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Stormrider nl schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:50:
Ik heb er niet voor hoeven betalen. Mijn aansluiting was denk ik nog origineel en dusdanig oud dat die was afgeschreven.
Lijkt me toch dat dit soort 'reparaties' niet kosten zijn voor mij. Ik kon hier niks aan doen, hij brak gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ze gebruiken bij PWN inderdaad die bonfix kogelkranen, voorzien van PWN logo op het blauwe handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36

P_Tingen

omdat het KAN

Nieuwe kraan kost een tientje of drie / vier; ik heb dit voorjaar toevallig net zelf de kraan bij de meter vervangen omdat die alleen met drie tangen, een hamer en veel vloeken open en dicht te draaien was. Bij mij zat het met knelringen vast, vervanging was zo gepiept

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 11:57
nickdw7 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:51:
[...]

Lijkt me toch dat dit soort 'reparaties' niet kosten zijn voor mij. Ik kon hier niks aan doen, hij brak gewoon af.
Sowieso zijn reparaties en onderhoud aan de hoofdkraan voor het waterbedrijf, laatst heeft Vitens bij ons ook de oude hoofdkraan vervangen zonder kosten. Inderdaad voor een model zoals @Microkid noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:24
Hier ook, ik had de kraan na de watermeter ook vast zitten, maarja die kan je niet vervangen voordat je de kraan voor de watermeter dicht kan draaien. Maar die zat ook vast. Dus eerst heeft Vitens (kostenloos) de hoofdkraan vervangen, waarna ik mijn eigen kraan, na de watermeter, kon vervangen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nickdw7
Dankjewel helden!! Volgende week woensdag wordt 'ie kosteloos vervangen!

[ Voor 7% gewijzigd door nickdw7 op 03-09-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
LordSinclair schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:55:
Hier ook, ik had de kraan na de watermeter ook vast zitten, maarja die kan je niet vervangen voordat je de kraan voor de watermeter dicht kan draaien. Maar die zat ook vast. Dus eerst heeft Vitens (kostenloos) de hoofdkraan vervangen, waarna ik mijn eigen kraan, na de watermeter, kon vervangen.
Bij mij heeft de monteur ze beiden kosteloos vervangen bij het vervangen van de meter. :)
Heb ik weer mazzel gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
Volgende keer als de kraan niet wil draaien even de bovenste wartel waar het asje doorheen steekt een klein stukje losdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:00
_JGC_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:43:
Volgende keer als de kraan niet wil draaien even de bovenste wartel waar het asje doorheen steekt een klein stukje losdraaien.
Goed advies, dan gaat t mis en kan je wachten tot Vitens er is om je lekkage te verhelpen... In kruipruimte niet zon probleem, in een kelder of meterkast wel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
Makrolon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:16:
[...]

Goed advies, dan gaat t mis en kan je wachten tot Vitens er is om je lekkage te verhelpen... In kruipruimte niet zon probleem, in een kelder of meterkast wel.
Ergste wat er gebeurt als het "mis" gaat is dat 'ie blijft druppen, dan zet je er wat onder.

Het is niet de bedoeling om die hele wartel eruit te draaien, maar een klein stukje los.
Ik heb bij de voordeur 3 kranen zitten, eentje van Vitens en 2 na de meter voor WC en de rest van het huis. Zitten alle 3 vast. Die van het huis heb ik kapot gedraaid net zoals TS, die van Vitens kwam pas los na het lossen van die wartel. Wartel wel vasthouden als je aan de kraan draait, want anders komt ie mee. Bij dichtdraaien niet zo'n probleem, bij weer opendraaien wel.
Pagina: 1